Jump to content
MAINOS

Mistä torvi?


Vieras: Student Midwife

Recommended Posts

Vieras: Student Midwife

Mieleni tekisi omaksi kätilön torvea (eng. Pinard horn), mutta mistäköhän kotimaasta voisi tuollaista lähteä etsimään, tietääkö kukaan? Mieluusti puinen, mutta tietenkin alumiininen käy myös.

Kertokaas myös kätilöt, että käytetäänkö noita vielä? Neuvolassa kokeilin pari kertaa, mutta olen kuullut asiakkaista, jotka kieltävät dopplerin käytön ja haluavat, että sydänäänet kuunnellaan vain torvella. Miltä viikoilta tuo onnistuisi? Itselläni kokemusta vain hoikasta äidistä rv 38.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pahvimukilla mä niitä kotona kuuntelin... Paljon aiemmin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieleni tekisi omaksi kätilön torvea (eng. Pinard horn), mutta mistäköhän kotimaasta voisi tuollaista lähteä etsimään, tietääkö kukaan? Mieluusti puinen, mutta tietenkin alumiininen käy myös.

Sitku kuulet, kerrotko mullekin? 8) Oon miettiny ihan samaa asiaa, tahtoisin itelleniki torven.

Kertokaas myös kätilöt, että käytetäänkö noita vielä?

En tiedä, käytetäänkö ihan oikeesti. Mutta raskaana olevien osastolla aikoinaan harjoittelussa opettelin sen käytön ja töissä ollessanikin pidin taitoa yllä. Se ei oo niin helppoo se torvella kuuntelu kun luulis.  Tänhetkisessä työpaikassa en oo edes nähny torvea, ja se on sääli.

Neuvolassa kokeilin pari kertaa, mutta olen kuullut asiakkaista, jotka kieltävät dopplerin käytön ja haluavat, että sydänäänet kuunnellaan vain torvella.

Onks sellasiakin asiakkaita? Mä taas oon kuullu niistä heikkohermosista, jotka hommaa kotiinsa dopplerin, että voi aina halutessaan kuunnella oman vauvansa sydänääniä, että onko kaikki kunnossa. Musta se on "vähän" outoa...  8) Onkohan ultraäänen sikiövaikutuksia (siis lähinnä haittoja) ikinä tutkittu? Meni OT:ksi, melkein vois nykysestä synnytyskulttuurista oman topicin perustaa...

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Ei kait dopplerilla pysty tekemään minkään maailman vahinkoa.

Ei ainakaan sen mukaan, mitä minä olen aiheeseen perehtynyt. Enkä usko siihenkään, että ultraaminen olisi sikiölle haitallista. Menetelmää on kuitenkin käytetty sikiön voinnin tutkimiseen jo yli puoli vuosisataa. Jos se olisi haitallista, niin eiköhän tuo olisi jo kiistatta todistettu.

On kuitenkin odottajia, jotka eivät halua mitään ylimääräisiä sädetyksiä tms. vauvaansa. Äidillä on oikeus kieltäytyä dopplerista. Hankalaksi asian tekee se, jos kätilöllä ei ole kokemusta sydänäänien kuuntelusta torvella/pahvimukilla/wc-paperirullalla, koska sitten yksi diagnostinen menetelmä on poissa käytöstä. Onhan sitten olemassa erityisiä stetoskooppeja sikiön sydänäänien kuunteluun, mutta ne, joihin törmäsin, olivat yli 100 dollaria. Vaikka dollari halpaa tällä hetkellä onkin, niin ihan noin kovasti ei tee mieli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tamrolla on ainakin aikoinaan ollut torvia myytävänä, hinta jotain vähän alle 30€.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku miespuolinen kollegamme niitä puisia on sorvannut, yhteystietoja en tiedä.

Käytännössä sillä ei ole mitään käyttöä, mutta onhan se kiva kirjahyllyssä pölyä keräämässä. Pahvinen rulla hoitaa tilanteen kotioloissa aivan yhtä loistavasti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille opetettiin että n. rv 20 alkaen tuolla kuulee. En ole kyllä nähnytkään mutta olisi jännä kokeilla. Parempi torvi kai on sydänäänten kuuntelussa kuin doppler (jolla ei itse sydänääniä ei edes kuule...).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle on opetettu, että kätilön täytyy osata torvella kuuntelu.  ;D

Eikä se pienen treenaamisen jälkeen niin vaikeata ollutkaan. Omaa torvea ei ole, mutta kaikilla synnytyspuolen työpaikoillani niitä on ollut.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taalla Englannissa torvia lyotyy kaikilta osastoilta, joksin sen kaytto on enemman 'fanaatikkojen' hommaa, eivatka kaikki sita osaa kayttaa. Harjoittelun myota alkaa itselta jotenkin sujua. Omat torveni olen ostanut ihan paikallisesta terveyskaupasta, mutta netissakin olen niita nahnyt: http://www.radmid.demon.co.uk/for-sale.htm

'Turpa kiinni ja ponnista!'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...