Jump to content
MAINOS

Tehyn uuden sopimuksen soveltaminen eri sairaanhoitopiireissä


propofoli

Recommended Posts

Laittakaa tänne tietoa, miten eri shp:ssä sovelletaan uutta Tehy-sopimusta: kohdennetaanko korotukset vain Tehyn jäsenille vai maksetaanko korotukset kaikille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslain perusteella kaikille samaa työtä tekeville? Sitten vain faktaa eikä mutu-tietoa! :P Työnantajahan se viime kädessä päättää minkä perusteella maksaa kullekin...

"Nukkuva potilas - paras potilas"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

... ja mikäli maksaa tehyläisten palkkaa ei-tehyläisille, niin sitten vain itkemään, että miksei tehyläisille maksettu loka-marraskuussa palkkaa Superin ja JHL:n allekirjoittaman sopimuksen mukaan jos tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta todella pidetään kiinni. Vai myöntääkö työnantaja, että se ei ennen joulukuuta piitannut hevonhelevettiä mainituista ylevistä periaatteista?

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelen Helsingin kaupungin yksikössä. Osastonhoitaja kielsi puhumasta Tehy/Super-asiasta sanallakaan, ettei työilmapiiri heikkene. Työnantaja ei ole antanut mitään infoa työntekijöilleen palkkojen maksamisesta, kaikki jää siis arvailujen varaan. Olen kuullut, ettei tehyläisille lähi- ja perushoitajille makseta Tehy-korotuksia, mutta en tiedä asian paikkansapitävyyttä. Toisaalta, on ihan sama mitkä korotukset kukin saa, sillä niiden erotus on lähes olematon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hus:lla olen kuullut että kaikki saavat korotuksen, niin tehyläiset kuin ei-tehyläiset sairaanhoitajat. Lähihoitajista en tiedä kun ei omalla osastolla ole sellaisia.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hus:lla olen kuullut että kaikki saavat korotuksen, niin tehyläiset kuin ei-tehyläiset sairaanhoitajat. Lähihoitajista en tiedä kun ei omalla osastolla ole sellaisia.

Näin ei todellisuudessa ole asian laita, jos on uskomista HUS:n viestintäpäällikkö Riitta Lehtosta!

"Nukkuva potilas - paras potilas"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Hus:lla olen kuullut että kaikki saavat korotuksen, niin tehyläiset kuin ei-tehyläiset sairaanhoitajat. Lähihoitajista en tiedä kun ei omalla osastolla ole sellaisia.

Näin ei todellisuudessa ole asian laita, jos on uskomista HUS:n viestintäpäällikkö Riitta Lehtosta!

Tietty korotukset tulee sopimusten mukaisesti. Tehy-ratkaisu koskee tehyläisiä. Sopimusten näennäin ero tulee kuitenkin poistumaaan. Husin meuvottelupäällikkö Anne-Maria Mäkisen mukaan sopimusten marginaalinenkin ero tulee poistaa alkuvuoden järjestelyvaraerien kohdentamisessa, koska Hus noudattaa tehtävien vaativuuteen perustuvaa palkkausta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hus noudattaa tehtävien vaativuuteen perustuvaa palkkausta.

Husin tehtävien vaativuuteen perustuva palkkaus on pelkkä vitsi. Palkkaero vaativien ja vähemmän vaativien tehtävien välillä on täysin olematon joten sillä ei kannata paljoa rehvastella.

Teholla työskentelevän sairaanhoitajan palkka ei poikkea juurikaan jollain polilla käytännössä sihteerin työtä tekevän sairaanhoitajan palkasta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hus:lla olen kuullut että kaikki saavat korotuksen, niin tehyläiset kuin ei-tehyläiset sairaanhoitajat. Lähihoitajista en tiedä kun ei omalla osastolla ole sellaisia.

Näin ei todellisuudessa ole asian laita, jos on uskomista HUS:n viestintäpäällikkö Riitta Lehtosta!

Tietty korotukset tulee sopimusten mukaisesti. Tehy-ratkaisu koskee tehyläisiä. Sopimusten näennäin ero tulee kuitenkin poistumaaan. Husin meuvottelupäällikkö Anne-Maria Mäkisen mukaan sopimusten marginaalinenkin ero tulee poistaa alkuvuoden järjestelyvaraerien kohdentamisessa, koska Hus noudattaa tehtävien vaativuuteen perustuvaa palkkausta.

En tiedä mistä olet tuon repäissyt, se ei ainakaan ole Anne-Maria Mäkisen sanomaa. HUS:ssa noudatetaan molempia sopimuksia, jos tulee eroja niin sitten tulee. Eli jos jve:t kohdennettaisiin Tehy-sopimuksen korotusten tasoittamiseen kvtes:n hoitopuolen väkeen, niin ai että muut järjestöt repivät siitä pelihousunsa :) :P

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hus:lla olen kuullut että kaikki saavat korotuksen, niin tehyläiset kuin ei-tehyläiset sairaanhoitajat. Lähihoitajista en tiedä kun ei omalla osastolla ole sellaisia.

Kaikenlaista kuuluu olevan liikkeellä, mutta sitten kun näkee niin uskoo.

Alussa mainittu tasa-arvolaki ei tässä vaikuta, koska se koskee vain miesten ja naisten välisiä asioita.

Ratkaiseva laki on työehtosopimuslaki.

Sen mukaan pitää yleissitovan sopimuksen mukaisesti maksaa samanlaista palkkaa liiton ulkopuolisellekin, kuin maksettaisiin jos hän on liiton jäsen.

Yleissitovaksi sopimuksen tekee, kun riittävän suuri osa kyseisen ammatin harjoittajista kuuluu sopimuksen tehneeseen liittoon ja kun sopimus on tehty vastapuolen kanssa joka on työnantajaliitto, johon kuuluu riittävän suuri määrä sopimusalan työnantajista.

Lyhyesti sanottuna, sairaanhoitajien kohdalla pitää noudattaa Tehyn sopimusta, koska se on yleissitova.

Lain mukaan sopimuksen ehto, jolla henkilöltä kielletään jotain etuja mitkä hänelle lain mukaan kuuluu, niin ehto ei ole lain vastaisena voimassa mutta muilta osin sopimus on pätevä. Tämän vuoksi sopimuksella ei voida rajoittaa korotusten maksamista vain Tehyyn kuuluville sairaanhoitajille.

Lähihoitajilla ja perushoitajilla yleissitova sopimus on Superin hyväksymä KVTES, joten Superiin kuuluvilla ja liittoon kuulumattomilla (lähihoitajilla ja perushoitajilla) se on noudatettava minimiehdoissa. Ei tietenkään ole kiellettyä maksaa enempää.

Työehtosopimuslaki määrää myös että liittoon kuuluvan työntekijän kohdalla pitää noudattaa liiton tekemää työehtosopimusta. Näin ollen Tehyyn kuuluvan ph ja lh kohdalla kuuluu noudattaa Tehyn sopimusta.

Se että 1.10 alkaen ei maksettu korotuksia niille hoitajille joiden tiedettiin kuuluvan Tehyyn, rikkoo työsopimuslakia ja perustuslain syrjintäkieltoa. Tasa-arvolaki ei ole siinä sovellettavissa, paitsi joissakin erittäin harvinaisissa tapauksissa.

Maksamatta jättäminen perustui ammattijärjestön tiedettyyn jäsenyyteen, mikä on lainvastaista ja siten sen vuoksi voi vaatia korvauksia ja rangaistusta määräyksen tekijälle ja toteuttajalle. Tietysti voi jättää tekemättä mitään, jos tykkää niin kovasti kun kust**n silmään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari juttua mikä tuossa työtaistelussa ja varsinkin sopimuksessa tökkii.

Henkilökohtaisesti en pidä tästä "vain TEHYläisille" kohdasta.

Siinäkin palkan maksaminen perustuu "tiedettyyn liiton jäsenyyteen" ja on mielestäni syrjivä ja muutenkin semmonen hiekkalaatikkotunnelmaa nostattava.

( olen ollut TEHYn jäsen opiskeluajasta asti ja olin irtisanoutunut)

Toinen tökkivä kohta on tuo tehostamisvaade palkankorotuksen perusteena. Henkilökunnan määrään ei tavallinen työntekijä voi vaikuttaa käytännössä mitenkään.

Väestörakenteen takia hoidettavat ei ainakaan vähene. Lisäksi tuossa "tehostamisessa" otetaan huomioon vain lähinnä henkilökunnan määrä, ei niinkään mitä henkilökunta tekee. Kokonaiskustannuksiin (esim.yksityiseltä puolelta ostetut palvelut))ei kiinnitetä huomiota, joten veronmaksajankin kannalta  ihan mitäänsanomaton kohta sopimuksesssa.

Nyt puhutaan avoimesti järjestelyvarojen käytöstä ei TEHYläisten palkkojen nostoon TEHY-sopimuksen mukaiseksi. Tässä kustaan silmään koko hoitokenttää ja tähän mahdollisuuden antoi tuo sopimus.

Kolmas kohta on sopimuksen pituus ja se että sopimuksen lopun palkat meille neuvottelee muut kuin me itse.

offtoppi alkaa. ei heikkohermoisille

ps. jos jätän Shellinbaarin pois olen saanut itselleni sellaisen "palkankorotuksen että ei yksikään liitto voi edes uneksia moisesta.

lyhyt lasku tästä henkilökohtaisesta "palkankorotuksesta"

52 viikkoa x 5 arkipäivän iltalehteä 1,20/kpl + 52 viikonvaihteen lehteä x 2.- =416.-

kahvikuppi 365 x 1,20(jäsenetuhinta)=438.-

Loppurahat pokeriin 365 x 2,60 =949

Kokonaissumma 1803.- hmm. teenkö minä tosiaan vuodessa kuukauden töitä istuakseni huoltoaseman baarissa :-

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten ois Esso tai Teboil? ;D

Mulla on jo mennyt sekaisin, kuka neuvotteli mitäkin ja kuka on taustapiruna missäkin? Valtioon ne tiet kuitenkin johtaa, ja KT:hen vaikuttaneisiin lobbareihin. Aika mikä valtio? Se, jolla oli äsken yli 3 000 000 000€ ylimääräistä, ja joka toissapäivänä hukkasi jonnekin 3 000 000 000€. Aika velikultia.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...