Jump to content
MAINOS

työvuorot joukkoirtisanoutumisten loppuessa.


Asswiper

Recommended Posts

Jos käy niin, että irtisanoutumiset realisoituvat, ja kestävät esim. muutaman päivän, niin miten nopeasti meillä irtisanoutuneilla on oikeus saada tietää meneillään olevan listan loppupuolen työvuorot? Itse en kuulu ns. kriittisten yksiköiden henkilöstöön, joten töissä en ainakaan ole kyselemässä niitä vuoroja. Listassani on pelkkää tyhjää 20.11 alkaen, enkä ole viitsinyt kysellä "varalistan" perään.

Tehyn jäsenillassa oli puhetta siitä, että sovun syntyessä ei irtisanoutuneita voitaisi vaatia tulemaan töihin saman tien, vaan jokaiselle annettaisiin töihinpaluuaikaa vähintään 1 vuorokausi.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse odotan, että työnantaja järjestää minulle työvuorot hyvissä ajoin. Vähintään vuorokausi aikaisemmin pitäisi tietää mihin vuoroon sitä pitäisi tulla. Ja voihan se olla, että en ole kaupungissa/maassa silloin kun töihin kutsu käy.

Tämän työtaistelun aikana en päivystä kotona ja odota töihin paluuta, vaan teen jotain aivan muuta. Varsinkin kun tästä maksetaan niin hyvin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on julkistettu lista (nykyään varjolista) ja sen jälkeen tehty uusi lista pisteillä ekan aallon irtisanoutuneille, koska Helsingin kaupunki heräsi hiukka myöhään ohjeistamaan listantekijöitä.  Uusi lista niitattu edellisen päälle. Näin ollen kaikki tietävät tulevat vuoronsa. toisen aallon kohdalla toimitaan samoin, eli niitataan kolmas papru päälle uusin pistein. TA ja Tehy sitten sovinnon synnyttyä antavat tarkempia ohjeita miten toimitaan jos työntekijä ei ehdi palata varjolistan mukaiseen työvuoroon. Aloitetaanko palkallisella vapaapäivällä yms O0. En itsekkään aio päivystää kotona ja odottaa työtaistelun loppumista ja tulla "orjuuttaja"haastemiehen yllättämäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on julkistettu lista (nykyään varjolista) ja sen jälkeen tehty uusi lista pisteillä ekan aallon irtisanoutuneille, koska Helsingin kaupunki heräsi hiukka myöhään ohjeistamaan listantekijöitä. 

Itse en tällaiseen suostu. Jos työnantaja päästää minut irtisanoutumaan, niin se ei missään nimessä voi olettaa, että eläisin elämääni suunnitellun työvuorolistan mukaisesti. Jos minä työttömänä haluan matkustaa vaikka Tukholmaan, niin en todellakaan ole velvoitettu tulemaan työtaistelun päätyttyä seuraavaksi aamuksi töihin vaikka varjolistassa niin lukisikin.

Työtaistelu voi kestää viikkoja. Ei kai kukaan kotona istu ja odottele milloin käsky käy töihin? En minä ainakaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on julkistettu lista (nykyään varjolista) ja sen jälkeen tehty uusi lista pisteillä ekan aallon irtisanoutuneille, koska Helsingin kaupunki heräsi hiukka myöhään ohjeistamaan listantekijöitä. 

Itse en tällaiseen suostu. Jos työnantaja päästää minut irtisanoutumaan, niin se ei missään nimessä voi olettaa, että eläisin elämääni suunnitellun työvuorolistan mukaisesti. Jos minä työttömänä haluan matkustaa vaikka Tukholmaan, niin en todellakaan ole velvoitettu tulemaan työtaistelun päätyttyä seuraavaksi aamuksi töihin vaikka varjolistassa niin lukisikin.

Työtaistelu voi kestää viikkoja. Ei kai kukaan kotona istu ja odottele milloin käsky käy töihin? En minä ainakaan.

Ei pidäkään istua kotona odottamassa käskyä ja elää varjolistan suunnitelman mukaisesti O0. Mutta itse olen helpottanut listantekijänä jättämällä suunnitelman tavallaan muistiin ja kaikkien nähtäväksi jotta sovun synnyttyä olisi runko työvuorojen suhteen valmiina. Näin toiveet on jo huomioitu, osittain tuntimäärät ja että se urpo (oh) joka joutuu nopeasti tulostamaan sovun jälkeiset listat pääsee helpommalla, ilman että tunaroi toiveemme kun se myös sattuu olemaan myös ak:n etu.

Tarkoitin TA:n ja Tehyn ohjeilla tilannetta, että KVTES:ssä työsuhde on alkaa kun se tosiasiallisesti alkaa, eli työvuorolla. Ensimmäinen työpäivä ei voi olla palkallinen vapaa ellei lakonlopettamissopimuksessa muuta sovita/ohjeisteta. Nyt pitää kuitenkin muistaa, että kaikki irtisanoutuneet joutuvat palaamaan töihinsä ja jos haluavat lähteä vihreämmille ruohoille pitää irtisanoutua organisaationsa ohjeiden mukaan uudelleen kun sopu on ensin syntynyt cry.png.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Dokumentista Työtaisteluohjeet Opas kuntatyönantajille 2007 sanoo seuraavaa:

Työvuoroluettelot (ns. "tausta-" tai "mallilistat") on pidettävä lakon aikana

ajan tasalla, jotta lakon päättyessä tiedetään työvuorot ja saadaan toiminta

käyntiin. Lakon päättymisen varalta on syytä laatia työvuoroluettelo normaalitilannetta

varten, jotta voidaan välittömästi ryhtyä noudattamaan tätä

työvuoroluetteloa. Siirtymävaiheessa voidaan noudattaa lyhytaikaisesti esimerkiksi

suojelutyötä varten laadittua työvuoroluetteloa tai muuta tilapäisesti

laadittua työvuoroluetteloa, kunnes työvuoroluettelot normaaliolosuhteita

varten on ehditty laatia.

Yleensä lakon lopettamissopimuksissa todetaan, mihin päivämäärään ja

kellonaikaan mennessä lakossa olleiden viranhaltijoiden ja työntekijöiden

tulee viimeistään palata työhön tai ilmoittaa henkilökohtaisesti työnantajalle

olevansa tosiasiallisesti työhön käytettävissä, jotta he säilyttävät etuutensa

ns. vanhoina viranhaltijoina ja työntekijöinä. Merkitystä ei ole sillä, onko viranhaltija

ja työntekijä esimerkiksi saanut tiedon työvuoroistaan.

Työnantajan on siis pidettävä työtaistelunkin aikana ns. normaalia työvuorolistaa, johon voidaan siirtyä työtaistelun loputtua tai työnantajan tulee mahdollisimman pikaisesti saada tehtyä normaali työvuorolista. Ja töihin palaamiselle sovitaan takaraja samalla kun sovitaan työtaistelun päättymisestä.

Näin minä tämän tulkitsin. Täytyy tietenkin pitää lähdekritiikki mielessä ja tämähän on työnantajille tehty selkokielisempi versio lakipykälistä ja tulkintaa voi olla tietysti työnantajapuolta suosivammaksi. Kyllä Tehyn tyypit tietää, miten homma hoidetaan ja kuinka meitä sitten tiedotetaan.

Muoks. ja koko dokkari löytyy pdf:nä täältä: http://www.kuntatyonantajat.fi/files/821D11255AEE423A945F184522F36714%20-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt pitää kuitenkin muistaa, että kaikki irtisanoutuneet joutuvat palaamaan töihinsä ja jos haluavat lähteä vihreämmille ruohoille pitää irtisanoutua organisaationsa ohjeiden mukaan uudelleen kun sopu on ensin syntynyt cry.png.

Miksi pitäisi mennä takaisin töihin joista on irtisanoutunut ?

Lain mukaan siihen ei ole mitään velvoitetta ja myöskään ammattiliitto ei voi lakia noudattamalla sellaista vaatia.

Sen vuoksi ei kannatakaan tehdä työtaistelun lopettamissopimusta sellaiseksi missä sitoutuu kaikkien työntekijöiden palaamiseen.

Minkään ammattitaitoisesti johdetun ammattiliiton lakoissakaan ei koskaan sitouduta siihen että kaikki on töissä x ajassa, vaan että jokin tietty prosentti osuus on töissä esim 24 tunnissa ja viimeisetkin viiden - seitsemän päivän kuluttua.

Ne jotka ei silloin ole palannut töihin tulkitaan irtisanoutuneeksi ja heille maksetaan lopputili.

Viimeinen aikaraja on vähintään 5 päivää, koska lakon aikaiseksi hankitulta väliaikaistyöpaikalta voi irtisanoutua viiden päivän irtisanomisajalla.

Irtisanoutuessa siis on vähintään sama aika viimeiselle aikarajalle töihin paluusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi pitäisi mennä takaisin töihin joista on irtisanoutunut ?

Lain mukaan siihen ei ole mitään velvoitetta ja myöskään ammattiliitto ei voi lakia noudattamalla sellaista vaatia.

Sen vuoksi ei kannatakaan tehdä työtaistelun lopettamissopimusta sellaiseksi missä sitoutuu kaikkien työntekijöiden palaamiseen.

Käsittääkseni tämä työtaistelu perustuu hyvin pitkälti siihen, että lopettamissopimus tehdään juuri sillä periaatteella että kaikki palaavat omiin töihinsä vanhoina työntekijöinä. Sen jälkeenhän voi jokainen halukas itse irtisanoa itsensä.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi pitäisi mennä takaisin töihin joista on irtisanoutunut ?

Lain mukaan siihen ei ole mitään velvoitetta ja myöskään ammattiliitto ei voi lakia noudattamalla sellaista vaatia.

Sen vuoksi ei kannatakaan tehdä työtaistelun lopettamissopimusta sellaiseksi missä sitoutuu kaikkien työntekijöiden palaamiseen.

Käsittääkseni tämä työtaistelu perustuu hyvin pitkälti siihen, että lopettamissopimus tehdään juuri sillä periaatteella että kaikki palaavat omiin töihinsä vanhoina työntekijöinä. Sen jälkeenhän voi jokainen halukas itse irtisanoa itsensä.

Sekin tuli tässä mieleeni, että jos lopettamissopimukseen ei kirjata kaikkien työntekijöiden ottamisesta duuniin, niin mitenkäs määräaikaiset. Voiko siinä tapauksessa työnantaja olla jatkamatta sopimusta, tai siis olla uusimatta. Vai onko tässä nyt eriasiasta kyse, työntekijän velvollisuus tulla töihin versus työnantajan velvollisuus ottaa töihin?

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki JIS:n osallistuneet palaavat töihin työtaistelun lopettamissopimuksen mukaan. Miksi kuulua liittoon jos ei voi noudattaa sen ohjeita?

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään kuulin esimieheni sijaiselta (tehyläinen), että vaihtoehtoiset listat siltä varalta, etteivät irtisanoutumiset realisoituisi, ovat tehtyinä, mutta niitä ei ole julkaistu. Ymmärsin hänen puheistaan myös että kaksien listojen antaminen työntekijöille olisi laitonta, ja että niistä vaihtoehtoisista listoista ei tarvitsisi välittää yhtään mitään. Korjatkaa joku, mikäli ymmärsin väärin.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään kuulin esimieheni sijaiselta (tehyläinen), että vaihtoehtoiset listat siltä varalta, etteivät irtisanoutumiset realisoituisi, ovat tehtyinä, mutta niitä ei ole julkaistu. Ymmärsin hänen puheistaan myös että kaksien listojen antaminen työntekijöille olisi laitonta, ja että niistä vaihtoehtoisista listoista ei tarvitsisi välittää yhtään mitään. Korjatkaa joku, mikäli ymmärsin väärin.

Meillä on tehtynä kahdet listat myös. Listantekijän mukaan ne ovat työhön jäävien osalta täysin erilaiset, eli heillä on se hassuin tilanne: ei voi suunnitella mitään, kun ei tiedä kumpaa listaa pitäisi katsoa. Molemmat on käsittääkseni jaettu työntekijöille, eikä siinä kukaan meidän pomoista nähnyt mitään laitonta, heidän mukaansa maininta listoissa että ne voivat muuttua työtaistelutilanteen mukaan, riitti laillistamaan ne.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...