Jump to content
MAINOS

Työn kuormittavuus ja tyky-toiminta


Debardoliino

Recommended Posts

Moikka

Niin paljon siitä puhutaan, nimittäin työssä jaksamisest aja työn kuormittavuudesta. Itsekkin ajattelen alan vaihtoa kyseisen asian takia. Mutta voiko asialle tehdä mitään, voiko psyykkistä ja sosiaalista työssä jaksamista parantaa työyhteisölähtöisesti? Voiko Tyky-toiminnasta olla apua?

Jos sinulla on kokemusta Työn psyykkisestä ja/tai sosiaalisesta kuormittavuudesta ja siitä miten sitä on työpaikallasi hoidettu (tai oltu hoitamatta) niin kerroppa mulle.

Olen tässä itsekseni miettinyt, uskallanko ujona avata suuni ja pyytää työterveyshuoltoa tai jotain muuta tahoa parantamaan työolojamme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Omassa työssä asiaa on puhuttu lähes tuloksetta jo kauan. Ollaan oltu yhteydessä työterveyteen, työsuojeluvaltuutettuun jne. Porukkaa on lähes koko ajan sairaslomalla uupumuksen takia. TYKY-päiviä on kaksi keväällä, jotta kaikki pääsee mukaan. Niissä sitten puhuu usein joku psykoklogi, kuinka työilmapiiriä pitäisi hoitaa ja antaa muutamia ehdotuksia miten edetä asiassa. Siellä TYKY-päivällä kaikki on innolla mukana asiassa. Mutta kun arki koittaa, niin mitään ei yleensä tapahdu, vaan raskas työ vie mehut ja jatketaan samaan malliin eli yritetään pärjätä edes se päivä mitä eletään. Tällä hetkellä työkykyä ylläpitävät toimet ovat ihan työntekijästä kiinni, työyhteisöllisesti parasta antia ovat saunaillat yms tapahtumat, jossa puretaan asioita. Saunailta kyllä laskee hetkeksi työkykyä, mutta pidemmällä ajanjaksolla ovat olleet hedelmällisempiä kuin itse TYKY-päivät.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Töissä alkaa valitettavasti pinna olla sen verran tiukalla, että vaihtoehdot käy vähiin. Sijaisia ei saa, on enemmänkin normi että jäät aamusta iltaan, illasta yöhön ja kruununa kaikelle - yöstä aamuun. Ylityöt paukkuu joka listassa ja jo suunniteltuja tunteja saattaa olla yli 130 ( en ole kuitenkaan vuosityöajassa tai muussakaan järjestelmässä).

Tyky-päiviä ehkä x 1 / vuosi, ei auta. Työnohjausta on pyydetty, ei ole vielä näkynyt. Henk.koht alkaa kytkimen nosto heti kun tämä työtaistelu on ohi. Nyt riitti.

Ai lempiväri? Tällä hetkellä sellainen tuskanpunainen ja paskanruskea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on ongelmana fyysisesti raskas työ, ahtaat tilat (erittäin paljon valvontalaitteita). Suurella osalla kolleegoista niska-hartiaseudun vaivoja. ATK-päätteet ja tasot niin vanhoja ettei niiden säätäminen onnistu. Olen yrittänyt puhua asiasta työterveyshuollossa, mutta ne toteavat ettei asialle voi tehdä mitään ja vihjailevat että olen väärällä alalla. Jonkin sortin ergonomiaprojekti oli käynnissä, mutta siinä keskityttiin vain potilasnostoihin - mikä sinänsä tärkeää sekin. Ahtaat tilat kuuluvat kuulemma työsuojelun piiriin. On se kumma, kuinka kaikki tahot pesevät kätensä näistäkin asioista. Sitten jos koitat nostaa asiaa esiin, sinut leimataan kykenemättömäksi työhön jota teet. ;) Että semmoista peliä valtakunnan ykkössairaalassa.

http://vapaatvaikuttajat.net/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Tässä kohden täytyy kehua Helsingin kaupunkia työnantajana. Meillä nuo tykyttelyt ovat olleet sisällöltää virkistävän vaihtelevia. Lisäksi alkoholin nauttimista ei sallita, mikä on omiaan tekemään tapahtumista mielikuvituksekkaampia. No, Helsingin kaupungillakin on työyksiköiden välillä varmaan suuria eroja. Halusin vain ilmoittaa, että meillä homma toimii kivasti. Silti irtisanoin itseni, mutta [pyhimys]teinkin sen epäitsekkäistä syistä[/pyhimys].

Lisään: Tosin täytyy myöntää, että kaikesta positiivisesta tyky-ilmapiiristä huolimatta kaikki unohtuu muutamassa päivässä. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...