Jump to content
MAINOS

Harjoittelun ohjaajasta..


Iiskotti

Recommended Posts

Kylläpä tympii. Nyt on pari viikkoa harjoittelua takana. Mun ohjaaja on ihan ihmeellinen "ämmä". Se on alusta asti antanut mulle sellasen kuvan, että mä oon sille vaan riippakivi. Se tiuskii mulle koko ajan, jopa potilaiden edessä. Se pitää mua aivan idioottina.

Mä oon hirveän tarkka asioista ja pyrin tekemään mahdollisimman paljon oikein. Ja mielummin kysyn, kuin teen väärin. Menen eteenpäin asenteella, että "Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vaan on tyhmää, jos ei kysy". Niin tää ohjaaja vaan tiuskii ja pitää mua suunnilleen idioottina, kun kyselen.

Se länttää ovia kiinni mun neän edestä ja astuu varpaille - eikä pyydä anteeksi.

Mä teen paljon asioita ilman minkään näköstä valvontaa jne.. :/ Laimentelen antibiootteja ja kipulääkkeitä yms..

Tää on jotenkin tosi ahdistava tilanne.. Tuntu vaan sitlä, että on pakko saada purettua tää johonkin. Mitä mä oikeen voin tehdä? Jos meen sanomaan esim. osastonhoitajalle, niin tuntuis varmaan tpdella ahdistavalta olla loppuharjoitelu tuolla..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 103
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kannattaa asia ottaa esille. Koska et sä juurikaan harjoittelusta tule hyötymään, jos asiat menevät kuvaamallasi tavalla.

Asiaa kannattaa ehkä lähteä purkamaan opettajan kautta, asiallisin keinoin.

...ydinräjähdyksestä selviää hengissä vain Keith Richards ja torakat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa puhua ohjaavan opettajan kanssa ja sit vaikka opettajan kanssa yhdessä osastonhoitajan kanssa ja pyytää uutta ohjaajaa. Tosiaan oppiminen tollasessa tilanteessa on hankalaa eikä yhtään mielekästä. Uuden ohjaajan pyytämisessä ei oo mitään hävettävää. Joskus tuntuu että ohjaajiksi pistetään ihmisiä joilla ei oo mitään hajua/halua ohjata opiskelijaa.

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin.. jotenkin vaan vaikea tilanne, kun tällasta ei ole koskaan ennen ollut. Tää ohjaaja tosiaan välillä melkeen huutaa mulle, kun kysyn jotain. Aikaisemmissa harjoittelussa ohjaajat on sanoneet, että on tosi hyvä, että olen aktiivinen ja kyselen paljon, mutta nyt tuntuu, että mua pidetään vaan tyhmänä/idioottina ja huonona opiskelijana.. *pyhimys*

Ihmettelen kyllä, että miksi ohjaajaksi valitaan tällänen ihminen, jota ei edes kiinnosta kyseinen homma. Tai minkä takia tämä ihminen ei ole kieltäytynyt kyseisestä tehtävästä?

Onko kellään muulla ollut samanlaista tilannetta? Mitä olette tehneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei henk.koht. oo ollu tommosta tilannetta, mut kaverilla oli just meidän viimeisessä harjoittelussa. Tosin tilanne oli se että ohjaaja ei koskaan edes ollut töissä, ja sillon kun oli niin jätti kaverin oman onnensa nojaan. Ohjaaja vaihtui kun asiasta puhuttiin koulussa ja sitten osastonhoitajan kanssa.

Todellakaan ei pidä tyytyä huonoon ohjaukseen! Se on oikeesti niin että ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain ehkä tyhmiä vastauksia.

Ihan mielenkiinnosta: millasessa paikassa oot harjoittelussa?

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Ikävä tilanne sulla. Kannattaa tosiaan ottaa asia esille, ei tuollaista tarvitse kenenkään sietää. Kun mietit, miksi tuollaiselle ohjaajalle on opsikelijan ohjaus laitettu niin oisko ollut niin että muille ei lomien tai muiden syiden takia voitu opiskelijaa ohjattavaksi antaa. Ja jäljelle jäi viimeinen oljenkorsi, eli ohjaajasi :( Mulla oli ksh harjoittelussa ikävät ohjaajat aikoinaan. En tullut kummankaan kanssa juttuun ja harkka oli raskas siksi. kerran toinen ohjaaja haukkui mut kotikäynnillä omaisten kuullen kun olin jakanut pari lääkettä väärin. Paskat muistot jäi harkasta kaikin puolin vaikka asiakkaat olivat kivoja. Itse olen 5½ vuotisen hoitaja urani aikana ohjannut aika paljon opiskelijoita koska oikeasti pidän siitä *pyhimys* Mulle opiskelijat ei ole riesa vaan tulevia kollegoita joita ohjaan ja opastan ja joilta saa itsekin hyviä vinkkejä työhönsä :) Toivotan sulle tsemppiä ja toivottavasti saat ohjaajan vaihdettua  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi vaikea tilanne. Ehdottomasti tilanteen pitäisi muuttua, jotta saisit harjoittelulta edes jotain irti... Ota yhteyttä ohjaavaan opettajaan ja pyrkikää sitä kautta löytämään joku ratkaisu tilanteeseen. Pääasia, ettet jää yksin asian kanssa, ihan vaan arviointia ajatellenkin.. Hankala sitten selittää ongelmista jos sieltä tulee itselle sankollinen niskaan... Keskustelu oh:n ja opettajan kanssa voisi selkiyttää tilannetta, ehkä oh voisi jutella ohjaajasi ja sinunkin kanssa yhdessä.. 

Toivottavasti löydätte jonkun ratkaisun tilanteeseen!

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Tein yhden harjoittelun paikkaan, jossa ensimmäisenä harjoittelupäivänä ohjaajani sanoi minulle puoli tuntia harjoittelun alkamisen jälkeen - paikasta oli sovittu puoli vuotta aikaisemmin ja olin käynyt heillä erikseen 1,5h haastattelussa - että he eivät olisi millään enää halunneet minua harjoitteluun, koska he olivat nii-in väsyneitä opiskelijoihin. Oli loppuvuosi ja heillä oli ollut syksyllä minua ennen yksi harjoittelija. Tämän jälkeen sain tunnin luennon siitä, kuinka toimintani eräässä vapaaehtoistyössä on lähes s***anasta ja kuinka he paikkailevat omassa työssään minunlaisteni fanaatikkojen virheitä.

Voi kuvitella, miten leppoisa ja antoisa harjoittelu tuosta tuli. Olisin aamuisin mieluummin tunkenut neuloja kynsien alle kuin mennyt tuonne harjoitteluun. Kaikesta huolimatta opin tuolla ihan mukavasti ja suurin kiitos siitä veemäiselle ohjaajalle, jonka välttelemiseksi vietin suuren osan aikaa asiakkaiden kanssa.

Kyse oli yksityisestä hoitolaitoksesta ja alana kriisiasiakkaan kohtaaminen ja tukeminen.

Itse otin asian puheeksi ohjaavan opettajan kanssa, mutta ohjaajan vaihto ei ollut mahdollista ja koululla ei ollut mitään mahdollisuuksia osoittaa uutta harjoittelupaikkaa kesken harjoittelun, joten kärsin tuomioni enkä ole sen jälkeen edes pieraissut tuon paikan suuntaan. Valitettavasti tuo paikka heitti myös varjon ylipäätään kaikkien pienten aatteellisten hoitopaikkojen ylle minun mielessäni.

Tsemppiä sinulle. Paska harjoittelu on niin kökköä. Ota asia pikimiten puheeksi ohjaavan opettajan kanssa ja jos kyse on ns. normaalista osastosta, niin kyllä sieltä luulisi toisen ohjaajan löytyvän. Lisäksi on tärkeää antaa tästä huonosta ohjaajasta palautetta, ettei jatkossa tulevat opiskelijat joudu kärsimään hänen asenteestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tein yhden harjoittelun paikkaan, jossa ensimmäisenä harjoittelupäivänä ohjaajani sanoi minulle puoli tuntia harjoittelun alkamisen jälkeen - paikasta oli sovittu puoli vuotta aikaisemmin ja olin käynyt heillä erikseen 1,5h haastattelussa - että he eivät olisi millään enää halunneet minua harjoitteluun, koska he olivat nii-in väsyneitä opiskelijoihin.

Oikeesti mie en vaan ymmärrä miksi jotkut ihmiset sanovat tämän ääneen täysin häpeilemättä. Ymmärrän, että opiskelijoiden ohjaaminen ei ole aina helppoa ja siihen saa käyttää omaa energiaansa ilman mitään konkreettista palkkiota. Silti tuollaisen sanominen on täysin käsittämätöntä ja osoittaa niin huonoja käytöstapoja, ettei ole tosikaan. Kyllä työyhteisön kesken tälläiset puheet sallitaan, mutta...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Tai makselevat takaisin omia paskoja kokemuksiaan. Tai joillakin kihahtaa valta päähän tai on niin huono itsetunto, että pitää pönkittää omaa egoa toista tallomalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

toi on kurja tilanne.. itelläni just 7 viikon harjoittelu loppui ja toinen ohjaajista oli hieman "nipo" loppu arvioinnissa sain valituksia kun en aina muka vastannut puhelimeen. onneksi sain tehdä suurimman osan vuoroista mukavamman ohjaajan kanssa :) ite otin yksin jonkun potilaan hoidettavakseni ku ohjaaja alko ottaa päähän... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Laitan kysymykseni tähän ketjuun, kun läheltä liippaa. Sellaista utelisin että kuinka opiskelijat olette menetelleet jos olette harjoittelussa joka ei teitä kiinnosta siis lähinnä erikoisalan takia vaikka ohjauksessa sinänsä ei olisi vikaa, sanotteko sen suoraan ohjaajalle että tämä ala nyt ei kiinnosta?

Itselläni on just nyt hiukka motivaation hakemista opiskelijan kanssa joka ilmoitti ettei jaksa innostua harjoittelusta. Pidän opiskelija ohjauksesta mutta itselläni jotenkin ohjaustunnelma latistui kun opiskelija tämän ilmaisi. tiedän kyllä varsin hyvin ettei kaikki erikoisalat voi kaikkia kiinnostaa nimimerkillä vieläkin painajaisia ksh jaksolta ;D.

kysyisinkin että kuinka arvon kollegat ohjaajina suhtaudutte jos teille näin ilmoitetaan ja opiskelijoilta kysyisin kuinka toivoisitte ohjaajan huomioivan ettei tämä ole omin ala?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelija vastaa: en koskaan sano suoraan, että tämä tai tuo ei minua kiinnosta.

Sen sijaan saatan kertoa, mikä on tulevaisuuden haave, missä näen itseni työskentelemässä ja mikä on edelleenkin johtava tähti kaikista harjoitteluista. Ja siihenkin lopuksi, että mitään ei ole kiveen hakattu :).

Jokainen(4kpl tähän menn.) ohjaaja on sitä kysynyt suoraan, itse ei ole tarvinnut keskustelua aloittaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ite oo harjottelussa koskaan sanonu et jokin ala ei kiinnosta pätkääkään... pikemminkin kertonu, mihin aion syventyä ja jopa että minkä vuoksi. Kuitenkin jokaisesta paikasta olen yrittäny ettiä positiivisia puolia ja keskustellu niistä ohjaajien kanssa. Ainoa poikkeus oli psykan jakso jossa myös ohjaus mätti pahasti (voiskin kysyä et mikä ohjaus...) Mut mun mielest on hyvä opiskelijan ja ohjaajan keskustella jaksosta, vaikka paikka ei oliskaan ihan se "oma"

Mäkin opin sieltä psykan jaksolta jotain pientä, vaikka oliki elämäni pisin neljä viikkoa! :)

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa poikkeus oli psykan jakso jossa myös ohjaus mätti pahasti (voiskin kysyä et mikä ohjaus...)

Mäkin opin sieltä psykan jaksolta jotain pientä, vaikka oliki elämäni pisin neljä viikkoa! ::)

OT: samoin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Kiitos vastauksista :nauraa: Kyselin tätä asiaa hiukan siksi kun aloin miettiä että mitä opiskelijalta vaadin ja millaista ohjausta annan. Siis koulun antamat tavoitteet ja omat tavoitteet tulisi täyttyä ja tämä tieto siitä että kyseinen jakso ei jaksa opiskelijaa innostaa ei saa ohjaukseen vaikuttaa enkä annakaan vaikuttaa mutta mietin että jätänkö kaiken ns. extran pois.(Extralla nyt tarkoitan vaikkapa tutustumismahdollisuuden tarjoamista vaikkapa psykologin tai sos.tt:n työhön, jota meillä on opiskelijoille aina tarjottu jos innostusta on ollut.) ja kerron pakolliset koska jos aitoa kiinnostusta asiaan ei ole, miksi suu vaahdossa asioita selittäisin, jota yleensä teen jos opiskelijalla on aito kiinnostus alaa kohtaan >:D kommentteja kiitos :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista :nauraa: Kyselin tätä asiaa hiukan siksi kun aloin miettiä että mitä opiskelijalta vaadin ja millaista ohjausta annan. Siis koulun antamat tavoitteet ja omat tavoitteet tulisi täyttyä ja tämä tieto siitä että kyseinen jakso ei jaksa opiskelijaa innostaa ei saa ohjaukseen vaikuttaa enkä annakaan vaikuttaa mutta mietin että jätänkö kaiken ns. extran pois.(Extralla nyt tarkoitan vaikkapa tutustumismahdollisuuden tarjoamista vaikkapa psykologin tai sos.tt:n työhön, jota meillä on opiskelijoille aina tarjottu jos innostusta on ollut.) ja kerron pakolliset koska jos aitoa kiinnostusta asiaan ei ole, miksi suu vaahdossa asioita selittäisin, jota yleensä teen jos opiskelijalla on aito kiinnostus alaa kohtaan >:D kommentteja kiitos :)

Ajattelisin että kaikenlainen extra, eli juuri nuo mistä puhuit, voisi tuodakin sitä kiinnostusta mukanaan. Jos oma kuvitelma erikoisalasta on rajattu, eikä se siksi kiinnosta, näkemyksen laajentuessa sieltä saattaakin löytää piirteitä, jotka lisäävät kiinnostusta.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa poikkeus oli psykan jakso jossa myös ohjaus mätti pahasti (voiskin kysyä et mikä ohjaus...)

Mäkin opin sieltä psykan jaksolta jotain pientä, vaikka oliki elämäni pisin neljä viikkoa! :)

OT: samoin

Ja samoin täällä. Olikin tuo psy jakso yhdeksästä harjoittelujaksosta ainoa, mistä jäi kehnot muistot. Ohjaajia oli kaksi ja kun toinen sanoi johonkin asiaan "kyllä",  niin toinen seuraavana päivänä "ei"... Ota siitä nyt selvää.  Ja mihinkään muualle osastolle ei olisi tuolta osastolta saanut lähteä tutustumiskäynneille  huh.gif  Enpä ole vastaavaan törmännyt missään muussa harjoittelussa, pikemminkin on rohkaistu ja kannustettu tutustumaan myös muihin paikan osastoihin/toimintoihin. Ja hirveä kuulustelu aamurapsalla sitten kun vaan lähti tutustumaan muualle. Very nice.  Jotain känää ohjaajilla oli keskenään ja sen lisäksi ei henkilökemiat toimineet opiskelijankaan suuntaan. Sen osaston ilmapiirissä oli jotain kummallista. Onneksi kuitenkin löytyi myös muutama OK yksilö jotka pelastivat tuotakin jaksoa ja sen antia melkoisesti.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa poikkeus oli psykan jakso jossa myös ohjaus mätti pahasti (voiskin kysyä et mikä ohjaus...)

Mäkin opin sieltä psykan jaksolta jotain pientä, vaikka oliki elämäni pisin neljä viikkoa! :)

OT: samoin

Ja samoin täällä. Olikin tuo psy jakso yhdeksästä harjoittelujaksosta ainoa, mistä jäi kehnot muistot. Ohjaajia oli kaksi ja kun toinen sanoi johonkin asiaan "kyllä",  niin toinen seuraavana päivänä "ei"... Ota siitä nyt selvää.  Ja mihinkään muualle osastolle ei olisi tuolta osastolta saanut lähteä tutustumiskäynneille  huh.gif  Enpä ole vastaavaan törmännyt missään muussa harjoittelussa, pikemminkin on rohkaistu ja kannustettu tutustumaan myös muihin paikan osastoihin/toimintoihin. Ja hirveä kuulustelu aamurapsalla sitten kun vaan lähti tutustumaan muualle. Very nice.  Jotain känää ohjaajilla oli keskenään ja sen lisäksi ei henkilökemiat toimineet opiskelijankaan suuntaan. Sen osaston ilmapiirissä oli jotain kummallista. Onneksi kuitenkin löytyi myös muutama OK yksilö jotka pelastivat tuotakin jaksoa ja sen antia melkoisesti.

ei varmaan sama paikka kyseessä, mutta joo... ainoo harjoittelut mistä  jäi p.n maku suuhun... ei uskois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse en ennen psykan jaksoa ollut mitenkään superinnoissani, mutta etsin motivaatiota sitä kautta, että mitä psykan jakso voisi antaa tulevaan suuntautumisvaihtoehtooni ja niihin töihin, missä nyt näen itseni valmistuttuani.. sanoin tämän myös ääneen, ja laadin tavoitteitakin sen mukaan. Ohjaaja otti asian hyvin, jaksoin kysellä ja hän jaksoi vastailla kysymyksiini aiheesta. Päähänkin jäi asiaa ihan eri tavalla, kun oli jotain, mihin kytkeä opittava asia. Yllättäen koko psykan jakso muuttui tosi kiinnostavaksi, ja menen sinne nyt keikalle. :)

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

itse en ennen psykan jaksoa ollut mitenkään superinnoissani, mutta etsin motivaatiota sitä kautta, että mitä psykan jakso voisi antaa tulevaan suuntautumisvaihtoehtooni ja niihin töihin, missä nyt näen itseni valmistuttuani.. sanoin tämän myös ääneen, ja laadin tavoitteitakin sen mukaan. Ohjaaja otti asian hyvin, jaksoin kysellä ja hän jaksoi vastailla kysymyksiini aiheesta. Päähänkin jäi asiaa ihan eri tavalla, kun oli jotain, mihin kytkeä opittava asia. Yllättäen koko psykan jakso muuttui tosi kiinnostavaksi, ja menen sinne nyt keikalle. :P

Itse aikoinaan vannoin etten koskaan tule olemaan psykan puolella töissä. Ilmoittauduin sairaalan keikkalistalle ja kuinkas ollakaan eka keikka oli suljetulle vastaanotto-osastolle, ja se olikin sitten siinä...mielisairaalaan töihin jäin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kurja tilanne sinulla. Tuollaiset asiat pitää ottaa puheeksi kyseisen ohjaajan kanssa kahden kesken. Kysyä häneltä suoraan mistä moinen käytös johtuu. Se tietysti tuntuu vaikealta, mutta niin sitä joutuu valmistuneena työelämässäkin tekemään ja nyt sinulla on hyvä mahdollisuus harjoitella tuota asiaa. Onhan sinulla kuitenkin opettaja tukena, ei tarvitse yksin kärvistellä.

Opiskelijoista haluan tähän väliin sanoa muutaman sanan. Olemme työpaikallani keskustelleet "nykyopiskelijoista", joista jotkut tulevat osaston ovesta sisään ja ensimmäisenä sanovat, etteivät sitten tee sitä eivätkä tätä. Jotkut asiat kun eivät kuulemma kuulu heille tai sitten sanovat osaavansa jo. Näitä asioita ovat yleensä perushoito, peräruiskeet, hoitosuunnitelmien laatimiset ja potilaiden kanssa seurustelu. Heti pitäisi päästä lääkehuoneeseen antibiootteja laimentelemaan ja erilaisia sairaanhoidollisia toimenpiteitä tekemään. Tällaisten opiskelijoiden kohdalla teemme niin, että aloitamme kaikessa rauhassa juuri niistä hommista, joita opiskelija välttelee. Oppiminen kun tapahtuu asteittain, ensin perusasiat ja sitten vasta "temput". Ja pitäähän ohjaajan ensin saada todellinen kuva opiskelijan taidoista, ennen kuin mennään eteenpäin.

Onneksi suurin osa opiskelijoista on hyvin motivoituneita ja he ymmärtävät, että perushoito kuuluu jokaiselle työntakijälle, myös opiskelijoille.

Opiskeluiloa sinulle! Ota tosiaan epäkohdat reippaasti puheeksi. Kenenkään ei tarvitse sietää työpaikalla huonoa käytöstä toisilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisessä harjottelupaikassa mulla on ollu kahden viikon aikana 6 eri ohjaajaa. Kaksi näistä mun ohjaajista on ollu aika syvältä. Toinen tiuski vastaukseksi, kun jotain kysyi ja toisella palo totaalisesti käämi, kun tein väärin. Onneksi olen saanu parilta ohjaajilta hyvää ohjausta. Ne on sentään tajunneet, että mä olen opiskelija jota pitäs opettaa.

  Ja koskaan en ole yhdessäkään harjottelu paikassa sanonu ettei kiinnosta vaikka olis ollu evvk.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...