Jump to content
MAINOS

Hallitus varautuu pitämään osan hoitajista töissä lain turvin


-VF-

Recommended Posts

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Lisää tämänkaltaisia uutisia mediaan ja tälle alalle ei tosiaankaan ole enää tulijoita. Itsellä 15 vuotta hoitoalan töitä takana ja 30-uotta edessä. En edes uskalla ajatella, mitä vielä edestä päin löytyy...  huh.gif

Jos tämä ko. laki todella on valmisteillä, itse henkilökohtaisesti haluaisin, että EU:n oikeustahoon otettaisiin todella nopeasti ammattiliiton puolelta yhteyttä ja asiaa riepoteltaisiin maailmanlaajuisesti. Minua ihan kylmää.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 205
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Orjatyötä toteutuessaan siinäkin mielessä, että olen varma että joudumme tekemään ko. pätkän 20.-30.11. ilman palkkaa. Meillä ainakin tilipäivä on 16.11. ja silloin maksetaan koko marraskuun liksa. Käytännössä lakimuutosta ei saada aikaan ajoissa, joten TA maksaa meille liksan 1.-19.11.. Saamme varmasti palkan jälkikäteen, mutta se maksetaan vasta 16.12. ETTÄ SILLEEN!!!! Toista aaltoa kehiin TEHY!!!! angry.png

http://vapaatvaikuttajat.net/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johan on kiukkuisilla hoitajilla jutut... Teidän mielestä on sivistysvaltiossa moraalitonta säätää lakia, jossa määrätään, että työtaistelu ei saa missään muodossaan välittömästi vaarantaa ihmishenkiä?

Henkilökohtaisesti toivoisin, että moinen laki tulisi ja tappaisi yrityksenne. En sen takia, ettettekö ansaitse palkankorotusta, mutta ottaa vaan pannuun teidän uho ja mekastus potilaiden hengillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johan on kiukkuisilla hoitajilla jutut...

ottaa vaan pannuun teidän uho ja mekastus

Jos se niin ottaa pannuun, niin täytyy kysyä miksi ihmeessä lääkäriopiskelija sitten haluaa hengailla täällä hoitajien foorumilla? 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se niin ottaa pannuun, niin täytyy kysyä miksi ihmeessä lääkäriopiskelija sitten haluaa hengailla täällä hoitajien foorumilla? 

Kunhan seurailen, häiritseekö se sinua?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä alkaa olemaan se kohta, kun olisi toisen, kolmannen ja neljännen..jne aallon paikka.... Sillä voitaisiin varmistaa, että jos akuuttiosastot joutuvat pakkotyölain piiriin, eipä olisi paikkaa, minne jatkohoitoon laitettaisiin... >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se niin ottaa pannuun, niin täytyy kysyä miksi ihmeessä lääkäriopiskelija sitten haluaa hengailla täällä hoitajien foorumilla? 

Kunhan seurailen, häiritseekö se sinua?

Ei toki, utelias vain olen. Hengaile rauhassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johan on kiukkuisilla hoitajilla jutut... Teidän mielestä on sivistysvaltiossa moraalitonta säätää lakia, jossa määrätään, että työtaistelu ei saa missään muodossaan välittömästi vaarantaa ihmishenkiä?

Kyllä. Täysin moraalitonta on säätää laki joka pakottaa irtisanoutuneen henkilön tekemään töitä työpaikkaansa josta hän on irtisanoutunut. Perustuslaissa määrätään, että jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Tätä siis halutaan rajoittaa siksi, että ei haluta antaa palkankorotusta.

Suostuisitko sinä siihen, että sinut määrättäisiin töihin työpaikkaan johon et ole työsuhteessa?

Henkilökohtaisesti toivoisin, että moinen laki tulisi ja tappaisi yrityksenne. En sen takia, ettettekö ansaitse palkankorotusta, mutta ottaa vaan pannuun teidän uho ja mekastus potilaiden hengillä.

No, ko. lakia ei tule ja tänään Tehy voi laajentaa työtaistelua. Toivotaan, että joidenkin turha mussutus loppuu siihen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä ei ole olenkaan kysymys mekastuksesta arvoisat aiheen vastustajat. Mekastuksen ovat aloittaneet työnantaja puolen ja osittain valtovallan edustajat. Pirujen maalamisen sijaan tulisi aidosti ja päättäväisesti pyrkiä saamaan hyväksyttävä palkka ratkaisuko.kiistaan. Iltapäivä lehdistön tavoite on saada rahavirrat ohjattua omien painotalojensa kassaan puhumalla suulla leveämmällä ja provosoimalla molempia osapuolia toisiaan vastaan. Tärkeintä on olla TEHYn jäseninä provosoitumatta sekä tietenkin olla myös provosoimatta etenkään julkisesti tapahtuvia työtaistelu tapahtumia ja niinden aiheuttamia asioita jotka tapahtuvat vasta 19.11 jälkeen.

Kukaan ei ole vielä nähnyt mitä todellisuudessa tapahtuu kun joukko irtisanoutumiset tapahtuvat aiemmin mainutta ajankohtana.  On luotu kauhu skenaarioita ja peloteltu suomalaisia mitä moninaisimmalla uhkakuvilla. Vakavastisairaiden omaisten julkiset reaktiot ovat saaneet valtakunnan mediassa TEHYläiset lähes Shervoodin metsän "rikollisjoukkioksi" jokatulisi pakkokeinolain voimalla vangita ja tuomita saman tien pakkotyöhön.

Mielestäni tulevalle sopimuksella asetetutvaatimukset ovat kohtuullisia, mutta pelkän rahan ohella tulisi keskittyä oman sopimuksen saamiseen ja moniin muutoksiin KvTes: n muissa kohdissa. Vuorotyölisät,juhlapyhät, jne, onhan noita vielä paljon muitakin.

Nyt on pyrittävä ratkaisuun joka tyydyttää tällä kertaahoitajien vaatimukset. Sopimus näilläprosenteilla on niin kova, ettätyönantajaa se ei tule jokatapauksessa tyydyttämään. Mutta eihän vahästä kaikille riitä joten jääköön työnantaja tällä kertaa sille osalle joka ei tuo hyvää mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johan on kiukkuisilla hoitajilla jutut... Teidän mielestä on sivistysvaltiossa moraalitonta säätää lakia, jossa määrätään, että työtaistelu ei saa missään muodossaan välittömästi vaarantaa ihmishenkiä?

Kyllä. Täysin moraalitonta on säätää laki joka pakottaa irtisanoutuneen henkilön tekemään töitä työpaikkaansa josta hän on irtisanoutunut. Perustuslaissa määrätään, että jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Tätä siis halutaan rajoittaa siksi, että ei haluta antaa palkankorotusta.

Suostuisitko sinä siihen, että sinut määrättäisiin töihin työpaikkaan johon et ole työsuhteessa?

Kyllä mä ymmärrän sun kannan, mutta etköhän säkin ymmärrä mun, jos oikein mietit. Tietenkään ei voida pakottaa tekemään työtä mitä ei halua. Mutta pidät mahdottomana ajatusta laista, että työtaistelu ei saa asettaa ihmishenkiä välittömään hengenvaaraan? Sinulla irtisanoutuminen on vain työtaistelua, et ole ottamassa lopareita ja lähdössä varastomieheksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni jo pelkkä "pakkotyölain" valmistelu osoittaa piittaamattomuutta kansalaisten perusoikeuksista. Osittaisenakin laki olisi viimeinen naula suomalaisen terveydenhuollon arkkuun, koska hoitajia ei pitäisi Suomessa sen jälkeen enää mikään. Jos en olisi jo muuttamassa keväällä ulkomaille, lähtisin tällä siunaaman hetkellä työnhakuun! Minua ei tämän jälkeen enää Suomen sairaaloissa näe.

Nyt olisi viimein korkea aika käyttää niitä listoja terveyskeskuksissakin. Siinäpä pakottavat tehoille ja keskolaan, jos perusterveydenhuolto ei toimi!

Jos et vielä kuulu Tehyyn, liity siihen. Mikään muu taho ei aja hotajien asiaa.

Minäpä: Odotan, että joukkoirtisanoutuminen työtaistelumuotona muutetaan jatkossa laittomaksi. Siksi nyt onkin ainoa tilaisuus vaikuttaa hoitoalan palkkaukseen, jatkossa se tulee olemaan mahdotonta. Mutta aika paksua olisi valtiovallalta yhtäkkiä muutella lakeja takautuvasti. Ainoa perustuslaillinen keino estää työtaistelu on tehdä siitä laiton työtaistelumuoto. Ketään EI VOI pakottaa töihin sivistysvaltiossa, paitsi hätätilalain valltessa, ja se asia on käsitelty jo. Voisivathan ne tietty muuttaa hätätilalakia koskemaan myös työtaisteluita, mikä sekin sotisi sivistysvaltiota vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäpä, miten itse toimisit ko. tilanteessa, jos tietäsit, että normaalilla lakolla et saisi palkankorotusta aikaiseksi, tyytyisitkö vuodesta toiseen olemaan palkkakuopassa ja toimimaan kynnysmattona, jonka yli kaikki muut korkeastikoulutetut ammattialat marssivat... ja jos vaihtoehto, vaihdan alaa ei olisi käytössä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä ymmärrän sun kannan, mutta etköhän säkin ymmärrä mun, jos oikein mietit. Tietenkään ei voida pakottaa tekemään työtä mitä ei halua. Mutta pidät mahdottomana ajatusta laista, että työtaistelu ei saa asettaa ihmishenkiä välittömään hengenvaaraan? Sinulla irtisanoutuminen on vain työtaistelua, et ole ottamassa lopareita ja lähdössä varastomieheksi?

Minulla työt loppuvat 19.11. Saan lopputilin ja työsuhteenin Husiin päättyy. Jos työtaistelussa saadaan minua tyydyttävä lopputulos ja kaikkien irtisanoutuneiden työsuhde palautetaan, niin palaan toki töihin. Jos lopputulos ei minua miellytä, niin äänestän jaloillani ja menen muualle. Nyt on sairaanhoitajien markkinat.

Perinteisesti on ajateltu, että työtaistelu ei saa vaarantaa ihmishenkiä. Tässä on aivan riittävästi aikaa päästä neuvottelemalla lopputulokseen ilman, että kenenkään henki vaarantuu. Hallitus on selkeästi ilmoittanut, että rahaa ei tule eikä hallituksen muutenkaan ole soveliasta puuttua työtaisteluun. Nyt kuitenkin niin ollaan tekemässä. Hallitus ei valinnut sitä tietä, että olisi osoittanut korvamerkittyä rahaa Tehyn palkankorotusvaatimusten maksuun. Valittiin se tie, että raha asetetaan ihmisten perusoikeuksien edelle. Mieluummin ollaan valmiita pakottamaan ihmisiä lain voimalla töihin kuin avata valtion rahakirstua.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt vaan jokainen Tehyläinen laittamaan intranetissä nimensä listalle, ja tehyn ilman muuta pitää ottaa nämä ihmiset mukaan työtaisteluun.

Mitään toimipaikkoja ei enää pitäisi rajata taistelun ulkopuolelle, vaan nyt pitäisi pelata kovilla kovaa vasten. Kaikkiin sairaaloihin ja terveyskeskuksiin vaan lappu luukulle ja kukaan ei mene töihin vaikka aseella uhataan pakkotyölakiin vedoten... perkele.

Kerta hallitus yrittää kyykyttää meitä, niin vastataan siihen samalla mitalla.

On se vaan sitten hienoa katsottavaa kun hallitus kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jönssi, olen samaa mieltä!! Nyt viimeistään on ladattava kaikki kortit pöytään ja näytettävä hallituksella ja TA:lle, että tässä ei ole kuin yksi ainoa vaihtoehto...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johan on kiukkuisilla hoitajilla jutut...

ottaa vaan pannuun teidän uho ja mekastus

Jos se niin ottaa pannuun, niin täytyy kysyä miksi ihmeessä lääkäriopiskelija sitten haluaa hengailla täällä hoitajien foorumilla? 

OT: Se on muuten jännä juttu, että lääkäriopiskelijat eivät tunnu ymmärtävän hoitajien kantaa ja vaatimuksia lainkaan. Töissä taas tuntuu että jo työelämässä jonkin aikaa olleilta ja hyvinkin kokeneilta lääkäreiltä tulee meille hyvin pitkälti varauksetonta tukea. Olisikohan niin, että lääkäriopiskelijat eivät ihan tiedä, mitä hoitajan työ vaatii  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Se on muuten jännä juttu, että lääkäriopiskelijat eivät tunnu ymmärtävän hoitajien kantaa ja vaatimuksia lainkaan. Töissä taas tuntuu että jo työelämässä jonkin aikaa olleilta ja hyvinkin kokeneilta lääkäreiltä tulee meille hyvin pitkälti varauksetonta tukea. Olisikohan niin, että lääkäriopiskelijat eivät ihan tiedä, mitä hoitajan työ vaatii  >:D

OT: Onhan se monesti nähty tälläkin foorumilla kuinka paljon osa lääketieteen opiskelijoista tietää meidän työstä ja arvostaa sitä. Että joo, ihmetyttää kanssa miks täällä sitten täytyy roikkua, onhan heillekin omat fooruminsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiitinen: Töihin pakottava laki hankala toteuttaa

6.11.2007 8:58 Iltalehti http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711066810786_uu.shtml

Työoikeuden asiantuntija ei näe helppoa tapaa rajoittaa hoitajien työtaistelua lailla.

Työoikeuden professori Kari-Pekka Tiitinen sanoi Ylen ykkösaamussa, että hankaluuksia tulee, vaikka laki rajattaisiin niin, että se koskisi vain välittömän hengenvaaran estämistä.

Hänen mukaansa laki olisi säädettävä vaikeutetussa järjestyksessä, mutta siitä huolimatta hoitajien pakottaminen töihin olisi hankalaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Se on muuten jännä juttu, että lääkäriopiskelijat eivät tunnu ymmärtävän hoitajien kantaa ja vaatimuksia lainkaan. Töissä taas tuntuu että jo työelämässä jonkin aikaa olleilta ja hyvinkin kokeneilta lääkäreiltä tulee meille hyvin pitkälti varauksetonta tukea. Olisikohan niin, että lääkäriopiskelijat eivät ihan tiedä, mitä hoitajan työ vaatii  ;)

OT: Onhan se monesti nähty tälläkin foorumilla kuinka paljon osa lääketieteen opiskelijoista tietää meidän työstä ja arvostaa sitä. Että joo, ihmetyttää kanssa miks täällä sitten täytyy roikkua, onhan heillekin omat fooruminsa.

Kunhan provoilee ja riehuu kun ei muuhunkaan pysty. Nimimerkin takaa se on niin helppoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Se on muuten jännä juttu, että lääkäriopiskelijat eivät tunnu ymmärtävän hoitajien kantaa ja vaatimuksia lainkaan. Töissä taas tuntuu että jo työelämässä jonkin aikaa olleilta ja hyvinkin kokeneilta lääkäreiltä tulee meille hyvin pitkälti varauksetonta tukea. Olisikohan niin, että lääkäriopiskelijat eivät ihan tiedä, mitä hoitajan työ vaatii  ;)

OT: Onhan se monesti nähty tälläkin foorumilla kuinka paljon osa lääketieteen opiskelijoista tietää meidän työstä ja arvostaa sitä. Että joo, ihmetyttää kanssa miks täällä sitten täytyy roikkua, onhan heillekin omat fooruminsa.

Kunhan provoilee ja riehuu kun ei muuhunkaan pysty. Nimimerkin takaa se on niin helppoa.

Jep, dissatkaa vaan. En mä täällä kyllä mitenkään provoilemassa ole... Ja mähän oon täällä ihan koko dissannut hoitajia, vs juurikin Sinä siinä.

Kyllä mä oon tietoinen tosta kokeneempien lääkäreiden erilaisesta asenteesta sairaanhoitajia kohtaan vs medisiinarit. Syitä voi sitten miettiä moiselle moneltakin kantilta, mutta eipä siitä sen enempiä. Kuitenkin kokeineidenkin lääkäreiden kanta joukkoirtisanoutumiseen, ja sen mukanaan tuomaan potilasturvallisuuden vaarantumiseen, on aika vaihteleva. Osa hyväksyy ja osa tuomitsee jyrkästi.

Ja eikös täällä kaikki oo nimimerkin takana?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuitenkin kokeineidenkin lääkäreiden kanta joukkoirtisanoutumiseen, ja sen mukanaan tuomaan potilasturvallisuuden vaarantumiseen, on aika vaihteleva. Osa hyväksyy ja osa tuomitsee jyrkästi.

Niin pitkään kun oman ammattiryhmän vastaavia tempauksia ei tuomita, niin olisi parempi pysyä hiljaa. Toki lääkärit eivät ole koskaan uhanneet joukkoirtisanoutumisella tällaisessa mittakaavassa, mutta ei se tuntematonta ole heillekään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja eikös täällä kaikki oo nimimerkin takana?

Ei.

Ei tarvitse olla kovakaan Sherlock Holmes, kun tietää kuka mä olen  ;)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä on ymmärtääkseni kyse siitä että irtisanoutumiseen työtaistelukeinona puututaan. Mehän olemme työtaistelussa. Nyt lakialoitteella pyritään rajaamaan se, ettei tietyistä yksiköistä voi irtisanoutua kollektiivisesti liiton turvin. Erikseen tietysti voi silloinkin, käy vain täyttämässä työnataja virallisen kaavakkeen ja jää kotiin, tosin silloin ei saa lakkoavustusta. Mutta voi lähteä parempipalkkaisempaan duuniin.

Olen samaa mieltä kuin moni muu - nyt arkadianmäelle postia.

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex3000.sh?LAJITNIMI=$

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt jo hieman hymyilyttää tämä pakkotyölaki ajatuksenakin. Jos ko. laki säädetään, niin mikä mahtaa olla rangaistus jos lakia ei noudata? Saadaanko sakkoja vai joudutaanko vankilaan jos ei haluta tehdä töitä työnantajalle johon ei ollla työsuhteessa? Hakeeko poliisi hoitajaparan väkisin kotoaan töihin? Tai jos melkein 13000 hoitajaa kieltäytyy noudattamasta lakia, niin käytetäänkö kenties puolustusvoimien apua hoitajien töihin pakottamiseen? Miten meitä vahditaan työpaikoilla, että teemme varmasti pakkotyötä? Vartijoiden vai poliisin voimin? Mitä jos 20.11. aloitan työt toisessa työpaikassa ja minut tullaan väkipakolla hakemaan töihin muualle, niin saako tämä työnantaja kehen minulla on työsuhde jotain kipurahoja siitä, että en voi tehdä töitä? Voinko perustaa firman ja palkata kaikki joukkoirtisanoutuneet töihin ja vaatia miljoonia kipurahoja kun työntekijäni riistetään minulta muihin töihin? Millaisilla työehdoilla pakkotyötä tehdään?

Kaikenlaista sitä miettiikin.  ;)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskomattomaltahan tuo lakiesityksen valmistelu kuulostaa..mutta olisikohan päättäjillä pelko per..ssä, että muutkin alat ottavat joukkoirtisanoutumisen taistelutoimena käyttöönsä?! Meitähän seurataan suurennuslasin kanssa ja mm. poliisit ja rajavartiosto ovat samassa veneessä meidän kanssa, koska heilläkin on lakko-oikeuksia rajattu. Jos tai Kun meidän taistelulla saadaa palkankorotukset,niin luulenpa, että muutkin kopioivat tätä taistelua. Jos taas valtiovalta nyt tekaisee lain, jolla "lakkoa" pystytään jokatapauksessa rajaamaan, niin sehän vie toisilta aloilta terän taistelusta. Mutta en pysty uskomaan, että tuo laki voisi toteuta- sehän olisi selvää diktatuuria! Ja sitten viimeistään tulee alan vaihto eteen! ;)

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...