Jump to content
MAINOS

Viriketoiminta


Suvi

Recommended Posts

Hei vaan kaikki!! Nyt tarviis apua viriketoimintaan. Olisiko jollain valmista ohjetta tarinajumpalle?? Olisin todella kiitollinen. En tiedä tuleeko tämä näkyviin, kun olen ensikertalainen täällä.. huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä mene kauaa tuollaisen itse keksimiselle. Tässä nyt jotain.

Mummot ja papat istuvat tuoleilla. Aamulla ensin herätään ja oikein veeeenytellään pitkään, sitten päätetään lähteä metsäretkelle. Pitäähän sitä pukea saappaat, takki ja vielä myssy päähän. Ensiksi päätetään poimia puusta omenia, ensin oikealla ja sitten vasemmalla (kurkotus yläoikealle ja ylävasemmalle), kynnelle kykenevät nousevat seisomaan. Sitten poimitaan sieniä (kurkotus taas molemmilla käsillä alaoikealle ja alavasemmalle).

muoks* jatkoa:

Käärmeet pois tömistelemällä jalkoja.

Marjoja poimitaan keskilinjassa oikealta ja vasemmalta. Muutamaa voi vaikka maistaa.

Mutta lintu mokomapa on tullut samoille apajille, maasta käpy ja nakataan lintu kauemmas sillä, ei kuitenkaan taida ensimmäinen käpy auttaa!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun käytät tuota hakua niin löytyy useita keskusteluja aiheesta *vink*

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kun minä olen vanha ja joku tulee leikittämään tai patalappuja teettämään niin varokoon. Minä puren. Jos on hampaita.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kun minä olen vanha ja joku tulee leikittämään tai patalappuja teettämään niin varokoon. Minä puren. Jos on hampaita.

Eiku hoitotahtoa värkkäämään ja muista päivittääkin se jos mieli muuttuu:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun sitä viriketoimintaa kerran täytyy järjestää, eikä kaikilla ole siihen luontaisia eväitä: on onneksi tehty valmiita ohjelmia/ ohjeita kyseiseen hommaan.

Fysioterapeuteilla on hyviä oppaita liikunnallisiin tuokioihin ja ainakin Musiikki- ja Kulttuurikeskus VERSO on julkaisssut ikäihmisille sopivaa materiaalia eri vuodenaikojen mukaan. En tiedä löytyiskö kirjastosta materiaalia.

Vanhainkodissa työskennellessäni luin kirjoa/paikkakunnan lehteä potilaille, arvailimme sananlaskuihin loppuja sekä kyselimme vanhoja arvoituksia. Näihin ainakin kirjastosta löytyy matskua.

Näin joulun alla voi myös leipoa pipareita ( jos sellainen on mahdolista ) - se ei tunnu niin lapselliselta kuin askartelu ym. jutut

Yhteiset laulutuokiot ovat myös aika suosittuja - dementoituneetkin muistaavat laulun sanat usein paremmin kuin mitään muuta.

Antoisia virikehetkiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jumppaohjeita en osaa antaa, mutta eräs hyvä konsti antaa virikkeitä vanhuksille on Hesarin (tai muun päivän lehden) lukeminen. Menette kaikki pöydän ääreen, sinä luet lehden pääotsikot kuuluuvaan ääneen selkeästi ja sitten keskustelette päivän polttavista aiheista. Tämä yksinkertainen meno herättää vanhuksissa muistoja menneistä ajoista ja he alkavat keskustelemaan toistensa kanssa.  Aivojumppaa tuo on on parhaimmillaan, vaikka ei fyysistä kuntoa nostakaan. Hoitajasta voi olla huvittavaa kun vanha ihminen ihmettelee nykymaailman menoa ja keskustelut voivat olla hyvinkin hedelmällisiä. Potilas unohtaa hetkeksi olevansa sairas ja vanha, ehkä yksi Paratabs voi jäädä väliin jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiksi näytössä raahaa sessun hoivaosastolle rapsuteltavaks sellasille jotka ei oo allergisia. Mummot ja papat tykkää... ;)

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Olen töissä vuodeosastolla jossa on huono kuntoisia vanhuksia ja muistamattomia.Oh vaatii että asukkaalle joka makaa sängyssä,ei liikuta edes kättänsä saaneti puhu mitään täytyy järkätä virikettä,mitäs tollasselle nyt keksit ja ainiin kaikenlisäksi asukas ei kuule mitään,eikä näe kunnolla.

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meiksi näytössä raahaa sessun hoivaosastolle rapsuteltavaks sellasille jotka ei oo allergisia. Mummot ja papat tykkää... :)

- Satu L.

Voih kun saisikin viedä eläimiä.. henkilökunta ei saa omia lemmikkejä viedä meille, täysi kielto. Sen sijaan koirakaverit saavat tulla.. Itse kun olin suunnitellut lainaavani pari kisua eläinsuojasta. (Juu, on mulla omakin kisu mutta kun herraa ei suosiolla saa kuljetuskoppaan ja en halua ensiavun kautta mennä töihin.)

Olen töissä vuodeosastolla jossa on huono kuntoisia vanhuksia ja muistamattomia.Oh vaatii että asukkaalle joka makaa sängyssä,ei liikuta edes kättänsä saaneti puhu mitään täytyy järkätä virikettä,mitäs tollasselle nyt keksit ja ainiin kaikenlisäksi asukas ei kuule mitään,eikä näe kunnolla.

Pelkästään toisten seuraan vieminen on virikettä. Eli jos voi niin g-tuoliin (oletettavasti osastolla on nostolaite) istumaan tai sänky päiväsaliin jos ei istumaan lainkaan kykene. Liikuntakyvyttömyys, puhumattomuus, kuurous ja huono näkö/sokeus ei tarkoita sitä että asukasta ei voisi ottaa mukaan edes joskus viriketoimintaan - olkoon sitten passiivinen. Nykyisessä paikassani sekä edellisessä joka oli osasto, on periaatteena se, että viriketoiminta on asukkaan/potilaan perusoikeus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistelukirja voisi olla myös ihan kiva, josta vanhukset pitävät. Siinä on joku juttu, joista on kysymyksiä niistä ajoista, jolloin mummot ja papat olivat nuoria. Tai joitain vanhoja esineitä, joista he saavat itse kertoa, mitä ne tuovat mieleen. Myös tanssimisesta monet pitävät, nekin jotka istuvat pyörätuolissa voivat osallistua pyörätuolitanssiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen töissä vuodeosastolla jossa on huono kuntoisia vanhuksia ja muistamattomia.Oh vaatii että asukkaalle joka makaa sängyssä,ei liikuta edes kättänsä saaneti puhu mitään täytyy järkätä virikettä,mitäs tollasselle nyt keksit ja ainiin kaikenlisäksi asukas ei kuule mitään,eikä näe kunnolla.

Pelkästään toisten seuraan vieminen on virikettä. Eli jos voi niin g-tuoliin (oletettavasti osastolla on nostolaite) istumaan tai sänky päiväsaliin jos ei istumaan lainkaan kykene. Liikuntakyvyttömyys, puhumattomuus, kuurous ja huono näkö/sokeus ei tarkoita sitä että asukasta ei voisi ottaa mukaan edes joskus viriketoimintaan - olkoon sitten passiivinen. Nykyisessä paikassani sekä edellisessä joka oli osasto, on periaatteena se, että viriketoiminta on asukkaan/potilaan perusoikeus.

Kun potilas on kuuro, sokea, mykkä ja liikuntakyvytön niin ei se päiväsaliin vieminen mun mielestä ehkä ole se kovin juttu, jotenkin tuntuu ettei potilas saa siitä mitään irti. Pihalle aurinkoon hengaamaan hetkeksi kesällä voi olla hyvä idea? Kädestä pitäminen? Kommunikoiko potilas mitenkään, edes ilmeillä? Jos käsissä on jotain pientäkin toimintaa vielä niin voi antaa vaikka pallon käteen mitä sitten hypistellä?

Viriketoimintaa varmaan voi useimmissa yksiköissä kirjata tapahtuneeksi jos sellaista on näennäisesti toteutettu, mutta itse miellän viriketoiminnan kognitiivisia toimintoja ja/tai sosiaalista kyvykkyyttä ja/tai mielialaa ylläpitävänä tai kohottavana aktiviteettina, johon potilas haluaa osallistua.

Mitään varsinaista ratkaisua minä en osaa tuohon antaa, mutta ehkä jostain alan yhdistyksestä tms. saisi jotain hyviä ideoita. Useinhan huonompaan kuntoon päässeiden potilaiden hoito on aikalailla hygieniaan, erittämiseen ja ravitsemukseen liittyvää, hienoa että teillä mietitään jotain muutakin. Ehkä osastonhoitajalta voisi kysyä neuvoa joka viriketoimintaa on määrännyt? Muilta pitkäaikaisosastoilta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäs vaan olla tosi hyvät puitteet että vois ulos viedä kesällä sängyn kanssa,nämä ko.vuodeasukkaat eivät enää kykene istumaan tuolissa ja musta ainakin tuntuu hölmöltä niit lykätä pihalle jossa kulkee omaisia edes takas ja muuta henkilöstöä.

Onko netissä mitään sivustoa mistä saisi ideoita dementoituneen viriketoimintaan?

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Google löytää kyllä hurjasti erilaista viriketoimintaa, jos ei itse keksi. Kaikista parhaimpana keinona keksiä yksilöityä viriketoimintaa, mitä oon itse siis tehnyt, niin olen kuvitellut itseni asiakkaan tilaan, mitä minä sillon voisin / haluaisin tehdä? Toki kuvailemasi asiakkaan tilassa se voi olla hankalaa, mutta ota huomioon ne muut aistit... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kortit joissa on _vanhoista_tutuista_ lauluista alku/ pätkä. Hoitaja sanoo tuon pätkän, ja asiakkaat (tms) voivat niistä muistella. Niitä voidaan sitten laulella yhdessä kun monelle ne sanat muitenkin palaa mieleen, ja samalla saattaa tulla mukavia tarinoita mihin laulut liittyy.

Ihan kevyet jumppatuokiot esim. tuolilla istuen.

Musiikin kuuntelu/ "tanssiminen" esim. vaan tuolilla heilutellen.

Erilaisten astimusten tarjoaminen esim. semmoisilla nyppyläpalloilla. Voi vaikka "hieroa" hartioita tms.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen töissä vuodeosastolla jossa on huono kuntoisia vanhuksia ja muistamattomia.Oh vaatii että asukkaalle joka makaa sängyssä,ei liikuta edes kättänsä saaneti puhu mitään täytyy järkätä virikettä,mitäs tollasselle nyt keksit ja ainiin kaikenlisäksi asukas ei kuule mitään,eikä näe kunnolla.

Pelkästään toisten seuraan vieminen on virikettä. Eli jos voi niin g-tuoliin (oletettavasti osastolla on nostolaite) istumaan tai sänky päiväsaliin jos ei istumaan lainkaan kykene. Liikuntakyvyttömyys, puhumattomuus, kuurous ja huono näkö/sokeus ei tarkoita sitä että asukasta ei voisi ottaa mukaan edes joskus viriketoimintaan - olkoon sitten passiivinen. Nykyisessä paikassani sekä edellisessä joka oli osasto, on periaatteena se, että viriketoiminta on asukkaan/potilaan perusoikeus.

Kun potilas on kuuro, sokea, mykkä ja liikuntakyvytön niin ei se päiväsaliin vieminen mun mielestä ehkä ole se kovin juttu, jotenkin tuntuu ettei potilas saa siitä mitään irti. Pihalle aurinkoon hengaamaan hetkeksi kesällä voi olla hyvä idea? Kädestä pitäminen? Kommunikoiko potilas mitenkään, edes ilmeillä? Jos käsissä on jotain pientäkin toimintaa vielä niin voi antaa vaikka pallon käteen mitä sitten hypistellä?

Viriketoimintaa varmaan voi useimmissa yksiköissä kirjata tapahtuneeksi jos sellaista on näennäisesti toteutettu, mutta itse miellän viriketoiminnan kognitiivisia toimintoja ja/tai sosiaalista kyvykkyyttä ja/tai mielialaa ylläpitävänä tai kohottavana aktiviteettina, johon potilas haluaa osallistua.

Mitään varsinaista ratkaisua minä en osaa tuohon antaa, mutta ehkä jostain alan yhdistyksestä tms. saisi jotain hyviä ideoita. Useinhan huonompaan kuntoon päässeiden potilaiden hoito on aikalailla hygieniaan, erittämiseen ja ravitsemukseen liittyvää, hienoa että teillä mietitään jotain muutakin. Ehkä osastonhoitajalta voisi kysyä neuvoa joka viriketoimintaa on määrännyt? Muilta pitkäaikaisosastoilta?

Kyllä se päiväsaliin vieminen tuossa tilassa olisi ainakin itselleni aika kova juttu sen sijaan että pakkomakuutettaisiin sängyssä (minun tapauksessani omaisia ei olisi edes). :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tein juuri kasvun tukemisen ja ohjaamisen harjoittelun ja näytön vanhuspuolella ja sitä viriketoimintaa tuli tosiaan mietittyä kerran jos kaksikin. Pääsääntöisesti toki asiakkaat oli niitä parempi kuntoisia, mutta aina silloin tällöin virikepiireihin tuli mukaan myös joku vähän huonokuntoisempikin. Tuolijumpat ja -tanssit on hauskoja, tarinan ei ole pakko olla loogisesti jatkuva vaan tärkeämpää on saada se mielikuva jokaiselle liikkeelle esim.

kurkottaminen lattialla -> poimitaan kukkia tai marjoja vuoron perään kummaltakin puolelta sylissä olevaan vasuun

kurkottaminen ylös -> pomitaan omenia puusta

soutaessa voi kysyä parhaita kalapaikkoja ja papat alkaa soutaa vimmatusti, jne

Jos on muitamattomia niin juuri laulut ja sananlaskut on hyviä, koska niiden lopput tuntuu jääneen joillekin muistamattomillekin mieleen. Immi Hellen on todennäköisesti tuttu, joten kannattaa googlata hänen kirjoituksiaan. Meillä harjoittelussa oli sellaisiakin muistamattomia joilla oli alkanut puhe menemään, mutta annapas olla kun he lauloivat vanhaa tuttua laulua.. :o Ja kun kysyt jotain tuttua laulua ja asiakas alkaa hyräilemään tai laulamaan sitä niin kannattaa tarttua kiinni siihen ja ehdottaa että laulatte oikein porukalla.

Jos pää toimii asiakkaalla niin lehtien lukemisen lisäksi myös jotkut pitävät tavu pelistä ja se on ihan hauskaa aivojumppaa. Otat vaikka nimipäiväsankarin nimestä ensimmäiset kaksi kirjainta ja niillä kirjaimilla alkavia sanoja keksimään, kirjaat ylös ja lasket paljonko sanoja tulee.

Koulumuistot toimii joidenkin muistamattomien kanssa ja jos vain viitsii niitä kirjata ylös niin niistä saa virikemateriaalia myös toiselle ryhmälle. Näissä huomasin, että vaikka oli jo olemassa toisen ryhmän koulumuistot kirjattuna ylös niin kun kirjasi muutamia asioita itselleen ylös virikepiirin aikana ja luki ne lopuksi asiakkaille tyylillä "kallen koulussa oli opettaja joka antoi tukkapöllyä...ja impi kertoi tykänneensä välitunneilla leikkiä poukkulautaa..." jne. niin että jokaiselta osallistujalta olisi edes yksi asia niin asiakkaat nauttivat tästäkin. Tässä kuten monessa muussakin viriketoiminnassa muistamattomien kanssa on vain varauduttava kysymään nimeltä jokaiselta asiakkaalta erikseen. Itse huomasin että asiakkaat saattoivat istua hiljaa, mutta kun yksilöin kysymyksen nimellä niin johan alkoi tulla juttua ja seuraavalta taas "no mitenkäs kalle oliko teillä samanlaista kuin impillä.." jne.

Ja ulkoilu taitaa olla kestosuosikki vaikka asiakasta työntäisi vain tuolissa ja jutustelisi ja tekisi havaintoja ympäristöstä. Asiakas saattaa vaikuttaa ilmeettömältä ja ei puhu mitään, mutta jos hyvin käy niin huomaat siellä silmissä sen pienen loisteen ja olemuksesta huokuu se kuinka asiakas nauttii.

Askartelupaskastelu voi tuntua lapsellisesta itsestä, mutta niillä saa harjoitettua asiakkaiden käsien toimintaa. Pitää vain koittaa löytää sellaista tekemistä joka ei olisi ihan päiväkotilapsille tarkoitettua, mutta toisaalta taas ei liian haastavaakaan vanhuksille. Ja kun laitat heidän tekemiään töitä esille niin rakennat yhdessä asiakkaiden kanssa tilojen esteettisyyttä. Ihan siemenien tai kukkien istuttaminenkin voi olla mukavaa tehtävää ja se ei ole niin lapsellista tai haastavaakaan.

Sitten on tietenkin tietovisat, bingot, levyraadit, kankaanpainannat, pelit, jne.... Parhaiten saat tietoa kun kysyt asiakkailta mitä he haluaisivat tehdä. tämä tosin vain jos asiakkaat ovat sen kuntoisia että voivat vastata...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...