Jump to content
MAINOS

Sairaankuljettajalle syyte kuolemantuottamuksesta


OldOne

Recommended Posts

Siinä kohtaa kun ajoneuvon hallinta katoaa, on ihan sama, mistä sitä syyllistä etsitään.

Kun ajoneuvon hallinta katoaa kuskilta niin kyllä se aika yksiselitteisesti syy on penkin ja ratin välissä.

Joo, onhan se syyllinen se kuski. Ottakoot kaiken vastuun myös siitä, että sattui omalle vuorolle tuollainen kuljetus, jossa joutui nuoren aikuisen aivoilla arvioimaan kiireen liian kovaksi.

Vaikka miten asiaa pyörittelee ja sympatiseeraa nuorta kuskia, niin hänen piikkiin tämä onnettomuus taitaa mennä. Jos ajaa autoa tilanteeseen nähden liian nopealla vauhdilla ja päätyy pusikkoon sillä seurauksella, että vauva kuolee, niin sanktiota siitä seuraa.

Onkohan kukaan oikeasti perehtynyt tähän tilanteeseen ja mistä se johtui? käsittäkseni esitutkinta pöytäkirjat ovat julkisia.

kaikki hälytys ajoa ajavat tekevät sitä omien kykyjensä mukaan, arvioiden liikenteen kelin ja nopeuden sopivaksi. jos kuljettaja on parhaan kykynsä mukaan arvioinut tilanteen ja silti rysähtää ei häntä tulisi rangaista mistään. Surullinen totuus on, että meidät velvoitetaan ajamaan hankalissakin olosuhteissa hälytys ajoa ja ei syy aina ole siellä penkin ja ratin välissä. esimerkiksi keli voi muuttua täysin yllättäen erilaiseksi. Kyselenkin tässä, että minkälainen on sairaankuljettajan oikeus turva? vaaditaan ajamaan riski rajoilla ja sitten kun rysähtää on se oma syy? liekköhän saanut liitoltaan asianajajan?

mikäli tässä nyt tuomitaan kuoleman tuottamuksesta, taidan kysellä asianajajalta onko minun pakko ajaa hälytysajoa ollenkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 78
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Surullinen totuus on, että meidät velvoitetaan ajamaan hankalissakin olosuhteissa hälytys ajoa ja ei syy aina ole siellä penkin ja ratin välissä. esimerkiksi keli voi muuttua täysin yllättäen erilaiseksi. vaaditaan ajamaan riski rajoilla ja sitten kun rysähtää on se oma syy?

Hälytysajoa voi ajaa vaikka 20km/h jos olosuhteet niin vaativat. Toki virhearviointeja tapahtuu kaikille ja vahinkoja sattuu, se on selvä, mutta kukaan ei todellakaan 'vaadi' ketään ajamaan hälytysajoa riskirajoilla tai niiden yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ympäristön paineetkin voivat asiaan vaikuttaa, olen eräänkin kerran kuullut lääkärin suusta, että "tällä potilaalla on erittäin kiire" "teillä on noin 1 tunti saada tämä leikkuriin".... Ja sitten vielä kun kuljetus matka on 140 km+ hesan ruuhkat, niin siinähän riemua revitään... Ja sitten jos potilas menehtyy autoon, niin taas syyttävä sormi tojottaa kohti naamaa, "ajoitteko tarpeeksi nopeasti"... Kerrankin eräs omainen soitteli perää ja kysyi kauanko matka kesti, kun mies oli kuollut kyytiin, ja ajoimmeko tarpeeksi lujaa? Eli teit niin tai näin; ajoit pöheikköön tai ajoit hiljaa tai kovaa, jos potilas kuolee autoon, aina haetaan syyllistä (tämä nyt oli aika kärjistettettyä, mutta yksi syy siihen miksi onnettomuuksia sattuu)...  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Surullinen totuus on, että meidät velvoitetaan ajamaan hankalissakin olosuhteissa hälytys ajoa ja ei syy aina ole siellä penkin ja ratin välissä. esimerkiksi keli voi muuttua täysin yllättäen erilaiseksi. Kyselenkin tässä, että minkälainen on sairaankuljettajan oikeus turva? vaaditaan ajamaan riski rajoilla ja sitten kun rysähtää on se oma syy? liekköhän saanut liitoltaan asianajajan?

mikäli tässä nyt tuomitaan kuoleman tuottamuksesta, taidan kysellä asianajajalta onko minun pakko ajaa hälytysajoa ollenkaan?

Hieman särähti kohtaan noi alleviivatut ja mustatut kohdat. Kuka ihme meidät velvoittaa ja vaatii ajamaan hälytysajoa riskin rajoilla?

Käsittääkseni kuljettaja päättää siitä millä nopeudella sinne kohteeseen mennään oli se vaikka 20 km/h kuten osku sanoi. Jos keliolosuhteet yllättävät ja mettään mennee niin kyllä siitä tuomio tulee kuten normaalille autoilijalle joka ei ole ajanut tilanteen vaativaa nopeutta.

Pidempään alalla olleet ovat  varmaan joutuneet tilanteeseen jossa ei yksinkertaisesti voi ajaa edes normaalinopeutta esim. lumimyrskyn takia. Mitä silloin on tehty? Ajettu riskin rajoilla pakolla yli sallitun tienopeuden  koska kyseessä on pilli keikka vai lyöneet hälytysajon seis ja ajaneet tilanteen vaatimaa nopeutta ilman riskejä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuljettaja teki virheen, se on ihan ihmillistä ja mahdollista jopa minulle. Se että tässä pitää joku vetää hirteen, ei tuo tuota uhria takaisin, olisi muutenkin kuollut jokatapauksessa.

ps. se että auto ei pysynyt tiellä ei johtunut iästä vaan siitä että kuljettaja oli nainen *pakollinen hymiö*

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pidempään alalla olleet ovat  varmaan joutuneet tilanteeseen jossa ei yksinkertaisesti voi ajaa edes normaalinopeutta esim. lumimyrskyn takia. Mitä silloin on tehty? Ajettu riskin rajoilla pakolla yli sallitun tienopeuden  koska kyseessä on pilli keikka vai lyöneet hälytysajon seis ja ajaneet tilanteen vaatimaa nopeutta ilman riskejä?

Kuokka on aivan oikeilla jäljillä, kuski päättää tilanteen mukaan täysin itsenäisesti mikä on keikan kiireellisyysaste, hätäkeskuksen koodit ovat ainakin minulle pelkästään ohjeellisia neuvoja.

Ja asiaan liittyen; ainoastaan kuski huolehtii vilkuista ja pilleistä. Jos minun ajaessa hälytysajoa kollega alkaa pillejä räpläämään niin on erittäin iso riski saada näpeilleen. Tämäkin liittyy tähän kuskin oikeuteen valita kulloiseenkin tilanteeseen sopiva ajorytmi ja nopeus; siihen ei ole kenelläkään muulla sananvaltaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näinhän se taitaa olla että syy kolariin on aina enemmän tai vähemmän kuljettajasta johtuva. Autot kun ei itsestään mihinkään suistu. Ja nopeudesta hälytysajossa päättää kuljettaja, kuten aiemmin jo joku mainitsikin.

Hälytysajo on jonkun tutkimuksen mukaan 4 kertaa vaarallisempaa. Monesti hälytysajolla saavutettu ajallinen hyöty on varsin minimaalinen, joten joskus on ihan paikallaan ajella ns. "reippaasti celsiuksena"

Kohta otsikoissa : "Liukas keli suisti autoja ojaan"  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä se vauva siitä henkiin herää, vaikka kuinka vatvotaan, että kuka on syyllinen.

Täällä on helppo kertoa, miten sitä hälytysajoa ajetaan, mutta on niitä onnettomuuksia sattunut kokeneillekin sairaankuljettajille.

Ja kuka meistä laskee renkaiden nastat työvuoron alussa? En minä ainakaan.

Mielestäni tämän keskustelun voisi jo lopettaa. Uskon, että kyseinen kuljettaja on saanut aika kovan rangaistuksen jo siinä, että elää loppuelämänsä tämä onnettomuus ja vauvan henki tunnollaan. Ja "virallinen" rangaistus on vielä tulossa. Sitten taas asiaa ruoditaan lehtien palstoilla ja muualla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hki häkessä on mua monta vuotta naurattanut tää,kun tarjoavat kyytiä yksityiselle,eli "nyt olis heti daavid",sit kun on sanottu ettei oo,niin kohta helähtänyt pelalle ceenä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni tämän keskustelun voisi jo lopettaa.

Ko. tapauksesta keskustelu voidaan lopettaa, muuten yleisemmällä tasolla hälytysajosta ja sen riskeistä pitäisi vastaavasti keskustella paljon enemmän.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että näiden toimittajien tulisi selvittää asioita hivenen laajemmalti, eikä vain kuten tässä, yhden katkeran oloisen tekstin kautta. Maamme yli 200 yritystä eivät takuulla ole kaikki samanlaisia ja mikäli tämä jannu /jannutar on "15 vuoden uraputken" aikana todellakin nämä kaikki käynyt tsekkaamassa, on siinä paikka vaihtunut aikas tiiviisti. Ei voi muuta sanoa kuin että aika ajattelematon tyyppi; haukkuu oikein lehdessä mennen tullen työkaverinsakin ja yrittää lietsoa vieläpä yleistä huolta. Nämä jos mitkä ovat kyllä asiattomuuksia. Laittais sitten vaikkapa nimensä reilusti esiin. Munaton.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi luoja kun mä tykkään näistä omaan pesään paskojista angry.png  ...on tosi hienoa kun kansa lukee näitä viisauksia ja seuraavan kerran kohteessa saa kuulla olevansa epäpätevä "pommiauton kuljettaja".... Kiehuu!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pohdittavaa nuorille ja konkareille: mitä yhteistä on intuboinnilla ja hälytyajolla?

1. Kummassakin mokaaminen tarkoittaa sitä että huonosti käy

2. Kumpaakaan ei opi pelkästään vierestä katsomalla

3. Kumpaakaan nuoret eivät monessakaan paikassa saa tehdä koska heillä ei ole tarpeeksi kokemusta

4. Mitäs teet kun ensimmäistä kertaa jouduit/joudut jompaa kumpaa tekemään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jopa oli kommenttia tuolla Iltalehdessä... mutta tuo rattiinnukahtamisasia oli hyvä vetää esiin. Ainoa vaan, että yhtä lailla sitä pitkää päivää tekevät rengit kuin isännätkin. Yli vuorokauden, pahimmassa tapauksessa kaksi, valvoneena, ei kukaan voi väittää että vireystila olisi optimaalinen. Sellainen työpari ensin jollekin visaiselle keikalle ja sitten vielä toinen rattiin ja toinen hoitamaan kuljetuksen ajaksi, pelottavaa mutta totta.

Kaikki sympatiat tuolle nuorelle sairaankuljettajalle: keli voi yllättää kenet tahansa, kokeneenkin kuljettajan. Sitäpaitsi, mun mielestä 100 km/h ei ole huomattava ylinopeus. Tuollaisella kyydillä on paineita joka osapuolella. Mun kokemuksen mukaan tapana on tiedustella saattavalta/ lähettävältä lääkäriltä, kuinka kiire on. Ja jos keskosta lähdetään siirtämään Seinäjoelta Helsinkiin, on todella kiire. Toisaalta, intuboitua keskosta ei kovasti voi tien päällä röykyttää, se putki on niin pieni, että se luiskahtaa silmänräpäyksessä väärään paikkaan, kun rysäyttää isompaan töyssyyn.

Yleisesti olen sitä mieltä, että näitten hommien takia ei kannata itseään, kollegaansa tai potilasta liikenteessä tapattaa. Malttia ja harkintaa, hälytysajohan ei tarkoita sitä, että yritetään ajaa mahdollisimman lujaa, vaan sitä, että koetetaan päästä etenemään liikenteessä mahdollisimman vaivattomasti. Joskus aika on rahaa, mutta epätieteellisen havainnointini mukaan esim. meidän 90 km:n kuljetusmatkalla aluesairaalasta yliopistosairaalaan vauhdilla voidaan voittaa 5-10 minuuttia, ja kun se suhteutetaan siihen, miten epämukavana matka koetaan sikaosastossa, monastikaan ei sukka syylärissä ratkaise mitään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuljettaja teki virheen, se on ihan ihmillistä ja mahdollista jopa minulle. Se että tässä pitää joku vetää hirteen, ei tuo tuota uhria takaisin, olisi muutenkin kuollut jokatapauksessa.

Oletkos joku selvännäkijä vai  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuljettaja teki virheen, se on ihan ihmillistä ja mahdollista jopa minulle. Se että tässä pitää joku vetää hirteen, ei tuo tuota uhria takaisin, olisi muutenkin kuollut jokatapauksessa.

Oletkos joku selvännäkijä vai  huh.gif

Meinnaatkos että ihan tahallaan sitten vai?? Taitaa olla parempi kun täät ketju lopuis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oletkos joku selvännäkijä vai  huh.gif

Nää kommentit vois kyllä mielestäni jättää pois  ;D

Sitten itse aiheeseen: Todella valitettava tapaus, surullinen ja traaginen. Toivottavasti ko. kuski ei hajoa täysin näiden keltaisen median otsakkeiden takia....

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuljettaja teki virheen, se on ihan ihmillistä ja mahdollista jopa minulle. Se että tässä pitää joku vetää hirteen, ei tuo tuota uhria takaisin, olisi muutenkin kuollut jokatapauksessa.

Oletkos joku selvännäkijä vai  huh.gif

Meinnaatkos että ihan tahallaan sitten vai?? Taitaa olla parempi kun täät ketju lopuis.

Oletkos joku selvännäkijä vai  huh.gif

Nää kommentit vois kyllä mielestäni jättää pois  ;D

Sitten itse aiheeseen: Todella valitettava tapaus, surullinen ja traaginen. Toivottavasti ko. kuski ei hajoa täysin näiden keltaisen median otsakkeiden takia....

Tarkoitin sitä, että mistäs tämä elämäntähti sen tietää että uhri olisi kuollut joka tapauksessa.. käsittääkseni hän kuitenkin kuoli tämän onnettomuuden takia, toki voin olla väärässä, oikaiskoon se joka tietää paremmin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin sitä, että mistäs tämä elämäntähti sen tietää että uhri olisi kuollut joka tapauksessa.. käsittääkseni hän kuitenkin kuoli tämän onnettomuuden takia, toki voin olla väärässä, oikaiskoon se joka tietää paremmin..

Elämäntähti tarkoittanee sitä, että vaikka kuski lynkattaisiin lehdistön puolesta, niin lapsi pysyy joka tapauksessa kuolleena. Ainakaan itselle ei Elämäntähden kommentista tule mikään muu mieleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän ulosajoon sopii hyvin tuo iänikuinen lause: "Tilannenopeus liian suuri!"

Moni kakarakin saa alkunsa tuosta syystä - kun kaikkea tarpeellista ei ehdi tehdä, kun aikaa on vähän ja perille pitäis päästä. Harjoittelemalla tässäkin päästäneen huomattavasti _laadullisesti_ parempiin tuloksiin. ;D

Tuossa kettingissä viitattiin useastikin erilaisiin ääritilanneharjoituksiin. Suosittelen myös. Se on  kivaa. Jokainen vältetty naarmu, kolaus, ojasta veto jne on kallista lystiä omien reaktioiden harjoittamisen rinnalla. Kun tulee uskoepäusko, niin luovutaan leikistä  - ja mettäänhän se menee kun leipävaunulle ohjat antaa. Nää nyt on sellaisia perspsykologifaktoja, jotka tiedetään kun väkeä koulutetaan.

Siinä on renkiä aika paha syyttää,

jos isäntä käskee rattia kääntää.

Jos taustalla ei ole oikeaa harjoitusta,

eessä monesti on metsä sysimusta.

Pihassa seisoo monta autoa uutta,

rengit kun entiset romuks ajoi ojan kautta.

On rengit liikkeellä neljällä pyörällä,

vaan ainoastaan tasaisella talossa sisällä.

Isäntä rahoja harjotuksissa säästi,

niin rengit eläkkeelle aikaisin päästi.

Kelläs sitten on kivaa ?

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olisi muutenkin kuollut jokatapauksessa.

Tarkoitin sitä, että mistäs tämä elämäntähti sen tietää että uhri olisi kuollut joka tapauksessa.. käsittääkseni hän kuitenkin kuoli tämän onnettomuuden takia, toki voin olla väärässä, oikaiskoon se joka tietää paremmin..

Elämäntähti tarkoittanee sitä, että vaikka kuski lynkattaisiin lehdistön puolesta, niin lapsi pysyy joka tapauksessa kuolleena. Ainakaan itselle ei Elämäntähden kommentista tule mikään muu mieleen.

Ai mun mielestä lause "olisi kuollut muutenkin jokatapauksessa" kuulostaa juuri siltä, että uhri olisi kuollut ilman onnettomuuttakin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikkihan me kuollaan aikanaan.

Muistaakseni täällä Pääkaupunkiseudulla on muutaman yrityksen porukka käynyt ajokursseilla. Itse olen käynyt Poliisiopistolla viikonlopun kurssin, siis lanssin kanssa.

Nyt kun nuo laatustandardit yms. velvoittavat koulutukseen niin siihenkin vedoten on hyvä mennä pomon luo puhumaan tuosta ajokoulutuksesta.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai mun mielestä lause "olisi kuollut muutenkin jokatapauksessa" kuulostaa juuri siltä, että uhri olisi kuollut ilman onnettomuuttakin...

Melkoista jeesustelua. Jos irroitat tuon pätkän Elämäntähden tekstistä, niin siltähän se kuulostaa. Mutta jos luet koko lauseen, tarkoitus on aivan toinen.

Saat puolestani ymmärtää tuon tekstin miten haluat, aivan sama minulle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...