Jump to content
MAINOS

Minne hävisi joukkohenki ja positiivisuus?


Minx

Recommended Posts

En tiedä oletteko muut huomanneet samaa ilmiötä, mutta palkkataistelun aikana Tehyn sivujen keskustelupalstalla oli ihan mieletön ryhmähenki, suorastaan hurmos. Tuettiin täysillä neuvottelijoita ja oltiin luottavaisia heidän kykyynsä neuvotella meille hyvä soppari. Nyt kun sadoista eri medioista tunkee prosentteja ja erilaisia laskukaavoja, niin porukka on heti paniikissa ja teilaa koko sopparin alkuunsa. Tehy on neuvotellut paskan sopparin ja nyt heti erotaan Tehystä ihan vain siksi että on niin paska ja hampaaton liitto.

Senkin olen huomannut että kateus on nostanut heti päätään. Kuka saa sen suurimman prosenttimäärän? Miksemme saa vaikka tonnin panssarirahaa jotka olimme irtisanoutuneiden listalla? Lisää pitäisi saada!

Missä tulee raja? Milloin osaamme olla tyytyväisiä ja iloita tästä neuvottelutuloksesta? Miksi porukka ei mene suoraan Tehyn jäseniltoihin kuulemaan FAKTAA sopparista, vaan panikoimaan ja kylvämään riitaa Tehyn keskustelupalstalle?

Tällä hetkellä minua hävettää olla hoitaja. Tällaisia aivottomia kanojako me todella olemme?

Edit: Näköjään sama ilmiö on havaittavissa myös tällä palstalla. Sentään toisiamme ei olla vielä tappamassa.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 88
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mulle ainakin tuli pettymys ja masennus. Suuttumus.

Lisään vielä, että epätietoinen, huijattukin (siis media huutaa muuta kuin totuutta ja itse en ainakaan ole kovin selvillä faktoista, vaikka kuinka tahkoan tekstejä läpi)

Olen hämilläni.

Muoks*

Jotenkin suhteessa siihen, mitä me annettiin (viitaten Oskun tekstiin) , saatiin aika naftisti. Kiltisti minä ainakin kuuntelin TEHY:n linjaa ja pyrin sitä tottelemaan, jotta pääsisimme palkkakuopasta.

Joskus vitsissäkin tai herjassa voi olla pieni osa totuudensiementä: Kuten joku mediassa sanoi, kokoomus lupasi mahdottomia ja TEHY vaati mahdottomia - miksei sopua syntynyt?  :D

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että sopimus on tyydyttävä. Ei hyvä eikä erinomainen. Tyydyttävä. Siihen nähden mikä hurmos meillä oli päällä, porukka oli valmis vaikka mihin, likoon laitettiin oma työpaikka, piileskeltiin saunan nurkassa kuriireja jne, siihen nähden tämä ei todellakaan ole  mikään 'voitto'. Nyt piti hakea reilu kuoppakorotus, sitä ei tullut. Koko ajan huudettiin 2,5v/24% tavoitetta, tää on aika kaukana siitä. Omaa sopimusta ei saatu, se on tosiasia. KVTESsiä noudatetaan, tehy sai neuvoteltua siihen päälle muutaman oman pykälän. Okei hieman enemmän saatiin kuin muut, mutta jo nyt useampi työnantaja on sanonut että korotukset maksetaan kaikille. Sitähän ei pysty estämään kukaan. Tämä on tietysti työrauhan kannalta ihan ok.

Jos joku miettii nyt taas eroamista, niin ainakaan minä en ole tehystä eroamassa, se ei ole mikään ratkaisu. Itse jatkan tehy aktiivina ao:n hallituksessa, kuka tietää vaikka joskus yrittäisin päästä vaikuttamaan laajemminkin. Nyt olo on vaan kieltämättä vähän pettynyt. Lisäksi en pidä siitä että julkisuudessa mainostetaan että tehyläiset ovat tyytyväisiä sopimukseen, koska kaikki eivät todellakaan ole. Tehyn intrasta voi kaikki lukea lisää. Toivottavasti joku osaa jossain vaiheessa selventää sopimusta niin että silmäni aukeavat, itse en sitä osaa niin lukea että se näyttäisi lähellekkään siltä mitä tavoiteltiin,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hurmos = Vaalilupaukset

Hurmos= Tehyn lupaukset kuoppakorotuksesta

Hurmos= "Tämä katsotaan nyt loppuun asti" loppu tulikin äkkiä, melken kun housut kintuissa olis yllätetty.

Pettymys= Sopimus joka sovittiin

Näin se homma menee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osin syynä ovat varmasti epärealistiset odotukset. Kun joukkoirtisanoutumiseen saatiin paljon väkeä, asiasta kiinnostuivat myös ne, jotka eivät ole paljon sopimustekstejä ennen tutkineet. Harvalle KVTES on ennestään tuttu, sillä kunnalliseen työnantajaan on kuitenkin sen tulkinnassa luotettu.

Kun asioita koitetaan saada menemään perille suurelle yleisölle, niitä yksinkertaistetaan. Nyt on etukäteen puhuttu tietystä prosenttikorotuksesta ja tämä on voinut luoda kuvaa järjestelmää tuntemattomille, että koko korotus tulee kerralla käteen, heti seuraavasta kuusta lähtien. Vrt. median puhe sairaanhoitajista kun kyse oli koulutetuista hoitoalan ammattilaisista. Kyse oli kuitenkin neuvotteluista, joissa molemmat joutuvat tulemaan toisiaan vastaan vaatimuksissa.

Pettyneitä helpottaisi juuri tuo jäseniltoihin saakka odottaminen, tai edes sen neuvottelutuloksen omaehtoinen lukeminen. Valitettavan moni Tehyn intrassa huutaa suoraa kurkkua ja kysymyksistä näkee ettei sopimustekstiä ole edes yritetty tutkia. Harjaantumattomuus tulkintaan tuo sitten virheellisiä laskutoimituksia jotka entisestään lisäävät hämmennystä. Summa summarum; odotukset olivat niin korkealla että pieniäkään myönnytyksiä ei olla halukkaita tekemään, eikä tehtyä sopimusta osata tulkita.

Toisaalta erittäin hyvä että turhautuneet kanavoivat äänensä intraan, sopimus on yleisesti tunnustettu varsin hyväksi ja antaisi realismista irtautuneen kuvan Tehyläisistä lähteä julkisesti uhoamaan tehottoman edunvalvonnan vuoksi liitosta irtisanoutumisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se kannattaa huomioida että jäseniltoihin ei pääse kuin promillen murto-osa tehyläisistä. Kuten intrassa sanoin, jotain kättä pidempää tässä kaipaisi että pystyisi ihmisille asiaa esittelemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten intrassa sanoin, jotain kättä pidempää tässä kaipaisi että pystyisi ihmisille asiaa esittelemään.

Oletin että teille ao:n väelle tulisi tietoa ensitilassa? Toivotaan nopeita tulkintoja Tehyn ..öö... tulkintajaostolta, ne olisivat kaikkien etu ja vähentäisivät pikaisesti kysymystulvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten intrassa sanoin, jotain kättä pidempää tässä kaipaisi että pystyisi ihmisille asiaa esittelemään.

Oletin että teille ao:n väelle tulisi tietoa ensitilassa? Toivotaan nopeita tulkintoja Tehyn ..öö... tulkintajaostolta, ne olisivat kaikkien etu ja vähentäisivät pikaisesti kysymystulvaa.

En ole ainakaan itse saanut vielä yhtään mitään. Epätietoisuutta on nyt niin paljon ilmassa että työkaluja tarvittaisiin nopeasti.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soppari minusta oli kohtuullinen, mutta 4 vuotta siinä eniten harmittaa... Ainut moitteen sija on ehkä TEHY:n tiedottamisessa, liikaa tulkintoja ja epäselvyyttä... Tällaista kateus-kiukuttelu-riemu-suru-ilmiötä ei olisi tullut, jos asia oltaisiin purettu heti "kansan" kielellä... Onhan se sopimus esillä, mutta ei tällainen maalaistollo siitä oikein mitään järkeä saa. Ja kaikkein kurjinta on eri tulkinnat sopparista, KT vastaan TEHY... tämä asia olisi ensimmäisenä pitänyt jäsenistölle selventää, niin ei oltais nyt täällä äimän käkenä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä luulen, että suurin osa oli niin hurmoksessa, ettei edes tiennyt mitä odottivat. Tilannehan oli jatkuvasti elävä, itse katson, että TEHYssä on huomioitu sekin, että joskus tulee vastaan se piste jonka jälkeen tarjoukset eivät parane. Vaikkakin hurmoshengessä kannustus oli kova ja annettiin ymmärtää, että mitään menetettävää ei ole, niin tosiasiassa menetettävää oli vaikka kuinka paljon.

Jos joukkoirtisanoutumiset olisi toteutunu, niin kauanko olisi sympatiat ollut hoitajien puolella?

Eli eli... uskon, että vaihtoehtoja on punnittu ja oikea ratkaisu tehty, vaikka se voi näyttää luovuttamiselta. Kaikki olisi voinut mennä täysin mönkään ja olisi muutama tuhat työtöntä hoitajaa leipäjonossa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä olen pettynyt siihen että kuvittelin että haemme muutosta kaikille sairaanhoitajille liittoon katsomatta. Myös tehyyn kuulumattomat ovat osallistuneet taisteluun miten pystyvät, kuten itse en ole koko taistelun aikana tehnyt ensimmäistäkään sh keikkaa. Mielestäni on epäoikeudenmukaista että samaa työtä tekevät saavat eri palkkaa.

Ei kait taistelun alunperin ollut tarkoitus olla tehyn sh:t vastaan superin sh:t (itse tosin en kuulu kumpaankaan), vaan kaikki yhdessä.

Kärjistettynä nyt tuntuu siltä että seuraavaksi lyhythiuksiset saavat enemmän/vähemmän kuin pitkähiuksiset, tai laihat vs lihavat jne... Eli pettynyt siihenkin että laki ei olekaan laki

Ongelmat on tehty ratkaistaviksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä olen pettynyt siihen että kuvittelin että haemme muutosta kaikille sairaanhoitajille liittoon katsomatta.

Tehy sanoi alusta asti että nyt haetaan korotuksia vain Tehyläisille. Sitä on toitotettu koko ajan, viimeistään siitä asti kun Super teki Superit. 'Vain tehyläisenä varmistat itsellesi korotukset. Olet oikeutettu Tehyn neuvottelemiin korotuksiin jos liityt ennen työtaistelun alkua' jne jne. Tehy ajoi ja ajaa jäseniensä etua. Kaikilla on mahdollisuus liittyä jos haluavat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten intrassa sanoin, jotain kättä pidempää tässä kaipaisi että pystyisi ihmisille asiaa esittelemään.

Oletin että teille ao:n väelle tulisi tietoa ensitilassa? Toivotaan nopeita tulkintoja Tehyn ..öö... tulkintajaostolta, ne olisivat kaikkien etu ja vähentäisivät pikaisesti kysymystulvaa.

En ole ainakaan itse saanut vielä yhtään mitään. Epätietoisuutta on nyt niin paljon ilmassa että työkaluja tarvittaisiin nopeasti.

Tullu vähän samanlainen tunne kuin -95. Sopimus on allekirjoitettu ja nyt sitten tulkitaan ja tutkitaan etä mihin sitä nimi oikein laitettiinkaan.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä olen pettynyt siihen että kuvittelin että haemme muutosta kaikille sairaanhoitajille liittoon katsomatta.

Tehy sanoi alusta asti että nyt haetaan korotuksia vain Tehyläisille. Sitä on toitotettu koko ajan, viimeistään siitä asti kun Super teki Superit. 'Vain tehyläisenä varmistat itsellesi korotukset. Olet oikeutettu Tehyn neuvottelemiin korotuksiin jos liityt ennen työtaistelun alkua' jne jne. Tehy ajoi ja ajaa jäseniensä etua. Kaikilla on mahdollisuus liittyä jos haluavat.

Eihän liittotoiminnassa olisi mitään järkeä, jos se ajaisi kaikkien liittoon kuulumattomien ja eri liittojen edustajien asioita... Miksi silloin pitäisi kuulua liittoon, kun ilman jäsen maksua saisi samat edut. On täysin oikein, että tehy ajoi vain oman jäsenistönsä asiaa. Tästä varmaan kaikki "liitottomat" tajuavat mikä hyöty liitosta on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kärjistettynä nyt tuntuu siltä että seuraavaksi lyhythiuksiset saavat enemmän/vähemmän kuin pitkähiuksiset, tai laihat vs lihavat jne...

Tosi huono vertaus. TEHYyn kuulumisesta maksat jäsenmaksua ja saat rahalles vastinetta näin. Se, että sulla on pitkät hiukset tai muuta ei kiinnosta ketään maksamaan mitään tai ajamaan sun etuja muutenkaan.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten intrassa sanoin, jotain kättä pidempää tässä kaipaisi että pystyisi ihmisille asiaa esittelemään.

Oletin että teille ao:n väelle tulisi tietoa ensitilassa? Toivotaan nopeita tulkintoja Tehyn ..öö... tulkintajaostolta, ne olisivat kaikkien etu ja vähentäisivät pikaisesti kysymystulvaa.

En ole ainakaan itse saanut vielä yhtään mitään. Epätietoisuutta on nyt niin paljon ilmassa että työkaluja tarvittaisiin nopeasti.

Tullu vähän samanlainen tunne kuin -95. Sopimus on allekirjoitettu ja nyt sitten tulkitaan ja tutkitaan etä mihin sitä nimi oikein laitettiinkaan.

Itsekin tässä vielä mietin, miten tyytyväinen sopimukseen olen, ja kaipaisin asiaan selvennystä. Myöskään minä en ao:n aktiivina ole vielä ainakaan saanut mitään selventäviä pumaskoja. Sen takia jokaisen, joka vain pystyy aikataulujen puolesta, kannattaa käydä jäsenilloissa vieläkin, koska siellä nyt sitten avataan tätä sopimusta helppotajuisemmin.

Itse toivon ja uskon, että kyllä Tehyn päättäjät ovat tienneet, mihin paperiin nimensä laittavat. Se epätietoisuus on nyt jäsenistöllä, ja siihen kaivataan lisää selkeää tiedotusta. Mutta vastuu on myös jäsenillä. Lukekaa sitä sopimusta ja käykää jäsenilloissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä olen pettynyt siihen että kuvittelin että haemme muutosta kaikille sairaanhoitajille liittoon katsomatta. Myös tehyyn kuulumattomat ovat osallistuneet taisteluun miten pystyvät, kuten itse en ole koko taistelun aikana tehnyt ensimmäistäkään sh keikkaa. Mielestäni on epäoikeudenmukaista että samaa työtä tekevät saavat eri palkkaa.

Eikös Tehy selvästi ilmoittanut ajavansa vain omien jäsentensä etua? Tämäkin on varsin perusteltua, kun katsoo mitä esim. OAJ ja Super tekivät neuvottelujen aikana. Kaikilla hoitajilla oli mahdollisuus liittyä Tehyyn ennen neuvotteluja tai niiden aikana. Vieläkin voi liittyä Tehyyn.

Työnantaja kuitenkin maksanee kaikille saman palkan välttääkseen palkkaerimielisyyksien ratkomisen tuomioistuimissa, joten kaikki voivat jatkaa kuten haluavat. Katsellaan nyt jonkun aikaa rauhassa. Ei se Tehyn sopimus nyt niin ihmeellinen ole.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kärjistettynä nyt tuntuu siltä että seuraavaksi lyhythiuksiset saavat enemmän/vähemmän kuin pitkähiuksiset, tai laihat vs lihavat jne...

Tosi huono vertaus. TEHYyn kuulumisesta maksat jäsenmaksua ja saat rahalles vastinetta näin. Se, että sulla on pitkät hiukset tai muuta ei kiinnosta ketään maksamaan mitään tai ajamaan sun etuja muutenkaan.

Lähinnä ajoinkin sitä takaa että en pysty ymmärtämään kuinka lakia voi ykskaks mennä muuttamaan. Jos yhden kohdan laista pystyy sivuuttamaan niin pystynee seuraavana kerran toisenkin. Mutta ihan sama, en itse ole edes työelämässä tällä hetkellä joten palkka ei minua henkkohtaisesti liikuta, ei vaan mene tämä juttu oikeustajuuni

Ongelmat on tehty ratkaistaviksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itseasiassa mikään laki ei kiellä eripalkkaisuutta perustellusta syystä ja työnantajan kanssa tehty sopimus on kyllä perusteltu syy. Suomessa ei vaan tähän mennessä ole ollut tapana maksella eri liksoja riippuen työntekijän järjestäytymisestä, mutta jos se pystytään perustelemaan, niin silloin se ei riko mitään lakia. Jos rikkoisi, niin kuntatyönantaja ei olisi voinut somia Tehyn kanssa omaa sopimusta.

Kaikki tämä tullaan taatusti testaamaan oikeusistuimissa monen muun työtaisteluun liittyvän asian kanssa. Aloitetaan vaikka Superin yksin solmimasta sopimuksesta, johon sillä ei olisi pitänyt olla laillista eikä moraalista oikeutta.

Sopimusoikeus vaan käteen ja pähkäilemään, kumpi sopimus on laiton ja mitätön, Superin vaiko Tehyn. Ja jos Tehyn sopimus on laiton, niin miten Superilla olisi oikeus päättää yksin kaikkien hoitajien palkoista. Kateuden aihe varmaan onkin, että Tehy olisi halutessaan voinut vaatia neuvottelemansa korotukset koko kunnalliselle hoitoalalle, mutta päätti nyt, että linjasta livenneet olkoon omillaan ja Tehy pitää huolen vain jäsenistöstään. Missään ei sanota, että yhden järjestön tulee ajaa muiden etuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta entäpä tilanne, kun ollaan saman työnantajan palveluksessa, samassa työtehtävässä, mutta eri ammattiliitossa (tai toinen ei ole liitossa lainkaan)? Voidaanko silloin maksaa eri palkkaa, tuskin!

Näin on tehty koko syksy.

Ja sinä puhut peruspalkasta?

"Nukkuva potilas - paras potilas"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...