Jump to content
MAINOS

Internet korvaamaan opettajat hoitotyön opetuksessa


Ensihoitaja

Recommended Posts

Tässä raapustaessani graduani, terveystieteiden opettajaksi valmistumiseni kynnyksellä, putkahti päähäni ajatus: Mihin meitä opettajia tarvitaan? On tullut hienot verkot ja tietoliikenneyhteydet. On tietotekniikan ja viestinnän ammattilaisia, jotka osaavat rakentaa kuka mitenkin hienon ympäristön globaaliin verkkoon kaikkien kansalaisten käytettäväksi tai suljetun piirin siunailtavaksi. Mihin enään tarvitaan opettajia? Meidäthän  voidaan korvata Internetillä, eivätkä opettajat ole enää piinaamassa tulevia hoitajia pakkohoitotieteellä. Internetiin rakennettaan tietoliikenneasiantuntijoiden toimesta toimiva oppimisympäristö, johon hoitoalan opiskelijat pääsevät kirjautumaan omilla tunnuksillaan. Joku ylempi taho valvoo kuinka usein ja millä alueilla kukin opiskelija käy, ja kun tarpeeksi on klikkailtu on taas kurssi suoritettu. Materiaalin oppimisympäristöön saa tietenkin joku äidinkieltä mukavasti hallitseva kirjoitettua suoraan alan oppikirjoista. Käytännön hoitotyön osaamisella ei tietenkään ole enää mitään merkitystä, koska opettajinahan toimivat ne, jotka eivät enää itse osaa hoitaa. Vai oliko se niin, että ne opettavat, jotka eivät itse kykene hoitamaan tai tunne koko hoitamisen maailmaa.

Mitkä ovat sitten taloudelliset edut, kun opettajat korvataan verkolla? Verkkoon tuodulla opetuksella säästetään monen opettajien palkka. Eikä enää tarvitse maksaa miljoona vuokria oppilaitosten fyysisistä tiloista, kun kaikki opiskelevat kotonaan itse hankkimilla tietokoneillaan. Tulevaisuuden opettajapulaakaan ei enää tarvitse pelätä, koska koneen voi aina rakentaa uuden, useammankin. Myös opiskelijat säästävät, koska heidän ei enää tarvitse muuttaa opiskelupaikkakunnalle, hankkia sieltä asuntoa tai maksaa kalliita  matkoja oppilaitoksen ja kodin välillä. Mikäs sen mukavampaa? Opiskella silloin, kun siltä tuntuu, kotona sohvalla sidukkapullo toisessa ja hiiri toisessa kädessä. Mutta kuinkas sitten käy opintotukien? Eikös niitäkin sitten voida leikata ja opintoaikoja lyhentää. Kyllähän kunnon opiskelija suorittaa virtuaalisairaanhoitajatutkinnon tuossa toisella kädellä työnohessa siinä kahdessa vuodessa. Lähihoitajaksi pitäisi sitten valmistua reilun vuoden tietoverkkosurffailulla. Lääkäritkin, kun varmasti meidän innoittamana siirtyvät tietoverkko-opiskelijoiksi, saavat lisensiaattitutkintonsa kolmella neljällä vuodella. Ei tarvitse enää valtion tuhlata varoja laiskoihin opiskelijoihin, joiden opinnot venyvät hamaan tulevaisuuteen.

Miten sitten hoitotyön käytännön harjoittelut, onko niillä enää mitään merkitystä näin tietotekniikan valtakaudella? Eikö sairaalaharjoittelu ole vanhanaikaista ja  aikansa elänyttä? Emmekö voisi siirtyä tässäkin virtuaaliharjoitteluun? Itseäni vastaan on jo tullut romppu, jossa onnettomuuden uhria elvytettiin hiirellä. Kannattaa kokeilla, ei se niin helppoa ole. Vähän sama kuin Anne nukkea vertaisi ihmiseen, eikö? Lääkkeen anto Internetin välityksellä olisi toimivaa myös. Onhan potilailla nykyään kipupumppuja ja muita teknisiä vempeleitä. Joku vain asentaa tämmöisen vemputtimen potilaalle ja opiskelija voi koneen kautta annostella lääkeannoksia. Mitä sitä nyt turhaan sen vuoksi potilaan luokse menemään. Näin voisi myös poistua tämä ikuisuusongelma siitä saako opiskelija antaa lääkettä, ja jos niin millaista. Nyt kun koneelle on jo valmiiksi syötetty miten paljon lääkettä menee, voi opiskelijalle turvallisin mielin antaa luvan painaa nappia. Myös käännöt ja nostot oppii hyvin koneen välityksellä. Erinomaisia vempaimia taas valmiiksi potilaan ympärille ja hiirtä napsuttamalla käännetään potilasta ruudulle. Eihän se nyt voi olla sen kummempi toimitus kuin oikeasti sairaalassakaan. Onhan sitä sairaalassa jo nytkin kaikenmaailman nostolaitteita.

Mutta jos meitä opettajia ja sairaala jaksoja kuitenkin tarvittaisiin johonkin?  Opimmehan jo kaiken mahdollisen Internetin ja muiden koneiden avulla, vai opimmeko? Miten käy kommunikoinnin potilaan kanssa, jos hoidamme koneella? Missä opimme vuorovaikutusta ja ihmisläheisyyttä? Kotona napsutellessamme konetta vai hummatessamme leikattuja opintotukia vaatekaupassa? Pitäisikö meidän sittenkin tehdä vielä  jotain ilman konetta? Pitäisikö tietovallankumousyhteiskunnassa opiskelleen nuoren uskaltaa vielä ottaa kontaktia toiseen ihmiseen ilman konetta, ihan face to face?

Tässäpä meille kaikille opettajille, hoitajille, tuleville hoitajille, alalle edes joskus aikoville, päättäjille sun muille eläville olennoille onkin pohtimista.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lääkäritkin, kun varmasti meidän innoittamana siirtyvät tietoverkko-opiskelijoiksi, saavat lisensiaattitutkintonsa kolmella neljällä vuodella.

Minun mielestä lääkäripuolella voitaisiin viedä virtuaalipuoli vielä astetta pidemmälle, eli korvataan lääkärit tietokoneilla.

90-luvun alussa tehtiin tutkimus jossa verrattiin yleislääkärien ja tietokoneohjelman tekemän diagnoosin osumista oikeaan. Tietokoneen diagnosointitaito pelkkien kysymysten pohjalta oli jo tuolloin parempi, mitähän se olisi tänä päivänä kun yhdistettäisiin kaikki eri tutkimuslaitteista, röntgenistä, laboratorioista yms. saatavissa oleva data?

Ja miksei myös meitä hoitajia voitaisi yrittää korvata jollakin, pelkät tietokoneet eivät oikein käy kun tällaisia "käsityöläisiä" ollaan, mutta robotit voisivat vielä kehittyessään tehdä osan hoitajien töistä. Tosin haluaisin nähdä potilaan ilmeen kun robohoitaja on katetroimassa mummoa 8)

Mutta täysin sukupuuttoon me hoitajat emme voi koskaan kuolla - ainahan meitä hoitajia tarvitaan korjaamaan lääkäritietokoneiden tekemät väärät diagnoosit - aivan kuten ennenvanhaan 8) :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielestä lääkäripuolella voitaisiin viedä virtuaalipuoli vielä astetta pidemmälle, eli korvataan lääkärit tietokoneilla...

Mutta täysin sukupuuttoon me hoitajat emme voi koskaan kuolla - ainahan meitä hoitajia tarvitaan korjaamaan lääkäritietokoneiden tekemät väärät diagnoosit - aivan kuten ennenvanhaan 8) 8)

sinne päin ollaan ilmeisesti jo menossa  :P

Sähköinen päivystystenhallintajärjestelmä käyttöön Oulussa 

Pohjois-Pohjanmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alainen Oulun yhteispäivystys on ottanut päivystystenhallintaan Arieste Oy:n sähköisen päivystysjärjestelmän. Yhteispäivystyksen piiriin kuuluu noin 150 lääkäriä. Oulun yhteispäivystys on Suomen suurimpia yksittäisiä päivystyskeskittymiä.

Sähköisellä päivystysjärjestelmällä pystytään helpottamaan päivystysten hallinnointia antamalla joustavuutta päivystysvuorojen varaamiseen, päivystyslistojen laatimiseen sekä muokkaamiseen ja siten vapauttamaan lisäresursseja hoitotyöhön. Järjestelmä on suunniteltu siten, että se toimii yleisessä internetissä, jolloin lääkärit voivat ajasta ja paikasta riippumattomasti seurata ja varata omia päivystyksiään.

Ariesten kehittämää sähköistä päivystystenhallintajärjestelmää käyttävät myös mm. Tampereen kaupunki, Jyväskylän kaupunki sekä Etelä-Pohjanmaan Sairaanhoitopiirin päivystyspoliklinikka. Arieste on oululainen terveydenhuollon tietoteknisiin sovelluksiin ja sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut yritys, jonka palveluksessa on 12 henkilöä. Yritys kuuluu Coronaria-konserniin.

http://hightechforum.kaleva.fi/index.cfm?alue=10&Id1=405728&OpenStory=1&lang=1&scs=1

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Huisin hyvät näkymät tulevaisuudessa.

( tapahtuma tulevaisuudessa TK:n päivystyksessä)

- Päivää olen potilastietokone Kaija Kuutio

-Päivää olen vastaanottotietokone. Bittinne ovat kyllä hieman sekaisin, siirtykää odottamaan terminaaliin teidät skannataan sairaanhoitajatietokoneellla ensin ja sitten lääkäritietokone ottaa tietonne vastaan saatte sähköisen reseptin. sähköpostissa.........Mato ALERT:::: VIRUSVAROITUS

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten virtuaalipotilaalta tutkitaan ulosteesta madonmunat? Kysyn vaan.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Yleismittarilla tietenkin Biltemasta takuu työtä vain 5 €. No ne ovat virtuaali munat ;D F-Secure antaa diagnoosin matovaroituksesta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri näin. Tähänhän meidän yhteiskunta tähtää jo. Entäpä, aiheuttaako tällainen tietoyhteiskunta mitään riskejä potilaan hoidolle/koulutukselle jne? Itse melkeen olen ehtinyt hermostua tietokoneisiin hoitotyössä. Meillä kirjataan Pegasokselle kaikki mikä koskee potilasta. Ok, hyvä juttu, mutta...HIDASTA!!! Koneet takkuaa ja sitten potilaan hoito seisoo, kun ei saada tietoja koneelta. Tätäkö tämä loistava tulevaisuus on???

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kirjataan Pegasokselle kaikki mikä koskee potilasta. Ok, hyvä juttu, mutta...HIDASTA!!! Koneet takkuaa ja sitten potilaan hoito seisoo, kun ei saada tietoja koneelta. Tätäkö tämä loistava tulevaisuus on???

On olemassa myös terveydenhuoltoon suunnattuja atk-pohjaisia ajanvaraus ja terveyskertomus-järjestelmiä jotka toimivat luotettavasti ja nopeuttavat toimintaa. Ainakin meidän talossa tietotekniset ongelmat johtuvat yleensä käyttäjistä eikä itse ohjelmasta. (Effica)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On olemassa myös terveydenhuoltoon suunnattuja atk-pohjaisia ajanvaraus ja terveyskertomus-järjestelmiä jotka toimivat luotettavasti ja nopeuttavat toimintaa. Ainakin meidän talossa tietotekniset ongelmat johtuvat yleensä käyttäjistä eikä itse ohjelmasta. (Effica)

Pegasoskin rakennettu tätä tarkoitusta varten. Ongelma on sen tekniikassa. Ohjelma käyttö sinäällään erittäin helppoa, jos windowsia tuntee. Ongelmana on se, että kun jotain kuvaketta klikkaa niin koneessa tiimalasi tikittää joskus yli 20 min. Onko muuten muilla kokemuksia vastaavasta ohjelmasta? Onko ongelmat vain täällä isossa järjestelmässä. Pikkupaikkakunnalla ohjelma toimi talon sisällä moitteettomasti.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas uusi koulutus idea internet sairaanhoitaja AMK

Tämä muuten olis aika hyvä idea. Ihan oikeesti siis. Kuvaisi tuota nykypäivää aika hyvin. Joskin kyseessä ei tällöin varmaankaan olisi kolumnissa kuvaamani kaltainen hoitaja vaan ihan oikeasti koulutettava sairaanhoitaja, jonka koulutus rakentuisi atk-pohjaisten hoitotyön järjestelmien ympärille ja tällälailla voitaisiin kouluttaa atk-tukihenkilöitä hoitotyön tekijöiden omasta joukosta. Ehkä me silloin saisimme toimivia ohjelmia itseämme palvelemaan, kun loisimme ne itse ja muokkaisimme niitä itse. Eli Internet&atk-sairaanhoitaja AMK?  ;)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: hoitaja

Opiskelen sh:ksi ja meillä on koulussa aika paljon verkkokursseja, eli ensimmäinen on kontakti tunti, ja muu osa kurssista suoritetaan internetin välityksellä. Itse en tykkää verkkokursseista yhtään angry.png , niissä ei opi kunnolla ja kaikki aika menee netissä istumiseen. Onneksi itselläni on kotona netti, mutta sääliksi käy kaikkia niitä jotka joutuvat aina jäämään koululle tai menemään kirjastoon, et voivat verkkokurssia suorittaa. Kaiken lisäksi opettaja voi omalla koneella seurata kuinka kauan aikaa kukakin on verkkokurssi alustalla viettänyt, joten sekin on hankalaa jos ei kotona ole nettiä.  Mun mielestä internetti ei missään nimessä korvaa opettajia! :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Marsalkka

  Mun mielestä internetti ei missään nimessä korvaa opettajia! :)

internetti korvaa monta huonoa opettajaa. ja niitähän riittää... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Itsekkin kuulun niihin opiskelijoihin jotka VAATIVAT opetusta, eikä mitään sähköistä oppimisympäristöä. Mutta pian meillä on kaikki korvattu tietokoneella..

Itse olen tehnyt kirjallista työtä virtuaalipotilaasta, jospa lääkärit ja hoitajat voisivat tulevaisuudessa hoitaa virtuaalipotilaita..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

internetti korvaa monta huonoa opettajaa. ja niitähän riittää... :D

Itse asiassa näin on kyllä ollut omalla kohdallani. Wikipediaa ja hoitajat.netiä selaamalla olen selvitellyt asioita mihin opettaja ei osaa vastata. Ja näitä asioita on valitettavan monen opettajan kohdalla kaikki mitä ei lue sen tunnin kalvoilla. Muutenkaan kalvojen manuaalinen copypaste kynällä ja paperilla ei ole mitään opetusta. Jotkut opettajat selittävät jotain ympäripyöreitä mutu-juttuja ja jotkut sentään pystyvät myöntämään että eivät tiedä.

Onneksi on pari osaavampaakin opettajaa ja monet aineet liippaavat toisiaan niin täydentyy ne aukot jotenkin. Usein sanotaan myös että on tekijöitä ja on kirjaviisaita, mutta noissa opettajissa näyttää kyllä olevan niin että ne ketä tietää jutut niin ne osaa ne tehdäkin. Jotkut vaan ratsastaa helpoilla päivillä ja 20 vuotta vanhoilla kalvoilla kohti eläkepäiviä.

Olen todellakin perinteisen opetustyön kannalla ja tehokkaammalla käytännön yhdistämisellä opittuihin teorioihin. Näyttää vaan siltä että ainoa tapa oppia asiat on hakea ne netistä itse ja niitä ei voi sitten oikeen käytännössä testata ennenkuin työelämässä jolloin saattaapi aiheuttaa jotain vahinkoa niillä.

Opettajilla on myös valitettavan usein asenne "ei kuulu lähihoitajille" tai "koulutusohjelmaopinnoissa sitten".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On tullut vastaan tähän mennessä hyvin erilaisia opettajia.

On niitä, jotka pitävät luentoja powerpointin voimin. Tekstit on kopsattu suoraan kirjoista ja ne muutamat kuvat on itse lisätty, kiitos googlen kuvahaun. Usein nämä opettajat ovat vieraantuneet "oikeista töistä". He ovat tehneet töitä hoitajina ehkä maksimissaan viisi vuotta ja sitten lähteneet valloittamaan akateemista maailmaa. Opiskelijoiden kysymyksiin ei osata vastata, jos vastaus ei löydä jostakin diasta(mikäköhän muuten on oikea nimi powerpointin "dialle"?). Luvataan kertoa vastaus seuraavalla tunnilla(jos siis joku opiskelijatoveri ei osaa kertoa vastausta). Opiskelijan pitäisi asettaa tavoitteet harjoittelujaksolla opettajan mielen mukaisiksi, eli täyteen teoreettista kehystä yms. pilipalitouhua.

Sitten on niitä, jotka ovat "yhden asian naisia/miehiä". Eli siis keskitytään kaikessa opetuksessa ja ohjauksessa vain siihen itseä lähellä olevaan aiheeseen. On mm opettaj(i)a, joka haluaa kaikkeen liittää seksuaalisuuden ja voimavaralähtöisyyden. Oli sitten kyse vaikka lääkehoidosta. Kaikkia asioita, niin käytännön, kuin teoriankin, katsotaan vain yhdestä näkökulmasta. Usein näihin opettajiin liittyy sekin ikävä puoli, että vain "heidän tapansa" tehdä asioita on se oikea tapa. Jos teet toisin, esim labratunneilla, tulee valittamista. Vaikka et olisi tehnyt mitenkään väärin, vain toisella tavalla.

Lisäksi on sitten niitä opettajia, jotka ovat olleet pidemmän aikaa käytännön työssä ja joko urakehityksen, oman mielenkiinnon tai terveydentilan takia ovat hakeutuneet opetustehtäviin. Usein nämä opettajat osaavat kertoa asioista mielenkiintoisesti ja käytännönläheisesti. "Dioja" varten on kuvattu oikeita tilanteita tai välineitä. Ja muutenkin "diat" ovat tehty lyhyiksi ja ytimekkäiksi; vain toimimaan yhteenvetona sen suullisen luennon asioista. Ikävä puoli on se, että kaksi aikaisempaa esimerkkiä ei tule näiden opettajien kanssa toimeen, koska opiskelijat pitävät tämän tyypin opettajista. On mm. savustettu pihalle oppilaitoksesta yksi aivan loistava tämän tyyppinen opettaja. No tämä on koulun menetys, sillä mm. yksikin tällainen opettaja lähti sitten yliopistolle opettajaksi terveystieteen laitokselle.

Myös muitakin tyyppejä löytyy, mm täysin epäpätevia jne. mutta heidän määränsä on paljon pienempi, kuin edellisten tyyppien.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...