Jump to content
MAINOS

Työtaistelu ahdistaa


Vieras: S-hoo

Recommended Posts

Tää työtaistelutilanne on alkanut ahdistaa mua enenevässä määrin, kun työnantajan otteet kovenevat. Ymmärrän kyllä, että työnantajalla on kovat piipussa ja pelottelutaktiikalla halutaan saada perumisia irtisanomisiin ja rivejä kaikin tavoin hajotettua. Silti en mahda sille mitään, että ahdistuin uusista listoista joissa 20.11 alkaen on irtisanoutuneitten kohdalla pelkkää ..... :ää. Itsekin irtisanoutuneena mua pelottaa, että mitä jos tää meneekin ihan mönkään, jos me ei saada työpaikkojamme takasin. Jos,jos... Varmuus ja taistelutahto hupenee meikäläisellä samaa rataa. En tiedä minkä potkun persauksille tarttisin, että saisin luottamuksen Tehyyn ja meidän asian oikeutukseen takaisin. Selvennän vielä, että mua ei ahdista mikään potilaitten hoidotta jääminen ym. vaan puhtaasti omat taloudelliset asiat jotka tässä on vaakakupissa.

Miten te muut? Onko lippu edelleen korkealla vai onko välillä epävarmuuden hetkiä? Ja jos on, niin miten olette niistä selvinneet?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

On mulla kans noita epävarmuuden hetkiä silloin tällöin, varsinkin kun olen kaiken kukkuraksi nykyään määräaikainen työntekijä. Meillä on  laitettu sh-toimi auki (sen piti olla jäädytettyjä) ja nyt kun on hakukielto, joten sitä ei voi hakea ja sijaisuuden jatkosta ei ole tietoa. Talous on se mikä ahistaa... Jotenkin mä vaan en millään jaksa uskoa, että irtisanoutumiset annetaan realisoitua. No, kaikesta epävarmuudesta huolimatta olen kaikessa mukana ja uskon ja toivon, että Suomi tulee järkiinsä. 

Elä, älä ole!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vielä 3 viikkoa aikaa neuvotella. tahdon uskoa että sopimukseen päästään ettei 12000 hoitajan tosiaan tarvi jäädä kotiin 20.11. itselläni sellainen tilanne kun olen opiskelija, eikä tehy huoli opiskelijoiden sekä lähellä eläkettä olevien hoitajien nimiä irtisanomislistalle, niin ainoa tuloni on tällä hetkellä työskentely. Jos tehyn lakko ois laajennettu myös opiskelijoihin ja me saisimme myös lakkoavustusta oisin varmasti lähtenyt mukaan taisteluun ja hakenut lisätöitä vaikkapa jonnekki siivoojaksi.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää työtaistelutilanne on alkanut ahdistaa mua enenevässä määrin, kun työnantajan otteet kovenevat. Ymmärrän kyllä, että työnantajalla on kovat piipussa ja pelottelutaktiikalla halutaan saada perumisia irtisanomisiin ja rivejä kaikin tavoin hajotettua. Silti en mahda sille mitään, että ahdistuin uusista listoista joissa 20.11 alkaen on irtisanoutuneitten kohdalla pelkkää ..... :ää. Itsekin irtisanoutuneena mua pelottaa, että mitä jos tää meneekin ihan mönkään, jos me ei saada työpaikkojamme takasin. Jos,jos... Varmuus ja taistelutahto hupenee meikäläisellä samaa rataa. En tiedä minkä potkun persauksille tarttisin, että saisin luottamuksen Tehyyn ja meidän asian oikeutukseen takaisin. Selvennän vielä, että mua ei ahdista mikään potilaitten hoidotta jääminen ym. vaan puhtaasti omat taloudelliset asiat jotka tässä on vaakakupissa.

Miten te muut? Onko lippu edelleen korkealla vai onko välillä epävarmuuden hetkiä? Ja jos on, niin miten olette niistä selvinneet?

Olen sun kanssa ihan samoissa tunnelmissa. Toivoin tätä toista aaltoa ja nyt kuitenkin on hieman pelottava olo. Monta asiaa elämässä vielä samaan aikaa menossa.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tehyn lakko ois laajennettu myös opiskelijoihin ja me saisimme myös lakkoavustusta oisin varmasti lähtenyt mukaan taisteluun ja hakenut lisätöitä vaikkapa jonnekki siivoojaksi.

Mikä lakko? Opiskelijoiden, jotka ovat TEHY:n jäseniä, keikkailu on kiellettyä koska sillä vesitetään ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy myöntää, että samanlaisia mietteitä on. Mua ei tosin niinkään ahdista suoranaisesti talous (jotain töitä löytää aina), vaan se, että mitä jos sittenkin menettää saavutetut edut kuten lomapäivät jne. Uskon kuitenkin, että Tehy hoitaa homman niin, että asiat jatkuvat ennallaan näiden työsuhteiden ja saavutettujen etujen suhteen.

Eiköhän tää epävarmuus tulevaisuudesta kuulu ihan tähän prosessiin. Hyvä tästä kuitenkin tulee, pakko!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla kanssa sellaisia aaltoja, että välillä ahdistaa kovasti, ja välillä ei juuri lainkaan, tosin itsellä semmoinen tilanne, että äippäloma alkaa viimeistäään tammikuun lopulla, joten JOS ei takas omiin hommiin pääsisi niin lähinnä tuo vaikuttaisi siten, että loppuvuosi olisi taloudellisesti tiukempi, ja "tippuisin" heti tuolle äitiysrahalle ensi vuonna, eli siis ensimmäisiltä 3 kk en saisikaan täyttä palkkaa. Mutta olen tämän mielessäni niin ajatellut, että mulla on vielä sellaiset vajaat 40 vuotta työelämää jäljellä, monet ystävistäni kituuttavat vieläkin opiskelujen takia pienellä budjetilla, joten kyllä meidän perhe varmasti hetken pärjää vähemmällä. Ja halusin olla mukana tässä historiallisessa taistelussa, onpahan jotain kerrottavaa sitten lapsenlapsille  :o.

En usko, että työtaistelu tulisi kestämään viikkoa pidempää, jos se päästetään realisoitumaan, mutta minua pelottaa lähinnä tuo lomien säilyminen (samoin kuin Puhia), ja tokihan haluaisin takaisin työsuhteeseen ennen äippälomaa jolloin se kerryttäisi lomia.. Mutta neuvottelutuloksen kanssa on sitten vaan elettävä. Ja tuo loman säilyminenkin siksi, että sitten saisi olla tuolla vanhempainvapaan jälkeen sitten vielä lomalla tulevan pikkuisen kanssa, jokainen kuukausi merkkaa siinä vaiheessa..

Mutta siis kaiken kaikkiaan, ymmärrän täysin teitä edellisiä joita ahdistaa, kokeilkaapa ottaa etäisyyttä tähän asiaan vaikka niin, ettei pariin päivään lue MITÄÄN asiaan liittyvää, mulla ainakin  on sekin helpottanut.. Esimerkiksi näin viikonloppuisin ei mikään asia etene (toistaiseksi) neuvotteluissa, joten voi varmaan hyvällä omalla tunnolla keskittyä aivan muihin asioihin..

Saakohan kukaan selvää tahi ymmärtää mitään pointtia tästä mun kirjoituksesta  ::) Sen verran sekavaa on, itsekin myönnän, samalla toivoen että edes jotain apua olisi tästä jollekin.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän tuo ahdistaa, ensimmäistä kertaa olen herännyt kesken unien miettimään, että mitäs jos ei pääsekään takaisin yms. Sekin ahdistaa, kun tajusin ettei 15.11 tule kuin puolen kuun tili ja laskut painaa päälle jne jne...

Mutta tukea saa onneksi mm täältä, kiitos teille kaikille!

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tän on jotenkin aistinut tällä foorumilla varsinkin tällä viikolla jopa tänne Bristoliin saakka. Paras lääke tähän on just se et jakaa tätä ahdistusta muiden kanssa eli siis debriiffaa.

Tähänhän tällä "vastustajan" uutisoinnlla just viime vkoina on pyritty. Mutta pitä vähemmäs päivät käy sitä tukalammaksi se olo työnantajalla ja valtiolla käy. Huomenna 21 päivää jäljellä eli tasan kolme vkoa eli voimaa nyt vaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää työtaistelutilanne on alkanut ahdistaa mua enenevässä määrin, kun työnantajan otteet kovenevat.

Tietysti ne kovenee. Ei kai kukaan kuvitellut että pelkästään uhkaus aiheuttaisi sopimukseen pääsemisen. Se ei onnistunut lääkäreilläkään, silloin saivat neuvottelut käyntiin.

Hoitajilla on vielä tunnetusti surkeampi ryhmäkuri. Aina tulee lipsumisia ja siihen työnantaja luottaa.

Tärkeintä on pitää rivit tiiviinä, niin ei voi kuin voittaa.

Itsekin irtisanoutuneena mua pelottaa, että mitä jos tää meneekin ihan mönkään, jos me ei saada työpaikkojamme takasin.

Jokainen irtisanoutunut saa loma-ajan palkkaa ja lomarahaa, jotka vastaa noin kahden viikon tuloja. Sillä siis pärjää jonkin aikaa ja sitten se työtaisteluavustus Tehyltä.

Jos irtisanoutuneet lähtee töistä, niin siinä tulee kuolleita muutamassa tunnissa niin paljon että työnantajan on pakko suostua vaadittuun sopimukseen.

Työnantajan paineet kasvaa nopeammin kuin hoitajien rahapula.

Töiden loppumista ei tarvitse pelätä, niitä löytyy, eikä ole pakko edes vaihtaa alaa.

Jos noin 12 000 hoitajaa lähtee, niin ei heidän työt mihinkään katoa.

Niiden lisäksi jotain 2000 avointa hoitajan paikkaa. Niihin ei ole nytkään saanut tekijöitä, joten pysyvät avoinna pitkään jos ei palkat nouse kunnolla. Ja on siis haettavissa.

Ei tarvitse kuin valita. Eikä tarvitse tyytyä peruspalkkaan, kun sanoo että haluaa enemmän tai menee muualle.

Työnantaja tarvitsee enemmän hoitajia, kuin hoitajat terveydenhuollon työnantajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tärkeintä on pitää rivit tiiviinä, niin ei voi kuin voittaa.

sen takia on tärkeätä että hoitajat foorumi tarjoaa "turvapaikan" kaikille halukkaille jotka haluaa pois negatiivisestä ilmapiiristä,uutisoinnista. Ja ne trollit,idiootit jotka tänne haluaa tulla ärsyttään neutralisoidaan asianmukaisesti porukalla. Samoin kaikki negatiivinen uutisointi analysoidaan,rikotaan palasiksi ja sitä kautta neutralisoidaan myös.

Ainahan ahdistavia tekijöitä ihmisille tulee mutta helpoiten niistä selviää kun tekee asialle jotain. Kaikkea ei kuitenkaan yksin aina voi tehdä ja sen vuoksi on tärkeää että ihmiset kertoo ja puhuu ahdistuksistaan jotta muut voivat auttaa!

Voimaa nyt kaikille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy tunnustaa, että minua ei pelota yhtään. Sen verran kova usko on siihen, että joukkovoimalla rivien yhtenäisinä pitämällä hoidetaan tämä homma kunnialla loppuun.

Jokainen varmaan muistaa Winston Churchillin ehkä kuuluisimmasta puheesta tämän:

Let us therefore brace ourselves to our duties, and so bear ourselves that if the British Empire and its Commonwealth last for a thousand years, men will still say, 'This was their finest hour.'

Me olemme nyt samassa tilanteessa. Kun tämä työtaistelu hoidetaan kunnialla, niin tämän muistavat vielä lapsemme ja lapsenlapsemme. Nyt täytyy asennoitua siten, että tässä ollaan tekemässä historiaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähänhän tällä "vastustajan" uutisoinnilla just viime vkoina on pyritty. Mutta mitä vähemmäs päivät käy sitä tukalammaksi se olo työnantajalla ja valtiolla käy.

Juuri näin! Kataisella + muulla hallituksella ja Jalosella + muulla kuntatyöantajaporukalla on erittäin paljon tukalammat oltavat tällä hetkellä. Heillä on oma ura ja ammatillinen uskottavuus vaakalaudalla, meillä on kokonaisuutta ajatellen pelkästään voitettavaa tässä taistelussa.

Minun mielestä on hyvin paljon merkkejä ilmassa että tämä työtaistelu päättyy hyvin ja hyvissä ajoin. Nyt kun työnantajapuoli ja hallitus on realiteetit oivaltanut, niin tämän hetken työnantajan kiukuttelut, uhoamiset ja syyllistämiset liittyvät ainoastaan siihen että sillä yritetään heikentää rivejä jotta heikompi tarjous saataisiin menemään läpi. Itsekin kyllä uskon että joudumme hieman tinkimään 24 prosentista, mutta ne muutamat prosentit ehkä kannattaa maksaa julkisuuskuvasta ja siististä työtaistelun lopettamisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomaan, että käyn kamppailua itseni kanssa oliko ratkaisuni oikea kun laitoin nimeni listaan. Huom huom en ole nimeäni edes ajatellut vetää pois  ::)

Rytmihäiriöt on lisääntyneet merkittävästi ja syy siihen on henkinen stressi. Lisäksi vatsa on kipeä koko ajan jännittämisestä. Mutta tämä on pieni kärsimys siitä, minkä eteen teemme töitä ja minkä puolesta taistelemme.

Mutta kyllä, tämä työtaistelu ahdistaa ja ihan h**vetisti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua vähän ahistaa se ku ei ite pysty tekemään enempää ku kieltäytymään keikoista näin opiskelijana... Tehyn merkki on kyl rintapieles oon sitten harjottelussa tai vapaalla, mut jotenki sitä vaan tahtois tehä enemmän teiän puolesta jotka ootte rohkeesti irtisanoutunu!

Oikeesti nyt kauheesti tsemppiä teille kaikille! Kuukauden päästä tää kaikki on jo onnellisesti ohi! Näin mä ainakin uskon

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei pää kylmänä nyt, pelote on niin kova että sitä ei taatusti päästetä tapahtumaan. Tsemppiä kaikille! Juuri tuota epävarmuutta KT haluaakin meihin kylvää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Opiskelijana oma konkreettinen panos työtaisteluun on varsin vähäinen. Keikoista kieltäytyminen ei meidän perheen tuloissa juurikaan tunnu, kiitos sen hyväpalkkaisen insinöörismiehen (joka on siis aivan 1000% Tehyn lakon takana). Toivottavasti kukaan ei silti pidä tätä pelkkänä vapaamatkustajan lurinana kun sanon:

Olen äärettömän ylpeä ja kunnioitan suuresti KAIKKIA teitä, jotka olette pistäneet itsenne henkisesti, ammatillisesti ja taloudellisesti peliin, jotta teillä ja meillä tulevaisuuden hoitajilla, olisi reilu palkka vastuullisesta ja raskaasta työstä.

Irtisanoutumisten realisoituminen on niin mahdoton juttu, että en pysty uskomaan siihen hetkeäkään. Työnantaja ei voi ottaa sitä riskiä, että potilaita kuolisi tai vammautuisi sen takia, että työantaja ei ole hankkinut riittävää ja tarpeeksi ammattitaitoista työvoimaa osastoille. Vaikka Tehy ja hoitajat saisivatkin moraaliset syytökset, niin raastuvassa istuisi ihan oikeasti työnantaja ja sitäkään riskiä ei työnantaja voi ottaa.

Tämä työtaistelu on taatusti mietitty moneen kertaan ja joka kantilta Tehyssä, joten olen luottavainen (teidän puolestanne) myös senkin suhteen, että ansaitut lomat jne. tulevat pysymään ennallaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on tärkeintä pitää se pää kylmänä, rivit tiiviinä ja luottaa TEHYn neuvottelijoihin. Tehyläisillä on nyt voittamattomat kortit kädessään: joukkovoima ja korvaamaton ammattitaito. Tässä maassa (ja kuuleman mukaan ei muuallakaan Euroopassa) ei ole mitään reserviä, mikä voisi korvata irtisanoutuneet. Se on mahdotonta. Sopimus voidaan saada jopa ajoissakin ennen 19.11, jos sovittelulautakunta pystyy järkevään ehdotukseen. Toinen vaihtoehto onkin sitten TA:n vetkuttelujen tuloksena myöhään menevä sopimus, joka on myös tehyläisittäin hyvä. KT:lla ei ole mahdollisuutta antaa realisoitua jo tehtyjä irtisanoutumisia ja sitä toista aaltoa. Jo tuo ensimmäinen aalto oli tsunami, mutta toinen aalto viimeistelisi tuloksen. Teidän irtisanoutuneiden turvana olette kaikki te yhdessä. Lakonlopettamissopimuksen sisällöstä on jo ennakkoon päätetty valtuustossa. Tärkeimpiä kohtia siinä tulee olemaan se, ettei YKSIKÄÄN palaa töihin ennen kuin kaikki voivat palata työhönsä vanhoina työntekijöinä saavutetuilla eduillaan, mutta paremmalla palkalla. Kaikki likapyykki, mitä tästä on tullut ja tulee, kuuluu TEHYlle. Huhujen mukaan rivit pitävät hienosti. TA:n metkujen ansioista yhä useampi tehyläinen on täysillä mukana tässä työtaistelussa tavalla tai toisella. Viimeinkin hoitoalalla on löytynyt selkärankaa (tässä kohtaa voisi käyttää muutakin sanaa...) omien oikeuksien sekä myös terveydenhuollon tulevaisuuden puolesta taistelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäsiköhän ottaa saikkua ja lähteä vaikka metsään miettimään ihan jotain muuta kuin työtaistelua, kun alkaa unia jo haittaamaan? Mutta allekirjoitustani en takaisin vedä! 

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tehyn lakko ois laajennettu myös opiskelijoihin ja me saisimme myös lakkoavustusta oisin varmasti lähtenyt mukaan taisteluun ja hakenut lisätöitä vaikkapa jonnekki siivoojaksi.

Mikä lakko? Opiskelijoiden, jotka ovat TEHY:n jäseniä, keikkailu on kiellettyä koska sillä vesitetään ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa.

nyt en puhu keikkailusta vaan määräaikaisesta suhteesta joka minullakin on ja varmaan aika monella muullakin opiskelijalla.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No sitä ei kannata yhdenkään pelätä että ei saisi työpaikkaansa takaisin, tai se siirettäisiin jonnekin muualle, etc, mitä se työnantajapuoli onkaan tässä viimeiaikoina suoltanut. 12800, joista yksikään ei palaa, ennenkuin kaikki saavat samat työpaikkansa, samoilla eduilla takaisin. Ja tähän se työnantajapuoli yrittää iskeä, saada aikaan rivien hajoamisen. Ja kuten Tehy jo alussa vastasi kysymykseen: "Mitä jos työnantaja on saanut palkattua osastolleni uusia sh:ta?" joka nyt teoriassa voisi olla mahdollista, kaikki eivät kuulu liittoon ja Florenceja löytyy aina. Tehy:n vastaus oli "sepä mukavaa, sitten palattuasi teitä on enemmän töissä". Eli työnantajapuoli ymmärtää kyllä sen että sen ei kannata palkata "ylimääräisiä" yhdellekään osastolle, sitä kroonista etsintää niiden täyttämättömien vakanssien paikoille kyllä jatketaan. Ja jos yksikin onnistutaan palkkamaan, voitte olla varmoja että siitä tehdään suuret lööpit. Ihan samoin kuin niistä neljästä, vai oliko se viidestä irtisanoutumisensa peruuttaneesta. Ja siitä ei kannata hätkähtää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla tunnelmat vaihtelee, välillä kun uppoutuu liikaa lukemaan työnantajalähtöistä propagandaa, alkaa mieli mustua ja ajatella että mitä jos me ollaankin väärässä .. mutta sitten taas hetken päästä sitä on vahvasti toista mieltä.

Itseäni eniten nyppii se, että nimenomaan omaa työtäni vedetään niihin raflaaviin otsikoihin koko ajan, lapsipotilaiden mahdollinen kärsimys kun on herkullinen aihe ja herättää voimakkaita tunteita. Työpaikalla lasten vanhemmat ovat myös selvästi ahdistuneita, kyselevät kuka hoitaa heidän lastaan jos irtisanoutuminen toteutuu. Mitäs siihen sitten vastaisi? Itse olen sanonut että katsotaan nyt vielä mitä neuvottelupöydässä tapahtuu. Eikä tietenkään omaisille ole yksilöity, kuka meistä hoitajista on nimensä kirjoittanut irtisanoutujien listaan.

Epävarmuutta tulevasta on varmasti useammalla, mutta joukossa se voima piilee. Pidetään toisiamme pystyssä.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edut säilyy, muuten sopimusta ei synny.

Niinhän ne säilyy ja määräaikaiset sijaiset palaavat vakituisten mukana työpaikoille kun sopimus syntyy aina siihen asti kunnes määräyskirja oikeasti loppuu. Mutta mitäs sen jälkeen, tehy kun ei voi taata että sijaisen määräyskirja jatkuu nykyisen määräyskirjan loputtua. Siitä päättää työnantaja jolla on oikeus palkata sijaisuuksiin ihan ketä se haluaa. Ja ei kai se nyt halua jatkaa sellaisen sopimusta, joka on jo kerran kääntynyt sitä vastaan!?

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta mitäs sen jälkeen, tehy kun ei voi taata että sijaisen määräyskirja jatkuu nykyisen määräyskirjan loputtua. Siitä päättää työnantaja jolla on oikeus palkata sijaisuuksiin ihan ketä se haluaa. Ja ei kai se nyt halua jatkaa sellaisen sopimusta, joka on jo kerran kääntynyt sitä vastaan!?

Kyllähän se ilman työtaisteluakin on työnantajalla mahdollisuus olla tekemättä uutta sopimusta työntekijän kanssa kun edellinen loppuu. Mutta onhan se selvästi työnantajan etu, ettei sen tarvitse alkaa taas perehdyttää uutta työntekijää, vaan se voi palkata jo tutun ja turvallisen hoitajan tehtävään.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...