Jump to content
MAINOS

Rehellinen Äänestys: Oletko tyytyväinen TEHY:n tekemään sopimukseen?


selena

Nyt rehellisesti; Oletko tyytyväinen TEHY:n soppariin?  

201 ääntä

  1. 1. Nyt rehellisesti; Oletko tyytyväinen TEHY:n soppariin?

    • Kyllä
      70
    • Ei
      140


Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 58
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kyllä. Eihän se ole sitä mitä tavoteltiin, mutta rehellisyyden nimissä, ei ihan heti tuu mieleen aiempaa sopimusta jolla oltas saatu tälläset korotukset ja ilman työtaistelua. Lisää perusteluja:

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=12783.0

Ymmärrän myös jos joku on pettynyt, odotukset  ja hypetys oli kovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Seija2006

Kyllä. Eihän se ole sitä mitä tavoteltiin, mutta rehellisyyden nimissä, ei ihan heti tuu mieleen aiempaa sopimusta jolla oltas saatu tälläset korotukset ja ilman työtaistelua. Lisää perusteluja:

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=12783.0

Ymmärrän myös jos joku on pettynyt, odotukset  ja hypetys oli kovat.

Kyllä se nyt työtaistelusta kävi varmasti monilla työpaikoilla, ylityökielto, koko irtisanoutumisprosessi, olla kaikkien lyömäpussina ("murhaajat", ihmishengillä kiristäjät)  ja lopuksi nuo kuulemis- ja määräyskirjeet ? Eikö tämä ollut aikamoista taistelua jo, ainakin porukat tuntuvat olevan aika loppu.

Ja useimmat eivät vieläkään tiedä, mitä tämä soppari oikestaan itselle tarkoittaa.

Mitä henkilökunnan lisäämiseen tulee, sopimuksessa ei ole tarkennettu, mitkä kaikki alat tähän terveydenhuollon henkilöstöön kuuluu, keiden tehokkuus mitataan? Onko meidän vastuullamme nyt siis myös vuokrafirmoista tulevien lääkäreiden palkkakulujen vahtiminen ?

Lisäksi yleiskorotus tulee kaikille muillekin, oletteko unohtaneet sen. Eli mitä saimme lisää muihin verrattuna ? Joo, sen tehokkuuden lisäämisprossan 0-2 %, voi siis yhtä hyvin olla 0,5 % tai ei mitään.

Tuntuukin siltä kun työkavereita kuuntelee ja näitä keskustelupalstoja lueskelee, että moni pistää jo laput silmille ja on ottanut sellaisen hokema-asenteen, että "on sen oltava hyvä, sen on oltava hyvä", koska ei jaksa ajatella, että todellisuudessa niin ei tosiaankaan ole. Eli tappio ja pettymys on liiian karvas, että sen voisi myöntää edes itselleen vaan mielummin teeskennellään, että ollaan niin tyytyväisiä.

Sitäkin ihmettelen, että jos 4 vuodessa 25 000 eläköityy, niin eikö muka menneinä 4 vuotena ole eläköitynyt ja muuttanut ulkomaille suunnilleen saman verran ? Mihinkä se jatkuva henkilöstön alimitoitus ja siitä kerätyt säästöt ovat menneet ? Tehokkuus on varmasti ollut kova, kun vajalla miehistöllä lähes koko ajan mennään. Missä ovat niistä maksamattomista palkoista kertyneet säästöt kadonneet ? Tuotapa olisi Jaanan kannattanut kysyä, ennenkuin meni allekirjoittamaan tämän lisätehostamisehdon.

Eli jatkossa on luvassa vähintäänkin yhtä tiukka tahti ja vieläkin vajaampi miehitys.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuntuukin siltä kun työkavereita kuuntelee ja näitä keskustelupalstoja lueskelee, että moni pistää jo laput silmille ja on ottanut sellaisen hokema-asenteen, että "on sen oltava hyvä, sen on oltava hyvä", koska ei jaksa ajatella, että todellisuudessa niin ei tosiaankaan ole.

Eli sun mielestä 15,7–17,7 % palkankorotus on huono?

Lisäksi yleiskorotus tulee kaikille muillekin, oletteko unohtaneet sen. Eli mitä saimme lisää muihin verrattuna ?

Seija, ei olla unohdettu. Tulee yleiskorotukset kaikille juu, mutta meillä on omat prosentit, omat järjestelyvaraerät jne. Muille ne tulee KVTESsin mukaan, meille oman sopimuksen mukaan. 12,7% korotukset hylättiin syksyllä, 15,7–17,7 % saatiin varovaisimpien arvioiden mukaan. Ero muihin sopimuskauden lopussa on kolminumeroinen kokonaispalkassa. Ja ne järjestelyvaraerätkin lasketaan pelkästään meidän tehyläisten palkoista, eli korkeammista palkoista.

Ei se ole mitään laput silmillä kulkemista. Sairaanhoitajien keskiansioihin on arvioitu tulevan yli 500 euroa sopimuskauden aikana, se on yli 3000 markkaa vanhassa valuutassa. Se on mun mielestä hyvä kuukausipalkan korotus. Jos sopimusta ei ymmärrä, se ei tarkoita että se on huono. Okei, se ei ole 24%/2,5V, mutta tavallista korkeampi se kumminkin on.

Tossa yksi laskelma erosta muihin http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=12700.msg143414#msg143414 . Eli lähihoitajankin palkassa yli sadan euron ero KVTESsin piirissä oleviin. Voisin kuvitella että sairaanhoitajilla ero on vielä suurempi. Tehyn sopparilla rahaa tulee enemmän. Tossa toinen esimerkki: http://tinyurl.com/2ms3vf

Nelivuotisen sopimuskauden lopulla tyypillinen tehyläinen saa ehkä 85–140 euroa enemmän kuin olisi saanut kunta-alan sopimuksella.
Onhan näitä laskelmia.

Kyllä se nyt työtaistelusta kävi varmasti monilla työpaikoilla, ylityökielto, koko irtisanoutumisprosessi, olla kaikkien lyömäpussina ("murhaajat", ihmishengillä kiristäjät)  ja lopuksi nuo kuulemis- ja määräyskirjeet ? Eikö tämä ollut aikamoista taistelua jo,

Totta, kyllä se taistelusta kävi.Muokkaus:typoja
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Sitäkin ihmettelen, että jos 4 vuodessa 25 000 eläköityy, niin eikö muka menneinä 4 vuotena ole eläköitynyt ja muuttanut ulkomaille suunnilleen saman verran ?

Öh, eiköhän tuota porukkaa eläköidy huomattavasti enemmän tulevina vuosina. Lähestymme niitä aikoja, kun suuret ikäluokat eläköityvät ja kun nuo ikäluokat ovat olleet luokkaa 100 000 ja risat per vuosi, niin työelämästä poistuvien hoitajien määrä on myös suuri. Ns. eläkepommin lasketaan laukeavan vuoden 2010 tienoilla eli silloin on suurin kato työelämästä eläkkeelle. Uusia hoitajia ei ehdi millään tulla samaa tahtia kuin mitä vanhoja poistuu. Jo nyt esim. kätilöitä valmistuu vuodessa vähemmän kuin mitä tarvitaan paikkaamaan poistumaa toisesta päästä.

Minulle tämän työtaistelun parasta antia oli se, että myytti uhrautuvasta kutsumuksella elävästä Florencesta poljettiin lokaan, hoitajat näyttivät kyntensä ja Tehy oli työtaistelussa mukana ennennäkemättömällä yhteishengellä. En usko, että kukaan tulee enää kuvittelemaan, että jatkossa hoitajia voidaan kyykyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitäkin ihmettelen, että jos 4 vuodessa 25 000 eläköityy, niin eikö muka menneinä 4 vuotena ole eläköitynyt ja muuttanut ulkomaille suunnilleen saman verran ? Mihinkä se jatkuva henkilöstön alimitoitus ja siitä kerätyt säästöt ovat menneet ? Tehokkuus on varmasti ollut kova, kun vajalla miehistöllä lähes koko ajan mennään. Missä ovat niistä maksamattomista palkoista kertyneet säästöt kadonneet ? Tuotapa olisi Jaanan kannattanut kysyä, ennenkuin meni allekirjoittamaan tämän lisätehostamisehdon.

Eli jatkossa on luvassa vähintäänkin yhtä tiukka tahti ja vieläkin vajaampi miehitys.

En ole kaivanut mistään lukuja eläköityvien määrästä viimeisen 4 vuoden aikana. Kuitenkin on fakta, että vasta nyt alkavat suuret ikäluokat jäädä eläkkeelle. Tarkoittaa sitä että hoitoalalla on edessä isot ongelmat, jos ei allalle hakeuduta / siellä pysytä. Jossain muualla olikin jo puhetta siitä, että eläköityvien määrä on lähivuosina aiempaa suurempi, joten on erittäin suuri haaste saada henkilökuntamäärää edes pysymään samana saatikka lisäämään. Ja tämä siis johtuu ihan muusta kuin Tehyn sopimuksen lisätehostamisehdosta.

Muokkaus:Student Midwife olikin jo näköjään ehtinyt vastaamaan tähän asiaan tätä kirjoittaessani  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärrän myös jos joku on pettynyt, odotukset  ja hypetys oli kovat.

Työtaistelutilanteessakin palkkakierros on neuvottelutilanne jossa lopputuloksena on väistämättä kompromissi. Ilmeisesti osalla oli vankka usko siihen että nyt on työtaisteluase on niin vahvassa iskussa ettei tavoitteista ei tarvitse tinkiä, valitettavasti näin käy vain elokuvissa.

Kuten tuli jo viikkoja sitten sanottua niin se että irtisanoutumiset eivät realisoituneet on useamman prosentin arvoinen asia. Se ei tunnu juuri nyt rahapussissa, mutta tulevaisuudessa se tulee näkymään kyllä monella tavalla positiivisesti.

Eli kyllä, olen tyytyväinen tähän sopimukseen ja hyväksyn sen pienine puutteineenkin. Ensi kerralla on sitten mahdollisesti uudet keinot jolla tavoitellaan entistä parempaa sopimusta. Itse en ainakaan näe syytä miksi liitto ei voisi neljän vuoden päästä olla vahvempi kuin koskaan; jopa suuretkin liikahdukset järjestökentässä on mahdollisia jos hoitajat niin haluavat. Aika näyttää yhdistikö vai hajottiko tämä työtaistelu hoitoalaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä henkilökunnan lisäämiseen tulee, sopimuksessa ei ole tarkennettu, mitkä kaikki alat tähän terveydenhuollon henkilöstöön kuuluu, keiden tehokkuus mitataan? Onko meidän vastuullamme nyt siis myös vuokrafirmoista tulevien lääkäreiden palkkakulujen vahtiminen ?

Lisäksi yleiskorotus tulee kaikille muillekin, oletteko unohtaneet sen. Eli mitä saimme lisää muihin verrattuna ? Joo, sen tehokkuuden lisäämisprossan 0-2 %, voi siis yhtä hyvin olla 0,5 % tai ei mitään.

Tehyn sopimuksen mukaan myös vuokrafirmoilta ostopalveluna teetettävä työ lasketaan tehokkuutta mitatessa, eli heidän henkilömäärä vaikuttaa.

Medone:n uutisoitiin kertoneen että tarvitsevat esim Peijaksen tk-päivystykseen 50 hoitajaa. Luulen ettei niitä ole nyt niin montaa, jotka siihen tk-toimintaan on laskettu. Eli määrä lisääntyy heti ensi vuonna.

Yleiskorotuksesta kannattaa huomioida myös se, että se on ainoa mitä Tehyn sopimuksella tulee. Ellei sitten aleta vähentää hoitajia ja tehdä vajaalla korotuksen (2%) saadakseen.

Silloinkaan se ei ole varmaa, kun sopimuskaudella siirtyy eläkkeelle muiltakin aloilta niin paljon että terveyspalvelujen lisääminen tapahtuu luonnostaan. Hoidettavien määrä ja palvelujen tarve lisääntyy niin paljon että korotusta on erittäin epätodennäköistä saada.

Yleiskorotuksen tasokin nähdään vasta tulevaisuudessa, mutta en usko muilla KVTES:n sopijoilla olevan suurta halua yli 0,75 % yleiskorotukseen. Todennäköisemmin tekevät liittokohtaiset korotukset isompina ja yleiskorotus marginaalisena.

Minusta sopimus on huono, kahta ryhmää lukuunottamatta.

Minimipalkkaa saavat sairaanhoitajat saa 1.1.2010 mennessä 19 - 21 %.

Ylihoitajat taas oikein repäisivät. Jos kuvitellaan korotukseksi 2010 ja 2011 yhteensä 4 %, niin heille tulee :

1.1.2010 mennessä 22,99 % eli n. 760 euroa.

31.12.2011 mennessä 27,9 % eli n. 920 euroa.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 24.11.07 - klo:01:16


Minulle tämän työtaistelun parasta antia oli se, että myytti uhrautuvasta kutsumuksella elävästä Florencesta poljettiin lokaan, hoitajat näyttivät kyntensä ja Tehy oli työtaistelussa mukana ennennäkemättömällä yhteishengellä. En usko, että kukaan tulee enää kuvittelemaan, että jatkossa hoitajia voidaan kyykyttää.

Miksi ei kuvittelisi ?

Nytkin viime hetkellä annettiin periksi ja tyydyttiin aivan liian huonoon sopimukseen. Vielä niin että ei edes ymmärretty mitä hyväksyttiin.

Katainenkin naureskeli ihan syystä kun Tehyn sopimuksen teon jälkeen kehui kuinka on päästy "hyvään tulokseen".

Jos Tehy sai jonkin marginaalisen eron KVTES:iin verrattuna, niin silti sopimus on huono.

Vaikka sopimus olisi paras koskaan niin se on huono.

Se ei vähennä yhtään palkkaeroa miesvaltaisiin aloihin, vaan jää lisää jälkeen.

Sopimuskaudella jälkeenjääneisyys kasvaa 100 - 250 euro / kk.

Minä kun luulin että sitä jälkeenjääneisyyttä muihin aloihin piti pienentää.

Nyt rummutetaan vain sitä että "saatiin parempi sopimus kuin Super", vaikka sekin paremmuus on suhteellista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Seija2006

Jos sopimusta ei ymmärrä, se ei tarkoita että se on huono.

Niin totta. Väitänpä ymmärtäneeni sen oleellisen. Että saamme seuraavalla 2-vuotiskaudelle lähes yhtä vähän kuin kaikki muutkin. Mutta vähään tyytyväinen pitää toki tuota ihan hyvänä "voittona".  

Jatkon 2 v. on pelkkää spekulaatiota. Jos on ns huonot ajat niin eipä tule niitä yleiskorotuksiakaan, joten niitä ei kuuluisi tuohon ylipäänsä laskea. Kuin ei myöskään tehokkuuskorotuksia. Niin ajattelee jokainen vastuullisesti taloudenpitoon suhtautuva ihminen. Vain varma tulo ja palkka on varmaa, ei jossittelut ja ehdolliset "ehkä prosentit". Ne näyttävät hyvältä, kun ne ynnätään prosentteihin, mutta todellisuudessa ne ovat fuulaa. Muutoinhan jokainen liitto voisi luvata jäsenilleen nyt saman tien sen keskimääräisen 4 % maksettavaksi heti ensi kierroksen alusta.

Sitten lainaus toiselta kirjoittajalta tuohon linkkiisi kun en viitsi tätä enempää vatvoa, nukkumaankin pitäisi mennä.

"  Aika hyvin, lähtöpalkkaan serrattuna on summat melkein oikein, vain 10 - 15 euroa heittoa  

Siinä vain kannattaa muistaa että tuo ero kestää jopa 1 kuukauden verran. Tehy saa korotuksen 1.1.2010, kun taas KVTES:n tehneet sopii omista liittokohtaisista korotuksistaan jotka alkaa 1.2.2010.

Yleiskorotuksia ei kuulemma olisi tulossa ollenkaan, pelkästään liittokohtaisia...

No sitähän ei tiedä, mutta kuka luulee että muut liitot haluaa tehdä mitään yleiskorotuksia, varsinkin kun Tehy kampanjassaan korosti ettei muut saa Tehyn sopimia korotuksia...

Siten se mikä on yleinen korotustaso KVTES:ssä ei vaikuta mitään Tehyn korotuksiin, pelkästään liittojen kesken sovitut yleiskorotukset tulee, eli aika näyttää.

En myöskään hirveästi uhoaisi 100 euron erosta, kun sellainen ero syntyy jo ensi syksyyn (1.9.2008) mennessä Tehyn sopimuksen sisällä.

Minimipalkkaa saavan toisen asteen koulutetun palkka nousee 90 euroa vähemmän kuin minimipalkkaa saavan sairaanhoitajan.

Ei tarvitse odottaa neljää vuotta. "[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 24.11.07 - klo:01:28


Jos Tehy sai jonkin marginaalisen eron KVTES:iin verrattuna, niin silti sopimus on huono.

Vaikka sopimus olisi paras koskaan niin se on huono.

Se ei vähennä yhtään palkkaeroa miesvaltaisiin aloihin, vaan jää lisää jälkeen.

Sopimuskaudella jälkeenjääneisyys kasvaa 100 - 250 euro / kk.

Minä kun luulin että sitä jälkeenjääneisyyttä muihin aloihin piti pienentää.

Nyt rummutetaan vain sitä että "saatiin parempi sopimus kuin Super", vaikka sekin paremmuus on suhteellista.

Tuo on tärkeä pointti.

Mutta eiköhän tämän sopimuksen väitetty ylivertaisuus valkene itse kullekin tulevien vuosien aikana  :o 

Se mikä tuntuu pahalta, on huomata miten helppo meitä naisia on petkuttaa.

Nyt en tarkoita neuvottelijoitamme (pelkästään) vaan meitä naisia ylipäänsä. Meillä oli tosi hyvä alku ja olimme oikealla asialla, myös kansan tuki. Silti... Ja nyt tämä irvokas jälkinäytös, kun jäsenet eivät edes tiedä, mitä saatiin.

No jaa. Iloisten uutisten tuoja otetaan aina mieluisammin vastaan, vaikka uutisten todenmukaisuus olisikin vähän niin ja näin. Kun taas ikäville uutisille haluamme sulkea silmämme, vaikka ne olisivat totta.  Niinhän se ihmismieli usein toimii.

Mutta nyt minä suljen silmäni tältä illalta.  Ja kiitän lykkyäni, että omaa työpanostani ei tarvitse tehdä Suomessa, niin rakas kuin kotimaa onkin. Tämä farssi oli viimeinen tippa ja jätti niin pahat fiilikset, että jo entuudestaan sekä Ruotsissa että Norjassa muuutamia vuosia työskennelleenä, ja aivan erilaisen suhtautumisen ja kohtelun työnantajan puolelta saaneena, ei tunnu kovinkaan mielekkäältä tämä suomalainen kyykyttämismenttaliteetti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se sopimus henkkoht tasolla pettymys oli... Sieltä jäi puuttumaan kokonaan puuttuminen haittalisiin, toimenpidepalkkioihin. Korotukset noudattavat turhankin tarkasti yleistälinjausta. Suuri joukko oli niin motivoitunut tähän työtaisteluun että uskon edelleen suurempien "tuntuvempien" korotuksen olleen mahdollinen. Rupesi työnantaja puolella ja valtiolla puntti tutisemaan loppumetreillä pahemman kerran, miksi tätä ei käytetty hyväksi? Tehyllä mammonasta ei kuulemma työtaistelu olisi kiinnin jäänyt, miksi ei nyt oikeasti isketty kun siihen paikka oli? Neäjön vuoden päästä kun päästään neuvottelemaan ei suuren joukon suosio ole enää meidän puolella!! eli sit ollaan takuulla ahneista paskiaisia kun viime neuvottelulla  jo saatiin parhaimmillaan "28%" korotus....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Neljän vuoden päästä kun päästään neuvottelemaan ei suuren joukon suosio ole enää meidän puolella!! eli sit ollaan takuulla ahneista paskiaisia kun viime neuvottelulla  jo saatiin parhaimmillaan "28%" korotus....

Tämän kierroksen lopputulos mahdollistaa sen että meillä on vielä joskus mahdollista työtaistelun tai sen uhkan avulla taistella eduistamme. Irtisanoutumisten realisoituessa tämä mahdollisuus olisi tuhlattu ainakin sukupolven ajaksi; näin itse näen tämän asian.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti mä olen kyllä tyytyväinen. Itse pidän aina mielessä sen, että kaikkea ei voida korjata kerralla. Tämä oli hyvä pään avaus ja tästä on hyvä jatkaa.

Jos jonkun mielestä sopimus on tosi huono, niin kannattaa muistaa se, ettei työtaistelun tuoksinnassa saatu vielä huonompaa sopimusta kuin edelliset, niin kuin kävi viime lakon aikana. Eli senkin puolesta tämä on mun mielestä ihan ok sopimus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: miiaminmiia

Henkilökohtaisesti mä olen kyllä tyytyväinen. Itse pidän aina mielessä sen, että kaikkea ei voida korjata kerralla. Tämä oli hyvä pään avaus ja tästä on hyvä jatkaa.

Jos jonkun mielestä sopimus on tosi huono, niin kannattaa muistaa se, ettei työtaistelun tuoksinnassa saatu vielä huonompaa sopimusta kuin edelliset, niin kuin kävi viime lakon aikana. Eli senkin puolesta tämä on mun mielestä ihan ok sopimus.

No se tästä olisi vielä puuttunut, että olisivat hyväksyneet prosentuaalisesti huonomman sopparin kuin mitä muut olivat jo saaneet.  Katainen ja Jalonen olisivat nauruun tukehtuneet  :)  vaan lähellähän tuo oli kyllä nytkin  :nauraa:

Kyllä me ollaan aika hölmöjä me naiset, pakko myöntää. Ei kai me muuten näissä ikuisissa kuopissa könyttäisikään. Tyytykäämme suosiolla piikarooliin, sopii meille paremmin kuin tyhjä uhoaminen.

Hohoijaa ja hyvää saunailtaa !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mielisairashoitaja

Eli paikallisten lisien varassa on ,että saako edes saman kuin olisi saanut JHL:ään kuulumalla.

Tuntiansioni 11,62, JHL:n korotus 12% a 28kk =13 euroa eli 5 senttiä tunti/28kk

eli tehyläisenä pitäisi saada 20,5% korotus ,että korotus olisi sama 5 senttiä/tunti/48 kk.

nyt uskoisin olevan tulossa minulle sellainen 15%/48kk = 3,75 senttiä tunti /48 kk korotusta

uudet yleiskorotukset on sama jättää vertailun ulkopuolelle ,koska ne tulevat kaikille.

Kommunistipuolue is calling.

Kaikkien maitten proletaarit liittykää yhteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun on pakko sanoa edelleen, etten tiedä mitä mieltä olisin sopimuksesta. Toisaalta olen tyytyväinen, että saatiin vähän kurottua eroa kiinni (kaikkea ei saa aina kerralla) ja tästä on tulevaisuudessa hyvä jatkaa. Lisäksi tämä varmasti pysäytti ja herätti ihmiset näkemään tätä alaa vähän uudessa näkökulmassa, hoitajatkin uskaltavat vaatia ja jopa tarvittaessa uhkailla! Tämä on varmasti säikäyttänyt valtaväestön ja tämä on nähtävissä vielä pitkän aikaa erilaisina yleisöosastonkirjoituksina, yms.

Taas jos verrataan saatuja etuja siihen mitä jäsenet olivat valmiita laittamaan panokseksi eli joukkoirtisanoutumaan niin kyllähän tuo saalis vähäiseksi jää.

Ehkä mä vastaan tähän kuitenkin kyllä, tästä on hyvä jatkaa  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monenlaiset ajatukset ovat viime päivinä käyneet mielessä, kaikenkaikkiaan yksi "sekametelisoppa", mutta äänestin KYLLÄ, koska kuitenkin mielestäni kaikenkaikkiaan saadut edut ovat kokonaisuudessaan paremmat  kuin KT:n antama sopimus.  Lisäksi tekstiosuudet ovat  Tehyläisille  mahdollisuuksia antavia. Nyt täytyy hengäistä ja jäädä seuraamaan tilannetta.  [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 24.11.07 - klo:20:46


Ajatukset on kyllä sekaisin... tarkoitin siis aikaisempaa Tehyn hylkäämää KVTES:siä.  Edellisiissä puheenvuoroissa  on hyvin tuotu esiin muut faktat. Tärkeätä oli yhteishenki, porukka laittoi omat työpaikkansa likoon yhteisen asian puolesta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta olen tyytyväinen, että saatiin vähän kurottua eroa kiinni (kaikkea ei saa aina kerralla) ja tästä on tulevaisuudessa hyvä jatkaa.

Haluaisin nähdä todellisuuteen perustuvan laskelman jossa osoitetaan Tehyn sopimuksen pienentäneen eroa miesvaltaisten alojen palkkoihin. Enkä tarkoita jotain yksittäistä harvinaisuutta, vaan kokonaisuutta.

Omien laskujeni mukaan eroa 31.1.2010 mennessä tulee 100 - 250 euroa Tehyn sopimuksen tappioksi, eli ero olisi kasvanut, ei pienentynyt.

Se ettei KVTES antanut enempää, ei ole etu, kun ero siihen on niin pieni. Sen vuoksi pidän Tehyn tekemää sopimusta häpeänä. Vain johtotehtävissä oleville se on hyvä.

Lisäksi tämä varmasti pysäytti ja herätti ihmiset näkemään tätä alaa vähän uudessa näkökulmassa, hoitajatkin uskaltavat vaatia ja jopa tarvittaessa uhkailla! Tämä on varmasti säikäyttänyt valtaväestön ja tämä on nähtävissä vielä pitkän aikaa erilaisina yleisöosastonkirjoituksina, yms.

Juuri sen ihmiset muistaakin, että on uhattu ihmishenkiä. Mielestäni olisi pitänyt tuoda kunnolla esille ne perusteet miksi palkkaa pitää nostaa ja se kuka on vastuussa potilaiden hoidosta.

Näin ei tehty ja yleisön mieleen jäi kuva hoitajasta joka laiminlyö vastuunsa ja vielä uhkailee.

Se ei ole etu missään tulevissa neuvotteluissa.

Nyt annettiin edelleenkin signaali vastapuolelle että aina viime hetkellä annetaan periksi.

Sopimus kun ei edes äkkiä katsomalla (ja ajattelemalla) näytä hyvältä, niin sitä ei olisi pitänyt hyväksyä. Odottamalla olisi saanut paljon paremman ehdotuksen, vain 24 - 48 tunnissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odottamalla olisi saanut paljon paremman ehdotuksen, vain 24 - 48 tunnissa.

Tuota nyt ei osaa sanoa kukaan varmaksi, ennustaminen kun on tunnetusti vaikeaa.

Sitä minä tässä mietiskelen että mitä tämä sopimuksen loputon kritisointi hyödyttää? Sinäkin BM olet viimeiset 54 viestiä kritisoinut tehtyä sopimusta, onko siinä mukana jotain muutakin kuin oman itsesi terapointia?

Etkö nyt sinäkin pääsisi helpommalla jos hyväksyisit tilanteen ja keskittyisit neljän vuoden ajaksi paikalliseen vaikuttamiseen, oikeiden ihmisten lobbaamiseen päättäville tahoille ja aivan itsekkäästi omien ja oman työyhteisön etujen ajamiseen työpaikalla.

Vaikka itsekin tiedän sopimuksen pienet puutteet niin minä ainakaan en viitsi myrkyttää ilmaa loputtomalla katkeransävyisellä jankuttamisella. Menee maku ja menee teho kun liikaa toistaa samaa kaavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odottamalla olisi saanut paljon paremman ehdotuksen, vain 24 - 48 tunnissa.

Tuota nyt ei osaa sanoa kukaan varmaksi, ennustaminen kun on tunnetusti vaikeaa.

Sitä minä tässä mietiskelen että mitä tämä sopimuksen loputon kritisointi hyödyttää? Sinäkin BM olet viimeiset 54 viestiä kritisoinut tehtyä sopimusta, onko siinä mukana jotain muutakin kuin oman itsesi terapointia?

Etkö nyt sinäkin pääsisi helpommalla jos hyväksyisit tilanteen ja keskittyisit neljän vuoden ajaksi paikalliseen vaikuttamiseen, oikeiden ihmisten lobbaamiseen päättäville tahoille ja aivan itsekkäästi omien ja oman työyhteisön etujen ajamiseen työpaikalla.

Varmaa on se mitä tapahtui, mutta ei ole mitään syytä olettaa että KT olisi kauaa uhrannut potilaita rahaa säästääkseen.

Loputonta kritisointia voi verrata loputtomaan ylistämiseen, mihin ei myöskään ole aihetta.

Ketään henkilökohtaisesti tarkoittamatta, niin tehdyn sopimuksen kehuminen voi olla myös yritystä uskotella itselle sen olevan jotain mitä yritettiin saada.

Sopimuksella on saatu marginaalinen ero KVTES:iin, mutta sitähän ei oltu hakemassa työtaistelulla.

Tarkoitus oli saada pienennettyä hoitajien palkkojen jälkeenjääneisyyttä, mikä ei tapahtunut.

Sopimus aiheuttaa lisää jälkeenjääneisyyttä, noin 100 - 250 euroa / kk. Siis Tehyn sopimus.

Se myös kohtelee Tehyn jäseniä ari arvoisesti, vaikka hirveästi rummutettiin että "vain Tehyn jäsenenä saat korotukset".

Tehyn johdolle ja sopimuksen hyväksyneelle hallitukselle ja valtuustolle on eduksi jos jäsenet pitää sopimusta hyvänä.

Silloin heidän katsotaan toimineen hyvin, mitä ei tapahtunut.

Minusta olisi aika vaihtaa johto, joka on tehnyt 1995 jälkeen vain huonoja sopimuksia, tämän syksyinen mukaan lukien.

Äänestämällä tietysti voi siihen vaikuttaa, mutta yksi ääni ei auta jos kaikki muut uskotellaan saaneen hyvä sopimus.

Hoitajat on tunnetusti hyväuskoisia ja viime hetkellä periksi antavia, niin kuin nytkin.

Yhdennellätoista hetkellä sitten mennään hyväksymään sopimus jota ei olisi mielestäni pitänyt hyväksyä.

Voihan sitä sopimusta kehua jos pitää sitä hyvänä, mutta missään todellisiin henkilön palkkaan perustuviin laskelmiin ei ole saatu aikaan kuin 1,6 numeron ero prosentteihin mitä KVTES antaa.

Ja kun se ei ole asia milla olisi juuri merkitystä. Jos olisi tullut se 20 % korotus, niin sitten olisi eri asia. Silloin olisi pysynyt samassa / lähes samassa vauhdissa miesvaltaisten alojen kanssa.

Nyt keskimäärin saa huonot korotukset. Ei saanut Tehyn omaa sopimusta, vain palkkaliitteen KVTES:iin. Siinäkin sitouduttiin tehostamaan toimintaa, joka on jo tutkitusti pohjoismaiden tehokkainta, ilman palkkojen huomioimistakin.

Tehyn johto ilmoitti ettei nyt kiinnitetä huomiota laatukysymyksiin. Eli hoitajien määrä ja työskentelyolosuhteet ei kiinnostanut, pelkästään palkka. Ei kiinnostanut liian pieni hoitajamäärä, jota sovittiin vielä pienennettäväksi, Ei loputon painostus työvuorojen vaihteluun ja ylitöiden tekemiseen, huomoilla korvauksilla vuorotöissä ollessa.

En näe syytä tuon sopimuksen mielestäni perusteettomaan kehumiseen, sitä olen kritisoinut.

Sopimuksen olen "hyväksynyt", kun ei muutakaan ole vaihtoehtona. Pelkkä paikallinen vaikuttaminen ei kuitenkaan auta jos neljän vuoden päästä on samat neuvottelijat ja päättäjät tyrimässä, kuin mitä oli nyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelkkä paikallinen vaikuttaminen ei kuitenkaan auta

Ja liiton ulkopuolisena se onkin vähän hankalampaa.

sopimuksen kehuminen voi olla myös yritystä uskotella itselle sen olevan jotain mitä yritettiin saada.
Tuskinpa kukaan on sitä mieltä että sopimus on niin hyvä kun tavoite oli.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle tämän työtaistelun parasta antia oli se, että myytti uhrautuvasta kutsumuksella elävästä Florencesta poljettiin lokaan, hoitajat näyttivät kyntensä ja Tehy oli työtaistelussa mukana ennennäkemättömällä yhteishengellä. En usko, että kukaan tulee enää kuvittelemaan, että jatkossa hoitajia voidaan kyykyttää.

Ihan samaa mieltä! Oon sanonutkin, että jo tää työtaistelu itsessään on voitto; toivottavasti sairaanhoitajien pään päällä ei enää ole mitään yli-ihmisen sädekehää, tai ainakin se on himmennyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy sanoa että en tiedä mitä mieltä olisi, oliko sopimus hyvä vai huono.. ;)

Ja kismittää kun uutena työntekijänä jään vaille "kinkkurahaa"  ::)

Mutta nyt on tyydyttävä siihen mitä tällä kertaa saatiin...

Ei vihaa, ei sotaa, mutta armeliaisuutta ja rakkautta.

(Mahatma Gandhi)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...