Jump to content
MAINOS

Sairaankuljettajalle syyte kuolemantuottamuksesta


OldOne

Recommended Posts

Ambulanssin kuljettaja ajoi hälytysajossa 80 alueella 120km/h ja ohitustilanteessa menetti auton hallinnan ja törmäsi puihin. Kyydissä ollut tyttövauva menehtyi. Kolarissa loukkaantuivat myös kuljettaja sekä kyydissä olleet lääkäri ja sairaanhoitaja. Nuorelle kuskille luettiin Ikaalisten käräjäoikeudessa syytteet kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ajoneuvorikkomuksesta.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200710306784997_uu.shtml

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 78
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eikö tämä kuljettaja ollut tosi nuori, sellainen alle 20-vuotias? Jollain on kyllä harkintakyky pettänyt täysin jos ovat noin nuoren tyypi rattiin päästäneet.

Muoks: 21-vuotias nainen kyseessä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi surullista että tällaista sattuu, mutta voi sitä sattua kokeneemmallekin kuljettajalle :(  Kyllä välillä hälytysajossa, vaikka kuinka on varovainen, joku riemu-idiootti on meinannut tieltä kilkata, kun ei peileihin katsota. Tällaisia vaaratilanteita tulee varsinkin leveillä valtateilla, jossa ohittaminen on suht helppoa, mutta ei siihen kuitenkaan mahdu 2 rekkaa, ambulanssia ja henkilöautoa rinnakkain...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastuu on aina kuljettajalla, myös ajoneuvon kunnosta.

Eikös tuota pykälää muutettu tuossa viime vuonna että yrityksellä on myös vastuu ajoneuvosta? Perusteluna se että vaikka kuski sanoo että pitää korjata niin firma ei korjaa.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tietoa, millä kiireellisyys koodilla tässä on ajeltu?

Tuskin merkitystä onko a vai b, koska luulisin että kuski on vaan yrittänyt päästä nopeasti Helsinkiin huonolla tuloksella. Mut käsitin kuitenkin noista lehtijutuista että kiireellisenä olisi kuljetettu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän se berttasiirto ollut. Keli oli tuolloin todella petollinen, aamulla oli paikkapaikoin ihan sulaa ja taas toisaalla tie peilijäässä. Ei meinannu kotipihalla pystyssä pysyä. Tuollaisessa kelissä jopa 80km/h voi olla liikaa, pienikin ohjausvirhe suistaa auton kuin auton ojaan. Varoittava esimerkki kaikille, etenkin kun nyt taas liukkaat kelit lähenee.

Käsittääkseni se vastuu ajoneuvosta on yrityksellä/palveluntarjoajalla juurkin Söpen mainitseman syyn takia.

Olkaammehan varovaisia liukkailla teillä tänäkin syksynä, niin kiire ei ole koskaan. Mielummin ehjänä perille kuin ei perille lainkaan.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina tulee naristua pienestä palkasta jne jne. mut jotain hyvääkin on et kalusto on kyllä kunnossa.. Ei tarttee ees ite huolehtii siitä et renkaissa on kunnolla uraa/nastoja, ne kyl vaihtuu hyvissä ajoin ennen sitä alta pois! jotenkin vaan tuntuu et eikö tuon pitäisi olla itsestään selvyys.

Mut kaikenkaikkiaan aivan kauhee tilanne etenkin omaisille mutta varmasti myös hoitureille jotka kuitenkin parastaan varmasti aina yrittää.

Viikonlopuksi ois luvassa pakkasta ja lunta joten ajellaan varovasti kellä viikonloppu kiinni on  cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastuu on aina kuljettajalla, myös ajoneuvon kunnosta.

Eikös tuota pykälää muutettu tuossa viime vuonna että yrityksellä on myös vastuu ajoneuvosta? Perusteluna se että vaikka kuski sanoo että pitää korjata niin firma ei korjaa.

Nämä kohdat ovat voimassa olevassa lainsäädännössä,onnettomuus tilanteissa poikeuksetta kuljettajaa syytetään tieliikennelain perusteella.

Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

9 §

Vastuu ajoneuvon kunnosta, rekisteröinnistä ja katsastuksesta

Ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen ja, jos sitä edellytetään, rekisteröity ja asianmukaisesti katsastettu.

Jos ajoneuvoa kuljettaa sen omistajan tai haltijan työntekijä, työnantajan on huolehdittava siitä, että ajoneuvo on liikennekelpoinen, kun se luovutetaan työntekijän kuljetettavaksi, ja että ajoneuvo tarkastetaan ja huolletaan riittävän usein sen pitämiseksi liikennekelpoisessa kunnossa. Kuljettajan on viipymättä ilmoitettava työnantajalle ajoneuvon kunnossa havaitsemistaan puutteista, joita hän ei voi itse korjata

Tieliikennelaki 3.4.1981/267

23 §

Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Olkaahan varovaisia tiepäällä talvi tekee tuloaan myös etelä- ja keski-suomeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kyseisessä tapauksessä syytteet sai firman edustaja. Juuri asiaa luin Iltalehdestä. Kyllähän kuskin pitää olla kuitenkin tietoinen autonsa kunnosta, eikä suostua liikenteeseen, jos siinä jotain noinkin selkeetä on vialla.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kyseisessä tapauksessä syytteet sai firman edustaja. Juuri asiaa luin Iltalehdestä. Kyllähän kuskin pitää olla kuitenkin tietoinen autonsa kunnosta, eikä suostua liikenteeseen, jos siinä jotain noinkin selkeetä on vialla.

Mitäs selkeetä siinä oli vialla? Nastoja yhdessä renkaassa liian vähän. Siis lehtijutun perusteella. En mä ainkaan koskaan ole laskenut työauton nastoja, enkä kyllä omankaan.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Siinä kohtaa kun ajoneuvon hallinta katoaa, on ihan sama, mistä sitä syyllistä etsitään. Kyseessä oli nuori kuljettaja, jolla oli hätäajo. Ei nuorella ole kokemusta ajoneuvon käyttäytymisestä kovissa nopeuksissa eri sääoloissa. Siti oli nopea kuljetus kyseessä. Turha tässä on kenestäkään tehdä syyllistä. Eri asia on, jos joku vetää kännitä ja lähtee rattiin.

Uskon ymmärtäväni vanhempien surun. Katainen sanoisi, että olisi se siltikin saattanut kuolla, mutta me hoitajat tiedämme, että olisi se saattanut selvitäkin, jos olisi ajoissa päässyt lastenklinikalle. Varmasti jokainen ohitus tehtiin parhaalla mahdollisella harkinnalla, johon 21-vuotias lähihoitaja kykeni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä kohtaa kun ajoneuvon hallinta katoaa, on ihan sama, mistä sitä syyllistä etsitään.

Kun ajoneuvon hallinta katoaa kuskilta niin kyllä se aika yksiselitteisesti syy on penkin ja ratin välissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Siinä kohtaa kun ajoneuvon hallinta katoaa, on ihan sama, mistä sitä syyllistä etsitään.

Kun ajoneuvon hallinta katoaa kuskilta niin kyllä se aika yksiselitteisesti syy on penkin ja ratin välissä.

Joo, onhan se syyllinen se kuski. Ottakoot kaiken vastuun myös siitä, että sattui omalle vuorolle tuollainen kuljetus, jossa joutui nuoren aikuisen aivoilla arvioimaan kiireen liian kovaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, onhan se syyllinen se kuski. Ottakoot kaiken vastuun myös siitä, että sattui omalle vuorolle tuollainen kuljetus, jossa joutui nuoren aikuisen aivoilla arvioimaan kiireen liian kovaksi.

Vaikka miten asiaa pyörittelee ja sympatiseeraa nuorta kuskia, niin hänen piikkiin tämä onnettomuus taitaa mennä. Jos ajaa autoa tilanteeseen nähden liian nopealla vauhdilla ja päätyy pusikkoon sillä seurauksella, että vauva kuolee, niin sanktiota siitä seuraa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä kohtaa kun ajoneuvon hallinta katoaa, on ihan sama, mistä sitä syyllistä etsitään. Kyseessä oli nuori kuljettaja, jolla oli hätäajo. Ei nuorella ole kokemusta ajoneuvon käyttäytymisestä kovissa nopeuksissa eri sääoloissa. Siti oli nopea kuljetus kyseessä. Turha tässä on kenestäkään tehdä syyllistä. Eri asia on, jos joku vetää kännitä ja lähtee rattiin.

Uskon ymmärtäväni vanhempien surun. Katainen sanoisi, että olisi se siltikin saattanut kuolla, mutta me hoitajat tiedämme, että olisi se saattanut selvitäkin, jos olisi ajoissa päässyt lastenklinikalle. Varmasti jokainen ohitus tehtiin parhaalla mahdollisella harkinnalla, johon 21-vuotias lähihoitaja kykeni.

Anteeksi, pitää avautua. Oma lehmä ojassa nääs. Lukematon joukko nuoria kykenee ajoneuvon hallintaan erittäin vaativissakin olosuhteissa. Kysymys on aina kuljettajan henkilökohtaisesta taidosta. Jos kuljettajan katsotaan hallitsevan auton normaalissa ajossa hyvin, niin voidaan alkaa miettimään ensimmäistä hälytysajoa. On aivan turhaa lähteä yleistämään jonkun ikäryhmän ajotaitoja, koska kuten tiedämme poikkeuksia mahtuu aina joukkoon. Ajotaito ei myöskään kehity yhdelläkään hoitoalan oppitunnilla olipa kyseessä kouluaste mikä tahansa.

Minun ajamaa hälytysajoa on joskus sanottu huonoksi ja kun kysyin että miksi se on huonoa sain vastaukseksi "että koska olet nuori ja lähihoitaja" Seuraavan aarne-bertan ajoikin arvostelija itse. Koskaan en ole pelännyt niin paljoa. Mutta mitäs siihen voi sanoa. Taito, viisaus ja koulutus on puhunut..

Terveisin FIA lisenssi nro. 3034171...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hätäajo.

Hälytysajo.

Siti oli nopea kuljetus kyseessä.

Hälytysajo ei tarkota että pitää ajaa rystyset valkosena, talla pohjassa pillit ujeltaen määränpäähän. Turvallisesti pitää ajaa aina, riskit, ajo-olosuhteet ja ympäristö huomioiden. Kaikienkaikkiaan todella kurja tapaus, mutta jos kuljettaja ajaa niin lujaa että menettää autonsa hallinnan, sillon hän on ajanut liian kovaa.  :-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On aivan turhaa lähteä yleistämään jonkun ikäryhmän ajotaitoja, koska kuten tiedämme poikkeuksia mahtuu aina joukkoon.

Poikkeuksia varmasti mahtuu joukkoon, mutta 21-vuotiaalla erittäin harvoin on ajokokemusta niin paljoa, että vaaratilanteiden ennakointi ja niistä selviytyminen olisi hanskassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On aivan turhaa lähteä yleistämään jonkun ikäryhmän ajotaitoja, koska kuten tiedämme poikkeuksia mahtuu aina joukkoon.

Poikkeuksia varmasti mahtuu joukkoon, mutta 21-vuotiaalla erittäin harvoin on ajokokemusta niin paljoa, että vaaratilanteiden ennakointi ja niistä selviytyminen olisi hanskassa.

Niin julmalta kuin se kuulostaakin, niin lanssin rattiin hypätessään oletusarvona on juurikin se, että kuski kykenee ennakoimaan, selviytymään ja ajamaan taitojensa edellyttämällä tavalla. Ikävä tapaus, joka jättää elinikäiset jäljet sekä menehtyneen vauvan omaisiin että myös kuljettajaan.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei me kuitenkaan täällä kaikkee tiedetä olosuhteista ja muista.eka hälytysajohan tulee jokaiselle vastaan oli sit valmis siihen tai ei.onneks sai itte istua toista vuotta repsikkana et oli vähän hajulla asiasta.MUTTA onnettomuus ei tule kello kaulassa!!!

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On aivan turhaa lähteä yleistämään jonkun ikäryhmän ajotaitoja, koska kuten tiedämme poikkeuksia mahtuu aina joukkoon.

Poikkeuksia varmasti mahtuu joukkoon, mutta 21-vuotiaalla erittäin harvoin on ajokokemusta niin paljoa, että vaaratilanteiden ennakointi ja niistä selviytyminen olisi hanskassa.

Tietysti ajamalla oppii ajamaan. Eli kysymys kuuluukin : Montako kertaa vuodessa te hälytysajoa ajavat harjoittelette vuodessa moottoriradalla, jääradalla tai vastaavalla auton hallintaa ääritilanteissa? Ääritilanteiden hallintaa kun ei opi yksikään ajamalla kauppakassilla kodin kaupan ja työpaikan väliä. Ihan sama vaikka olisi kuinka vanha. Seikka josta kukaan ei ole maininnut on kuljettajan asenne ajamiseen. Jos mielessä pyörii vain sinivalot tai paikasta A paikkaan B siirtyminen, niin ei kuulosta kovin lupaavalta. Tärkeintä pitäisi olla turvallisuus.

Suosittelen vilpittömästi ihan jokaiselle autoilijalle käyntiä jää -tai liukkaankelin radalla kokeilemassa väistöjä, jarrutuksia ja erilaisia kaarrenopeuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Tulee mieleen, että vaaditaanko me ehkä vähän liikaa tältä yhteiskunnalta - ajatellen peruspalveluja nimittäin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...