Jump to content
MAINOS

Nyt kysyn apua !


Infu

Recommended Posts

Ajattelin ensin pistää jutun TEHYn sivuille mutten halua vielä henkilöityä siellä. Kyselen ensin vähän tuntoja täältä.

Työhuoneeseeni ( eiks oo komee sana ! ) pelmahti tänään klo 11.45 ylihoitaja ja vs.osastonhoitaja ilmoittamaan, että antavat suullisen varoituksen työpaikkahäirinnästä eilisen tapauksen johdosta. Olin heidän mukaansa hyökännyt Akavalaista sairaanhoitajaa kohtaan ja vaatinut häntä allekirjoittamaan listan !

Olin äimistynyt mutta muistan kyllä tapahtuneen : ko. kollega tuli syömään eilen samaan pöytään ja kerrottuaan ensin, miten on rasittunut, kun ei osaa käyttää atk:ta oikein ja joutuu tekemään kaiken käsin ( tekee siis vain tilastoja ), annoin vihjeitä esim. Excel-kurssille hakeutumisesta. Juttu jatkui sitten siihen, että hän Akavalaisena hoitajana kokee meneillään olevan " hässäkän " olevan TEHYläisten syytä ja asia olisi pitänyt ratkaista addressien lähettämisellä.

Ilmoitin siinä broilerkeittoa lusikoidessani, että olen itse yli 20 vee HUSsia palvelleena kantanani olevan, että on melko kohtuutonta tässä vaiheessa alkaa jeesustelemaan addressien lähettämisestä ja hän toki Akavalaisena tyytyy nykyiseen palkkaansa, alan nyky-ja tulevaisuudennäkymiin eikä tule kovaäänisesti vaatimaan palkkaansa korotusta TEHYläisten tehtyä työn.

Ko. henkilö oli sitten tänä aamuna s-lomalla ja kertonut ylihoitajalle että olin käynyt hänen kimppuunsa ja on nyt akuutissa stressitilassa kotonaan eikä voi tulla töihin. Ja yh ja vs. oh ripittämään minua asiasta, joka tarkemmin asiasta kyseltyäni lähinnä kohdentui siihen, että olen varsin näkyvästi työpaikalla yleensäkin näkyvillä ja varsinkin meneillään olevan työtaistelun aikana kohdentunut siinä aktiivisena toimijana.

Summa summarum : mielessä liikkuu montakin asiaa. Antaako asian jäädä omaan arvoonsa, ottaako yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, viedä asia edelleen pidemmälle työpaikkahäirintänä ja - kiusaamisena työnantajan edustajan taholta vai vetääkö perskännit asian kunniaksi ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ota yhteys liittoon, että saadaan kaikki nämä älyttömyydet julkiseksi, tällä alalla on siedetty aivan liian paljon kaikenlaista kaltoinkohtelua työnantajan taholta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työhuoneeseeni ( eiks oo komee sana ! ) pelmahti tänään klo 11.45 ylihoitaja ja vs.osastonhoitaja ilmoittamaan, että antavat suullisen varoituksen työpaikkahäirinnästä eilisen tapauksen johdosta.

Ko. henkilö oli sitten tänä aamuna s-lomalla ja kertonut ylihoitajalle että olin käynyt hänen kimppuunsa ja on nyt akuutissa stressitilassa kotonaan eikä voi tulla töihin. Ja yh ja vs. oh ripittämään minua asiasta, joka tarkemmin asiasta kyseltyäni lähinnä kohdentui siihen, että olen varsin näkyvästi työpaikalla yleensäkin näkyvillä ja varsinkin meneillään olevan työtaistelun aikana kohdentunut siinä aktiivisena toimijana.

Summa summarum : mielessä liikkuu montakin asiaa. Antaako asian jäädä omaan arvoonsa, ottaako yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, viedä asia edelleen pidemmälle työpaikkahäirintänä ja - kiusaamisena työnantajan edustajan taholta vai vetääkö perskännit asian kunniaksi ?

Voit toki ottaa ne perskännitkin, mutta ensin hoida asia virallisia kanavia kautta. Erikoista on, jos annetaan varoituksia tms. vain toisen osapuolen kertomuksen perusteella. Sitä ei tarvitse niellä. Asiat on selvitettävä kunnolla myös sinua kuullen. Näistähän jutuista tulee juuri ne työpaikkojen ristiriidat ja mustat aukot, jotka haittaa itse perustehtävän tekemistä. Otahan yhteyttä luottamusmieheen ja mahdollisesti myös työsuojeluvaltuutettuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti perskännit! Ja todellakin yhteys luottamusmieheen, sinuahan tuossa on kiusattu eikä ketään muuta. Törkeää, törkeää.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Perskännit on myös aina hyvä vaihtoehto edellisten lisäksi. Tsemppiä!

Ja sitten kun vedät ne perskännit niin pidä huoli että et pääse kirjottamaan mitään sähköpostia kenellekään asianosaselle vaikutuksen alaisena! *pyhimys* Joo tosissaan, tilanne vetää varmasti tiukille työpaikoilla, pää kylmänä, kirjaat ylös ja ET provosoidu vaikka joku tulis kuinka silmille, hoidat virallista tietä asiat. Et voi saada varotusta perustuen jonkun toisen työntekijän kertomaan... parhaassa tapauksessa pääset kyykyttämään ja vaadit tietenkin kirjallisen oikaisun ja anteeksipyynnön asianosaisilta. (been there, done that)

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa ottaa yhteyttä työsuojeluun, sillä varoitusta ei  voi antaa kuulematta molempia osapuolia. Se pitää oikaista heti esimiehelle. Jos tulee tapaaminen teidän osapuolten kesken, ota paikalle mukaan joko työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies. Kaikki keskustelu sitten muistioksi.Ota jokatapauksessa yhteyttä luottamusmieheen, sillä nämä tilanteet pitää infota  heidän kauttaan Tehyyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelin ensin pistää jutun TEHYn sivuille mutten halua vielä henkilöityä siellä. Kyselen ensin vähän tuntoja täältä.

Työhuoneeseeni ( eiks oo komee sana ! ) pelmahti tänään klo 11.45 ylihoitaja ja vs.osastonhoitaja ilmoittamaan, että antavat suullisen varoituksen työpaikkahäirinnästä eilisen tapauksen johdosta.

...

Summa summarum : mielessä liikkuu montakin asiaa. Antaako asian jäädä omaan arvoonsa, ottaako yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, viedä asia edelleen pidemmälle työpaikkahäirintänä ja - kiusaamisena työnantajan edustajan taholta vai vetääkö perskännit asian kunniaksi ?

Tuossa jo hyviä ohjeita tullutkin.

Laitetaan vielä yksi lisää, onko sitten hyvä vai ei voi lukija itse arvioida.

Varoitusta ei voi (saa) antaa ilman varoituksen saajan kuulemista.

Kyseessä ei siis ole varoitus työpaikkahäirinnästä, vaan kyseessä on työpaikkakiusaaminen.

Asia siten kuuluu viran puolesta työsuojelupiirin hoidettavaksi.

Kirjoita ylös ensin tarkkaan tuo keskustelu jonka ruokalassa kävit.

Sitten se varoituksen annon yhteydessä kerrotut asiat.

Sen jälkeen yhteys työsuojelupiiriin ja ilmoitus työpaikkakiusaamisesta.

Voi tietysti tehdä samantien myös valituksen eduskunnan oikeusasiamiehelle, ylihoitajasta joka on virkamies.

Voi tehdä myös niin että pyydät oh / yh:lta selvityksen mitä "sairastunut" henkilö väittää sinun sanoneen. Ellei sitä jo tarkasti kerrottu.

Jos saat selvityksen ja se osoittaa perättömiä ja / tai kunniaa loukkaavia asioita, tai jos ne varoitusta annettaessa jo selvisi, niin voit tehdä poliisille rikosilmoituksen (tutkintapyynnön) jossa pyydät selvittämään onko sinun kunniaa loukattu ja kerrottu perättömiä asioita, joiden vuoksi olet sitten joutunut esimiesten tekemän työpaikkakiusaamisen kohteeksi. Samassa yhteydessä pyydät selvittämään työpaikkakiusaamisen.

Muista vaatia rangaistusta teosta.

Tietysti voi jättää silleenkin, mutta se olisi typerää. Koska ovat varmasti kus*päisyydessään tehneet viralliset merkinnät, niin se jäisi työhistoriaasi pysyvästi jos et tee mitään asian johdosta.

Ykkösvaihtoehtona pitäisin yhteydenottoa työsuojelupiiriin, josta saa neuvoja jatkotoimista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minusta asiassa kannattaa aluksi konsultoida oman työpaikan työsuojeluorganisaatioita. Sitä varten työsuojeluorganisaatio on työpaikoilla. Jos huomautus on kirjattu ylös tietoihisi, on se sieltä poistettava, kunnes toisin päätetään.

Minusta tässä kohtaa ylihoitaja on jäävännyt itsensä, koska on toiminut väärin. Jos te , asianosaiset tapaatte ylemmän esimiehen johdolla on esimies oltava ylihoitajan esimies.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän tässä jo kirjoitelleita komppaan, eli varoitusta ei voi antaa - ei kirjallisena eikä suullisena - ennen kuin on järjestetty virallinen kuulemistilaisuus. Joten yhteyttä vaan ylemmälle taholle sekä työsuojeluun, koska käytös ei ole ollut sinua kohtaan asiallista, eikä siinä ole noudatettu vaadittua protokollaa.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Otitkin jo varmaan jonnekin yhteyttä..

Mutta itse suosittelen Työsuojeluun soittamista. Sieltä sitten homma etenee. Ja pidä puolesi, eli että asia hoidetaan ettei käy niinkuin minulle tänä keväänä.

Eli työkaveri hyökkäsi sanallisesti kimppuuni, otin työsuojeluun yhteyttä. Neuvottelu piti järjestää mutta eivät pystyneet kun tuo toinen oli koko ajan saikulla. ja sitten jäin ite äitiyslomalle. Jäi siis koko asia puimatta. Mutta oottakaas kun takas meen ni asia selvitetään..  ;)

Tsemppiä. Ja kerrohan kuin homma etenee..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ymmärsin, että olet Tehyläinen HUS:ssa. Ota yhteys pääluottamusmieheesi heti. Voit samaan aikaan sähköpostilla tiedustella ylihoitajalta, että ymmärsitkö oikein ja sait suullisen varoituksen. Pyydä häntä perustelemaan miksi sen sait. Sähköposti ylihoitajalle kannattaa olla lyhyt ja asiallinen. Säilytä sähköpostissasi lähetetty kysymys sekä tulosta se tietoineen. Näin pystyt osoittamaan jälkikäteen, että olet asiaa kysynyt tarkoin ajankohtaistiedoin. Kun/jos saat vastauksen niin toimi samoin: tulosta sekä säästä alkuperäinen vastausviesti. Eli lyhyesti yhteys pääluottamusmieheen ja toimit hänen ohjeiden mukaan. Akavalaiseen hoitajaan älä ole yhteydessä, anna edunvalvojasi hoitaa se :-!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...