Jump to content
MAINOS

Yöhoitajana palvelukeskuksessa tmv.


Vieras: Härveli

Recommended Posts

Vielä hetken aikaa, siis hyvin lyhyen aikaa, olen yöhoitajana eräässä vanhusten palvelukeskuksessa. Vanhuksia on tällä hetkellä 15, mutta tilanteesta riippuen enempi tai vähempi. Yleensä intervallipaikoilla 2 vanhusta, vakituisten asukkaiden lisäksi. Palvelukeskuksessa on yksi hoitaja yössä.

Palvelukeskuksen viereen on rakennettu yksityinen vanhusten palvelutalo, mistä on suora läpikulku suoraan tänne meidän palvelukeskukseen. Yksityisessä palvelutalossa on aamu- ja iltahoitajat omasta takaa mutta öisin tulee turvapuhelinhälytykset meille, ja jos joku siellä on huonossa kunnossa niin täytyy esim. minun vuorossa ollessa käydä katsomassa/ kääntämässä/ hoitamassa yksityisen palvelutalon puolella.

Tänne meidän puolelle on sisäänkäyntejä pääovi + sivuovi, ja tämän lisäksi ainakin 4 muuta ovea mistä tuuletetaan ja hoitajat käyvät tupakalla, ai niin ja keittiön ovi.

Yksityisellä puolella on kaksi yleistä uloskäyntiovea + takkahuoneen ovi ja asukkailla omat uloskäynnit asunnoistaan (asukkaita siellä 13kpl). Yksityisellä puolella asukkaat vielä niin hyväkuntoisia että liikkuvat itse ja avaavat oven joka koputtajalle, eikä aina muisteta laittaa ovia lukkoon... Ja jos heidän iltahoitaja käy laittamassa ovet lukkoon niin asukkaat saattavat aukoa niitä itse, ja yksi pikkuisen huonomuistisempi käy vielä öisin avaamassa pääovenkin...

Itse tietty heti vuoron alettua tsekkaan kaikki ovet läpi!

Paikka on SYRJÄSSÄ, mutta liikennettä on aika paljon, etenkin nyt kun kahden kylän välille rakennettiin kauppakeskus. Ovista ja ikkunoista on ties mitkä hörhöt yrittäneet tulla sisälle, viimeksi toissayönä. Lähin poliisiasema n.40km päässä, "turvana" yöhoitajalla kapula mistä saa suoran hälytyksen lähimmän kaupungin poliisiin.

Leppoisaa ja turvallista hoidella vanhuksia tänäpäivänä...

Yksityisellä puolella ei edes suostuta ottamaan lukkoja pois huonompimuistisilta vanhuksilta siten etteivät saisi avattua asuntojensa ulko-ovia. Eli käytännössä saatan saada ketä vain "vieraita" käymään ihan mihin aikaan tahansa yöllä enkä tiedä mitään...  8)

Mites muualla? Kuinka hoidettu/varmistettu hoitajan turvallisuus yö aikaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

huh! mä en ainakaa uskaltais olla teillä yötä. ite oon valvonu vaan paikoissa joihin todellakaan ei sivullisilla oo pääsyä. eli kaikki uloskäyntiovet kunnolla lukossa yms.

kyllä mun mielestä se olis kohtuullista jos teillä asennettaisiin vaikka aikalukot sinne privapuolelle, et öisin ovet pysyis suljettuna.

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ulko-ovia ja käytäviä on vaikka muille jakaa. Yksin ollaan yössä ja vartijan tulo hälytyksestä kestää noin reippaan puolituntia. Aika ajoin osastolle eksyy ulkopuolisia, mun vuorossa ovat "olleet läpikulkumatkalla" ja onneksi mitään ei ole "vielä" sattunut. Ovia ei saa edes lukkoon, joten meille voi tulla ja mennä miten haluttaa.

Todella turvallista siis.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ulko-ovia ja käytäviä on vaikka muille jakaa. Yksin ollaan yössä ja vartijan tulo hälytyksestä kestää noin reippaan puolituntia. Aika ajoin osastolle eksyy ulkopuolisia, mun vuorossa ovat "olleet läpikulkumatkalla" ja onneksi mitään ei ole "vielä" sattunut. Ovia ei saa edes lukkoon, joten meille voi tulla ja mennä miten haluttaa.

Todella turvallista siis.

Samassa veneessä siis ollaan! Tai oltiin, mullahan oli viime yö viimeinen tuolla puljussa ja huomenna suuntaan nokan kohti Kainuuta!  ;)

Mutta jotain todella voisi tehdä asioiden eteen, ettei hoitajan tartte joka yö pelätä töissä, ja odottaa sitä reipasta puolituntista poliisia tai vartijaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulle sopis kun nenä päähän tommonen homma,tykkään kuhkia yksin yössä ja palkkakin vissiin ok?ei kai vaippoja tarvi vaihdella tai pöntölle ketään nostella?tai siivota?hommaa vaan iso magliten niin mikäs siellä on kierrellessä.missä päin toi homma on?tietysti liika kaukana mulle.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin just tällä viikolla palvelukeskuksen SH:na ja siihen kuuluu myös yövuorot, yksin vastaat 2 osastosta ja potilaita on 43 sekä KAIKKI pitää yöllä kuivittaa tai viedä vessaan! Saas nähä kauan jaksan :P

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin just tällä viikolla palvelukeskuksen SH:na ja siihen kuuluu myös yövuorot, yksin vastaat 2 osastosta ja potilaita on 43 sekä KAIKKI pitää yöllä kuivittaa tai viedä vessaan! Saas nähä kauan jaksan ;D

mä veikkaan että 1 vuoro menee ja sit loparit

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin just tällä viikolla palvelukeskuksen SH:na ja siihen kuuluu myös yövuorot, yksin vastaat 2 osastosta ja potilaita on 43 sekä KAIKKI pitää yöllä kuivittaa tai viedä vessaan! Saas nähä kauan jaksan ;D

Mä olen samanmoisessa paikassa raatanut nyt reippaan 7vuotta, enemmän tai vähemmän ansioituneesti. Nyt alkaa kyllä tulla väsymys ja loppuu usko siihen, että asiat sais joskus paremmalle mallille (esim. lukot oviin, kunnon hälytyssysteemin, toisen yökön...)

Mutta onnea vain valitsemallesi tielle.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta onnea vain valitsemallesi tielle.

Kiitos ;D

mä veikkaan että 1 vuoro menee ja sit loparit

Mä saan suoritettua KSH-kentän samalla eli koitan jaksaa vähän enemmän kuin sen yhden yön, mutta jos homma tulee korvista ulos niin tekijälle aina duunia löytyy :D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teen yötyötä vanhusten parissa talossa, jossa on useampi kerros. Turvallisuuteen on panostettu sen verran, että ulko-ovissa on hälytys, jos joku ovi aukeaa. Poliisilla voi mennä reilustikin aikaa, ennenkuin on paikalla, jos apua tarvii. Itselle kannattaa tehdä "suunnitelma" omaan päähän, että mitä teen jos... ;)  Kun asioita ajattelee valmiiksi ja on periaatteessa varautunut ajatustasolla erilaisiin tilanteisiin, voi siitä olla suuri apu todellisessa tilanteessa. Pelkäämäänhän tässä hommassa ei voi alkaa, kun on vastuussa myös potilaiden turvallisuudesta. Kannattaa käydä turvallisuuskoulutuksissa, joita monet poliisit pitävät. Niistä saa hyviä vinkkejä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle kannattaa tehdä "suunnitelma" omaan päähän, että mitä teen jos... ;)  Kun asioita ajattelee valmiiksi ja on periaatteessa varautunut ajatustasolla erilaisiin tilanteisiin, voi siitä olla suuri apu todellisessa tilanteessa.

Liikaa näitä juttuja ei kuitenkaan kannata ruveta pähkäilemään - siinä ei saa kuin päänsä kipeäksi.

Ja kannattaa muistaa että työvuoron vaarallisin osa tilastollisesti on työmatka, varsinkin jos olet kävellen liikenteessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mun mielestä niitä kannattaa ajatella jokainen minuutti ja sekunnin sadasosa

Sitten jää työt tekemättä.;) Tai ainakaan mä en osaa tehdä kuin yhtä juttua kerrallaan.:P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ei niitä kannata liikaa miettiä, ettei tulee hysteeriseksi, mutta ei kannata jäädä sillekään linjalle, ettei mulle koskaan mitään satu. Ihan terveellä maalaisjärellä kannattaa joskus miettiä, että mitä tilanteita saattaa tulla vastaan omalla työpaikalla. Tehäänhän tulipalojenkin varalle pelastussuunnitelma.. Olin keväällä poliisien pitämässä turvallisuuskoulutuksessa ja siellä nimenomaan painotettiin tekemään silloin tällöin näitä "mielikuvaharjotuksia". Siitä ovat kokeneet poliisintyössä olevan apua. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hui, meillä duunissa ei tehdä öitä ollenkaan vaan päivystäjä hoitaa ne. Jo iltavuoron aikana laitetaan ovet takalukkoon palvelutalollamme, ettei tule ylimääräisiä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kuulkaas tätä. Kuulin juuri kotikulmilta, että siellä kesällä tilanne on jo nyt niin surkea, että vuorossa osastolla vain yksi koulutettu hoitaja loput mikä minkin vaiheen opiskelijoita. Aiemminkin jo yössä 4 os yhdellä sh:lla  niin, että yks ph joka osastolla. Kaikki melkeen vuoteeseen auteltavia. Ei mene hyvin täällä maamme terveydenhuollossa. Entäpä sitten yövuorot, mistä niihin sitten saadaan koulutettuja ihmisiä, jos jo päivävuorotkin teettävät työtähuh.gif?

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On se nyt kumma juttu, kun opiskelijoita pitää jo yövuoroonkin tunkea! Myönnän itsekkin toki tehneeni opiskelijana yövuoroja, mutta silloin osastolla oli vain kohtalaisen hyväkuntoista porukkaa ja aina vähintään yksi koulutettu hoitaja (saikkari) itseni lisäksi. Ei hyvältä vaikuta...  angry.png

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin tein opiskeluaikana jo yötä. Sattui sitten vielä tosi härdelli pitkäaikaisosastolla. Mulle perehdytys oli, että kyllä on varmaan rauhallista. No, yksi kuoli (joskin odotetusti, omaiset vierellä) ja omaiset olisi pitänyt osata huomioida, yksi alkoi kouristella, yksi meni sokerisokkiin jne. Yö meni nopsaan, kun yksin koetti keretä kaikkea ja tietenkin nämä huonokuntoiset olivat käytävän eripäissä. Meillä, kun yöllä oltiin yksin 30 pt kanssa. Olin kyllä silloin 3 v opiskellut jo sh:ksi ja pari ambulanssikesää takana, joten eihän se minulle mitään ihmeellistä ollut, mutta samanaikaisesti valvomassa oli myös paljon pienemmällä kokemuksella olevia hoitajaopiskelijoita. Aika hurjaa touhua minusta. Potilasturvallisuus ei kyllä ole kaikkein paras tuollaisessa tilanteessa.  angry.png

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kokemuksia aiheesta minullakin. Työskentelen tällä hetkellä eräässä vanhainkodissa. Teen vuorotyötä ja nyt kesän lähinnä yötä vakiyökköjä sijaistaen. No osasto on yhteensä n.35 paikkainen sisältäen erillisen dementiayksikön. Valvon siis kumpaakin puolta. Lähes poikkeuksetta kaikki on joko autettava wc:hen tai kuiviteltava vuoteessa. Moni heistä on kahden autettavia päiväsaikaan ja yökön oletetaan pärjäävän yksin. Apua saa soittaa toisilta osastoilta mutta on eriasia, saako sitä.

Toinen kokemukseni on vanhainkodista jossa on 4 osastoa ja valvomassa 3 yökköä: 1 sh + 2 ph/lh. Asukkaita reilu 100. Ja heistäkin lähes poikkeuksetta kaikki autettavia joko wc:hen tai vuoteessa kuiviteltavia.

Nykyisessä työpaikassani ulko-oveen on summeri mutta iltahoitajien jäljiltä se voi olla auki(talossa on muutakin toimintaa..) Sitten on vielä 2 ovea varauloskäynteinä, 2 hissiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Itsekkin joskus yökköjä tuuranneena,olen miettinyt, kun kaikenmaailman kapakalat viikonloppuisin saapuvat retkiltään,että milloinpa kimppuun käyvät.Vielä olen rauhassa saanut olla(pelottimena suuri kokoni, about 160 cm ;))Öisin on mukava työskennellä, mutta ei yksin ,sitä vieraantuu koko työyksiköstä pikkuhiljaa.Itse pidän siitä, että tiedän mitä tapahtuu öisin, ja päivisin, saa laajemman käsityksen omasta työstä. angel.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mä teen välillä yövuoroja yksityisessä palvelutalossa, jossa tehostettu palveluasuminen. Tällä on  kymmenpaikkanen dementiaosasto, 10 paikkaa hoivaosastolla ja 49 muuta asuntoa, joissa enemmän tai vähemmän huonokuntoisia vanhuksia. Teen yövuoron yksin, 11 tuntia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olin viime kesän eräässä palvelutalossa valvomassa. Yksin sielläkin joutuu valvomaan. Kerroksia on neljä. Asukkaita yli 100. Eräänä aamuna valvontakamerassa näkyi kuinka pari miestä oli kiertänyt koko talon ympäri ja etsineet sisäänpääsytietä. Kyllä silloin hieman kylmäs, mutta suunnitelmani on seuraava: antaisin tunkeutujille hillittömän ison lasipurnukan joka on täynnä hukkalääkkeitä. Jakakoon sen keskenään... mitäpä muuta sitä voisi tehdä. En ole asiaa enempää jaksanut ajatella. Kaikkea voi sattua oli missä vaan.

Errare humanum est ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...