Jump to content
MAINOS

Lähihoitajien kohtalo Tehy-sopimuksessa


OldOne

Recommended Posts

Onko teidän mielestänne oikein, että minä teen tuollaisissa työvuoroissa samat työt kuin sh-kollegani, mutta saan siitä rutkasti huonompaa palkkaa?

Jos työnantaja haluaa maksaa pelkästä koulutuksesta lisäkorvausta niin siihenhän on työnantajalla täysi oikeus. Typerältähän nämä työnjakoasiat välillä tuntuvat mutta parempi on ettei niitä ajattele liikaa; jos kovasti alkaa sieppaamaan koulutuksella ansaittu lisätienesti niin eihän siinä sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä itse koulun penkille..

Näihin työnkuvien päällekkäisyyksiin haluaisin Tehynkin jo ottavan jotain kantaa!

Ei kai tehynkään kannanotosta haittaa olisi, mutta eiköhän tällaisten asioiden hoitaminen ole järkevintä paikallisesti ja työpaikkakohtaisesti..?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 110
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olisin voinut lyödä kinnkkurahastani vetoa, että viestiini tulee kommentteja tyyliin "opiskele itse sh:ksi" tai "olet vaan kateellinen". Koita siinä sitten saada muutosta aikaiseksi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisin voinut lyödä kinnkkurahastani vetoa, että viestiini tulee kommentteja tyyliin "opiskele itse sh:ksi" tai "olet vaan kateellinen". Koita siinä sitten saada muutosta aikaiseksi..

Se on vaan niin paikallista tasoa mikä sh:n ja lh:n ero työelämässä on. Nyrkkisääntö kuitenkin on että kummankin tavoite on laadukas hoitotyö tittelistä riippumatta. Turha siitä on hernettä nenään vetää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisin voinut lyödä kinnkkurahastani vetoa, että viestiini tulee kommentteja tyyliin "opiskele itse sh:ksi" tai "olet vaan kateellinen". Koita siinä sitten saada muutosta aikaiseksi..

Se on vaan niin paikallista tasoa mikä sh:n ja lh:n ero työelämässä on. Nyrkkisääntö kuitenkin on että kummankin tavoite on laadukas hoitotyö tittelistä riippumatta. Turha siitä on hernettä nenään vetää.

Olet oikeassa, ettei kannata hernettä vetää nenään, mutta asia on omalla työpaikallani juuri nyt ajankohtainen ja fiilikset siksi vähän pinnassa. Homma lähti liikkeelle siitä, että tehyläinen esimies kertoi työtaistelun aikana, että heillä on ollut puhetta, etteivät he luota koulutukseemme ja eivät siksi oikein halua meitä mukaan joukkoihinsa. Lisäsi vielä, että toisilla osastoilla oh:t ovat työnkuvia tarkistaneet, mutta hän ei sitä aio tehdä.

Olisin silloin kaivannut omien sh-kollegoitteni tukea asiaan, mutta yksikään ei ole sanonut esimiehelle kannattavansa ajatuksiamme, vaikka tupakkapaikalla ollaan niin kaveria ja samaa mieltä että..

Tämä vaan tiedoksi jos ihmettelette minun ristiriitaista suhtautumistani tehyläisten "tervetuloa mukaan" -juttuihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tohon 'meillä on ihan samat hommat, sh-jakaa vaan lääkkeet' juttuun, niin toki vaikea sanoa kun ei k.o paikkaa tunne. Yleensä todellisuus kumminkin on se että suoritteet voi näyttää päälleppäin melko samoilta, silti vastuukysymykset yms on kuitenkin erilaisia. Tärkeitä me kaikki olemme, mutta nää jutut 'me tehään ihan samoja hommia mutta sh tekee vaan iv-jutut' on yleensä aika raakoja yleistyksiä tms. 

Niissä paikoissa missä mä olen lähihoitajana itse ollut (vuodeosastot), se kenttätyö onkin hyvin samankaltaista, totta kai. Mutta kyllä se sh siellä taustalla teki paljon sellasta mitä me ei tehty. Ja he kantoivat työnjohdollisen vastuun yms. Tosin me tehtiin myös sellasta mitä sh:t ei tehny, liinavaatehuolto, niiden tilaukset jne jne. Molemmilla oli niitä omia hommia.

Selkeimmin se ero näkyy kun nyt itse soittaa jollekkin osastolle esim kyselläkseen potilaan lääkityksistä, hoidoista tms ja jos puhelimeen vastaa ph/lh, niin vastaus on kovin usein 'odota, mä haen meidän sairaanhoitajan puhelimeen'. Ei aina, mutta hyvin usein on. Lisäksi usein toinen ei edes tiedä mitä toisen työnsisältöön kuuluu. Tää koskee ihan kaikkia ammatteja.

Se että molemmat ammattiryhmät vääntää potilaita kentällä samalla tavalla, ei tarkoita että työnkuvat on samat. Meillä ne ei ainakaan ole samat. Tosin meillä on 60 sairaanhoitajaa ja muutama ph, vuodenvaihteen jälkeen ei edes sen vertaa.

Ja koulutuksesta pitää maksaa. Se on mun mielestä ihan oikein. Siitä maksetaan meidän alalla jo nyt liian vähän. Moni hoitaja opiskelee jatkuvasti jatkokursseja, maisteripapereita ja vaikka mitä ja saavat palkaksi siitä korkeintaan hyvän mielen. Meidän alalla koulutus tuo päänsääntösesti lisää vastuuta ja siitä pitää maksaa. Olkoonkin että se perustyö voi paikkakohtaisesti olla samankaltaista. Tällä hetkellä jatkokouluttautumisesta (kurssit, velvoitteet yms) ei pääsääntösesti makseta ja sä haluisit nyt että myöskään peruskoulutuksesta ei maksettais?

Ja tää jatkuva pesäeron tekeminen kahden ammattiryhmän välille ei mun mielestä tee kun hallaa itse kunkin asemaan. Mitäs jos oltais reilusti ylpeitä omasta ammatista eikä koko ajan keskityttäs todistelemaan kuinka tehdään ihan samoja hommia kun toinen ammatiryhmä tai luettelemalla mitä yksittäisiä suoritteita kukin saa tehdä ja kuka ei jne.

Homma lähti liikkeelle siitä, että tehyläinen esimies kertoi työtaistelun aikana, että heillä on ollut puhetta, etteivät he luota koulutukseemme ja eivät siksi oikein halua meitä mukaan joukkoihinsa.

Kellä 'heillä' on siitä ollut puhetta? Nyt huom, jos sulla on idiootti esimies, se ei tarkoita että hän edustaa jotenkin liiton yleistä linjaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisin voinut lyödä kinnkkurahastani vetoa, että viestiini tulee kommentteja tyyliin "opiskele itse sh:ksi" tai "olet vaan kateellinen".

No oletko?

Omassa duunipaikassani nuorempi kollega tekee periaatteessa samaa hommaa vähemmillä vastuualueilla kuin allekirjoittanut ja saa 350€ enemmän kuussa kuin minä. Ei, en ole katkera enkä jaksa asiasta rutista sillä hän on jaksanut koulun penkkiä kuluttaa. Systeemi on tämä ja ahkeralle iso hatunnosto. Jos alkaa asia minua tökkimään niin joko järjestelen toimenkuvat kohdilleen työmaalla tai lähden itse koulun penkille. Ei tämä sen hankalampi asia ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa duunipaikassani nuorempi kollega tekee periaatteessa samaa hommaa vähemmillä vastuualueilla kuin allekirjoittanut ja saa 350€ enemmän kuussa kuin minä.

Toi näkyy ammattiryhmien sisälläkin. Työpaikalla toisella voi olla miljoona vastuualuetta ja toisella ei yhtään ja palkka sama. Ja ammatti sama.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 10.12.07 - klo:12:07


Ja olkoonkin että paikallisesti työtehtävät voivat olla samalaisia (lh vs sh), pääsääntöisesti, valtakunnallisesti tarkasteltuna ne ei ole. Ja siitä erosta pitää maksaa. Jos paikallisesti tilanne on toinen, se pitää ratkaista paikallisesti. Ei muuta kuin kehityskeskusteluissa tms asia esille tai sitten ammattiosastoon vaikuttamaan tms. Esim Hussin palkkastrategia mahdollistaa jopa 20% palkalisäyksen peruspalkkaan jos siihen löytyy selkeät perusteet. Esim focce on hyvä esimerkki. Hänellä on vastuualue mikä ei rivisairaanhoitajan työhön kuulu, ja hän saa sen palkalisän Hussin palkkastrategian mukaisesti. Noita pitää itse osata vaatia, ei miitä tulla tyrkyttämään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeesti Tehy ei ole tainnut hoitaa lähi-/perushoitajien asioita yhtään sen paremmin kuin Super. Tehyn saamat korotukset suuntautuu pääasiassa sairaanhoitajille, lähi-/perushoitajat saa muutaman kympin enemmän kuin saisivat Superiin tai Jhl:än kuuluessaan (ja tämä muutaman kympin erokin näkyy vasta joskus muutaman vuoden kuluttua). Pakkohan Tehyn oli edes vähän parempi sopimus lähi-/perushoitajille saada kuin mitä Super teki, muutenhan se olisi liian ilmiselvää, että Tehy ajaa lähinnä sairaanhoitajien asiaa. Totuus tästä kaikesta taitaa selvitä vasta kun Super seuraavan kerran neuvottelee, sitten nähdään kumpi hoitaa asiat paremmin, siihen saakka joudumme vaan arvuuttelemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyn saamat korotukset suuntautuu pääasiassa sairaanhoitajille

Sadannen kerran; alarajakorotuksia lukuunottamatta he saavat ihan samat korotukset kuin sairaanhoitajatkin. Ja alarajakorotukset koskevat vain niitä jotka tekevät  töitä minimipalkalla. Esim meillä (HUS), lähihoitajat saavat tismalleen samat korotukset kuin saikutkin ja näin on muuallakin tilanne pääosin. Ja isoin osa korotuksista tulee muualta kuin alarajakorotuksina. Voitasko nyt lopettaa tää disinformaation levittäminen?

Totuus tästä kaikesta taitaa selvitä vasta kun Super seuraavan kerran neuvottelee, sitten nähdään kumpi hoitaa asiat paremmin, siihen saakka joudumme vaan arvuuttelemaan.
Miksi odottaa sinne asti? Sehän nähtiin jo tällä kierroksella. Super heitti pyyhkeen kehään kesken kaiken ja jätti Tehyn yksin taistelemaan. Kaiken lisäksi Palomäki allekirjoitti sopimuksen TNJ:n sääntöjen vastaisesti. Ja huom, kun operaatio 'tahdon asia' alkoi, Super itse vannotti tehylle että rivistä ei sitten livetä ja kuinkas sitten kävikään. Hienoa ja rehtiä toimintaa etten sanoisi.

Silloin kun pyyhe heitettiin kehään Palomäki messusi kuinka hyvä heidän sopimus on ja kuinka enempää ei voi saada, Tehyläiset menettää kinkkurahatkin jne jne. Nyt mantra on muuttuunut siihen että perästä tullaan jne jne. Ja nyt muut liitot hokee jäsenilleen että he näyttävät ensi kierroksella, sillon ero ajetaan kiinni, sovitaan myös omat sopparit jne. Totuus on, että kaikki tuo on vielä sananhelinää ja spekulaatiota. Ainoa kuka tuon on jo todellisuudessa ja konkreettisesti jo toteuttanut on TEHY. Se on jo konkretiaa, ei tarvitse 'arvuutella'.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyn saamat korotukset suuntautuu pääasiassa sairaanhoitajille

Sadannen kerran; alarajakorotuksia lukuunottamatta he saavat ihan samat korotukset kuin sairaanhoitajatkin. Ja alarajakorotukset koskevat vain niitä jotka tekevät  töitä minimipalkalla. Esim meillä (HUS), lähihoitajat saavat tismalleen samat korotukset kuin saikutkin ja näin on muuallakin tilanne pääosin. Ja isoin osa korotuksista tulee muualta kuin alarajakorotuksina. Voitasko nyt lopettaa tää disinformaation levittäminen?

Totuus tästä kaikesta taitaa selvitä vasta kun Super seuraavan kerran neuvottelee, sitten nähdään kumpi hoitaa asiat paremmin, siihen saakka joudumme vaan arvuuttelemaan.
Miksi odottaa sinne asti? Sehän nähtiin jo tällä kierroksella. Super heitti pyyhkeen kehään kesken kaiken ja jätti Tehyn yksin taistelemaan. Kaiken lisäksi Palomäki allekirjoitti sopimuksen TNJ:n sääntöjen vastaisesti. Ja huom, kun operaatio 'tahdon asia' alkoi, Super itse vannotti tehylle että rivistä ei sitten livetä ja kuinkas sitten kävikään. Hienoa ja rehtiä toimintaa etten sanoisi.

Silloin kun pyyhe heitettiin kehään Palomäki messusi kuinka hyvä heidän sopimus on ja kuinka enempää ei voi saada, Tehyläiset menettää kinkkurahatkin jne jne. Nyt mantra on muuttuunut siihen että perästä tullaan jne jne. Ja nyt muut liitot hokee jäsenilleen että he näyttävät ensi kierroksella, sillon ero ajetaan kiinni, sovitaan myös omat sopparit jne. Totuus on, että kaikki tuo on vielä sananhelinää ja spekulaatiota. Ainoa kuka tuon on jo todellisuudessa ja konkreettisesti jo toteuttanut on TEHY. Se on jo konkretiaa, ei tarvitse 'arvuutella'.

No aika näyttää mikä se lopullinen euromääräinen ero on..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Ja tää jatkuva pesäeron tekeminen kahden ammattiryhmän välille ei mun mielestä tee kun hallaa itse kunkin asemaan. Mitäs jos oltais reilusti ylpeitä omasta ammatista eikä koko ajan keskittäisiä suoritteita kukin saa tehdä ja kuka ei jne.yttäs todistelemaan kuinka tehdään ihan samoja hommia kun toinen ammatiryhmä tai luettelemalla mitä yksit

Niin just. Meidän työpaikalla on mahtava ilmapiiri.Lääkärit, fysioterapeutit, lähihoitajat ja laitosapulaiset vitsailevat keskenään ja välit ovat toverilliset. Monta kertaa saa nauraa vatsansa kipeäksi kun lääkärit heittävät läppää meidän kanssa. En tiedä miten tuolle osastolle on tullut niin kiva ilmapiiri :) Yksi känkkä on ainakin porukassa mutta hän ei saa pelikaveria ja siksi vahingot ovat pieniä henkilökuntaan.

Olen alkanut saamaan vastuuta jonkin verran ja olen saanut tehdä sairaanhoitajan kanssa sellaisiakin hommia mihin minulla ei ole koulutusta. Kiva saada lisäoppia jos jossain vaiheessa lähden jatkamaan opiskelua niin osaan tehdä jo joitain sh:n hommia. Sekin tuntui kivalta kun mulle sanottiin, että kuulun heidän vakikalustoon jo vaikka olen määräaikainen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...