Jump to content
MAINOS

Hypotermisen potilaan lämmittäminen


Annastiina

Recommended Posts

Millä vauhdilla teillä lämmitetään hypotermisia potilaita (esim. lumihangessa nukkuneet)? Vaikuttaako lähtölämpötila vai onko aina lämmitysnopeus vakio? Mitä kaikkia keinoja teillä on käytössä?

Millaisin tuloksin vahvasti hypotermisia potilaita olette onnistuneet hoitamaan?

Jos te konkarit auttasitte taas noviisia, kiitos  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä lämmitetään perfuusiossa, jos potilas on värinässä. Femoralis-femoraalinen perfuusio, noin pari astetta tunnissa. Joku tietty raja (~32) sovitaan jonka jälkeen yritetään kääntää rytmi iskemällä. Apuna käytetään lämmityspeittoja, avaruuslakanoita ja lämmitettyjä nesteitä.

Jos potilas on sinuksessa mutta syvästi hypoterminen, on heitäkin leikkaussalissa lämmitelty. Peitot (Bair Hugger tai vastaava), avaruuslakanat, lämpimät infuusiot (HotLine, WarmFlo tai vastaava). Verinen paineenmittaus, isot kanyylit, perfuusiovalmius.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onko kukaan käyttänyt sellaista hypotermiapussia mihin potilas laitetaan jo kentällä ja potilaan hoito jatkuu siinä samassa pussissa myös sairaalan sisällä. Siihen kytketään sairaalassa sellainen lämpöpuhallin. Oli ainakin testikäytössä muutama vuosi sitten, en tiedä sitten onko yleistynyt sen jälkeen. Kuten huomaatte olen todellinen asiantuntija ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan käyttänyt sellaista hypotermiapussia mihin potilas laitetaan jo kentällä ja potilaan hoito jatkuu siinä samassa pussissa myös sairaalan sisällä.

Haapajärvellä on kuulemma semmoiset autoissa ja hyvin on kuulemma pelittänyt. Näin sanoi mulle yks niiden työntekijä toissa viikolla.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan käyttänyt sellaista hypotermiapussia mihin potilas laitetaan jo kentällä ja potilaan hoito jatkuu siinä samassa pussissa myös sairaalan sisällä.

Haapajärvellä on kuulemma semmoiset autoissa ja hyvin on kuulemma pelittänyt. Näin sanoi mulle yks niiden työntekijä toissa viikolla.

Mulla on joku ajatus että Kouvolassa olis kanssa ollut ainakin testattavana. Käyttökokemuksia..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...