Jump to content
MAINOS

Tehy perustaa lähihoitajille oma jaoston


OldOne

Recommended Posts

Noiden oheispalveluiden tilaaminen on ihan ok esim. vanhainkodissa tai jossain muussa pitkäaikaishoitopaikassa, mutta minusta ne ei akuuttisairaalaan kuulu. Ei tulis ihan heti itsellenikään mieleen sairaana sairaalassa ollessa pyytää hoitajia järjestämään minulle kauneudenhoitopalveluita.

Ja mitä omaisiin tulee, niin aina jaksaa ihmetyttää kuinka he ovat päässeet sairaalaan omin avuin, mutta eivät sieltä pois. Jotkut pyytävät soittamaan taksin, vaikka kännykkä on taskussa.

No joo, ehkä minua vaivaa syysmasennus kun tällaisia mietin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 159
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

18.12.2007

Jaoston jäseninä voivat olla lähihoitajan / perushoitajan tehtävissä toimivat Tehyn ammattiosaston jäsenet.

Tehyyn on perustettu 14.12. lähihoitajajaosto, jonka tarkoituksena on koota yhteen lähi- ja perushoitajan tehtävissä toimivat Tehyn jäsenet ja edistää jäsenten taloudellista ja ammatillista asemaa sekä osallistua työolosuhteiden kehittämiseen. Jaoston jäseninä voivat olla lähihoitajan / perushoitajan tehtävissä toimivat Tehyn ammattiosaston jäsenet, jotka toimivat sairaanhoidon ja huolenpidon, vammaistyön, vanhustyön, kuntoutuksen, asiakaspalvelun ja tietohallinnan tehtävissä sekä näiden alojen opiskelijat.

Lähihoitajajaosto järjestää luentotilaisuuksia ja seminaareja, jäseniltoja ja - kokouksia.

Jaoston puheenjohtajana toimii kansanedustaja Tarja Tallqvist.

Varapuheenjohtajana toimii Marko Tanhula Espoosta. Lähihoitajajaoston hallituksen jäsenet ovat Kirsi Rautio-Laitinen Helsingistä, Aila Salminen Halkialta, Miia Sarvikivi Helsingistä ja Katja Niemi Vantaalta.

https://www.tehy.fi/jasensivut/?x1541678=15225287

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lumene osti aikanaan Body Shopin, jotta saisi tehtyä itselleen "face washin". Nyt Tehy tekee samaa perustamalla lähihoitajajaoksen. Eturistiidat ovat ilmeiset, tässä muutama pointti, miksi lähihoitajan edelleen kannattaa kuulua SuPeriin:

- Olemme olleet puolustamassa lähihoitajien työpaikkoja erikoissairaanhoidossa jopa ulosmarssien vauhdittamana. Perushoitajien virkojen muuttaminen erikoissairaanhoidossa on lähtenyt usein tehyläisen osastonhoitajan aloitteesta. Tilastot osoittavat, että yhden perushoitajan tilalle on palkattu 3-4 sairaanhoitaja. Emme ole saaneet koskaan tukea muilta ammattijärjestöiltä puolustamaan lähihoitajien työpaikkoja.

- Olemme jatkuvasti puolustaessamme lähihoitajien osaamisen laaja-alaista käyttämistä hoitotyössä. Esimerkiksi lääkehoitoa on rajoitettu joissakin paikoin tehyläisten osastonhoitajien määräyksestä.

- SuPer on aktiivisesti ollut ajamassa henkilöstön lisäämistä esimerkiksi vanhustenhuoltoon. Olemme tehneet jopa valituksia ja kanteluita läänihallituksiin ja työsuojelupiireihin.

- SuPerin jäsenet ovat aktiivisesti työpaikoilla toimineet sen puolesta, että lähihoitajaopiskelijat saavat laadukasta ohjausta ja myös opiskella opetussuunnitelman mukaisesti. He ovat myös aktiivisesti oppilaitosten kanssa yhteistyössä.

- SuPerin edustajat ovat useissa Opetushallituksen, opetusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnan tason työryhmissä viemässä lähihoitajien asioita eteenpäin.

- SuPerilla on jokaisessa oppilaitoksessa SuPer-Opo, joka informoi opiskelijoita tulevasta ammatista ja työstä sekä liiton toiminnasta.

- SuPer on ollut ainoana ammattijärjestönä esittämässä lähihoitaja nimikettä käyttöön ja myös ainoana ammattijärjestönä esittämässä lähihoitajien rekisteröintiä Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen  terveydenhuollon ammattihenkilöiden rekisteriin.

Tuskin tulee Tehy taistelemaan Tehyläistä ylihoitajaa vastaan, joka haluaa muuttaa lähihoitajan toimen sairaanhoitajan toimeksi. Eturistiriidat ovat ilmeiset, joten tämä koko operaatio on vain huonon julkisuuskuvan parantamista.

P.S. Onnee yläkerran Markolle, vaikka väärässä liitossa oletkin  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Olemme olleet puolustamassa lähihoitajien työpaikkoja erikoissairaanhoidossa jopa ulosmarssien vauhdittamana. 

Millois tämmöinen?

Toivotan Superille onnea valitsemallaan tiellä. 8)

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilastot osoittavat, että yhden perushoitajan tilalle on palkattu 3-4 sairaanhoitaja.

Tässä vaiheessa työnantaja tulee kiroamaan kun ph -koulutus lopetettiin, yhden ph:n virkaa paikkaamaan tarvitaan 3-4 sh:ta 8). (sori saivartelu :D olet varmasti nyt tulkinnut tilastoja väärin...)

Perushoitajien virkojen muuttaminen erikoissairaanhoidossa on lähtenyt usein tehyläisen osastonhoitajan aloitteesta.

Tuskin. Se on lähinnä työvoimapoliittista järjestelyä. Yhden sh:n kouluttaminen kestää lukion+amk:n tai lh+amk -pituisen ajan. Samalla oli vielä muutama vuosi sitten se työmarkkinatilanne että sh:ta oli työttömänä, mutta samalla tilastoista pystyi näkemään että kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkelle niin sh:sta tulee pulaa. Joten ph:den virkoja ollaan muutettu sh:n viroiksi, tulevaisuudessa kun sh:ta on vähän palkataan kentälle lh:ta. Eli osastolla on ensin miltein vain sh:ta ja kun heitä ei enään mistään saa siirrtytään moduulityöskentelyyn esim. 1sh ja 3 lh:ta.

- Olemme jatkuvasti puolustaessamme lähihoitajien osaamisen laaja-alaista käyttämistä hoitotyössä. Esimerkiksi lääkehoitoa on rajoitettu joissakin paikoin tehyläisten osastonhoitajien määräyksestä.

Tässä taitaa kyllä olla takana ihan se lh:n koulutuksen muuttuminen, ei se liitto. Ihan sama tilanne on täällä Ruotsissakin ja ilman Super vs. Tehy -kiistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pälli puhuu kyllä ihan totta. Juuri tätä olen yrittänyt sanoa täällä minäkin. En sitten tiedä onko osastonhoitajien käytös liitosta kiinni, mutta kovaa vastustusta olen kokenut kymmenen vuoden aikana nimenomaan esimiestaholta.

Minä liityin Tehyn lähihoitajajaostoon kahdesta syystä: toinen on se, että koen yhden suuren liiton meille kaikille eduksi ja toinen on se, että haluan vaikuttaa omalla toiminnallani juuri näihin epäkohtiin, jotka Pälli luetteli.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pälli puhuu kyllä ihan totta. Juuri tätä olen yrittänyt sanoa täällä minäkin. En sitten tiedä onko osastonhoitajien käytös liitosta kiinni, mutta kovaa vastustusta olen kokenut kymmenen vuoden aikana nimenomaan esimiestaholta.

Mitä olen seurannut näitä virka/toimimuutoksia niin kyllä idea on lähtenyt yleensä talon ylimmältä johdolta ylihoitajilta ja ylilääkäreiltä ja aivan liian helpoksi asian on tehnyt se että mitään suurempaa vastarintaa ei SuPeri ole kyennyt asian suhteen järjestämään.

Itse olen myös sitä mieltä että aivan liikaa on toimia muutettu, onneksi nyt on ainakin perusterveydenhuollon puolella tahti muuttumassa ja jopa osittain ollaan lisätty perushoitajien määrää kentällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja jopa osittain ollaan lisätty perushoitajien määrää kentällä.

Ja näin tulee aivan varmasti jatkumaan mikäli on uskomista VattIn:n tutkimustulokseen. Varmasti lh löytyy tuosta 200 000 työtä. Enää kysymykseksi jääköön palkka, jossa SuPer:n en missään tapauksessa luottaisi. Tulihan se Palomäen soloilun myötä nähtyä.

Tilastot osoittavat, että yhden perushoitajan tilalle on palkattu 3-4 sairaanhoitaja.

Työnantajalla on varaa maksaa sh:n ja ph:n välinen mitätön palkkaero ja lunastaa itselleen käyttöön sh, jonka turvin lääkehoitoa voidaan turvata.

Valitettavasti taudit ja sairaukset kasvavat ja lääkehoidon määrä lisääntyy. Näin karua kuin se onkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pälli puhuu kyllä ihan totta. Juuri tätä olen yrittänyt sanoa täällä minäkin. En sitten tiedä onko osastonhoitajien käytös liitosta kiinni, mutta kovaa vastustusta olen kokenut kymmenen vuoden aikana nimenomaan esimiestaholta.

Mitä olen seurannut näitä virka/toimimuutoksia niin kyllä idea on lähtenyt yleensä talon ylimmältä johdolta ylihoitajilta ja ylilääkäreiltä ja aivan liian helpoksi asian on tehnyt se että mitään suurempaa vastarintaa ei SuPeri ole kyennyt asian suhteen järjestämään.

Itse olen myös sitä mieltä että aivan liikaa on toimia muutettu, onneksi nyt on ainakin perusterveydenhuollon puolella tahti muuttumassa ja jopa osittain ollaan lisätty perushoitajien määrää kentällä.

Näin on. Minä koen, että Super on tavallaan myhäillyt selän takana että "Tehy sitä ja Tehy tätä", mutta mitään eivät ole saaneet kuitenkaan aikaiseksi. Lähihoitajia on valmistunut jo käsittääkseni noin 15 vuoden ajan ja tätä samaa laulua lauletaan vieläkin tekemättä mitään konkreettista asian eteen. Nyt suosittelen kaikkia lähi- ja perushoitajia harkitsemaan vakavasti uudenlaisen toimintatavan ottamista käyttöön. Joko laitatte Superin asiamiehet todellakin tekemään asialle jotain, tai sitten vaihdatte liittoa.

Tulevaisuuden suuntaus on se, että lähihoitajien työnkuvia tullaan laajentamaan koulutukseen sopiviksi. Minä olen ilolla huomannut, että Helsingissä on jo avoinna työpaikkoja lähihoitajille, joissa ilmoitetaan, että "työnkuva määritellään osaamisen mukaan". Itse olen vakavasti harkinnut uuden työpaikan hakemista tuollaisten ilmoitusten perusteella.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 21.12.07 - klo:10:00


Haluan vielä muistuttaa, että lähihoitajan ja sairaanhoitajan tutkintoja ei voi verrata keskenään. Lähihoitajilla on myös sosiaalialan tutkinto. Vaikka sairaudet lisääntyvät ja lääkehoidon osuus kasvaa, kasvaa samalla myös ihmisten sosiaaliset ongelmat.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluan vielä muistuttaa, että lähihoitajan ja sairaanhoitajan tutkintoja ei voi verrata keskenään. Lähihoitajilla on myös sosiaalialan tutkinto. Vaikka sairaudet lisääntyvät ja lääkehoidon osuus kasvaa, kasvaa samalla myös ihmisten sosiaaliset ongelmat.

Tottakai. Sieltä puolelta lh:lle löytyy myös työtä. Lh:n ja sh:n tutkintojen vertaaminen onkin tyhmää, jonka pälli päätti aloittaa. Kumpikin ovat kuitenkin hoitoalan ammattilaisia ja työkavereita, joita tarvitaan tulevaisuudessa. Nyt on enää kysymys siitä että voimme tulevaisuudessa luottaa vahvaan edunvalvontaan, joista palkkakysymys on ehdottomasti tärkein. Mistä saamme 200 000 lisähenkilöä palkattua, jos nykyinen paikkaustahtikin tekee tiukkaa? Ammattia valitsevat osaavat kyllä kilpailuttaa tutkintoja keskenään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Morte, yhteinen edunvalvonta on tärkeää palkkojen osalta, mutta minä kannatan myös työolojen parantamista, johon liittojen pitäisi pystyä vaikuttamaan. On aika nyt hetkeksi (4v) unohtaa palkka-asiat ja alkaa puhumaan työssä jaksamisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Morte, yhteinen edunvalvonta on tärkeää palkkojen osalta, mutta minä kannatan myös työolojen parantamista, johon liittojen pitäisi pystyä vaikuttamaan. On aika nyt hetkeksi (4v) unohtaa palkka-asiat ja alkaa puhumaan työssä jaksamisesta.

Tottakai. Minusta paras malli lähihoitajille olisi sairaanhoitajien malli, jossa Tehylle on jätetty työehtosopimuksen teko ja ammatillisen sisällön valvonta jätetty sairaanhoitajaliitolle. Tehylle työsopimuksen teko ja Super valvomaan ammatillista sisältöä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja jopa osittain ollaan lisätty perushoitajien määrää kentällä.

Ja näin tulee aivan varmasti jatkumaan mikäli on uskomista VattIn:n tutkimustulokseen. Varmasti lh löytyy tuosta 200 000 työtä. Enää kysymykseksi jääköön palkka, jossa SuPer:n en missään tapauksessa luottaisi. Tulihan se Palomäen soloilun myötä nähtyä.

Tilastot osoittavat, että yhden perushoitajan tilalle on palkattu 3-4 sairaanhoitaja.

Työnantajalla on varaa maksaa sh:n ja ph:n välinen mitätön palkkaero ja lunastaa itselleen käyttöön sh, jonka turvin lääkehoitoa voidaan turvata.

Valitettavasti taudit ja sairaukset kasvavat ja lääkehoidon määrä lisääntyy. Näin karua kuin se onkin.

STMn suosituksen mukaisesti lähihoitajien koulutukseen ja työnkuvaan kuuluu myös lääkehoito. En tiedä, mistä olet kuullut ettei lääkehoito kuuluisi lähihoitajan tehtävänkuvaan.

Lisäksi en omasta mielestäni aloittanut millään tavalla LH / SH vertailua. Toin esille kantani, miksi lähihoitajan kannattaa kuulua SuPeriin, en ottanut kantaa aikaisemmissa teksteissä tutkintoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pälli, minusta sinä et aloittanut keskustelua sh vastaan lh. Minä en ainakaan käsittänyt niin. Joillakin on vaan tunteet niin pinnalla, varsinkin jos on työelämässä jatkuvan vertailun kanssa tekemisissä. Minulla on ainakin, mutta yritän nyt niitä hillitä jatkossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Jhl voi jatkossakin keskittyä kouluttamattomien/vähän koulutettujen hoitoalaa tukevien työntekijöidensä edustamista.

Niinpä niin - eipä ole hoitoapulaisten etujen ajaminen Tehyä ja Superia kiinnostanut. Ja kuitenkin saattaapi kokenut hoitoapulainen "joutua" tekemään ihan lähihoitajan hommia - ainakin yksityisellä sektorilla...

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jhl voi jatkossakin keskittyä kouluttamattomien/vähän koulutettujen hoitoalaa tukevien työntekijöidensä edustamista.

Niinpä niin - eipä ole hoitoapulaisten etujen ajaminen Tehyä ja Superia kiinnostanut. Ja kuitenkin saattaapi kokenut hoitoapulainen "joutua" tekemään ihan lähihoitajan hommia - ainakin yksityisellä sektorilla...

Niin, vähän sama asia kuin ettei ketään ole kiinnostanut hoitaa koulunkäyntiavustajien asioita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jhl voi jatkossakin keskittyä kouluttamattomien/vähän koulutettujen hoitoalaa tukevien työntekijöidensä edustamista.

Niinpä niin - eipä ole hoitoapulaisten etujen ajaminen Tehyä ja Superia kiinnostanut. Ja kuitenkin saattaapi kokenut hoitoapulainen "joutua" tekemään ihan lähihoitajan hommia - ainakin yksityisellä sektorilla...

Niin, vähän sama asia kuin ettei ketään ole kiinnostanut hoitaa koulunkäyntiavustajien asioita.

Em. ammattiryhmillä on ihan oma liitto. Sinne vaan yhteyttä jos tuntuu, että liitto ei ole hoitanut asioita kunnolla. Turha asiaan on SuPeria ja Tehyä sotkea.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja eikös Super:n ja Tehyn sivuilla lue että kumpanenkin liitto edustavat vain koulutettua hoitohenkilökuntaa

Juurikin näin. Ei Akavaankaan kuulu esim. kouluhuoltajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jhl voi jatkossakin keskittyä kouluttamattomien/vähän koulutettujen hoitoalaa tukevien työntekijöidensä edustamista.

Niinpä niin - eipä ole hoitoapulaisten etujen ajaminen Tehyä ja Superia kiinnostanut. Ja kuitenkin saattaapi kokenut hoitoapulainen "joutua" tekemään ihan lähihoitajan hommia - ainakin yksityisellä sektorilla...

huh.gif

Ja miksi ihmeessä pitäisikän ajaa. Jhl "ajaa vähän kaikkien ammattiryhmien etua". Samalla kun se edustaa laitoshuoltajia ja osastosihtereitä, se ei voi millään tavalla edistää hoitoalan koulutettuja ammattihenkilöitä, kun liitto ei voi samassa pöydässä istuvia nostaa eri asemaan. Edelleenkään kenenkään koulutetun hoitajan ei tulisi kuulua liittoon, joka ei sen etuja oikeasti aja. Yksi suuri liitto on ainoa tapa ajaa tämän alan asioita, Super ja Jhl on näyttönsä antaneet, ei ole hirveästi vakuuttanut.

Ja jos hoitoapulainen joutuu tekemään lähihoitajan hommia, on vika firman rekrytoinnin tasosta. Sillä ei ole mitään tekemistä ammattiliittojen kanssa. Eiköhän tuo thread->

http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=4225.0

riitä teidän firman työntekijöistä tai firmasta keskusteluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Jhl "ajaa vähän kaikkien ammattiryhmien etua". Samalla kun se edustaa laitoshuoltajia ja osastosihtereitä, se ei voi millään tavalla edistää hoitoalan koulutettuja ammattihenkilöitä, kun liitto ei voi samassa pöydässä istuvia nostaa eri asemaan. Edelleenkään kenenkään koulutetun hoitajan ei tulisi kuulua liittoon, joka ei sen etuja oikeasti aja. Yksi suuri liitto on ainoa tapa ajaa tämän alan asioita, Super ja Jhl on näyttönsä antaneet, ei ole hirveästi vakuuttanut.

No eihän se näin mennyt. Nimenomaan JHL:n ja Superin syksyllä hyväksymässä KVTES:ssä sovittiin samapalkkaisuuserästä jossa korutusten taso vaihtelee hinnoitteluryhmittäin koulutuksen ja naisvaltaisuuden perusteella.

Tehy ratkaisussa on aivan sama sampalkkaisuuserä ja järjestelyerä, sekä yleiskorotus myöhennettynä neljällä kuukaudella ja siitä johtuen muutaman kymmenyksen korkeampana. Että se näistä näytöistä. Hoitajan palkkatasosi on sama olit sitten JHL:ssä, Superissa tai Tehyssä.

Muokkaus:Lainaukset korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jhl voi jatkossakin keskittyä kouluttamattomien/vähän koulutettujen hoitoalaa tukevien työntekijöidensä edustamista.

Niinpä niin - eipä ole hoitoapulaisten etujen ajaminen Tehyä ja Superia kiinnostanut. Ja kuitenkin saattaapi kokenut hoitoapulainen "joutua" tekemään ihan lähihoitajan hommia - ainakin yksityisellä sektorilla...

Niin, vähän sama asia kuin ettei ketään ole kiinnostanut hoitaa koulunkäyntiavustajien asioita.

Em. ammattiryhmillä on ihan oma liitto. Sinne vaan yhteyttä jos tuntuu, että liitto ei ole hoitanut asioita kunnolla. Turha asiaan on SuPeria ja Tehyä sotkea.

Joo, ei pidetä heikompien puolia, ajatellaan vaan omaa parastamme :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ei pidetä heikompien puolia, ajatellaan vaan omaa parastamme :)

Ei tosta ole kyse vaan siitä että joka ammattiryhmälle on oma liitto joka on keskittynyt heidän eduvalvontaan. Tollasta asetelmaa on siinä mielessä ihan turha viljellä. Ei TEHY, Super ym voi kantaa vastuuta koko maailmasta eikä tarvitsekkaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, ei pidetä heikompien puolia, ajatellaan vaan omaa parastamme :)

Ei tosta ole kyse vaan siitä että joka ammattiryhmälle on oma liitto joka on keskittynyt heidän eduvalvontaan. Tollasta asetelmaa on siinä mielessä ihan turha viljellä. Ei TEHY, Super ym voi kantaa vastuuta koko maailmasta eikä tarvitsekkaan.

Ei ollut tarkoitus viljellä mitään eripuraa. (Miksi täällä aina koetaan jotkut asiat eripuran prvosoinniksi?)

Käsittääkseni Tehyyn, Superiin ja JHL:ään kuuluu myös koulunkäyntiavustajia ja laitoshuoltajia. Sitä tarkoitin. En muuta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyyn ei kuulu koulunkäyntiavustaja, ellei taustalla ole esim.kehitysvammaistenhoitaja tutkinto. Laitoshuoltajat eivät kuulu Tehyyn, tuskinpa Superiin myös. Tästä ainakin Tehyn lista, ketä tehy edustaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...