Jump to content
MAINOS

Lähde hoitoalalle - uhraa omaa elämäsi?


Jaakko79

Recommended Posts

Täytyy vähän vielä hehkuttaa tätä päivätyön ihanuutta. Ensimmäinen viikko siis takana, liukuva työaika eli menen 7-9 välillä ja siitä 8 tuntia eteenpäin paiskin hommia. Olen yleensä ollut töissä klo 8-8.30. Välillä on ihan sikakiire ja välillä ehtii ottaa vähän rennommin ja tehdä koulujuttujakin työajan puitteissa. Nyt jo olen oppinut valtavasti uutta. Ja mikä ihaninta, iltapäivät on aikaa olla perheen kanssa, kuunnella lapsen koulujuttuja ja yöt saa nukkua raksun kainalossa. Ja elämää voi oikeasti suunnitella viikonlopuiksi vaikka miten pitkälle eteenpäin. Luksusta!!

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mitähän muita vaihtoehtoja olisi lähihoitajalle? Suoritin ton sh/hp ja ajattelin käydä vielä jonkun suuntautuvan lisäksi. Haluaisin päivätöihin vaikka se tietää palkan alenemista muutamalla sadalla. Vastaanottotoiminta kiinnostaisi ja poliklinikkatoiminta.

Yritän sinnitellä päivän kerrallaan tuolla töissä ja nyt on jo kohta kolme kuukautta täynnä hoitotyötä. En osaa kuvitella, että jaksaisin käydä vuorotyötä seuraavat 17v eläkkeelle jäämiseen saakka. Mä tykkään tosissaan tosta osastosta ja eniten sen ilmapiirin takia.

Mun viikkotuntimäärä on tietty 38.5 mut en ole koskaan tavattavissa. Mun mies, tyttö ja poika tapaavat toisiaan täällä ja minä olen aina poissa ja jos en ole poissa niin olen nukkumassa tai jos en ole nukkumassa niin olen silmät ristissä.

Mies yrittää opetella tekemään kotitöitä. Minä en jaksa käydä kuntosalilla enää, eikä ole siihen aikaakaan.

Tiesin, että tämä on rankkaa mutta en luullut sen olevan näin rankkaa. Univaje on valtava cry.png

Lähihoitajille on päivätöitä ainakin ajanvarauspoliklinikoilla, toimenpidepoliklinikoilla, terveysasemilla, yksityisillä lääkäriasemilla, kotisairaanhoidossa ja päiväkodeissa. Myös terveydenhuolto-alan tuotteita myyviin firmoihin etsitään aina välillä hoitoalan ammattilaisia myyntiedustajiksi. Eivät useinkaan vaadi sh-tutkintoa, vaan yhtä hyvin voit saada töitä lähihoitajan tutkinnolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Vastaanottotoiminta vois kiinnostaakin, samoin poliklinikkatoiminta. Kotihoidosta minulle on tarjottu vakipaikkaa heti mutta siellä työskentelee molemmat lapseni. Olivat kyselleet vielä äiskääkin töihin. Onneksi tytär ei antanut puhelinnumeroani koska haluan miettiä tätä asiaa vielä.

Niin minulla on jonkilainen kaupallinen koulutuskin vuodelta -97 ja tosi nopea kirjoitustaito. Ehkä näistä olisi apua vastaanottoon pyrkiessäni :-

Tänään viimeksi keitti yli kun olin kahden keikkalaisen kanssa töissä ja olisi pitänyt tehdä kaksi Ravaa ja MMSE. Vapaapäivieni aikana oli tullut 4 uutta potilasta ja itsekin tietämättömänä annoin raporttia keikkalaisille. Eihän siinä mitään mutta meinas jäädä ruokatauot pitämättä kiireen takia. Olin aamussa ja sunnuntaina menen iltaan. Perhe viettää vapaata viikonloppua ja mulla oli vapaat to ja pe angry.png

Mietin vaan, että tottuuko tähän vai tympääntyykö lisää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tulipa luettua.Huh Huh.Aloitus tekstin ja sitä seuranneet vastineet.

-paitsi että mitä te kaikki sitten enää alalla teette kun noin tuskaa on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tulipa luettua.Huh Huh.Aloitus tekstin ja sitä seuranneet vastineet.

-paitsi että mitä te kaikki sitten enää alalla teette kun noin tuskaa on?

Eli hymyssä suin pitää ottaa vastaan kaikki mitä etten lyödään ja toinen poskikin pitää kääntää? Tai sitten pitää vaihtaa alaa eikä kissaa saa nostaa pöydälle?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä tiesin hoitoalalle lähtiessäni, että töitä kyllä riittää ja että 3-vuoroduuni ei ole helpoimmasta päästä. Tekihän isäni kolmessa vuorossa, tosin suht järkevässä rytmissä.

Päivääkään ei ole kaduttanut uravalinta, eikä kaipuuta muuhun ammattin ole. Tällä hetkellä teen vain yövuoroa.

En valita, itse olen ammattini valinnut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Mäkin voisin vaihtaa pelkkiin yövuoroihin mutta kaupunki taitaa olla luopumassa seitsemän yön valvomisista. Näin ainakin meidän osastonhoitaja väittää. Minä en lupautunut tekemään öitä koska olisin sillä vetänyt maton alta meidän vakiyököiltä. He eivät aio suostua päivätyöhän, eikä vähempään yömäärään kerrallaan. Meillä on eräs yökkö joka tulee viikoksi etelään tekemään yöt ja lähtee sitten satojen kilometrien päähän viikoksi kotiinsa. Väitän, että vakiyököt viettävät sosiaalisempaa elämää kuin 3:vuorotyötä tekevät.

Meille tuli toivomuslista taululle johon jokainen voi kirjottaa mitä vuoroja minäkin päivänä toivoo. No vihko on täynnä tyyliin: ma aamu, pe ei iltaa, jos su töitä niin iltav., ei 6;n päivän putkia jne. Mietin vaan miten listan tekijä voi laatia 30:lle hoitajalle tältä pohjalta jokaista miellyttävän listan  :D Nostan hattua, jos pystyy!

Itse juoksin pitkin Lääkärinkatua tänään kun yritin keretä eräistä pippaloista iltavuoroon. Saavuin verenmaku suussa taukohuoneeseen. Iltavuorossa on just vaikeeta toi kun pitää kytätä kelloa koko ajan.

Miksiköhän ei sellaista kokeilla, että olisi viikon aamuja, seuraava viikko iltoja jne.?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina jostain yöduunia löytyy.

Kustaankartanossakin on osastoja joissa ollaan 3-vuorotyössä, mutta oikeesti siellä on yökköjä. Siis ei tietty kaikilla osastoilla.

Osaampas taas selittää.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Juu..no siellä olisi ainakin tuttuja potilaita, sillä meiltä lähtee hoidon jälkeen potilaita Kustaankartanoon, Ortoniin, Malminkartanolle ja tietty kotiin.

Pelkään vaan ammattitaitoni ruostuvan tuossa yötyössä koska olen vasta syksyllä valmistunut. Tosin ei tollakaan osastolla saa pistää edes insuliinia...sokereita saa silti mitata ;) No tää menee sivu asian jo mutta kirjoitinpa kuitenkin.

Jotainhan täs täytys keksiä jotta vois suunnitella tätä muutakin elämää. Ilta-aamua on liian usein ainakin minun kohdalla. Jaksan tehdä vaikka koko viikon aamuja mutta en tota siksakkia.

Mä en vaan voi mennä kaupungin ulkopuolelle töihin koska menetämme työsuhdeasunnon, enkä jaksa yhtään muuttoa

nyt enään.

Pitää harkita tota kustaata :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ollut hoito alalla nelisen vuotta.

Ensimmäinen vuosi meni kirotessa pitkäaikaisosastolla, että tätäkö tämä tosiaan on: aamu,ilta, aamu, ilta ja lyhyitä yövuoro pätkiä. Mutta juuri alalle innokkaana päässeenä se oli ihan ok.

Sitten pari vuotta akuutilla. Niitä aikoja kaipaan kovasti. Silloin häiritsi olla 3vrk:tta putkeen 24h töissä. Mutta nyt kun miettii niin kyllä se oli kultaista aikaa. Syyskuussa lopetin nuo hommat. Ja vaikka sanonkin tämän ajan olleen ohi, mutta firman laajentaessa joskus. Aion palata riveihin.

Aloitin jälleen ensin palvelutalossa ja sitten dementiakodissa työt. Jatkuva ahdistus päällä. En jaksa näillä työvuoroilla, tällä työmäärällä (ja tällä palkalla) ja näissä työolosuhteissa tätä työtä. Ja missä seisoo kiitos. Ei missään. Pitäisi revetä joka suuntaan ilman että sitten saisi itse jeesiä johonkin suuntaan. Eikä asiaa yhtään helpota, kun kaikki työkaveri burn out:is ja kiroavat alaa ja työpaikkaa. Ja palkalla kun ei edes elättänyt yhtä ihmistä ja kolmea kissaa vaan kaikki vapaat oli väännettävä keikkaa jotta sai voin leivän päälle.

Sitten sainkin potkut jotka oli laittomat kaikenlisäksi. Lisäksi vielä alkoi terveyteen tulemaan kaikenlaisia yllätyksiä. Ensin kirosi potkuja ja sairastelua, mutta nyt olen tyytyväinen. Sitä alkoi miettimään omaa elämää, mitä sitä oikeasti jaksaa ja haluaa tehdä.

Alan vaihdos alkaa helmikuun alusta, täynnä intoa ja tarmoa. Tämä on mun juttu. Ei se helpolla tule, mutta on se sen arvoista. Samaa en hoitoalasta sanoisi. Samalla lasken päiviä ja tunteja ja kuinka monta keikkapäivää on vielä kestettävä ennen kuin tämä ala on ohi.

Tuleva työ kun on 10-17 arkisin, tuplaten parempi palkka. Jää aikaa ihmissuhteille, harrastuksille ja itselle sekä opiskelulle.

Asian ydin: miettikää hyvät ihmiset mitä oikeasti haluatte, täällä ollaan vaan kerran.

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuleva työ kun on 10-17 arkisin, tuplaten parempi palkka.

Nyt alkoi kiinnostamaan. Mitäs työtä alat tekemään?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinteistövälittäjän töitä  ;)

No nyt rupesi minuakin kiinnostamaan.

Missä kiinteistövälittäjällä on työvuorot arkisin klo 10-17? Eikö asuntoesittelyt ole yleensä iltaisin ja viikonloppuisin? Ja eikö palkka ole provikkapohjainen? (Asuntomarkkinat käyvät kyllä sen verran kuumina, että palkka kyllä varmasti on hyvä silloinkin)

Joka tapauksessa onnea uuteen työhön! :)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on toimistoaika tuolloin. Kymmeneks töihin ja viideltä kotiin. Sunnuntaisin esittelyjä jos niitä sinne sopii. Peruspalkka plus proviikat.  ;)

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinteistönvälittäjän voi tienata aika hyvin. Tosin silloin se kyllä vaatii viikonloppu- ja iltatöitä. Yhtään välittäjää en tiedä, jolla työ sujuisi ja palkka olisi hyvä niin, että ei tarvitsisi paljoa tehdä toimistotyöajan päälle. Aika monta väsynyttä välittäjää olen kyllä tavannut. Jokunen vuosi sitten tuli televisiosta dokumenttikin yhdestä kiinteistönvälittäjästä, ja ei hän kyllä vapaa-ajalla rehvastellut... Fakta kuitenkin on, että yhtään kauppaa ei ilman esittelyjä saa, ja kyllä ne esittelyt osuu paljolti viikonlopuille ja illoille, siihen toimistoajan päälle siis. Voit hyvinkin löytää itsesi tekemästä rutkasti enemmän töitä kuin hoitoalalla. Toki voit tienata huomattavasti enemmän. Onnea matkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näitä kun lukee, oma alavalinta alkaa kyllä vähän hirvittää. Toisaalta, itsepähän olen alani valinnut. Joku ammatti on kuitenkin opiskeltava (minulla on vielä yksi korkeakoulututkinto kesken), ja päätin, että minusta tulee kätilö, maksoi mitä maksoi.

Meinasin kirjoittaa jotain muutakin, mutta jätänpä nyt kirjoittamatta, kun ajatus ei oikein kulje.

Niin joo, onneksi koulu toimii hyvänä harjoituskenttänä tulevaan ammattiin: naisvaltainen opiskeluaika, naisvaltainen opettajakunta, pärstäkertoimen perusteella arvioimista, miljoona koulutyötä ja tentti kahden viikon välein. Kyllä tällä sekoituksella itsensä aika piippuun saa. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinteistönvälittäjän voi tienata aika hyvin. Tosin silloin se kyllä vaatii viikonloppu- ja iltatöitä. Yhtään välittäjää en tiedä, jolla työ sujuisi ja palkka olisi hyvä niin, että ei tarvitsisi paljoa tehdä toimistotyöajan päälle. Aika monta väsynyttä välittäjää olen kyllä tavannut.

Tuo on totta, ei ole välttämättä kultakaivos tuokaan homma. Kaveri kävi kurssit, teki puoli vuotta hommia ja vaihtoi takaisin vanhoihin hommiin. Ei tosin hoitoalalle..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...