Jump to content
MAINOS

Superin kirje


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Osku, vastaan nyt kysymyksiisi liittoasioista.

Et edelleenkään vastannut niihin kysymyksiin joita esitin väiteittesi pohjaltta. Väitteesi on ihan pelkkää mutua, faktat on edelleen esittämättä. Väistelet asioita kuin poliitikko 8)

Esitä nyt edes vaikka tästä yhdestä väitteestäsi faktat:

Tehy on jo vuosia halunnut muuttaa lähihoitajakoulutuksen 2-vuotiseksi "apuhoitajakoulutukseksi"

Jos tätä on jatkunut jo 'vuosia' kuten väität, kai sulla on esittää edes yksi dokumentti jossa näin esitetään?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 77
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Näin kirjoitti Juhani Palonmäki Superin (nro 12, 2007) pääkirjoituksessa

"Tällä neuvottelukierroksella Super sai neuvoteltua jäsenistölleen noin 12,7 prosentin korotukset kahden ja puolen vuoden aikana. Tehyn hyväksymä sovittelulautakunnan esitys on samantasoinen Superin hyväksymän sopimuksen kanssa. Lähi- ja perushoitajat saavat samansuuruiset korotukset KVTES-sopimuskauden aikana. Kahden vuoden kuluttua Super on taas neuvottelupöydässä ja silloin on hyvät mahdollisuudet neuvotella jäsenistölle Tehyä paremmat korotukset.

Noh, kaikki tietää kuinka siinä sitten kävi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onhan Oskulla varmaan vähän sitä omien puolustamistakin tuossa mukana, mutta kyllä mun mielestä on ihan hyvä seurata kuka ne lupaukset lunastaa ja mitä niiden saavuttamiseksi tehdään. Jäseniin ei pitäisi vedota suuret puheet vaan ne teot, edes pienet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi syytä miksi en liity Tehyyn:

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Toinen syy on se, että en tähänkään päivään mennessä, vaikka olin opiskelijajäsen, saanut tietää yhteyshenkilöitä jotka valvovat lähihoitajien etuja täälläpäin, puhumattakaan keneltä olisi asioista voinut kysyä. SuPerilta ne löytyi heti ja selkeästi. Olin sekä Tehyssä että SuPerissa opiskelijajäsen nähdäkseni juuri sen, kumpi on paremmin tavoitettavissa ja halukkaampi olemaan työntekijän, mun tapauksessa lähihoitajan, asialla.

Mulle kun on muutkin asiat tärkeitä kuin se palkka. Työntekijän on tiedettävä kenen puoleen kääntyä ongelmissa, sen totesin jo ollessani PAM:n jäsenenä ja tapellessani minulle kuuluvista etuuksista joista työnantaja väärin perustein ja valhein yritti luistaa. Mulle näistä kahdesta hoitoalan liitoista SuPer on pystynyt tarjoamaan sen mitä tartten. Mökkilomilla sun muilla matkoilla en tee mitään joten näillä "jäseneduilla" ei ole tuon taivaallista merkitystä.

Jep, että ollaha "omilla puolilla" vaan ja koitetaa sopia sekahan... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Sairaanhoitaja on laillistettu ammatti. Laillistettuun ammattiin ei ole oppisopimustietä, ethän sinä voi lääkäriksikään opiskella oppisopimuksella. Nykyään alalle pääsee mitä ihmeellisimpien kirjekurssien kautta, joten minusta on aivan loistavaa että laillistetut ammatit pidetään jonkinnäköisessä ruodussa tässä työllistämisrumbassa. Toisekseen sh-koulutusta ja sen sisältöä säädetään eu-tasolla, joten aika vaikutusvaltaisena Tehyä pidät jos katsot että se on Tehyn päätettävissä oleva asia :)

Toinen syy on se, että en tähänkään päivään mennessä, vaikka olin opiskelijajäsen, saanut tietää yhteyshenkilöitä jotka valvovat lähihoitajien etuja täälläpäin, puhumattakaan keneltä olisi asioista voinut kysyä. SuPerilta ne löytyi heti ja selkeästi. Olin sekä Tehyssä että SuPerissa opiskelijajäsen nähdäkseni juuri sen, kumpi on paremmin tavoitettavissa ja halukkaampi olemaan työntekijän, mun tapauksessa lähihoitajan, asialla.

Tuo on täysin paikallisten toimijoiden asia, heidän tulee se informaatio jäsenille välittää. Jos yhteyshenkilö ei löydy ilmoitustaululta, ao:n nettisivuilta, yhdysjäsenkansiosta tms, niin Tehyn konttorille soittamalla asia selviää.Ja jäsenet näkee intrasta samat asiat. Ja kun liityt ammattiosaston jäseneksi, useat ammattiosastot lähestyvät sinua kirjeellä sitä nämä asiat selviää. Opiskelijajäsenenä et ammattiosaston jäsenenä ole vielä voinut olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Jos tehy on tosissaan estänyt sh:ksi lukemisen oppisopimuksella niin ihan ilman sarkasmin jyvästäkään se kiitos tehylle. Sairaanhoitajan opinnot ovat kuitenkin aika paljon teoriapainotteisempia kuin lähihoitajakoulutus, jonka voikin ihan hyvin oppia työtä tekemällä. Sh:ksi pystyy kuitenkin opiskelemaan monimuoto-opiskelijana, jolloin sun ei tarvitse siellä koulussa ihan kauheasti homehtua, joskin käsittääkseni kotona tekemistä riittää. Mitään oikotietä, jolla pystyisi välttämään opiskelun ja saamaan paperit, ei liene olemassa.

Eikä mitään muutakaan amk-tutkintoa voi suorittaa oppisopimuksella ja tehyllä tuskin lienee mitään sanomista insinöörien tai tradenomien koulutuksen kulkuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi syytä miksi en liity Tehyyn:

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Sinua on informoitu väärin. Syyttävä ormi kannattaa osoittaa Arkadianmäen suuntaan, sillä oppisopimuskoulutusta säätelee laki ja asetus ammatillisesta koulutuksesta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi syytä miksi en liity Tehyyn:

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Toinen syy on se, että en tähänkään päivään mennessä, vaikka olin opiskelijajäsen, saanut tietää yhteyshenkilöitä jotka valvovat lähihoitajien etuja täälläpäin, puhumattakaan keneltä olisi asioista voinut kysyä. SuPerilta ne löytyi heti ja selkeästi. Olin sekä Tehyssä että SuPerissa opiskelijajäsen nähdäkseni juuri sen, kumpi on paremmin tavoitettavissa ja halukkaampi olemaan työntekijän, mun tapauksessa lähihoitajan, asialla.

Mulle kun on muutkin asiat tärkeitä kuin se palkka. Työntekijän on tiedettävä kenen puoleen kääntyä ongelmissa, sen totesin jo ollessani PAM:n jäsenenä ja tapellessani minulle kuuluvista etuuksista joista työnantaja väärin perustein ja valhein yritti luistaa. Mulle näistä kahdesta hoitoalan liitoista SuPer on pystynyt tarjoamaan sen mitä tartten. Mökkilomilla sun muilla matkoilla en tee mitään joten näillä "jäseneduilla" ei ole tuon taivaallista merkitystä.

Jep, että ollaha "omilla puolilla" vaan ja koitetaa sopia sekahan... :)

Lähdekritiikki olisi hyvä muistaa. Hyvä lähde on esim. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630

Muuhun en ota kantaa, koska se on jokaisen henk.koht asia mihin liittoon kuuluu ja millaisen kokemuksen on liitoista saanut.

Minun mielestäni korkeakoulututkintoa ei pidäkään pystyä suorittamaan oppisopimuksella, aikuispuolella on jo suht joustava opiskelumahdollisuus sh-tutkintoon työn ohessa.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestäni korkeakoulututkintoa ei pidäkään pystyä suorittamaan oppisopimuksella, aikuispuolella on jo suht joustava opiskelumahdollisuus sh-tutkintoon työn ohessa.

Mitä kuntelee noita monimuoto-opiskelijoita, niin jos ei tietäis niin vois luulla sen olevan oppisopimuskoulutusta; etätehtäviä, tenttejä harjoittelua ja muutama päivä kuussa koulunpenkillä. Ainoa iso ero oppisopimusopiskelijaan taitaa olla se että monimuotolaiset ei saa harjoittelusta yleensä palkkaa,,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestäni korkeakoulututkintoa ei pidäkään pystyä suorittamaan oppisopimuksella, aikuispuolella on jo suht joustava opiskelumahdollisuus sh-tutkintoon työn ohessa.

Mitä kuntelee noita monimuoto-opiskelijoita, niin jos ei tietäis niin vois luulla sen olevan oppisopimuskoulutusta; etätehtäviä, tenttejä harjoittelua ja muutama päivä kuussa koulunpenkillä. Ainoa iso ero oppisopimusopiskelijaan taitaa olla se että monimuotolaiset ei saa harjoittelusta yleensä palkkaa,,

Käytännössä näin varmaan onkin. Kohta se nähdään :)

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestäni korkeakoulututkintoa ei pidäkään pystyä suorittamaan oppisopimuksella, aikuispuolella on jo suht joustava opiskelumahdollisuus sh-tutkintoon työn ohessa.

Mitä kuntelee noita monimuoto-opiskelijoita, niin jos ei tietäis niin vois luulla sen olevan oppisopimuskoulutusta; etätehtäviä, tenttejä harjoittelua ja muutama päivä kuussa koulunpenkillä. Ainoa iso ero oppisopimusopiskelijaan taitaa olla se että monimuotolaiset ei saa harjoittelusta yleensä palkkaa,,

+ että heillä on alan koulutus ja työkokemusta alla, eikös? Normi oppisopimuskoulutukseen ei sellaista vaadita. Monimuodossa on käsittääkseni tarkoitus tulla vanhoja alan työntekijöitä vastaan, työkokemuksen ja koulutuksen kautta. Eli se on räätälöity aikuiskoulutus vanhoille alan työntekijöille. Minusta se on hyvä asia :) Oppisopimukseen pääsee peruskoulun penkiltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi, kunpa olisikin monimuotokoulutus sellaista, että saisi vain etätehtäviä ja voisi niitä sitten kotona omaan tahtiin tehdä. Meillä ainakin saa oman työn ohessa istua koulussa pakollisilla luennoilla kolmena iltana viikossa. Siihen sitten päälle ne harvat etätehtävät, mitä joskus saadaan tehtäväksi. Noh, käytännöt kuulemma vaihtelevat oppilaitoksittain.

Ylipäänsä ei ole mahdollista lähteä opiskelemaan hötkyillen ja hätkyillen amk-tutkintoa. Onneksi on vielä ainakin toistaiseksi laki, joka ei mahdollista korkeakoulutukinnon suorittamista oppisopimuksella. Joskus kyseenalaistan mahdollisuuden siihen myös lähihoitajille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juujuu. Oli kuka syypää tahansa niin koulutusmuodot ei ole tarpeeksi joustavia. Meitä nyt vain sattuu olemaan sellaisia jotka oppii parhaiten käytännössä! Ai niin, mutta semmonenhan ei saa olla.. ;D

Se että mua on asiassa väärin informoitu ei ole minun vikani. Pysynpä jatkossa erossa keskustelusta. Anteeksi vaan olemassaoloni. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se että mua on asiassa väärin informoitu ei ole minun vikani. Pysynpä jatkossa erossa keskustelusta. Anteeksi vaan olemassaoloni. :)

Eiiiih aina tätä korttia, tarviiko aina vetää herneet nenään ja ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jos huomaa olleensa väärässä? Dont worry, sitä sattuu meille kaikille. Eikös se ole pääasia että virheellinen tieto tulee korjattua? Sehän on tän keskustelualueen suola, jakaa tietoa. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs sillä väliä.. olen minä työpaikallanikin se typerys joka ei toisten mielestä tiedä mistään mitään... kivahan son täälläki huomata olevansa muita tyhmempi. :(

En minä viitti enää osallistuu tähän aiheeseen.. Superilainen ei kuulu tähän ketjuun muutenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs sillä väliä.. olen minä työpaikallanikin se typerys joka ei toisten mielestä tiedä mistään mitään... kivahan son täälläki huomata olevansa muita tyhmempi. :(

En minä viitti enää osallistuu tähän aiheeseen.. Superilainen ei kuulu tähän ketjuun muutenkaan.

Anteeksi nyt vaan mutta täysin naurettavaa tämä. Kukaan ei ole tyhmäksi haukkunut ja toi ainainen "itku-itku-superi-tehy-itku-itku" on ihan älytöntä.

But that´s just my humble opinion.

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minä viitti enää osallistuu tähän aiheeseen..

Kuinkahan mones kerta tämä on kun päätät keskutelusi vastaavanlaiseen lauseeseen? Jos lähtee mukaan keskusteluun, kannattaa pitää mielessä:

1. Kaikki eivät välttämättä ole samaa mieltä kuin itse olet.

2. Voit olla väärässä ja se on ihan OK. Se vain pitää ottaa vastaan.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juujuu. Oli kuka syypää tahansa niin koulutusmuodot ei ole tarpeeksi joustavia. Meitä nyt vain sattuu olemaan sellaisia jotka oppii parhaiten käytännössä! Ai niin, mutta semmonenhan ei saa olla.. ;D

Ajattelisin olevani käytännön kautta oppija, teoriaopinnot saattavat olla pahimmillaan tuskaisia. Teoria vaan pitää oppia ennenkuin voi käytäntöä ymmärtää, avata itselleen se teoria mitä on oppinut. Eli semmoinen saa olla ja meitä on paljon. Käsittääkseni oppisopimuskoulutuksessakin opiskellaan teoriaa. Kts. AMK-monimuoto aikuiskoulutus, saattaisi sopia sinullekin.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä kyllä monimuotoa ei toistaiseksi meillä järjestetä ja toisekseen siihen vaaditaan 2 vuoden työkokemus.. ehkä sitten kahden vuoden päästä harkitsen asiaa uudelleen.

Vaikka vakituista paikkaa tuskin saa tästä kunnasta kovin äkkiä. Ja ei, en mene yksityisille. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs sillä väliä.. olen minä työpaikallanikin se typerys joka ei toisten mielestä tiedä mistään mitään... kivahan son täälläki huomata olevansa muita tyhmempi. :(

En minä viitti enää osallistuu tähän aiheeseen.. Superilainen ei kuulu tähän ketjuun muutenkaan.

Se,että asiavirheitä korjataan ei ole tyhmäksi haukkumista. Lisäksi muilta keskustelijoilta voi oppiakin asioita. Kovin mustavalkoisesti asiaa nyt katsot.

Ikävä kyllä monimuotoa ei toistaiseksi meillä järjestetä ja toisekseen siihen vaaditaan 2 vuoden työkokemus.. ehkä sitten kahden vuoden päästä harkitsen asiaa uudelleen.

Vaikka vakituista paikkaa tuskin saa tästä kunnasta kovin äkkiä. Ja ei, en mene yksityisille. :)

Joo, se vaaditaan. Ei tartte sitten sängynpetausta ja kulmia opetella uudelleen :D

Kahden vuoden päästä sitten, ei sulla varmaan paljoa siitä työkokemuksesta puutu.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Lahdessa on järjestetty sairaanhoitajakoulutusta oppisopimuksella. Kyseessä oli työvoimapoliittinen koulutus lähi/perushoitajille P-HKS:n ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyönä, alkoi v. 2006. Itse en ole tuollaista käynyt, mutta muistan lukeneeni siitä P-HKS:n henkilöstölehti Sanatoriosta. Mutta enpä tiedä, oliko tuo ainutkertainen koulutus, vai onko tarkoitus, että ko. koulutus jatkuisi vielä...

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lahdessa on järjestetty sairaanhoitajakoulutusta oppisopimuksella. Kyseessä oli työvoimapoliittinen koulutus lähi/perushoitajille P-HKS:n ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyönä, alkoi v. 2006. Itse en ole tuollaista käynyt, mutta muistan lukeneeni siitä P-HKS:n henkilöstölehti Sanatoriosta. Mutta enpä tiedä, oliko tuo ainutkertainen koulutus, vai onko tarkoitus, että ko. koulutus jatkuisi vielä...

Ei tainnu olla kuitenkaan siis ihan perinteistä oppisopimuskoulutusta. Siihen ei taida lait venyä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Lahdessa on järjestetty sairaanhoitajakoulutusta oppisopimuksella. Kyseessä oli työvoimapoliittinen koulutus lähi/perushoitajille P-HKS:n ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyönä, alkoi v. 2006. Itse en ole tuollaista käynyt, mutta muistan lukeneeni siitä P-HKS:n henkilöstölehti Sanatoriosta. Mutta enpä tiedä, oliko tuo ainutkertainen koulutus, vai onko tarkoitus, että ko. koulutus jatkuisi vielä...

Onhan tuota "oppisopimusta" muuallakin järjestetty. Tämä siis mun käsityksen mukaan perustuu siihen, että opiskelija opiskelee monimuotokoulutuksena ja työnantaja maksaa palkan myös teoria- eli koulupäivästä. Harjoittelut on kuitenkin ainakin pääsääntöisesti palkattomia. Niin ja valmistuttuaan sitten sitoutuu olemaan koulutuksen maksaneen tahon palveluksessa x-vuoden ajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensimmäinen on se jonka jo toisaalla olen kaiketi maininnut, on se, että haluaisin opiskella sh:ksi mutta en vain koulussa homehtumalla (lue: oppisopimus), vaan kun se ei käy - kiitos Tehylle. Näin on työpaikoilta mua informoitu.

Lahdessa on järjestetty sairaanhoitajakoulutusta oppisopimuksella. Kyseessä oli työvoimapoliittinen koulutus lähi/perushoitajille P-HKS:n ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyönä, alkoi v. 2006. Itse en ole tuollaista käynyt, mutta muistan lukeneeni siitä P-HKS:n henkilöstölehti Sanatoriosta. Mutta enpä tiedä, oliko tuo ainutkertainen koulutus, vai onko tarkoitus, että ko. koulutus jatkuisi vielä...

Onhan tuota "oppisopimusta" muuallakin järjestetty. Tämä siis mun käsityksen mukaan perustuu siihen, että opiskelija opiskelee monimuotokoulutuksena ja työnantaja maksaa palkan myös teoria- eli koulupäivästä. Harjoittelut on kuitenkin ainakin pääsääntöisesti palkattomia. Niin ja valmistuttuaan sitten sitoutuu olemaan koulutuksen maksaneen tahon palveluksessa x-vuoden ajan.

Piti ihan tarkistaa tämä asia täältä

(Sanatori 6/2007). Tuossa koulutuksessa lähiopiskelupäivät olivat siis omalla ajalla ja pitkä harjoittelu palkallisena. Mutta kyseessä siis oli työvoimapoliittinen koulutus. Eikä tuo koulutus näköjään kovin paljon lyhyempi ollut kuin tavanomainen koulutus, kun itsekin olen kahlannut läpi nuorisoasteen koulutuksen alle kolmessa vuodessa ilman mitään aiempaa tutkintoa alalta.

"Tender Loving Care"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...