Jump to content
MAINOS

Kotihoito


257J

Recommended Posts

Hei kotihoidon parissa työskentelevät tai ne ketkä ovat työskennelleet. Olen valmistunut vammaispuolelle 2017 ja kiinnostusta olisi lähteä kokeilemaan jotain muutakin. 

Nyt Riihimäen kotihoitoon haetaan työntekijöitä ja Superin lehdessä oli juttua myös. Millaista työskentely kotihoidossa on lähihoitajana ja onko uusille työntekijöille  perehdytys? Itsenäinen työ kiinnostaisi ja kotihoito on kiinnostanut jo opiskeluaikoina. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vaihtelevaa, monipuolista, kiireistä ja raskasta. Työ on liikkuvaa ja vaihtelevaa. Itse tykkään kun saa keskittyä yhteen ihmiseen kerrallaan. Asiakasmateriaali on vaihtelevaa, enimmäkseen toki muistisairaita tai fyysisesti rajoittuneita vanhuksia mutta myös mielenterv.asiakkaita. Sitä perushoidollista työtä kotihoitokin on aika pitkälti; ruoka, hygienia, lääkkeet. Lisäksi erilaisia näytteidenottoja, haavanhoitoja yms. Kiirettä on kyllä, ei tarvitse suotta istuskella toimettomana. 

Perehdytys riippuu ihan työpaikasta. Mä olin tehnyt 5 viikon työharjoittelun kotihoidossa vuosi ennen työsuhteen alkua, joten esimies katsoi että yhden päivän perehdytys on riittävä. 

Kokeilemallahan se selviää että onko kotihoito itselle mukava työpaikka. Sinne vain! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitajavaan
12 tuntia sitten, SN9 kirjoitti:

Itse en ollut työskennellyt kotihoidossa aiemmin. Yhden harjoittelun olin tehnyt eri paikkakunnalla. Minulla oli 5päivää perehdytystä. 

Ruhtinaallisen pitkä perehdytys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
19.6.2019 klo 18.38, Vieras: Hoitajavaan kirjoitti:

Ruhtinaallisen pitkä perehdytys.

Sen saa, jos osaa pyytää. Lain mukaan riittävä perehdytys on työntekijän oikeus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Huolestunu

Ei saa riittävää. Oon huolissaan kuinka huonolla perehdytyksellä mennään yksin jo kentälle. Pitää osata itse vaatia. Itse sain joka vuoroon perehdytyksen erikseen ja homma alkoi sujua. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelen kotihoidossa ja toimin myös perehdytys-vastaavana. Perehdytään uusia useamman viikon eli meillä uusi on mun työparina noin kuukauden, jotta mahdollisemman monet asiat ehditään nähdä käytännössä ennen yksin kentälle lähtöä. Työ on haastavaa ja kiireistä, mutta silti antoisaa 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ei enää kotihoitoa

Minä en ollut yhtään ainoaa päivää ollut koskaan kotihoidossa töissä tai harjoittelussa. Ensimmäisenä työpäivänä annettiin lapulla asiakkaiden sukunimet ja toivotettiin hyvää työpäivää. Sellainen perehdytys meillä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minullakin on aika surkeat kokemukset perehdytyksestä kotihoidossa. Olen kolmen eri paikkakunnan kotihoidossa työskennellyt ja ensimmäisessä paikassa sain ruhtinaalisen kahden päivän perehdytyksen vaikka olin tuolloin vielä lähihoitaja-opiskelija. Työntekijävajetta on niin paljon, ettei perehdytyksiin ole paljoa mahdollisuuksia tästä syystä ilmeisesti ollut. Nykyään on kunnallisilla onneksi puhelimessa asiakkaiden tiedot ja käyntiohjeet sekä pääsee lukemaan kirjauksia työpuhelimella - se on auttanut tosi paljon. 

Kotihoito on työtä, joka vaatii hoitajalta äärimmäisen aktiivisen ja itsenäisen otteen. Kun sen yli 20 käyntiä teet työvuorossa ja autolla ajelet 10-70km/pv niin siinä ei ehdi eikä pääse työkaveri auttamaan. Päätöksiä ja ratkaisuja pitää pystyä tekemään itse. Ja tosiaan useimmissa työpaikoissa vaaditaan oman auton käyttöä. 

Jos on napakka työntekijä jolta asiat hoituu, niin kotihoidossa pärjää kyllä. Itse en palveluasumisen puolelle halua enää ollenkaan, itsenäinen työskentely ja asiakkaiden kohtaaminen asiakas kerrallaan on minusta mukavaa. Kuitenkin, työmäärä ja työolot on niin kauheat, että 6 työvuoron jälkeen vaihdan alaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meikä kotihoidossa varataan 2vko perehdytystä mutta oikeastaan aina ovat olleet halukkaita lähtemään itsenäisesti liikenteeseen jo 5-7 työpäivän jälkeen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Entinen lähäri
2 tuntia sitten, Vieras: Huolestunu kirjoitti:

Ei saa riittävää. Oon huolissaan kuinka huonolla perehdytyksellä mennään yksin jo kentälle. Pitää osata itse vaatia. Itse sain joka vuoroon perehdytyksen erikseen ja homma alkoi sujua. 

En itse aikoinaan saanut mitään todellista perehdytystä läntisellä Vantaalla. Annettiin vain kansio, jossa oli asiakkaista perustiedot ja mitä kenenkin luona tehdään. Sanottiin vain että lue ensin kansio ja kysy jos tulee kysyttävää.  Ja saa kuulemma soittaa työtoverille jos tulee ongelmia. Ja sitten kaikki hävisivät omille reiteilleen. Yksin piti pärjätä. Tämä oli v.2009. En tiedä mikä nykykäytäntö on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kannattaja

Vaihdoin kotihoitoon tehostelusta hoitokodista ja en ole katunut ollenkaan. Opiskeluaikana jäi fiilis etten pidä kotihoidossa ja ajattelin niim monta vuotta kunnes sain paloin loppuun tehosten kiireeseen ja riittämättömyyteen. Kotihoidossa kiire on ihan erilaista. Kiirettä piisaa sairaslomien takia eikä normi miehitykselläkään tarvi peukaloita pyöritellä mikä on vaan hyvä. Asiakkaita työvuorossa n.9-15. Perehdytystä sain 3pv ja olisin kaivannut lisää koska opiskeluainaka muuttunut asiat teknologisesti paljon mutta aina voi soittaa työkaverilta neuvoa. Edelleen välillä hukassa vaikka yli 6kk takana. Joka päivä oppii uutta 👌🏻

Suosittelen kokeilemaan. Parasta hoitoalalla on juuri se että työkokemusta voi laajentaa erittäin paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä pääsin kesätöihin kotihoitoon opiskelujen alkuvaiheessa. Perehdytys aamuvuoroihin 5 pv + yksi iltavuoroperehdytys. Tykkäsin työstä paljon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla "perehdytys" oli koulun harjoittelu, siitä suoraan itsenäisesti kentälle, tiimin tuki taustalla, pystyin kilauttamaan kaverille jos johonkin kaipasi neuvoa, sama mahdollisuus aina. Uusille työntekijöille perehdytys ollut sen mittainen, mitä kukin on tarvinnut, osalla 1-2 vuoroa ja osa sitten jopa kuukauden ollu työparina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kotihoito

Eniten kotihoidossa huolettaa että täysin kouluttamattomat pääsee töihin,laitetaan vain kotiavustaja nimike ja riittää et kolme kertaa näyttää pistonkin ja ei muuta ku kentälle. Ensimmäisenä mielestäni pitäisi nämä kouluttamattomat pistää pihalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Johanna xxx

Mä työskentelen kätilönä Ruotsissa ja mun työkaverit ovat kertoneet, että kun he ovat aloittaneet työn esim. Palvelutalossa, heillä on ollut perehdytystä 2-4viikkoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ÄLÄ TEE JOS ET SAA
3 tuntia sitten, Vieras: Kotihoito kirjoitti:

Eniten kotihoidossa huolettaa että täysin kouluttamattomat pääsee töihin,laitetaan vain kotiavustaja nimike ja riittää et kolme kertaa näyttää pistonkin ja ei muuta ku kentälle. Ensimmäisenä mielestäni pitäisi nämä kouluttamattomat pistää pihalle.

SYVÄLTÄ!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja

Työn kotihoidossa oon kokenut antoisana, vastuullista ja haastavaa. Meilläpäin otetaan labrakokeita, hoidellaan haavat, jaetaan lääkkeitä ja tehdään lääkemuutokset yms...  päivävuoroa ja yövuoroa. Kiirettä välillä on ja Autolla ajoa ympäriinsä mutta en todellakaan vaihtaisi osastolle enää, kahdeksaa tuntia käytävää ravaamaan. Mutta onneksi on mahdollisuus valita. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Riihimäellä

Millaista työskentely kotihoidossa on lähihoitajana ja onko uusille työntekijöille perehdytys?

Riihimäellä kotihoidossa perehdytys on lähtökohtaisesti 1vko. Työntekijän toiveet huomioiden voidaan perehdytystä lyhentää tai venyttää. Riksussa kotihoidossa on tiimejä ja tiimeissä vastuuhoidettavia. Tiimissä on noin 12 lähihoitajaa ja 2 sairaanhoitajaa. Yhdessä tiimissä on juuri otettu kokeiluun malli, jossa rinnalla on myös hoivatyöntekijöitä ja osa hoivatöistä on tällöin siirretty heille jättäen lähihoitajille enemmän aikaa koulutusta vaativiin hoitotyöhön toimintoihin.

Kotihoidossa työ on vastuullista ja itsenäistä, mutta toisaalta myös omalla tavallaan vapaata. Riihimäellä lähihoitajat työskentelevät kahdessa vuorossa. Työtehtävät sisältävät perushoivaa (ravitsemus, hygienia ym.) sekä jonkin verran sairaanhoidollisia työtehtäviä (haavahoidot, lääkehoito, mittaukset, injektiot ym). Töiden sisältö riippuu luonnollisesti tiimin asiakaskannasta. Toisessa tiimissä voi katetrointeja olla päivittäin ja toisessa ravitsemuspumpun käyttö on arkea. Valtaosa kotihoidon asiakkaista on ikäihmisiä, mutta mukaan mahtuu myös nuoriakin yli 18-v asiakkaita.

Riihimäellä on tällä hetkellä kaksi vakituista paikkaa auki. 😉

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10029468?searchPhrase=Kotihoito&locations=Riihimäki&&announced=0&leasing=0&&&&english=false&sort=1

Kannattaa hakea, jos kotihoito kiinnostaa! Mulle voi myös sähköpostitse tai soittamalla laittaa kysymystä tulemaan, jos jotain pyörii mielessä. Yhteystietoni löytyy työpaikkailmoituksesta. ☺️

Kesäisin terkuin,

Jenna Seppälä

Riihimäen kotihoito

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kotihoitsu

No, tuo tietysti riippuu ihan paikasta. Jossain pistetään heti kentälle, jossain perehdytetään useampikin päivä. Tähän toki vaikuttaa myös se, kauanko on ollut alalla ja mitä työtä on tehnyt aiemmin. Lääkejakoja ja pistoja meillä ei saa tehdä, ennen kun on käynut saikkujen perehdytyksessä. Muuten kollegat perehdyttää työhön. 

Työ vaihtelevaa, välillä raskaampaa, välillä hiljaisempaa. Joskus voi mennä päiviä, että on vain sitä perus lääkkeet suuhun, vaipanvaihto ja ruoka - meininkiä, muta sitten taas voi olla päiviä /vikkkoja, kun on paljon haavanhoitoja, näytteidenottoa, katerointeja, saattoitoa jne. Listat on välillä tupaten täynnä ja iltavuorossakin voi jollain olla jopa yli 20 käyntiä, mutta taas toisella voi olla se 15. Riippuu mitä kohteessa tehdään. Jos on isotöisiä asiakkaita, niitä mahtuu vähemmän listalle ja tyyliin pelkkiä lääkeenantoja taas menee enemmän. Työolot ei aina ole joka paikassa kaksiset ja johdon osaamisessa voi olla pahoja puutteita ja työyhteisön sisällä voi olla omia konflikteja. Omassa työpaikassakin omat ongelmansa, mutta toistaiseksi olen vielä töissä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...