Jump to content
MAINOS

Lasten verinäytteiden otosta


Piikkis

Recommended Posts

Nyt kun on tuo työtaistelu takanapäin, voi taas keskittyä muihinkin aiheisiin.. Eli halusinpa tuoda tänne yhden (varoittavan) esimerkin. Tiedän, että yhä useammassa päivystyksessä tehdään paljon POC- eli vierianalytiikkaa, ja nyt vetoankin teihin, jotka  otatte näitä näytteitä, että oikeasti tiedätte mitä teette (mitä varmasti suurin osa tekeekin, en missään nimessä halua aliarvioida teitä), koska vastaani tuli minua huolestuttava asia.

Menin ottamaan meidän tk-päivystykseen näytteitä noin 4 vuotiaasta lapsesta, ja kun kerroin että otetaan verikokeita, niin lapsi heti kysyi pelokkaana, että ei kai niitä oteta kantapäästä. Johon minä hymyilllen että ei, vain pikkuvauvoilta otetaan sieltä. Hämmästyksekseni äiti sitten kertoi, että ei, kyllä hänen pojaltaan oli samaisessa päivystyksessä juuri otettu joku verikoe kantapäästä.. Ajattelin, että heillä on varmaan ollut joku TODELLA pätevä syy ottaa näyte (ilmeisesti verensokeri) kantapäästä. Mutta  seuraavana päivänä tuli toinenkin saman ikäinen lapsi, joka taas kysyi että mistä otetaan (jolla oli otettu taas kantapäästä näyte), päättelin että tästä oli tulossa joku käytätäntö ko.päivystyksesä,  lähti puhelu ko. osaston vastaavalle ihmiselle. Hartaasti toivon että nyt olisi kyse vain yhden ihmisen toimista, mutta vastausta ei vielä ole tullut.

Eli hienoa että tämä vierianalytiikka lisääntyy, mutta pitäkää huoli että saatte oikeasti KUNNON perehdytyksen noihin näyttteiden ottoon.  Pitää olla kyllä todellakin perusteltu syy, että kantapäästä lähtee ottamaan yli 7 kg lapselta, meillä labrassa on periaatteessa 5 kg rajana, mutta siitä voi lapsen iän mukaan joustaa.. Tuon 7 kg:n jälkeen kun alkaa se iho olla siellä jo paksumpi, saati 4 vuotiaalla, että en näe mitään syytä (ensihoidon akuutit tilanteet tietysti pois lukien) ottaa näytettä kantapäästä. Lapsien kanssa, kuten varmastikin kaikki ymmärtävät, yritetään näytteenotto aina järjestää parhaalla mahdollisella tavalla, koska huonot kokemukset vaikuttavat aina seuraavaan näytteenottokertaan (sama tietysti myös toisinpäin). Se, mikä minua ihmetyttää tässä asiassa, että mistä ihmeestä tuolla ko. paikassa on keksitty tuo kantapäänäytteenotto? Onko joku kuullut jostain vai päätellyt vain itse että tuohan on hyvä idea...? Mutta kaino toivomus olisi, ennekuin näitä hienoja ideoita aletaan toteuttaa, että varmistettaisiin asiantuntevalta taholta, että se on oikeasti hyvä tapa. Kiitos.  ;D

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ohhoh. Aikamoinen juttu. Kerran oikein tosi pahoilla mielin otin pika-crp:n noin vuosikkaasta ja koin tekeväni kovasti väärin,  en vain saanut sormista mitään tulemaan nätisti. No jälkeenpäin olen tajunnut, että lapsi oli niin sairas, ettei ihmekään jos sormissa ollut verta. Ja minä kun lämmitin käsiä ja kaikkeni tein  ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohhoh. Aikamoinen juttu. Kerran oikein tosi pahoilla mielin otin pika-crp:n noin vuosikkaasta ja koin tekeväni kovasti väärin,  en vain saanut sormista mitään tulemaan nätisti. No jälkeenpäin olen tajunnut, että lapsi oli niin sairas, ettei ihmekään jos sormissa ollut verta. Ja minä kun lämmitin käsiä ja kaikkeni tein  ;D

Siis mistä otit pika-crp:n? jäi epäselväksi.. En  missään nimessä väittänyt, että sormenpäänäytteenotto olisi helppoa (varsinkaan kipeillä ja kuivilla lapsilla), mutta väitän, että ei se sieltä kantapäästä yhtään helpommalla tule.. Ja jos lapsi oikeasti tosi kipeä, lähtee todennäköisesti jatkohoitoon sellaiseen paikkaan jossa otetaan kuitenkin kaikki labrat.

Lisäys: ja kuten alkuperäisessä kirjoituksessa totesin, jos oikein huonokuntoinen lapsi, niin otetaan mistä saadaan, mutta näissä tapauksissa ei siis ollut kyse siitä.. Ja ihan käytännön toteutus mietityttää, tuskin tuollainen nelivuotias ihan potkimatta antaa rauhassa siellä jaloissa näytettä ottaa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otin siis kantapäästä, jäi se oleellinen pois. Toki otetaan mistä saadaan, mutta kyllä silti oli vastoin oppeja ja jäi harmittamaan, kun pakko oli kantapäästä ottaa ;D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

En ole kovasti edes törmännyt vielä keikoilla tai harjoittelussa (saati sitten oman lapsen kanssa), että hoitaja ottaisi mitään kokeita. Kyllä kanyylin on tullut laittamaan lääkäri tai verikokeet ottanut bioanalyytikko.

Omalla keikkaosastolla on nyt ollut puhetta, että siellä siirryttäisiin ottamaan pikaverensokereita hoitajien toimesta, mutta mitään konkreettista ei vielä ole tapahtunut. Kovasti on ollut kuitenkin puhetta, että perehdytyksen tulee olla sitten hyvä ja perusteellinen, osastolla kun meidän potilaat on 1,5 kilosta ylöspäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalla keikkaosastolla on nyt ollut puhetta, että siellä siirryttäisiin ottamaan pikaverensokereita hoitajien toimesta, mutta mitään konkreettista ei vielä ole tapahtunut. Kovasti on ollut kuitenkin puhetta, että perehdytyksen tulee olla sitten hyvä ja perusteellinen, osastolla kun meidän potilaat on 1,5 kilosta ylöspäin.

Jaa. Kyllä oma opiskelukokemukseni vastasyntyneiden teholta, eri juuri tuollaisten nyrkinkokoisten osastolta, oli se, että hoitajat ne pikasokerit ottivat. Labra kävi sitten hakemassa muut kokeet. A-kanyylistä ne antoi hoitaja, jos otettiin kantapäästä niin sitten labrahoitaja (bioanalyytikko) ne otti, hoitaja esilääkitsi (sokeria, nam nam!).

Tipan laittohan on näitä hommia mitä on hoitajille siirretty. Ei kyllä olisi tullut mielenkään vain näille kilon painoisille laittaa, omalla kohdalla nuorin on ollut 6- tai 7-vuotias, sitä nuoremmille annan suosiolla lekurin tehtäväksi. Itse tyydyn sitten viihdyttämään potilasta typerällä hatulla tms.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole tullut otettua kantapäänäytteitä muilta kuin vastasyntyneiden tehon tai -seurannan potilailta. Verinäytteet otettiin siellä labrakiertojen välissä välillä hoitajavoimin tai sitten joissakin tapauksissa lääkäri avonäytteenä. a-kanyylista otettiin astrupit+muut mahdolliset, jos potilaalta sellainen löytyi. Tosin monesti labran näytteenottajat saivat K-tutkimuksiin aikaiseksi vastauksen "näyte hemolyyttinen". Puristivat kantapäät välillä kunnolla mustelmille, vaikka VTO:n hoitajat ja lääkärit pitivät siitä labralle kunnon meteliä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erässä aiemmassa työpaikassa ihan kaikkien lähihoitajien tehtäviin kuuluivat pika-crp, pika-hb jne, ja kyllähän niihin verta tarvitaan, ja pienimmät sellaisia puolivuotiaita, jopa alle riippuen lääkäristä. Minusta kipeän oloista alle vuodenvanhaa on turha millään pikänäytteillä kiusata, mutta en ole lääkäri.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti otan alle 1,5 vuotiailta kantapäästä pikanäytteet jos on pakko (tosin aika harvoin on tarvista). Näin minulle on asia aikoinaan opetettu, joskin puoliskolla on parempi tuntuma lapsosiin neuvola-tätinä.  ;D

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa harkka-/keikkapaikassa bioanalyytikot ottaa näytteet kantapäästä, tai isommilta suonesta. Hoitajalla on vastuullinen tehtävä osallistua herkutteluun eli foccen mainitsemat sokrut peliin  ;D Pikasokrut ottaa hoitajat, yleensä pyritään tietty ottamaan samaan aikaan samalla kertaa. Hoitaja antaa artskikasta jos sellainen löytyy. Jos enempiä näytteitä joutuu ottamaan niin yleensä pyrkivät laittamaankin tuon.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, täällähän olikin monta vastausta tullut.

Vastasyntyneiden sokerin otto on asia, joka mielestäni onkin järkevää toteuttaa niin, että sen voi ottaa myös perehdytetty kätilö/sh, ja järkevämpääkin jopa mielestäni niin, että se voidaan sitten osastolla ottaa silloin kuin tarvis, jolloin kaikkien lapsien ei tarvitse olla samassa rytmissä labran kiertojen kanssa. Lisäksi pikasokeri vaatii nykyään niin älyttömän pienen määrän, että sen kantapäästä miten päin vaan.. Mutta enempien näytteiden otto onkin sitten vaativampaa.

Miltäs ajalta on BSInNursing:n kokemukset? lansetit ovat nimittäin parantuneet huimasti tässä viimeisen 5-7 vuoden ajalla, ja olen kuullut että "ennen vanhaan" juuri oli noita mustelmaisia kantapäitä, nykyään musta niihin törmää harvoin, ite ainakin aina hätkähdän jos sattuu sellainen kohdalle. Kyllä ammattitaitoinen labrahoitaja/bioanalyytikko pistää sitten enemmin uudelleen kun puristaa mustelmaiseksi.. Mutta täytyy myös sillä puolustella, että välillä joistan tietyistä lapsista on aina hirveä määrä kokeita, ja kaikki pitäisi aina saada, vaikka kantapäät jo kauhean näköiset. Kerran olen jopa melkein kieltäynyt ottamasta koska lapsen kantapäät niin pistellyt.. Itellä kokemusta tosin vaan Jorvin osastoista, ja nyt täältä vähän pienemmästä paikasta  ;D Jorvissa oon ainakin puhunut kätilöiden kanssa tuosta että alkaisivat itse ottaa, täällä nykyisessä paikassa jo ottavatkin tarvittaessa itse.

Hölön kanssa nyt kyllä olen vakaasti eri mieltä, tuo 1 1/2 V on kyllä jo aivan liian iso kantapäänäytteenottoon, sitä päitsi tuossa 1/2 v - 1 v ovat kaikista helpoimmin harhautettavissa ts. monesti olen ottanut kokeet tuon ikäisten edes huomaamatta (siis sormenpäästä).

Ja Lääkärihoitajan kanssa samoilla linjoilla, kipeän oloista pientä on syytä "kiusata" vain silloin, jos sillä on oleellista merkitystä jatkohoidon kannalta.

Lähinnä tämä näytteenottoasia onkin noissa tk-päivystyksissä ongelmallinen, potilasmateriaali kun on niissä vauvasta vaariin...

Ja vielä kommentti noista kipusokereista- ite ainakin olen kovin kiitollinen niille paikoille, joissa niitä annetaan, näytteenotto on niin paljon mukavempaa sen kanssa. Joten kiitän tässä samalla teitä "sokerinantajia", koska tekemistä olisi varmaan muuallakin kun seisomassa siinä vieressä kun me otamme näytteitä..  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miltäs ajalta on BSInNursing:n kokemukset?

Ihan tältä vuodelta ovat. VTOlla käyvistä labrapuolen immeisistä eivät toki kaikki puristaneet hampaat irvessä kantapäitä, mutta kyllä niitä mahtui porukkaan.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miltäs ajalta on BSInNursing:n kokemukset?

Ihan tältä vuodelta ovat. VTOlla käyvistä labrapuolen immeisistä eivät toki kaikki puristaneet hampaat irvessä kantapäitä, mutta kyllä niitä mahtui porukkaan.

No sitten on paha mennä sanomaan mitään.. Pahoitteluni kollegoiden puolesta..  ;D Ite Jorvin aikana jouduin aniharvoin vastaamaan tuon "hemolyyttinen näyte", mutta kollega, jolla oli lapsi hoidossa toisessa sairaalassa  oli kuulemma saanut usein tuon vastauksen lapsensa näytteistä.. Jokainen saa tehdä itse omat johtopäätöksensä.. Kaiken kaikkiaan ikävää kuitenkin.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Ei saa mutista omasta hoidosta, mutta kerron silti kokemukseni. Minulla oli teholta vuodeosastolle siirtyessa kaksi subista ja neula infuusioportissa. Artsikkaa ei saanut osastolle mukaan ;D Ja silti ainoastaan yksi, sisätautiosaston sairaanhoitajista (olin vielä tarkkailu-nimisessä paikassa koko hoitojakson) suostui ottamaan subiksesta. Lumeneita oli siis yhteensä 7, aikamoisia halkoja vielä, kun dialyysi-filtraatio-piuhat samassa letkussa. Eikä edes alussa kaikki piuhat olleet käytössä. Itse olen onkologisella ja hematologisessa työssäollessani tottunut siihen, että jos potilaalla on subis ja näytteenotto aikaan ei mene kummempia lääkkeitä, niistä otetaan. Ja varsinkin huonosuonisilta ja paljon verikokeita kaipaavilta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Ei saa mutista omasta hoidosta, mutta kerron silti kokemukseni. Minulla oli teholta vuodeosastolle siirtyessa kaksi subista ja neula infuusioportissa. Artsikkaa ei saanut osastolle mukaan ;D Ja silti ainoastaan yksi, sisätautiosaston sairaanhoitajista (olin vielä tarkkailu-nimisessä paikassa koko hoitojakson) suostui ottamaan subiksesta. Lumeneita oli siis yhteensä 7, aikamoisia halkoja vielä, kun dialyysi-filtraatio-piuhat samassa letkussa. Eikä edes alussa kaikki piuhat olleet käytössä. Itse olen onkologisella ja hematologisessa työssäollessani tottunut siihen, että jos potilaalla on subis ja näytteenotto aikaan ei mene kummempia lääkkeitä, niistä otetaan. Ja varsinkin huonosuonisilta ja paljon verikokeita kaipaavilta.

Juu, olen huomannut saman, vaikka olisi mahdollisuus ottaa näytteet, usein ei kukaan osaa.. Meillähän ei lupaa ottaa artsikasta, joten olen muutaman kerran ollut "henkisenä" tukena ja vähän jopa sanallisesti opastanut, että on saatu artsikasta näytteet..  :)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Jorvin L2:lla eli vastasyntyneiden valvonnassa hoitajat eivät ota mitään verikokeita lapsista, ei edes niitä pikasokruja. Mutta puheet on siihen suuntaan, että nuo pikanäytteet tulisi hoitajien otettavaksi.

Sattuneesta syystä en ole nyt tuolla keikkaillut, joten en ihan uusimpia tietoja tietenkään tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jorvin L2:lla eli vastasyntyneiden valvonnassa hoitajat eivät ota mitään verikokeita lapsista, ei edes niitä pikasokruja. Mutta puheet on siihen suuntaan, että nuo pikanäytteet tulisi hoitajien otettavaksi.

Sattuneesta syystä en ole nyt tuolla keikkaillut, joten en ihan uusimpia tietoja tietenkään tiedä.

Ei niin ota, eikä N6 + N7 , mutta ainakin minä olen silloin kun vielä talossa olin, jutellut tuosta pikasokerin otosta juuri tuolla tornissa, musta olis aika järkevää. En nyt tiedä, onko tulossa, kun en ole talossa ollut puoleen vuoteen, mutta sen näkee tuossa maaliskuussa, kun tämä masuasukki saadaan ulos  :) Kävi myös mielessä, että otan oman sokerimittarin mukaan, jos tarvii seurailla niin saa sokeriarvot just sillon kun haluaa.. Jää nähtäväksi, toteutanko tämän idean  8) Onneksi siis tutut kätilöt tuolla, jos ei ole kovin vaihtuvuutta ollut tänä aikana kun olen ollut poissa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lastenklinikan vastasyntyneiden teholla sairaanhoitaja ottaa arterianäytteet, bioanalyytikko kantapäänäytteet. Ravitsemusnäytteet ottaa yleensä lääkäri pään/raajan suonesta. Kantapäänäytteenoton helpottamiseksi annetaan vastasyntyneille G30%-liuosta maisteltavaksi.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miltäs ajalta on BSInNursing:n kokemukset?

Ihan tältä vuodelta ovat. VTOlla käyvistä labrapuolen immeisistä eivät toki kaikki puristaneet hampaat irvessä kantapäitä, mutta kyllä niitä mahtui porukkaan.

Joskus näihin törmää näillä tiukasti hypoglykemisillä pikkuisilla, joilta sorhataan näytettä vähän joka välissä... Ei näytä hyvältä ja tuntuu tosi kurjalta kun molemmat kantapäät on reikä toisessaan kiinni, otapa siitä sitten näytettä  8) Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että näihin kantapää näytteisiin (niin kuin kaikkiin muihinkin) olisi saatava tarpeeksi hyvä ja kattava perehdytys...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ei noihin kantapäästä otettuihin näytteisiin voi aina luottaa. Lähinnä kun labrahoitaja ottaa kapillaariastrupin, kalium taso on usein ihan mitä sattuu. Jos Kalium on normaali, niin ok. Mutta jos Kalium onkin hyvin korkea, niin silloinhan se on tottakai puristettu näyte :- ja tätähän tapahtuu todella usein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei noihin kantapäästä otettuihin näytteisiin voi aina luottaa. Lähinnä kun labrahoitaja ottaa kapillaariastrupin, kalium taso on usein ihan mitä sattuu. Jos Kalium on normaali, niin ok. Mutta jos Kalium onkin hyvin korkea, niin silloinhan se on tottakai puristettu näyte :- ja tätähän tapahtuu todella usein.

Kantapäänäytteen otossa on tosiaan helppo saada korkeat kaliumit, riippuen ammattaidosta, mutta myös ihan vastasyntyneillä korkean hemoglobiinin takia.. Se kun menee sinne kahdensadan paremmalle puolelle, niin alkaa olla niin paksua tuo veri, että ei sieltä monta pisaraa (lue: hyvä jos yhtäkään) saa ihan vapaasti heruttamalla  :D Lisäksi vielä kylmä jalka/periferia tukossa, niin avot, mun puolestani lääkäri saisi ottaa suoninäytteen, mutta kun se on usein vielä hankalampi saati kivuliaampi (ja jostain syystä meitä kyllä pyydetään viimiseen saakka ottamaan se näyte kantapäästä, ettei tarvitsisi suoninäytettä ottaa). Joskus verinäytteissä pienten kanssa joudutaan tekemään kompromisseja. Mutta väitän silti, että labrahoitajista suurin osa on kuitenkin kaikista pätevimpiä tuohon kantapäänäytteenottoon. 

Vielä tuohon toistuvasti korkeisiin kaliumeihin, suosittelen ottamista yhteyttä labraan, jos koetaan että usein tulee virheellisiä vastauksia, joskus pienikin toiminnan muutos voi tuoda parannusta. Mutta se saattaa vaatia osastojen välistä yhteistyötä, siihen kannattaa varautua  ;).

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...