Jump to content
MAINOS

Kannattaako sairaanhoitajaksi opiskella?


Metafora

Recommended Posts

Vieras: Eipä taida.

Olen tehnyt sairaanhoitajan työtä melkein 20 vuotta, opiskelua alaan 6,5 vuotta ja jos joku kysyy että kannattiko, niin alussa olisin sanonut kyllä. Nyt ei enää kannata. Ala on muuttunut niin paljon, paljon hienoja hoitolaitteita, uusia hoitomuotoja ja tekniikoita on tullut ja tämä puoli on kivaa ja kiinnostavaa. Mutta sitten se huono puoli, olet vastuussa ihmishengistä, mikä on suuri vastuu ja siitä maksetaan todella huonosti. Vastuutehtävistä tai uusien koulutuksien suorittamisesta ei se palkka nouse millään riittäväksi. Toinen asia on että ihmiset, potilaat ja omaiset ovat alkaneet käyttäytyä kuin järki olisi jättäneet heidät. Uhkauksia ja  väkivaltaa näkee päivittäin, omaiset haluavat puuttua potilaiden hoitoihin, suuttuvat jos eivät saa ja tekevät valituksia. 

Tällä rahallisella korvauksella mitä työstä saa, se työmäärä mitä sysätään hoitajan niskaan ja kaikki muu, ei todellakaan ole sen arvoista enää. Sairaanhoitajan tai lähihoitajan työ ei kannata. Siis opiskele muita aineita. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
41 minuuttia sitten, Vieras: Eipä taida. kirjoitti:

Olen tehnyt sairaanhoitajan työtä melkein 20 vuotta, opiskelua alaan 6,5 vuotta ja jos joku kysyy että kannattiko, niin alussa olisin sanonut kyllä. Nyt ei enää kannata. Ala on muuttunut niin paljon, paljon hienoja hoitolaitteita, uusia hoitomuotoja ja tekniikoita on tullut ja tämä puoli on kivaa ja kiinnostavaa. Mutta sitten se huono puoli, olet vastuussa ihmishengistä, mikä on suuri vastuu ja siitä maksetaan todella huonosti. Vastuutehtävistä tai uusien koulutuksien suorittamisesta ei se palkka nouse millään riittäväksi. Toinen asia on että ihmiset, potilaat ja omaiset ovat alkaneet käyttäytyä kuin järki olisi jättäneet heidät. Uhkauksia ja  väkivaltaa näkee päivittäin, omaiset haluavat puuttua potilaiden hoitoihin, suuttuvat jos eivät saa ja tekevät valituksia. 

Tällä rahallisella korvauksella mitä työstä saa, se työmäärä mitä sysätään hoitajan niskaan ja kaikki muu, ei todellakaan ole sen arvoista enää. Sairaanhoitajan tai lähihoitajan työ ei kannata. Siis opiskele muita aineita. 

Juuri näin, täysin samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kyllä, mutta...

Pieni huomio siihen, että aloittajalle suositellaan erilaisia päivätöitä ja aloittaja itsekin pohti mm. diabeteshoitajan tehtäviä. Haluaisin vain tähän sanoa, että monesti noihin päivätöihin on runsaasti kokeneempiakin tulijoita ja sellaisia, joilla on jo vuosien ajalta ammattitaitoa kyseisen alan vuodeosastolta. Eli voi toimia siinä sun tässä tehtävässä pätee moneen koulutukseen, mutta se mitä töitä yleensä saa uran alussa on sitten toinen juttu. En halua masentaa toki ketään:). Mutta hoitoala tosiaankin työllistää, mikä voi kallistaa ammatinvalinnan tähän suuntaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hei hei hoitoala...

Tykkään yöpainotteisesta työstäni enkä helposti kuormitu paljosta tekemisestä. Potilaat on vuosi vuodelta haastavampia ja tarvitsevat jos minkälaista tukitoimea elämässä.

Kiky on vetänyt maton jalkojen alta monilta hoitajilta. Ennen sai edes joka toiselle 3vko listalle 7 vapaata mutta nyt ei enää kukaan saa kun sitä tuntimäärää korotettiin ”sopivasti”, kikyn tuntikorotusten jälkeen sairaslomat on RÄJÄHTÄNEET käsiin. Ja ne lomarahatkin vielä kupattiin... meidän ikiomat ja kovalla työllä ansaitut rahat.

Pisteenä iin päälle on pakkorokotuslaki. Minä en ole rokotusvastainen mutta jokavuotinen pakko ottaa influenssarokote josta on enemmän haittaa kun hyötyä ja niinpä minäkin alalta lähden pois. Vai räjähtiköhän ne sairaslomat käsiin siinä vaiheessa kun kaikille tuli pakko ottaa tuo pskapiikki joka vuosi... nimittäin porukka sairastaa ja paljon ja tosi sitkeitä flunssia ja influenssia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: En vaihtaisi

Olen lähihoitaja edelliseltä ammatiltani. Olen valmistunut sairaanhoitajaksi viime vuonna. Itse olen kiinnostunut hoitoalasta ja tykkään työstäni. Mutta en lähtisi opiskelemaan ja valmistumaan alalle vain sen vuoksi että tällä alalla töitä riittää..

Työ on äärettömän raskasta henkisesti että fyysisesti, mutta minä nautin työni haasteista. Hoitoala ei ole kaikille ja opiskellessani näin paljon opiskelijoita jotka opiskelivat alalle vain sen vuoksi että tältä alalta löytyy töitä. Niin väärin että he vievät opiskelupaikat sellaisilta jotka olisivat oikeasti kiinnostuneita hoitoalasta, olisivat sopivia alalle ym. Asenne ei ole kohdallaan eikä mitään kiinnosta opiskella ja valitetaan paljon palkasta ja työajoista. En tarkoita että sinulla ei asenne olisi kohdillaan. Sairaanhoitajan ammatti pääasiassa on vuorotyötä vähintään aamu-ilta työtä ja vastavalmistuneena ei kannate olla kovinkaan suurissa toiveissa että pääsisi päivätyöhön. Tai kovinkaan valikoiva töiden suhteen.. 

Miettisin kaksi kertaa tarkkaan ennen kuin lähtisin hoitoalalle opiskelemaan..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: En vaihtaisi
5 minuuttia sitten, Vieras: En vaihtaisi kirjoitti:

Olen lähihoitaja edelliseltä ammatiltani. Olen valmistunut sairaanhoitajaksi viime vuonna. Itse olen kiinnostunut hoitoalasta ja tykkään työstäni. Mutta en lähtisi opiskelemaan ja valmistumaan alalle vain sen vuoksi että tällä alalla töitä riittää..

Työ on äärettömän raskasta henkisesti että fyysisesti, mutta minä nautin työni haasteista. Hoitoala ei ole kaikille ja opiskellessani näin paljon opiskelijoita jotka opiskelivat alalle vain sen vuoksi että tältä alalta löytyy töitä. Niin väärin että he vievät opiskelupaikat sellaisilta jotka olisivat oikeasti kiinnostuneita hoitoalasta, olisivat sopivia alalle ym. Asenne ei ole kohdallaan eikä mitään kiinnosta opiskella ja valitetaan paljon palkasta ja työajoista. En tarkoita että sinulla ei asenne olisi kohdillaan. Sairaanhoitajan ammatti pääasiassa on vuorotyötä vähintään aamu-ilta työtä ja vastavalmistuneena ei kannate olla kovinkaan suurissa toiveissa että pääsisi päivätyöhön. Tai kovinkaan valikoiva töiden suhteen.. 

Miettisin kaksi kertaa tarkkaan ennen kuin lähtisin hoitoalalle opiskelemaan..

Lisätäkseni tähän vielä... että palkkaus ei ole kohdillaan työn määrään ja vastuuseen nähden. Vastuu kasvoi huomattavasti esim lähihoitajan työstä vaikka en tarkoita etteikö lähihoitajan työ olisi vastuullista. Mutta vastuun määrä ei juuri palkassa näy missään. Ja ollaan kuitenki vastuussa ihmisten hyvinvoinnista ja hengestä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Lähtölaskenta

Ap, en suosittele. Varsinkin kun sinulla on lapsi, käytä opiskeluaika viisaasti, koska se voi olla rankkaa lapsen kanssa.

Olen sh joka on vaihtamassa alaa (opiskelen jo) ja/tai lähdössä ulkomaille töihin. Syynä palkka, työn määrä = ei ehdi tehdä kunnolla, työn arvostuksen puute päättäjillä, kiky, pakkorokotus=itsemääräämisoikeuden poisto. Työstäni kyllä tykkään ja jäisin, jos nämä asiat olisivat kunnossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
‎15‎.‎06‎.‎2019 klo 06.25, Vieras: Jiri kirjoitti:

Koulutus mahdollistaa hyvin erityyppisiin töihin työllistymisen.

Moni työtehtävä on vuorotyötä, mutta ei kaikki ja itse sitten valitset millä ehdoin olet valmis työllistymään. Isoin problematiikka varmaankin on siinä ajatuksessa, että "...et pysty...", koska juuri valmistuneena sairaanhoitajana tarvitset kokemusta erilaisista työtehtävistä, joka sitten kantaa sinua kohti sitä omaa mielekästä työtehtävää.

Olen nähnyt tuolla mm. sellaisia henkilöitä jotka ovat menneen suoraan valmistumisen jälkeen psykalle töihin, olleet siellä 4-5v, ja sitten mennyt työt alta/haluavat vaihtaa alaa - ja kuinkas ollakkaan, ei ole enää mielessä mikään niistä opeista jotka koulussa opeteltiin. Kädentaidot ovat täysin nollassa, koska ei koskaan niitä joutunut käyttämään. Eli nämä henkilöt ovat menneet sellaiseen paikkaan töihin, missä ovat unohtaneet kaiken sen keskeisen jota sairaanhoitajana tarvitsisivat. Ja sitten se työllistyminen onkin vasta vaikeaa, niin omasta puolesta ja työllistäjänkin näkökulmasta. Ja on tosi kiva myös saada tuollainen työkaveriksi - periaatteessa voisi ottaa kenet tahansa kadulta samoin tein, hyöty olisi suunnilleen sama.

Oma neuvoni on, että älä rajoita ainakaan alkuun itseäsi millään valinnoilla "koska en pysty, koska en tykkää, jne.", vaan tee ihan perusduunia aluksi niin paljon että ammatillinen kasvusi alkaa, ja kykenet myöhemmin sitten tehdä sitä "unelmaduuniasi".

"Eli nämä henkilöt ovat menneet sellaiseen paikkaan töihin, missä ovat unohtaneet kaiken sen keskeisen jota sairaanhoitajana tarvitsisivat." Hassua. Oman kokemukseni mukaan psykiatrian saralla työskentelevät sairaanhoitajat eivät suinkaan ole unohtaneet "kaiken sen keskeisen jota sairaanhoitajana tarvitsisivat". Tietämys ihmisen psyykestä, sen sairauksista ja hoidosta on hyvällä tasolla psykiatrian yksiköissä. Yleissairaalapsykiatrian osaston hoitajia konsultoidaan keskussairaalan kaikilta osastoilta, kas ihminen on kokonaisuus ja somaattisten vaivojensa kanssa painiva potilas tarvitsee usein myös psykiatrian ammattilaisen apua. Psykiatrian osastoilla hoidetaan myös potilaiden somaattisia vaivoja. Epäilen ettei millekään psykiatrian osastolle "periaatteessa voisi ottaa kenet tahansa kadulta samoin tein". Jotta voi työskennellä psykiatrisella osastolla täytyy omata koulutus, suorittaa LOVE-tentit (myös psykiatria-osuus) ja läpäistä osaston psykiatrin pitämä suullinen tentti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...