Jump to content
MAINOS

Imulaite

Alisa

Recommended Posts

Posted

Kaipaisin apuanne imulaitteen käytössä.... Oliskohan jollekin tuttu Senator 30 sähköimu? Yritän tehdä koulutehtävää imulaitteen käytöstä. Olen tällä hetkellä harjoittelemassa sairaalaosastolla ja siellä on olemassa kyseinen imulaite, mutta koska sen tarve siellä on hyvin vähäinen, tuntuu ettei kukaan oikein tiedä tarkkaan miten laite toimii. Tai itse asiassa laitehan on hyvin yksinkertainen sinänsä, mutta lähinnä pähkäilen sitä, tuleeko muoviletkut (imukatetri tietenkin on kertakäyttöinen) laittaa jätteisiin vai voisiko ne lähettää välinehuoltoon. Muoviletkuilla tarkoitan Y-yhdistäjää ja pientä letkua, joka kulkee bakteerisuodattimen ja imusäiliön välillä. Mikä on yleensä sopiva imuteho? Voiko imulaitteessa käyttää tavallista vettä katetrin huuhtelemiseen? (osa on sitä mieltä että vettä, osa käyttäisi steriiliä vettä  ja osa NaCL:ää). Olen siis itse hieman sekaisin ohjeiden kanssa, että mikäköhän on se oikea käytäntö yleensä? Otan kaikki vinkit vastaan koskien kyseistä masiinaa. Kiitos jo etukäteen... 

MAINOS
Posted

lähinnä pähkäilen sitä,

1.tuleeko muoviletkut (imukatetri tietenkin on kertakäyttöinen) laittaa jätteisiin vai voisiko ne lähettää välinehuoltoon. Muoviletkuilla tarkoitan Y-yhdistäjää ja pientä letkua, joka kulkee bakteerisuodattimen ja imusäiliön välillä.

2 Mikä on yleensä sopiva imuteho?

3.Voiko imulaitteessa käyttää tavallista vettä katetrin huuhtelemiseen? (osa on sitä mieltä että vettä, osa käyttäisi steriiliä vettä  ja osa NaCL:ää). Olen siis itse hieman sekaisin ohjeiden kanssa, että mikäköhän on se oikea käytäntö yleensä? Otan kaikki vinkit vastaan koskien kyseistä masiinaa. Kiitos jo etukäteen... 

En muista meillä osastolla olevan laitteen merkkiä. Mutta vastaan silti.

1. Letku suodattimen ja imusäiliön välissä on monikäyttöinen eikä sitä lähetetä mihinkään. Letku imulaitteen ja imukatetrin välissä vaihdetaan aina potilaiden välillä.

2.Imuteho riippuu mitä ja mistä imee. Jos imee paksua limaa suusta ja nielusta, niin imuteho on kovempi kuin jos imee suoraan trakarista.

3.Tavallista kraanavettä käytetään.

Nämä siis minun ohjeet ihan yleisellä tasolla.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Posted

Olen käyttänyt kuvaamaasi imua. Itselläni ei ole trikin vastauksen jälkeen juuri mitään muuta lisää sanottavaa kuin että imukatetreja voi vaihdella sen mukaan, mitä ja miten imetään. Katetreja on olemassa suoria ja "kieropäisiä" (ts. katetrin pää on hieman vino), lisäksi katetrien paksuudet, pituudet ja jäykkyydet vaihtelevat.

PS. Käytännön vinkki: käytetty katetri kannattaa kääriä hanskan sisään, silloin ei lima lennä...

Posted

Suotavaa kuitenkin olisi ettei nielurisoja poisteta imukatetrilla...  ;)

T. Arska ja Masa yön pimeydestä

• 2 weeks later...
Posted

Meillä hygieniahoitaja sanoi, että imemisessä pitää aina käyttää ster. aquaa, kun kraanavedestä voi tulla legionella(?)bakteeri.

Posted

Meillä hygieniahoitaja sanoi, että imemisessä pitää aina käyttää ster. aquaa, kun kraanavedestä voi tulla legionella(?)bakteeri.

Näin kyllä aquaa tai nakkelia... Samoin kuin vuodepotilaan suun pesuun...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Posted

Sekä aqua tai nakki ovat varmaan päteviä nesteitä, kunhan niitä ei seisoteta tuntikausia vapaassa ilmassa...

Posted

pseudomonaksesta meillä puhutaan avonaisen kraanavesipurkin osalta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Sama ohjeistus OYS.ssa. Steriiliä aquaa mahd. legionella-bakteerin vuoksi.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...