Jump to content
MAINOS

Aiotko ulkomaille töihin?


Nocna_Mora

Recommended Posts

Halusin perustaa tällaisen topikin, kun muut käsittelevät lähinnä yksittäisten maiden rekryinfoja.

Mihin haluaisit lähteä? Milloin? Kenen kanssa? Miksi? Miksi ei? Mitä toivot ulkomailla työskentelystä? Keskustelua!

Meinaan hitto että alkoi tunkea paha maku suuhun äsken, kun katselin vertailevaa prosenttitaulukkoa tällä foorumilla.

Koenkin nyt, että Tehy on tietoisesti käännellyt ja väännellyt prosentteja sellaisiksi, että tytöillä ja pojilla olisi hyvä mieli.

Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Ei tätä kiva ole yksinään mietiskellä ja tuskailla.

Minusta alkaa aikuisten oikeasti tuntumaan siltä, että opiskeltuani vien ammattitaitoni pois Suomesta. Ihan älytöntähän tämä on, kun tuntuu ettei hoitotyöntekijää arvosteta. Edelleenkään.

Minä _en_ aio enää köyhäillä, kun tuosta opiskelulafkasta saan paperit kouraani. Olen täysin kyllästynyt kituuttamiseen. Elämä on tarkoitettu elettäväksi, ei niin että joka ropoa pitää laskeskella. Ajatustasollahan tämä tavoite tulee olemaan vielä muutamankin vuoden. Kohdemaista ehkä Britit / Norja / Usa (!) tuntuvat tällä hetkellä parhaimmilta.

Briteissä koto-Suomi on lähellä, mutta voi perkules kun siellä sataa. Ja on kallista. Olkoon. Paremmin siellä taitaa silti pärjätä kuin täällä korpikuusen kannon alla, työn orjana.

Norja kiinnostaisi myös, mutta voi voi, luita kolottaa. Kieliongelmaa en sinänsä näe, kun ruotsi on taittunut hyvin, ja norjaahan taitaa kun laittaa kuuman perunan suuhun ja talar på svenska, eikös se niin mennyt?

Jenkkilässä on omat riskinsä. Isoon maailmaan voi hukkua, ja kaiken runsaus (myös potilaiden kilojen) voi olla hasardia mielelle ja ruumiille. Tosin, onhan siellä näkemistä. On aurinkorantaa ja lumisia vuoria, ja kaikkea siltä väliltä.

Olisikohan maailmassa vielä joku loukko Kansainväliset asiat-osiossa mainittujen lisäksi, jossa puissa kasvaa kultaa (kröh), kaikilla on hyvä mieli TAI edes hoitajia arvostetaan niinkin että se näkyy palkkanauhassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Seija2006

Halusin perustaa tällaisen topikin, kun muut käsittelevät lähinnä yksittäisten maiden rekryinfoja.

Mihin haluaisit lähteä? Milloin? Kenen kanssa? Miksi? Miksi ei? Mitä toivot ulkomailla työskentelystä? Keskustelua!

Meinaan hitto että alkoi tunkea paha maku suuhun äsken, kun katselin vertailevaa prosenttitaulukkoa tällä foorumilla.

Koenkin nyt, että Tehy on tietoisesti käännellyt ja väännellyt prosentteja sellaisiksi, että tytöillä ja pojilla olisi hyvä mieli.

Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Ei tätä kiva ole yksinään mietiskellä ja tuskailla.

Minusta alkaa aikuisten oikeasti tuntumaan siltä, että opiskeltuani vien ammattitaitoni pois Suomesta. Ihan älytöntähän tämä on, kun tuntuu ettei hoitotyöntekijää arvosteta. Edelleenkään.

Minä _en_ aio enää köyhäillä, kun tuosta opiskelulafkasta saan paperit kouraani. Olen täysin kyllästynyt kituuttamiseen. Elämä on tarkoitettu elettäväksi, ei niin että joka ropoa pitää laskeskella. Ajatustasollahan tämä tavoite tulee olemaan vielä muutamankin vuoden. Kohdemaista ehkä Britit / Norja / Usa (!) tuntuvat tällä hetkellä parhaimmilta.

Briteissä koto-Suomi on lähellä, mutta voi perkules kun siellä sataa. Ja on kallista. Olkoon. Paremmin siellä taitaa silti pärjätä kuin täällä korpikuusen kannon alla, työn orjana.

Norja kiinnostaisi myös, mutta voi voi, luita kolottaa. Kieliongelmaa en sinänsä näe, kun ruotsi on taittunut hyvin, ja norjaahan taitaa kun laittaa kuuman perunan suuhun ja talar på svenska, eikös se niin mennyt?

Jenkkilässä on omat riskinsä. Isoon maailmaan voi hukkua, ja kaiken runsaus (myös potilaiden kilojen) voi olla hasardia mielelle ja ruumiille. Tosin, onhan siellä näkemistä. On aurinkorantaa ja lumisia vuoria, ja kaikkea siltä väliltä.

Olisikohan maailmassa vielä joku loukko Kansainväliset asiat-osiossa mainittujen lisäksi, jossa puissa kasvaa kultaa (kröh), kaikilla on hyvä mieli TAI edes hoitajia arvostetaan niinkin että se näkyy palkkanauhassa?

Olen sinun kanssasi ihan samaa mieltä. Sopimus on paska, saimme hirveät haukkumiset lehtien palstoilla, meitä verrataan murhaajiin ( !!!! ) ja jopa pääministeri on liittynyt samaan haukkujien kuoroon.

Kyllä on törkeää.

Tässä pätkä viestistäni jonka laitoin tuonne toisaalle.

"Jos olemme kilttejä emmekä vaadi parempia palkkoja, niin saamme syyttää itseämme, että palkka on huono.

Jos lähdemme taistelemaan palkkojen puolesta, olemme murhaajia.

Että jos ei noista kumpaakaan halua valita niin kannattaa lähetä Norjaan. Eräs tuttuni tienasi viime vuonna yötöissä ja jonkun verran ylitöitä tekemällä n. 600 000 Norjan kruunua (NOK) /vuodessa. On yhtä kuin 73 300 €.  Eikä edes mikään erikoishoitsu. Tämä on tosi asia, tunnen likan, osti hiljan osakkeen Suomesta, vaikka on kirjoilla ja vakiduunissa Norjassa, pankki hyväksyys norjalaisen vakiduunin lainaa haettaessa.  Lisäksi työ on huomattavasti helpompaa, hoitajia enemmän potilasmäärään nähden kuin Suomessa. Kielen oppii muutamassa viikossa ja lähes joka sairaalassa on nykyään suomalaisia jotka auttavat kyllä alkuun. Norjalaiset ovat myös hyvin ymmärtäväisiä alun kielivaikeuksien suhteen, koska tarvitsevat työntekijöitä.

Että katsokaa nuoret naiset (ja miehet) omaa etuanne kun suunnittelette elämäänne. Niin tekevät kaikki nykyään, uhrautumiselle nauretaan vaan.

Älkääkä hankkiko lapsia ennen kuin olette tehneet kunnon työkeikan Norjassa, saatte ainakin maksettua pois opintolainanne. Sekin on jo hyvä apua, jos joutuu vaikkapa yksinhuoltajana elättämään lapsensa täällä Suomessa, näillä palkolla. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisin lähteä ulkomaille töihin, ihan seikkailu mielessä, maahan jossa selviää englannilla (kun noi muut kielet on jokseenkin kehnon puoleisia). Yksin en halua kuitenkaan lähteä, eli odottelen jos jostain sais innostuneen kaverin mukaan vaikka lähtemään Jenkkilään, Englantiin tms. On vähän huonoja kokemuksia ulkomailla työharjottelusta, varsinkin kun oli yksin, niin toiste en ilman kaveria lähde..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä! Matkailu avartaa. Nyt kun palkankorotuksetkaan ei natsannu, niin kun koulu loppuu niin meikäläinen painelee down under. Vaikka palkka ei päräytä on kelit sitä kivemmat >:D

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen työskennellyt reilut pari kuukautta nyt täällä Brittilässä. Viihdyn kyllä hyvin, mutta mieli halajaa silti vielä pidemmälle. Ajattelin työskennellä täällä vuoden verran, kehittää kielitaitoa ja suunnata sitten Australiaan tai Uuteen-Seelantiin. Raha ei minulla ole niinkään se motivoiva tekijä, vaan haen enempi kokemuksia ja seikkailua. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisin lähteä Välimeren rannalle. En lähtisi töiden takia, mutta pakkohan siellä olisi töitäkin tehdä. Olisimme lähteneet jo aikoja sitten, jos työpaikat olisivat järjestyneet helpommin sekä minulle että miehelle. Tutkaillaan siis vielä erilaisia vaihtoehtoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En dissaa, mollaa, jeesustele tai muutenkaan räkytä, mutta haluaisin nähdä sen luvun mitä meidän puolelta toitotettiin, niistä henkilöistä, jotka lähtevät maasta, jos palkkoja ei nosteta.. Sopimus on monen mukaan aivan paska, joten joukkopaon pitäisi jo alkaa..

Jos luku on muutamia kymmeniä, mitä merkitystä sillä on?

Ja todellisuudessa, lähteekö täältä edes kukaan? Ainahan jengiä tulee ja menee, mutta onko niillä määrillä mitään todellista merkitystä?

Matkailu avartaa, olen kyllä sitä mieltä, mutta ennen sopimusta annettu "uhkaus", että jengi pakenee maasta, on vähän höpöä..

Onhan sitä porukkaa nytkin tuhansittain ulkomailla, se määrä on kertynyt vuosien kuluessa ja missä se näkyy? Ei missään, hommat pyörii kuitenkin..

Johtavat lääkärit suosittelevat Pahkasikaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joopati joo. Hommat pyörii, mutta miksi ihmeessä hoitajia yritetään houkutella takaisin Suomeen, miksi kampanjoida asian eteen, jos sillä ei kerran ole mitään merkitystä?

Ehkä pitäisikin suunnata katse tulevaisuuteen ja eläköitymisen aiheuttamaan työvoimapulaan. Silloin tulee ulkosuomalaisia hoitajia ikävä, jos hoitoalaa ei saada houkuttelevammaksi.

Vai mitä häh?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän ulkomaille töihin lähteminen yleensä käy ihan käden käänteessä varsinkaan hoitoalalla, jos kohdemaassa täytyy suorittaa joitan kokeita tms. Prosessi voi viedä muutamia vuosiakin esim kielitaidon kartuttamisen takia. Uskon kuitenkin, että palkkauksella, työoloilla ja muiden suhtautumisella hoitajiin on merkitystä päätöksiä tehtäessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun palasin Norjasta Suomeen, palkkani laski 40 %. Työmäärä lisääntyi, työkavereita oli vähemmän työpisteessä, potilaita ja vastuuta enemmän... huvittaa kun Ruotsista houkutellaan hoitajia takaisin Suomeen: "Palkkanne on pienempi ja joudutte tekemään enemmän töitä, mutta..."

En enää aio ulkomaille töihin, ellei elämäntilanteeni muutu ratkaisevasti.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joopati joo. Hommat pyörii, mutta miksi ihmeessä hoitajia yritetään houkutella takaisin Suomeen, miksi kampanjoida asian eteen, jos sillä ei kerran ole mitään merkitystä?

Ehkä pitäisikin suunnata katse tulevaisuuteen ja eläköitymisen aiheuttamaan työvoimapulaan. Silloin tulee ulkosuomalaisia hoitajia ikävä, jos hoitoalaa ei saada houkuttelevammaksi.

Vai mitä häh?

Joo, ei se mitään haittais jos ne takas saadaan, en mä sitä tarkoitakkaan, ammattitaitoista työkokemusta omaavaa porukkaahan ne on. Mutta jos ja kun ne ei sieltä tule, otetaan tännekin hoitajia muualta. Sitä pitäs jo alkaa virittään, ei se vuodessa tai kahdessa onnistu.

Ja ne rekryreissut jonnekki ruottiin on nyt naurettavuuden huippu, ennemmin jonnekki kauniaisten lukioon.

Ja tämä ala ei paljoa houkuttelevammaksi tästä tule, se on selvä ja ne jotka on jaloillaan äänestäneet, eivät hevillä takaisin tule ja siksi heidän varaansa laskeminen on ajanhukkaa. Palkka nousee muutaman kympin yliopistosairaaloissa ja väki on jo vähissä, ne on ne faktat millä nyt yritetään joku tänne takaisin saada...

Johtavat lääkärit suosittelevat Pahkasikaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin lähihoitajana Norjassa ja matkailu avartaa tosissaan, vaihdoin alaa 4 vuotta kestäneen sopeutumisyrityksen jälkeen  ;) 

Olin odottanu, että hoidon taso/laatu/hygienia on sama kuin suomessa, En koskaan saanu hyvää oloa työstä, tuntu, että kaikki on puoliväliin tehty. Palkka ei kaikkea korvaa mutta ymmärrän hyvin, että toisille se merkitsee enemmän. 

Lähihoitajana koin olevani "ylikoulutettu" enkä saanut käyttää ammattitaitoani ja koulutustani hyväksi ja ammatillisesti olin todella turhautunut ja masentunut.

Aina kuitenkin ehdottomasti kannattaa lähteä kokeilemaan!! Ainahan sitä pääsee takaisin suomeen jos alkaa v...taa.

Vituiksi meni ko Jeesuksen Pääsiäinen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ulkomaillelähtö houkuttelee kovasti. Ihan pienenä hidasteena on perhe, joten asioita ei voi toteuttaa nyt ja heti. Mutta toivottavasti lähivuosina edes puoleksi vuodeksi päästäisiin lähtemään. Pidemmäksi aikaa en haaveile lähteväni, Englannissa asuneena tiedän että ainakin toistaiseksi kasvatan ja koulutan mieluummin lapseni Suomessa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin odottanu, että hoidon taso/laatu/hygienia on sama kuin suomessa, En koskaan saanu hyvää oloa työstä, tuntu, että kaikki on puoliväliin tehty. Palkka ei kaikkea korvaa mutta ymmärrän hyvin, että toisille se merkitsee enemmän. 

Joissain sairaaloissa on niin paljon suomalaisia töissä, että siellä on osastoja, joilla painetaan duunia suomalaiseen tyyliin. Norjalaisille hoitajille sellaisella osastolla työskenteleminen tietysti olisi silkkaa helvettiä. Kokouksissakin puhutaan asiaa eikä vain jutustella, toisin kuin møteissä.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitä on nyt iltavuorossa 10 töissä, joista 1 norjalainen. 3 finskiä, 2 saksalaista ja loput sweduja. Kyllä lapikas heilahtaa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kyllä vahvasti miettinyt ulkomaita kuultuani että esim. Ruotsissa hoitajilla on palkat lähes puolet paremmat!

Olen suunnitellut että josko pääsisin koulun kautta ensin Ruotsiin harjoittelemaan ja sitten ehkä myöhemmin (kun olen vähän saanut tuota kielitaitoa kartutettua) voisin hakea myös sinne töihin. Sitäpaitsi se on kuitenkin niin lähellä että pääsee suomeen melkein milloin haluaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinnostaisi kyllä ulkomailla työskentely. Pitäisi vaan saada se päätös lähtemisestä tehtyä.. Ihan kokemuksenkin takia eikä pelkästään palkkauksen, vekka eihän se lisätienestikään pahitteeksi olisi.

Lähinnä Australia ja Englanti/Irlanti kiinnostavat. Norjakin muuten, mutta kielen kanssa voisi olla ongelmia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...