Jump to content
MAINOS

Kannattaako sairaanhoitajaksi opiskella?


Metafora

Recommended Posts

Olen aiemmalta koulutukseltani opettaja, mutta työpaikkoja on hyvin vaikea saada. Jopa niiden, joilla on paljon enemmän työkokemusta kuin minulla.

Olen harkinnut alan vaihtoa ja hain nyt keväällä kahteen paikkaan, myös sairaanhoitajaksi, koska alalla ainakin tuntuu olevan töitä. Nyt pääsykoetuloksia odotellessa olen alkanut miettiä, mitä sitten, jos saan paikan. Olen lukenut keskusteluja tällä foorumilla ja kuva sekä opiskelusta että työstä näyttäytyy varsin negatiivisessa valossa niiden kautta.

Elämäntilanteeni on sellainen, että en varsinkaan alkuvaiheessa valmistuttuani pystyisi tekemään vuorotyötä. Onko päivätköhän työllistyminen täysin epärealistista?

Minua kiinnostaisi tulevaisuudessa opettaa uusia sairaanhoitajia. Myös työ diabeteshoitajan tai muistihoitajana kiinnostaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Opiskeleminen kannattaa aina lähtökohtaisesti. Et myöskään ole ainakaan liian ruusuisin kuvitelmin lähdössä alalle. Jos kiinnostaa niin ota paikka vastaan ja kokeile miltä tuntuu! Pelkkään päivään vakkariksi voi olla hankala päästä mutta kaikenlaista keikkatyötä ja pätkähommia on taatusti tarjolla jos vähänkään isomman kaupungin nurkilla asut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulutus mahdollistaa hyvin erityyppisiin töihin työllistymisen.

Moni työtehtävä on vuorotyötä, mutta ei kaikki ja itse sitten valitset millä ehdoin olet valmis työllistymään. Isoin problematiikka varmaankin on siinä ajatuksessa, että "...et pysty...", koska juuri valmistuneena sairaanhoitajana tarvitset kokemusta erilaisista työtehtävistä, joka sitten kantaa sinua kohti sitä omaa mielekästä työtehtävää.

Olen nähnyt tuolla mm. sellaisia henkilöitä jotka ovat menneen suoraan valmistumisen jälkeen psykalle töihin, olleet siellä 4-5v, ja sitten mennyt työt alta/haluavat vaihtaa alaa - ja kuinkas ollakkaan, ei ole enää mielessä mikään niistä opeista jotka koulussa opeteltiin. Kädentaidot ovat täysin nollassa, koska ei koskaan niitä joutunut käyttämään. Eli nämä henkilöt ovat menneet sellaiseen paikkaan töihin, missä ovat unohtaneet kaiken sen keskeisen jota sairaanhoitajana tarvitsisivat. Ja sitten se työllistyminen onkin vasta vaikeaa, niin omasta puolesta ja työllistäjänkin näkökulmasta. Ja on tosi kiva myös saada tuollainen työkaveriksi - periaatteessa voisi ottaa kenet tahansa kadulta samoin tein, hyöty olisi suunnilleen sama.

Oma neuvoni on, että älä rajoita ainakaan alkuun itseäsi millään valinnoilla "koska en pysty, koska en tykkää, jne.", vaan tee ihan perusduunia aluksi niin paljon että ammatillinen kasvusi alkaa, ja kykenet myöhemmin sitten tehdä sitä "unelmaduuniasi".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Älä opiskele alalle!

Olen ollut kolme vuotta alalla ja nyt hain toiselle alalle kouluun, koska tämä työ on juuri niitä negatiivisia asioita joista olet lukenut. 

Päivätyötä on hankala saada, ainakaan vakituista ja erityisesti se päivätyö näkyy myös palkassa. Ja koska on sairaanhoitajan paperit, niin silloinhan töitä riittää ja jos ei ole päivätyötä tarjolla, on mentävä sinne minne viimeistään työkkäri käskee. 

Mieti ennemmin miten saisit opettajan koulutusta laajennettua tai  jotain muuta alaa. Tässä työssä menettää pitkällä aikavälillä oman terveytensä ja vuorotyö ei ole oman hyvinvoinnin kannalta hyväksi. Jos kuitenkin aiot alalle valmistua niin itse suosittelen menemään töihin sinne mikä on itselle mielenkiintoisinta, niitä perusduuneja kyllä riittää. Ja asiat oppii kyllä vaikka vaihtaisi eri erikoisalalta toiselle. 

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoh hoijaa

Vakavasti suosittelen miettimään, 27 vuotta kuunnellut potilaiden "natinaa" ja se vasn lisääntyy, itsesi täytyy vsin hymyssä suin sitä sietää ja lisäksi työnantajan puolelta tulee aina lisää ja lisää, joustaa pitäisi, mutta on aika yksipuolista...Jos kaupungissani olisi mitään muuta varmaa työllistäjää, heti vaihtaisin. Vuorotyö sinällään sopii minulle, 15 vuotta ensin päivätöissä, oli puuduttavaa, mutta minulla elämäntilanne sellainen, että pystyy vuorotyötä tekemään. Valitettavasti alamme on sellainen, että vuorotyö on se, mistä liksaa saa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sh jo pitkään

Sairaanhoitajan työ on antoisaa, mutta raskasta. Varsinkin nuorempana työt kulkeutuivat helposti myös vapaa-ajalle ajatuksissa. Se mihin haluaa suurimman osan työurastaan sijoittaa, ratkaisee työn jaksamista. Jos koet työsi mielekkääksi, sitä myös jaksaa paremmin. Päivätöitä on vähemmän tarjolla ja niissä vaihtuvuus on myös pienempi eli vakituista paikkaa on vaikemapi saada. Kolmivuorotyön mukanaan tuomista haitoista itsellä koen pahimmaksi nukkumiseen liittyvät vaikeudet.

Sairaanhoitajien opettajaksi tänä päivänä yleensä vaaditaan hoitotieteen maisterin paperit tai ainakin jos haluaa vakipaikan. Mutta niissäkin suositaan mielummin opettajia, joilla on hakuvaiheessa myös substanssiosaamista eli hoitajan työtä mieluummin useampi vuosi takana. 

Palkkaus on asia mistä voisi puhua pitkään, mutta yhteenvetona se ei vastaa työn vastuullisuutta eikä riitä kunnolla elämiseen, jos on reilusti lainaa (opinto+asunto+auto) tai asuu pääkaupunkiseudulla tai muissa isoissa kaupungeissa, missä asuinkustannukset ovat suuret.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieti todellakin vielä alalle hakeutumista. Vuorotyö on ainut mistä tienaa edes jtn. Työ on raskasta niin henkisesti kuin fyysisesti. Työolot ja niiden jatkuva kiristäminen ei lisää motivaatiota. Vaikka töitä on ei se tarkoita sitä onko se mielekästä ja sellaista mitä haluaa tehdä eläkeikään asti. Myös esimiesten taidoissa ja työntekijöiden kohtelussa on paljon puutteita ja eriarvoisuutta. Tämä on tullut koettua useissa eri työpaikoissa ja eri kaupungeissa. Vakituisia työsuhteita on myös hoitoalalla kiven alla. Toki jos työvoimapula on kova niin töitä varmasti saat, mutta sekin kertoo jo jotain miksi työvoimapula on kova. Itsemääräämisoikeuden menettäminen uuden tartutuntatautilain voimaan astuttua on myös tekijä miksi itse aion 10 vuoden työuran jälkeen suunnitella alan vaihtoa. Ne negatiiviset asiat joista puhutaan, on valitettavan totta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ehkä johonkin muuhun

Lomarahoja juuri leikattiin ja työaikaa pidennettiin. Ei ole kauhean rohkaiseva viesti alalle pyrkijöille. Kannattaa käyttää opiskeluaika ehkä johonkin muuhun. On kurja valmistua ammattiin, jota ei arvosteta ja jonka työtahti tulevaisuudessa tulee vain kiristymään. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Itse pidän

Itse pidän työstäni - toki välillä (etenkin rankempien päivien jälkeen) tulee ajatuksia siitä, että mitä jos voisin tehdä jotain ihan muuta ja sisäsiistiä. Itselläni töihin on mukava mennä, osasto jolla työskentelen antaa sopivasti vastuuta ja haastetta. Tilanteet ja päivät vaihtelevat mutta pääsääntöisesti en koe työtäni liian kuormittavaksi vaikka hyvin fyysistä onkin. 

Minäkin pidän melko paljon opettamisesta mutta käytän näitä mahdollisuuksia sitten mm. opiskelijoiden ohjaamisessa kentällä. 

Täällä on nyt annettu aika paljon negatiivissävytteistä kommenttia mutta on sairaanhoitajan työssä myös paljon hyvää. Tietenkin kyseessä on palveluammatti ja toisinaan joutuu tekemään asioita potilaiden eteen tai vuoksi joissa koko mieli huutaa vastaan tai tilanteet ovat äärimmäisen epämiellyttäviä syystä tai toisesta. Hyvä huumorintaju, kärsivällisyys ja hyvät työkaverit ovat kullanarvoisia tässä ammatissa! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En suosittele.  Alan arvostus palkallisesti on niin pieni. Ainoa nousu saadaan sillä, että alalle ei kouluttaudu uusia ihmisiä kenenkään kuramatoksi. Jos terveydenhuoltoalalle haluat, mieti ennemmin terveydenhoitajan töitä ja etenkin työterveyshoitajan. Myös sosionomi voisi olla varteenotettava vaihtoehto lisäkoulutukseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivätyöt ovat tällä alalla tiukassa, mutta sen metsästämisessä on tärkeä tietää mistä niitä löytyy: poliklinikat pyörivät käytännössä toimistoaikoihin, leikkaussalit tarvitsevat eniten työntekijöitä arkiaamuissa, osa vanhainkodeista, vammaispalveluista ja kotihoidosta haluavat sairaanhoitajan olevan vain aamuvuorossa. Myös järjestöihin on sairaanhoitajan mahdollista työllistyä. Palkassa se näkyy, mutta nuorena ihmisenä 2400€ bruttona on aika paljon parempi kuin opiskeluajan 900€, josta osa verotettavaa. En omista lapsia, asuntoa tai autoa, joten viikonlopun lomareissulle pystyy hyvin lähtemään. Olen nyt itse leikkaussalissa ja teen toistaiseksi vain aamua ja nautin työstäni. Vuodeosastolla oli välillä rankkaa, eniten kuormitti vuorotyön luonne. 

Diabeteshoitajana tai muistihoitajana uskoisin sinun pääsevän päivätyöhön. Etsi ahkerasti ja lähetä viestiä myös paikkoihin, joissa ei ole valmista työpaikkailmoitusta. Niinkin voi päästä töihin. Lähde opiskelemaan. Tämä on oma maailma, kuten opettajaien maailma. Tulet oppimaan paljon ja eniten kun kohtaat kipeitä ihmisiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tiuhtiainen

Opettaja + sairaanhoitaja on hyvä yhdistelmä :) Minä olen työllistynyt erilaisiin projekteihin, koska olen aktiivisesti hakeutunut niihin. Toki siinä on pätkätyössä mutta välissä voi aina keikkailla. Myös esimerkiksi lastensuojelulaitoksessa tuolla yhdistelmällä olisi todella hyvä rekrytointi. Sairaanhoitajan koulutus on todella hyvä lisä osaamiseen ja oppimisen ammattilaisena se ei tule olemaan sinulle vaikeaa. Kannattaa pitää silmät auki, me sairaanhoitajat työllistytään hyvin monenlaisiin paikkoihin. Ja ainahan voi suunnata asiantuntija- ja esimiestehtäviin, ne on yleensä päivätyötä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaan hoitaja

Sairaanhoitajaksi ei kannata opiskella. Patsi jos olet masokisti, pidät raatamisesta selkänahka ruvella, pienellä palkalla, huonoilla työehdoilla, haluat olla työssä jossa sinut voidaan pakottaa töihin, jos työvuorosi piti päättyä klo 15 huomaatkin päiväsi jatkuvan vielä iltavuorolla koska joku sairastui eikä ketään saada jne. työehdot ja useissa paikoissa työolot surkeat ja ainiin muistinko mainita lomat lyhytä ja palkka paska. Tämä on minun mieli pide.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaanhoitajaksi vaan👍

Olen sairaanhoitaja,  mutta työssä eri alalla (rajavartija). Miksi? Töitä ei vaan ollut tarjon 90-luvulla. En kuitenkaan ole pois sulkenut paluuta takaisin hoitotyön pariin, mutta todennäköisesti  jos näin  tapahtuu, niin sitten ulkomaille. Opiskelen tällä hetkellä papiksi, eikä työtilanne ole papeilla ole hyvä ainakaan Suomessa,  mutta teologikoulutus ei myöskään ole huono asia, jos päätän palata sairaanhoitajaksi. Kannustan lähtemään opiskelemaan sairaanhoitajaksi, jos ammatin koet lähellä sydäntäsi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos näkemyksistä!

Vuorotyö ei minulle sopisi uran alussa, koska lapseni aloittaisi koulun juuri sinä vuonna, kun valmistuisin. Olen yksinhuoltaja, en yksinkertaisesti voisi tehdä vuorotyötä ennen kuin lapsi on sen ikäinen, että voi olla välillä yön yksin kotona.

2500 euron kuukausipalkka olisi minulle ihan ok. Asuntolainaa ei enää ole. Asun yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, joskaan en pk-seudulla.

Voisin hyvin opiskella lisää sh:n koulutuksen jatkoksi, esimerkiksi terveydenhoitajaksi tai hoitotyön maisteriksi, jos se vaaditaan alan opettajana toimimiseen. Katsoin, että ainakin viime syksynä Metropolia on järjestänyt vuoden mittaisen diabeteshoitajakoulutuksen verkko-opintoina.

Keikkoja tekemällä voisi siis työllistyä myös vain päivätöihinkö? Niiden lisäksi voisin tehdä edelleen opettajan sijaisuuksia ja käännöstöitä, joita nyt olen tehnyt. Sh:n koulutus antaisi itse asiassa mahdollisuuden tehdä lääketieteellisen alan käännöksiäkin paremmin. Joskin kääntäminenkin on nykyisin varsin heikosti palkattu ala. 

Kielitaitoni antaisi mahdollisuuden kyllä työskennellä ulkomaillakin sitten, kun lapsi varttuu.

Tunti sitten, Vieras: Sairaanhoitajaksi vaan👍 kirjoitti:

Olen sairaanhoitaja,  mutta työssä eri alalla (rajavartija). Miksi? Töitä ei vaan ollut tarjon 90-luvulla. En kuitenkaan ole pois sulkenut paluuta takaisin hoitotyön pariin, mutta todennäköisesti  jos näin  tapahtuu, niin sitten ulkomaille. Opiskelen tällä hetkellä papiksi, eikä työtilanne ole papeilla ole hyvä ainakaan Suomessa,  mutta teologikoulutus ei myöskään ole huono asia, jos päätän palata sairaanhoitajaksi. Kannustan lähtemään opiskelemaan sairaanhoitajaksi, jos ammatin koet lähellä sydäntäsi. 

Minulla on pari teologin koulutuksen saanutta ystävää. Työt tosiaan ovat nyt kiven alla, mutta sinnikkyydellä ovat vähitellen kumpikin työllistyneet. Itsekin harkitsin teologiaa ja papin uraa, mutta haluaisin ammatin, jossa työllistyy helpommin.

1 tunti sitten, Vieras: sairaan hoitaja kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi ei kannata opiskella. Patsi jos olet masokisti, pidät raatamisesta selkänahka ruvella, pienellä palkalla, huonoilla työehdoilla, haluat olla työssä jossa sinut voidaan pakottaa töihin, jos työvuorosi piti päättyä klo 15 huomaatkin päiväsi jatkuvan vielä iltavuorolla koska joku sairastui eikä ketään saada jne. työehdot ja useissa paikoissa työolot surkeat ja ainiin muistinko mainita lomat lyhytä ja palkka paska. Tämä on minun mieli pide.

Minä en yksinkertaisesti voisi jäädä, koska ei pientä lasta voi jättää yksin kotiin yöksi. Jos työnantaja ei tätä ymmärtäisi, niin sitten ei auttaisi kuin vain jättää työpaikka. Velvollisuuteni huolehtia lapsestani on kuitenkin se tärkein, siitä en voi tinkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 hour ago, Metafora said:

en yksinkertaisesti voisi tehdä vuorotyötä ennen kuin lapsi on sen ikäinen, että voi olla välillä yön yksin kotona.

Ei välttämättä pienimmissä kylissä löydy, mutta 24/7 auki olevia päiväkoteja vuorotyöläisten lapsille löytyy kyllä. Mahdotonta se ei siis ole, mutta ymmärrän kyllä ettei välttämättä houkuttele.

1 hour ago, Metafora said:

Keikkoja tekemällä voisi siis työllistyä myös vain päivätöihinkö?

Kyllä. Ylivoimaisesti suurin osa kaikista sairaanhoitajien vuoroista on aamu/päivävuoroja. Yöllä on auki vain paikat joiden on pakko olla auki ja niissäkin pääsääntöisesti yövuorossa pienin miehitys koska kaikki mikä voidaan tehdä päivällä tehdään päivällä. Keikkatöissä valitset itse minä päivinä ja kellonaikoina olevia vuoroja otat vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: TulevaKouluterkka

Hei! Jos päivätyö sosiaali- ja terveysalla kiinnostaa, suosittelen suuntautumaan terveydenhoitajaksi. Työajat yleensä toimistoaikaa. Kouluun ja neuvolaan ei välttämättä ihan heti pääse töihin, mutta terveysasemilla ja kotihoidossa varmasti töitä riittää ennen sitä. Valmistuin itse terkkariksi viime jouluna, nyt siitä asti olen ollut terveysasemalla töissä. Yllättäen nyt jo työnhaussa tärppäsi ja elokuussa aloitan kouluterveydessä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitotyö

Olen ollut 20v. vuotta hoitoalalla. Omille lapsilleni en alaa ole suositellut. Toisaalta kai työ jollekin sopii, että en voi sanoa suoraan vieraalle ihmiselle, että ei missään nimessä kannata sh:ksi opiskella. Totta on, että työtä riittää jos on valmis tekemään mitä tahansa ja etenkin on niin monitaituri että pääsee helposti osaamisensa turvin vaativiinkin paikkoihin. 

Itse olen ollut myös vuosia yksinhuoltaja ja juurikin joutunut vaihtamaan paikkaa sen vuoksi että työnantaja ei joustanut vuorotyön vaatimuksista. Alalla on paljon huonoa johtamista, mentaliteettia " jonossa on tänne kyllä tulijoita". Ehkä tämä asenne pikkuhiljaa alkaa karista kun alkaa olla hoitajapulaa.

Terveydenhoitajan työtä minäkin suosittelen, koska on päivätyövoittoista.

Palkka ei missään nimessä ole hyvä vastuuseen nähden. Tätä on monen vaikea ymmärtää ennenkuin on työtä tehnyt, joten siitä palkasta ei sen enempää.

Itse opiskelen toista alaa ja aikomus lopettaa sh työt niin pian kuin mahdollista. Työ on veroittanut jo liikaa jaksamista ja lisäksi sain astman hometyöpaikassa, mikä myös yksi alan iso ongelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kattomalla se...

.... selviää. Ei mutta oikeesti, on niitä hyviä että huonojakin puolia alalla kuin alalla. Itse periaatteessa pidän tästä ammatista, mutta olen alkanut harkitsemaan alan vaihtoa. Se vastuu, työmäärä ym. palkaan nähden. Sinulta odotetaan paljon koska olet sairaanhoitaja, myös valmistuttuasi se vastuu on suuri. Monessa työpaikassa esim. ikääntyneiden palvelukodissa työskentelet yksin, ei ole sitä kolleegan tukea. Teet yksin päätökset. Tietenkin myös lähäreistäkin on apua, mutta sinulla on kuitenkin se vastuu. Monta vuotta kun työskentelet muun muassa palvelukodissa, sun kädentaidot ym. katoaa... Kokemusta tästä on. Lähdin kokeileen vuodeosasto työskentelyä niin kappas, "emmää osaa" 😂  mutta kannataa paikka ottaa vastaan ja kokeilla. Ja jos haaveilet sairaanhoitajien opettamista, suosittelen opiskelemaan ensin sairaanhoitajaksi ja hankkimaan työkokemusta 😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mietihän vielä

Koulutuksen aikana joudut tekemään vuorotyötä harjoitteluissa, koska mahdollisimman paljon pitäisi olla oman ohjaajan kanssa vuoroja. Jos valikoit vuorot, varmasti saat kuulla asiasta. Jos valmistuttuasi joudut valikoimaan vuoroja, et saa töitä (näin on itselleni nyt käymässä) ja pääset taas vaihtamaan alaa. Noissa lisäkoulutuksissa on yleensä jonkinlainen työssäoppimisjakso, joten ensin pitäisi saada se vakituinen työpaikka tai todella pitkä pätkä (suostuuko työnantaja kouluttamaan sijaista? En ole tämmöistä vielä tavannut...), joita on tällä alalla harvakseltaan. Aika yleistä on se, että pitkään samassa yksikössä sijaistanutta ei vakinaisteta vaan uusi vakkari tulee talon ulkopuolelta. Palkasta olet varmasti kuullut jo paljon, työn vaativuuteen se on oikeasti aika paska vaikka nyt sanotkin, että 2500€/kk on ihan ok. Naisvaltaisella alalla on paljon työpaikkakiusaamista, kuppikuntaisuutta, järjettömän huonoa johtamista (johtuneeko siitä, että kaikessa tuijotetaan rahaa ja päätösvaltaisimmat johtajat ovat yleensä hoitotyön ulkopuolelta) ja kaikessa säästetään joka vuosi lisää ja säästö otetaan yleensä henkilökunnasta eli hoitajista tavalla tai toisella. Lakko-oikeutta ei ole vaan nielet kaiken vaikka vähän ketuttaiskin. Jos olet keikkareservissä etkä voi pariin vuoroon hypätä, saatetaan siut raivata reservistä pois. Tartuntatautilaki influenssarokotteineen tulee vastaan ja työkkärin mielestä et tutkinnon suoritettuasi tarvitse uudelleenkoulutusta ellet terveydellisistä syistä ole jäämässä alalta pois.

Ainoat plussat itse enää nään tässä ammatissa on monipuolisuus ja suht helppo lähteä töihin toisiin maihin, kuten itse aion tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sairaan hyvä hoitaja

Ei kannata opiskella, sillä sairaanhoitajan työ arvostus on laskenut viime vuosina kuin lehmän häntä. Työtä ja vastuuta on vaikka muille jakaa mutta arvostus puuttuu kokonaan joka näkyy huonona palkkana, etenemismahdillusuutena jne. Lähihoitajat ovat se ryhmä joka tulee ja syrjäyttää sairaanhoitajat sillä he tekevöt osan tai kokonaan  sairaanhoitajan tehtävistä ja pienemmän palkan takia ja heitä palkataan jotta henkilöstökulut saadaan minimoitua. Eli voisi sanoa että tämän päivän Suomessa sairaanhoitajan tuö on alennus myynnissä, puuttuu vain viimeinen käyttö päivä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Välillä positiivistakin

Kyllä minä olen tykännyt olla erikoissairaanhoidossa sairaanhoitajana vuodesta 98 asti. Aluksi vuoden verran keikkailin muutaman hoitajan yksiköissä ja sitten viihdyin yhdessä niistä 5 vuotta. Sitten sain kesäsijaisuuden vuodeosastolta ja sen jälkeen toimen. Nykyaikana perehdytys on paljon parempaa kuin silloin. Osastollani haetaan usein milloin mistäkin syystä arkiaamuihin keikkalaisia, heitä ei saada vaikka keikkalaisella ei tietty ole samaa vastuuta kuin vakihenkilökunnalla. Olen tehnyt työsopimuksen kolmivuorotyöstä, mutta yövuoroja minun ei ole omasta halustani tarvinnut tehdä kuin muutama vuodessa koska työkaverini haluavat tehdä yövuoroja. Tosin viikonloppuja olen tehnyt aktiivisesti. Työyhteisön henki on sellainen, miksi henkilöstö sen tekee eli ei ole alasta kiinni. Välillä toki tuntuu, että vaaditaan liikaa eri tahoilta (yhteiskunta/ pomo/ työkaverit/ potilaat/ omaiset), mutta kyky tehdä parhaansa on  erilainen eri päivinä. Minusta se on ok. Edelleen tykkään potilaista ja heidän ohjaamisestaan. Myös omaisten, opiskelijoiden ja työkavereiden ohjaaminen on mun juttu. Tärkein henkilö eli potilas yleensä osaa arvostaa hoitajan työtä. Myös etenemismahdollisuuksia on. Meillä myös määräaikaisia hoitajia koulutetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: chuckielookalike

Minä valmistuin sairaanhoitajaksi kuusi vuotta sitten nelikymppisenä enkä ole katunut päivääkään. Nautin työstäni, palkka lisien jälkeen on riittänyt. Negatiivista ja valittamisen aihetta löytyy kaikkialta, mutta itse olen pyrkinyt ajattelemaan toisin. Rakastan työskennellä ihmisten kanssa, joka päivä on käytännössä erilainen. Töissä olen psykiatrian akuuttiosastolla, minne toivotan tervetulleeksi kaikki oppimaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...