Jump to content
MAINOS

Synnyttäjän puuduttamisesta


ShTintti

Recommended Posts

Ihan tuossa tuli mieleeni, kun PSHP:n varautumista työtaisteluun silmäilin, niin siinä sanottiin, että synnyttäjien puuduttamsita joudutaan rajoittamaan tms. Käsittääkseni lääkäri hoitaa puudutuksen laittamisen salissa ja ainakin itse sain pötkötellä siellä epiduraalini kanssa ihan yksikseen soittokello kädessä. Kysymykseni onkin, että millä ne perustelee sen, että puudutuksia ei saa, sillä lääkäreitä on duunissa varmasti ihan yhtä paljon kuin normaaliaikaan. Kätilön työ synnärissä on todella itsenäistä, sen tiedän, ja kätilö hoitaa monta ns lääkärin hommaa joten luullakseni myös gynekologin pitäisi pystyä normaali synnytys hoitamaan, kun anestesialääkäri on puuduttanut potilaan tai gyne on itse puuduttanut. Jos ei hoitajia ole, niin lääkärit tehkään hoitajienkin hommat  :o

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olettaisin, että kyse on sitten siitä puudutusten valmistelemisesta (tippa, selän pesu, anepöydän teko) ja seurannasta (puoli tuntia RR mittausta 5 minuutin välein) puudutuksen jälkeen? En tiedä, mutu-tuntumaa PSHP:n käytännöt tuntien (töissä en siellä ole).

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olettaisin, että kyse on sitten siitä puudutusten valmistelemisesta (tippa, selän pesu, anepöydän teko) ja seurannasta (puoli tuntia RR mittausta 5 minuutin välein) puudutuksen jälkeen? En tiedä, mutu-tuntumaa PSHP:n käytännöt tuntien (töissä en siellä ole).

Juuri tästä uskoisin olevan kysymys. Lääkärit eivät joko viitsi tehdä hoitajan hommia tai sitten kerrankin ovat meitä hoitajia kohtaan solidaarisia. Ja se puudutuksen seuranta ja RR mittaus on todennäköisesti se kaikkei mahdottomin vaihe tässä  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noihin pesuihinhan juuri sitä korkeastikoulutettua kätilöä tarvitaankin  :o No ei vaiteskaan, noi kaikki hommat voi lääkäri siis hoitaa, jos viitsii ja monitorilla saa mukavasti paineetkin mitattua 5 min välein jos on tarvis. Mä en kyllä muista mitää RR seurantaa olleen puudutuksen aikana/jälkeen. Osastolla sitten otettiin paineet pariin kertaan, mulla ne oli melkoisesti koholla.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noihin pesuihinhan juuri sitä korkeastikoulutettua kätilöä tarvitaankin  :o No ei vaiteskaan, noi kaikki hommat voi lääkäri siis hoitaa, jos viitsii ja monitorilla saa mukavasti paineetkin mitattua 5 min välein jos on tarvis. Mä en kyllä muista mitää RR seurantaa olleen puudutuksen aikana/jälkeen. Osastolla sitten otettiin paineet pariin kertaan, mulla ne oli melkoisesti koholla.

TYKSissä se homma onkin siirretty anestesiahoitajalle. Jossain ketjussa olikin juttua tosta puudutuksen valvonnasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan tuossa tuli mieleeni, kun PSHP:n varautumista työtaisteluun silmäilin, niin siinä sanottiin, että synnyttäjien puuduttamsita joudutaan rajoittamaan tms.

Mistä tuollaista silmäilit?

Tarkoitatko synnyttämistä PSHP:ssä yleensä vai jommassakummassa erityisesti, TAYS tai Vammala? TAYS:ssa anelääkäreillä ei yleensä oo aikaa tehdä sitä kaikkee muuta sähläystä mikä puudutuksen laittoon liittyy. Vammalassa anelääkärit taas tulee usein Tampereelta asti puuduttamaan, ja lähtee sitten kotiin.

Anyway, puudutus saattaa laskee RR ja oon ollut useasti paikalla, kun puudutuksen jälkeen on sikiönkin sydänääneet laskeneet. Siinä tarvitaan kätilöä (asennonvaihto, happimaski, nesteet täysille ja tää kaikki sekunneissa, mihin kätilö on tottunut), ei anestesialääkäriä.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=2443&nodeid=11577&contentlan=1

Tässä on se tiedote, jota luin. Normaalitilanteessa anestesialääkärit on todellakin hyvin kiireisiä, etenkin päivystysaikaan, mutta tässä on kyseessä työtaistelun aikainen toiminta, jolloin kaikkea muuta leikkaus/anestesiatoimintaa on rajoitettu. Normaalioloissakin jää jonkun verran synnyttäjiä TAYSssa puuduttamatta, kun lekurit on kiinni jossain muualla. Sama ane hoitaa usein jotain päivystysleikkausta, käy ensiavussa humauttamassa kardioversiot yms humautusta vaativat potilaat sekä on synnytyssalissa puuduttelemassa ja siis myös kiireellisissä sektioissa. Kaksi muuta anea, toinen hoitaa tehoa ja toinen päivystysleikkaussalia, ovat juurikin niissä yleensä kiinni.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...