Verticia Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Tuli niin monta kertaa kommenttia tästä ruiskuun vedon yhteydessä. Että nyt on ketju aloitettu. Eli eiköhän sitten kerrata mitä tehdään alusta loppuun kun tippaa laitetaan. Tapaa kun on tässäkin varmasti yhtä monta kuin ihmistä. ;D "Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-
Jarmik Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Tarkoitatko pelkästään letkutusta vai kanyylin laitosta alkaen?
ETI Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Tarkoitatko pelkästään letkutusta vai kanyylin laitosta alkaen? Eiköhän kannata letkuttaa ne tippaletkut valmiiksi ennen kuin sitä kanyylia alkaa laittamaan ;D "Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"
Lääkärihoitaja Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 Tarkistetaan kanyylin vetävyys ja kunto. Laitetaan jonkinlainen infuusioreitti, jos tarvetta on. Avataan infuusio-neste pullo/pussi/..., pyyhkäistään tulppa tarvittaessa pirtulla. Yhdistetään siihen tarpeeseen sopiva letkusto (veri-/suodatin-/kone-/monihaarainen-/lääkkeeseen tarkoitettu- letkusto). Jos kyseessä on lasipullo, avataan ilmastointi-luukku. Suljetaan rullasulkija. Puristetaan tippakammiosta nestettä tippakammioon. Aloitetaan letkuston mukaisesti nesteen valutus letkuun. Tarkistetaan että oikea potilas ja aine kyseessä. Yhdistetään infuusioreitistöön. Joka välissä desinfioidaan käsiä. Lopuksi siivotaan omat jäljet. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
poppo Posted November 18, 2007 Posted November 18, 2007 ...se letku pitää ilmata/täyttää nesteellä niin, ettei tarvitse valuttaa nestettä viemäriin ;D Näissä Tehy-uutisoinneissakin oli oikein televisioitu se miten joku hoitaja lavuaariin valutti tippaletkusta nestettä ;D HEH! Jotta pysyisimme siinä kaikkein tärkeimmässä asiassa 8) Sitä jyrkempi etukeno mitä kovempi vastatuuli!
Annastiina Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 Tulipas tässä mieleen, että kuinka toimitte veriletkujen kanssa? Annatteko letkujen täyttää kammion ja letkuttaa itse itsensä, vai pumppaatteko veren kammioon ja normi letkutukset päälle? Mites olette oppineet, täytyykö kammion olla kokonaan veren peitossa vai puoliksi vain? Itse olen oppinut kirurgian harjottelussa, että letkut letkuttaa itse itsensä (tosi kätevä!) ja silloinhan tuo kammio jää puoliksi vain veren alle. Monessa harjoittelupaikassa ohjaajat on ollut kauhuissaan, ei noin voi tehdä! Kammio veren alle -> kuulemma suodattaa paremmin? En ymmärrä miten mutta usko vanhempaa ja viisaampaa >:D Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä. Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää, kukaan ei kiitä - Maija Vilkkumaa-
Lääkärihoitaja Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 Letkutan normaalisti. Puoleen väliin laitan, jotta sen täyttymisen huomaa... Vähemmän suodattamista näin, en oikein järjellä ymmärrä. Saman verran siinä on suodatinta välissä. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Pernasoppa Posted November 20, 2007 Posted November 20, 2007 No nyt kun tää topic on aloitettu... Montako punasolua menee teidän letkujenne läpi? Meillä Braun, menee helposti 10... sitten alkaa tökkiä. On ollut kokemusta huonommistakin. Ja entäs nää markkinamiesten mantrat: "Joka yksikkö pitää letkuttaa erikseen!" Tervetuloa 60 litraa vuotavaan leikkaukseen. Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.
sisarhentokarvainen Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 No nyt kun tää topic on aloitettu... Montako punasolua menee teidän letkujenne läpi? Meillä Braun, menee helposti 10... sitten alkaa tökkiä. On ollut kokemusta huonommistakin. Ja entäs nää markkinamiesten mantrat: "Joka yksikkö pitää letkuttaa erikseen!" Tervetuloa 60 litraa vuotavaan leikkaukseen. Kummasta sangopur vai sangofix? Muokkaus: Lainaukset perskeles!?
Lääkärihoitaja Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Tietysti vaihdan jokaisen yksikön välillä ;D, mutta noista sangofixeistä menee, hiukan erästä riippuen (mun mielestä viime aikoina enemmän susia) vain sellaiset 6-8 menee nätisti. Ai niin, varovasti kysyn mitenkäs tuon biologisen kokeen kanssa? muoks* Niin ehkä tuolla letkun mallillakin on jotain vaikutusta. En kyllä muista mikä sangofix on se tuttu. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
sisarhentokarvainen Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Jaa-a! Harvemmin sitä ainakaan meidän yksikössä ehtii tehdä... ;D Olen tainnut elekt.leikkauksen yhteydessä kerran tai kaksi ko. kokeen tehnyt. Kerran yksi kandi kyseli, että etkös meinaa tehdä biologista esikoetta. Potilaan hb oli sillä hetkellä hieman yli 40 ja vuoti vatsan sisälle koko ajan lisää... " joo-o, en meinannut" Suosin itse ainakin sangopuria, jos vain enemmän joutuu verta tiputtelemaan esim yli 5 pussia perskeles!?
Lääkärihoitaja Posted November 21, 2007 Posted November 21, 2007 Microbarrier tuttu? Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.