Jump to content
MAINOS

Työhön perehtyjien suusta kuultua!!


hattivatti

Recommended Posts

Paikkana päivystys x-paikkakunnalla. Irtisanoutuvien sairaanhoitajien tilalle tulee mm.kouluterveyden hoitajia jotka ovat nyt kahden päivän perehdytyksessä.

-  Mites teillä tuo lounas potilaille?

-  Potilaalta ollaan ottamassa ekg:tä, lätkät isketään pitkin poikin rintakehää. Kun johdot nostetaan potilaan päälle ja aletaan laittaa niitä paikoilleen kuuluu kysymys: ”Onko näillä väreillä joku tietty järjestys, entä nämä numero piuhat?”

-  Mihin luukulle tulee vähiten potilaita ilmoittautumaan, mä menen siihen!

-  Olen ottanut verinäytteen 25 vuotta sitten, onko se siitä pahemmin muuttunut?

-  ”Kauheana lyhenteitä! Mitä on AVH, AMI ja ASA?”

-  Potilaalle tilataan kyytiä Yliopistolliseen sairaalaan, kerrotaan sitten että ambulanssi kyydit tilataan hätänumerosta. Tähän lausahdus ”Siis 112 on vaan hätätapauksia varten, eikai sieltä mitään kyytiä tilata?”

-  Kouluterveyden hoitajat ilmoittavat tekevänsä vain aamuvuoroa. Ja viikonloput on vapaat.

Tässä vain ensimmäisenä mieleen tulleet. Toki tilanne on uusi, enkä itsekään osaisi muualla hommia heti tehdä. Mutta tuntuu hyvälle ajatella, että nämä ihmiset kuitenkin turvaavat POTILAAN HENGEN sitten 20.11 alkaen jos siihen mennään. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Onhan se kuitenki iso harppaus kouluterveydenhoitajan tulla päivystykseen. Kun miettii työnkuvaa koulussa.. Tosin jos kyseisillä ihmisil ei oo kauaa koulun penkillä olosta niin vähän huolestuttaa. Mutta onhan tilanne heille uusi ja jännittävä joten ymmärretään tätä vähäsen. Toivottavasti osaavat toimia perehdytyksen jälkeen  ;D

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täysin väärinhän tuo kyseisiä sijaistajia kohtaan on. Tullaan TÄYSIN erillaisesta työkuviosta pikaperehdytyksellä kipeitä hoitamaan. En itsekään hirvittävän innoissani painuisi kouluterveydenhuoltoon päivystyksestä- elämme toisin sanoen mielenkiintoisia, ja kieltämättä pelottavia aikoja.

Mutta TA:lla on kortit käsissä tässä kohtaa ja jos kerran potilasturvalailla ja näillä talon sisäisillä siirroilla saadaan TA:n mielestä tarvittava laatutaso, jolla neuvotteluja voidaan pitkittää, niin siitä sitten vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän kaikkien pitää muistaa, ettei tilanne ole milläänlailla helppo uusille perehdykseen tuleville. Turhaan me aletaan keräämään mitään "tyhmien kysymysten"-listaa tai ilkkumaan toisten osaamiselle. Uskon, että aivan samalla tavalla jokainen irtisanoutuneista olisi ihmeissään jos menisi sinne perehtyjän työhön.

Luulen, että parempi on nyt ihmetellä ja esitellä "tyhmiä kysymyksiä" kuin sitten ensi viikolla pohtia niitä yksin... Muistetaan että työt jatkuu ja toivottavasti myös yhteystyö toimii työtaistelun jälkeenkin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän tässä ole kyse tyhmistä kysymyksistä tai kenellekään naureskelusta. Kyllä se vaan niin on, että tässä näkyy arvostuksen puute meidän jokaisen hoitajan omaa osaamisaluetta kohtaan. Ja kyllä...todellakin mua pelottaa, että päivystyspolille, teholle tai leikkuriin (näissä paikoissa ei muutaman päivän perehdytys riitä!!!) työnnetään jotain terkkareita tai muita ei-akuuttihoitoon orientoituneita hoitajia. Kyseisissä paikoissa kuitenkin tarvitaan hieman reippaampaa otetta tarttua tilanteisiin ja toimia. Ja sanon tämän kenenkään muun työtä väheksymättä. Mutta kaipa tekin olette kuulleet jutun, että ko. paikoissa onkin ihan omanlaistaan porukkaa töissä. *kaikki umpihulluja* Sympatialla, empatialla ja kollegiaalisuudella ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, jos työpari ei osaa riki-potilaalta ekg:ta ottaan. Kyse on todellakin POTILASTURVALLISUUDESTA ja JOKAISEN HOITAJAN AMMATTITAIDON ARVOSTAMISESTA. Ei se voi mennä niin, että "hoitaja kuin hoitaja"...

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet ihan oikeassa Takku! Ei tietenkään voi mennä näin. Kukaan alaa vähänkään paremmin tunteva ei voi väittää vakavissaan, että nämä pakkokeinot parantaisivat potilasturvallisuutta tippaakaan, päin vastoin. Jokainen meistä on seppä siinä omassa hommassaan...

Mutta silti en kannata tälläistä "tyhmien kysymyksien"-listaa jossa ilkutaan näille "perehtyjille"... Toivottavasti ymmärrät miun pointin  ::)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaiseen paikkaan vaaditaan oma perehdytys. Itsekään en tehovalvonnassa työskentelevänä uskaltaisi tässä tilanteessa mennä meidän talon (enkä minkään muunkaan) päivystykseen, kun ei mitään hajua polityöskentelystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet ihan oikeassa Takku! Ei tietenkään voi mennä näin. Kukaan alaa vähänkään paremmin tunteva ei voi väittää vakavissaan, että nämä pakkokeinot parantaisivat potilasturvallisuutta tippaakaan, päin vastoin. Jokainen meistä on seppä siinä omassa hommassaan...

Mutta silti en kannata tälläistä "tyhmien kysymyksien"-listaa jossa ilkutaan näille "perehtyjille"... Toivottavasti ymmärrät miun pointin  >:D

Mun mielestä myös sillä "uudella työntekijällä" on vastuu siitä millaiseen paikkaan voi mennä töihin. Pitää olla realistinen kuva siitä missä pärjää. Esim. ihan turha olisi minua johonkin leikkuriin siirtää. En osaa enkä silloin myöskään sinne menisi. Ja jos menisin, niin varmasti olisi porukalla naurussa pidätteleminen ja monta hyvää legendaa saisi alkunsa  ::)

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarvitsee sen verran sanoa että itse ohjeistimme siirtotehtäviin lähetetyt hoitajamme.

Kysykää paljon epäoleellista, kysykää mitä juuri silloin ei opeteta, ihmetelkää ihan kaikkea ja pitkään, kerratkaa opetettuja asioita kun teille opetetaan jo uutta, kaikki koneet ovat ihmeellisiä ja tärkein tieto mitä kaipaat on paljonko se kuluttaa sähköä ja mikä oli sen hankintahinta,  sanokaa aina ettette tiedä, aina kun istutte niin vaipukaa omiin ajatuksiin ja liikkukaa vain pyydettäessä jne. Ei tämä ollut mikään lista vaan vinkkejä mitä ihmiset hetti siirtotyöläisille. Tämä tietysti toteutuessaan on aika raskasta opettajalle mutta minkäs teet...

___________________________________________

Paljon melua tyhjästä

___________________________________________

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet ihan oikeassa Takku! Ei tietenkään voi mennä näin. Kukaan alaa vähänkään paremmin tunteva ei voi väittää vakavissaan, että nämä pakkokeinot parantaisivat potilasturvallisuutta tippaakaan, päin vastoin. Jokainen meistä on seppä siinä omassa hommassaan...

Mutta silti en kannata tälläistä "tyhmien kysymyksien"-listaa jossa ilkutaan näille "perehtyjille"... Toivottavasti ymmärrät miun pointin  >:D

Mun mielestä myös sillä "uudella työntekijällä" on vastuu siitä millaiseen paikkaan voi mennä töihin. Pitää olla realistinen kuva siitä missä pärjää. Esim. ihan turha olisi minua johonkin leikkuriin siirtää. En osaa enkä silloin myöskään sinne menisi. Ja jos menisin, niin varmasti olisi porukalla naurussa pidätteleminen ja monta hyvää legendaa saisi alkunsa  ::)

Näinpä! Eniten pelottaa ajatus jos nämä parin päivän/viikon perehtyjät tuntevat osaavansa/tietävänsä kaiken. Onneksi on olemassa se "riittämätön perehdytys"-lappu. Toivottavasti väki osaa ja uskaltaa sitä käyttää tarvittaessa...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-  Potilaalle tilataan kyytiä Yliopistolliseen sairaalaan, kerrotaan sitten että ambulanssi kyydit tilataan hätänumerosta. Tähän lausahdus ”Siis 112 on vaan hätätapauksia varten, eikai sieltä mitään kyytiä tilata?”

Turha kanssasisaria on tästä syyttä, eräässä potilastilanteessa lääkärimme tehtäväksi jäi ambulanssin tilaaminen:

Lääkäri: "Mistä se ambulanssi tilataan?"

Sosiopaatti: "Sieltä yksykskakkosestahan se..."

mikä ihmisiä oikein vaivaa? kun ne tulee sairaalaan ne menettää kaiken toimintakyvyn ja maalaisjärjen.    -Lyrica

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jösses mitä tilanteita. Ja hallitus on varma potilaiden turvallisuudesta  8)

Paras oli toi "onko noilla ekg- piuhojen numeroilla ja väreillä jotain väliä"  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisihan siinäkin näkemistä ja kuuntelemista, kun päivystyspolin sairaanhoitaja laitettaisiin kouluterveydenhoitajaksi. Taitaisi tulla useampiakin "tyhmiä??" kysymyksiä. Eipä siinä kenenkään työpaikkaa arvosteta tällaisilla työpaikan vaihdoksilla, mutta pakon sanelema tilanne, samoin kuin tuo hoitajien pakkotyölakikin. Parempi se niin on, että edes se kouluterkkari on siellä päivystyspolilla lääkäreiden kanssa kuin että ei olisi ketään. Kouluterkkari on varmasti hyvä kuuntelija ja osaa auttaa mummot ja papat vessaan ja ojentaa kaarimaljaa oksentavalle. Päivystyspolilla tarvittavat erityistaidot tosin voi olla ainakin aluksi hakusessa, mutta se nyt vaan on "Voi! Voi!" tässä mahdollisesti tulevassa tilanteessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisihan siinäkin näkemistä ja kuuntelemista, kun päivystyspolin sairaanhoitaja laitettaisiin kouluterveydenhoitajaksi.

No ihan varmasti. Mä en osais tehdä siellä yhtään mitään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti näin, mutta terveydenhoitajana ei saa varmaan niin paljon tuhoa aikaan kun epäpätevänä päivystyksessä. He ovat siellä kohta täydellä vastuulla töissä. Kyse ei ole koulutuksesta vaan niistä omista tiedoista ja taidoista, jos ei niitä ole, niin ei niitä parin päivän perehdytyksessäkään  kerkeä tulemaan. Aika riskejä ihmiset ottavat...

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisihan siinäkin näkemistä ja kuuntelemista, kun päivystyspolin sairaanhoitaja laitettaisiin kouluterveydenhoitajaksi.

No ihan varmasti. Mä en osais tehdä siellä yhtään mitään.

Niin...eihän me saikkarit ymmäretä terveyden hoitamisesta mitään  8)

Opiskeluaikaisesta kokemuksesta lasten/äitiys/kouluneuvolassa voin sanoa, että ei se niin monimutkaista ollut *nyt joku vetäisee palkokasvin sieraimeensa*. Harvoin siellä on kenenkään henki kyseessä ja silloinhan on aikaa selvitellä/kysellä niitä asioita, mistä ei tiedä. Ja jooh...kyllä...omalla jaksollani tuli vastaan insesti, päihdeongelmat ja perheväkivalta. Ei oo helppoja juttuja. En väheksy kenenkään ammattitaitoa tai erityisosaamista (niiden peräänhän täällä olen huudellut!). Ja toki aikansa menisi, että terkkarin hommat handlaisi. Mutta se vaan on eri asia silloin kun puhutaan kriittisesti sairaista potilaista. Kaikkea vastuuta ei kuitenkaan voi vierittää lääkärille. Tää on mun mielestä myös sellainen oma ammatti-eettinen kysymys.

Se nyt vaan on karu fakta ainakin omalla työpaikallani, että kun muutenkin vähäiset resurssit ja homman pitäisi pyöriä... niin jonkun pystymetsästä tulleen perehdyttäminen ei voisi paljon kiinnostaa. *anteeksi jos olen ilkeä...mutta näin se menee...sanoo sitä kukaan ääneen tai sitten ei*

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Sen verran täsmennän, että äitiysneuvolassa voi ollakin kyse hengestä, jos terkkari ei jotain tiettyä juttua huomaa ja laita asiakasta pikana äitipolille.

Mutta vaikka terveydenhoitajan työssä joutuisi joskus tekemäänkin pikaisesti päätöksiä kiireellisen hoidon tarpeesta, niin ei se kyllä mitenkään pätevöitä työskentelemään siellä kiireellisen hoidon puolelle. Eli kyllä siinä siirrettävä työntekijä haukkaa ison palasen, jos lähtee sillä mielellä, että kokeillaan, miten pärjätään. Potilasturvallisempaa olisi ilmoittaa työnantajalla, että nyt ei tiedot ja taidot kyllä riitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilasturvallisempaa olisi ilmoittaa työnantajalla, että nyt ei tiedot ja taidot kyllä riitä.

Ja näin pitääkin tehdä. Siitä on annettu viralliset ohjeetkin. Ja lakikin edellyttää että työnantajan tulee varmistua että k.o henkilö osaa työtehtävänsä tehdä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan sitä kaikenlaista "vakihoitajat" kuulla ensiviikolla ja kaikenlaista voitulla kysyttyä... nimittäen just tuli tieto osastolle siitä, että lääninhallitus voi määrätä meitä (psykiatrisia) hoitajia yliopistollisiinsairaaloihin paikkaamaan  hoitajien vajetta... voi olla, jokunen asia unohtunut siitä kun on valmistunut  :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka omasta valmistumisesta ei olekaan vierähtänyt suurtakaan aikaa, niin silti aika paljon somatiikan temppuja on painunut unohduksiin psykiatrialla töissä ollessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turha on syyllistää niitä raukkoja, jotka ovat umpimetsäläisinä heitetty perehtymään akuuttipuolelle. Kovinkaan moni heistä ei kuitenkaan ole sinne  vapaaehtoisesti lähtenyt, vaan heidät on sinne määrätty. Ainakin omalla osastollani perehtyjät onneksi tajuavat tilanteensa, ja suurin osa aikoo allekirjoittaa kupongin jossa toteavat etteivät kykene näitä töitä tekemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran täsmennän, että äitiysneuvolassa voi ollakin kyse hengestä, jos terkkari ei jotain tiettyä juttua huomaa ja laita asiakasta pikana äitipolille.

Siksi sanoin, että harvoin on kenenkään henki kyseessä. Toki on raskaustoksemiat ja muut henkeä uhkaavat tilanteet huomioitava, sekä osattava toimia niiden edellyttämällä tavalla. Todellakaan ei tarkoitukseni ole terveydenhoitajien/kätilöiden ammattitaitoa väheksyä. Olen vain niin kypsä näiden päättäjien ja yhteiskunnan ihmeiden sokeuteen. Ja kiitos...mielelläni vien myös oman lapseni asiansa tuntevan terveydenhoitajan tarkastukseen. Tottakai näin. Mutta lähinnä ajoin tässä takaa sitä ideaa, että miten turvataan se kriittisten sairaiden potilaiden hoito ja otin käänteisenä esimerkkinä tämän neuvolajutun.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...