Jump to content
MAINOS

pleuradreeni


iina

Recommended Posts

Tässäpä taas yksi aloittelija kyselee, että miten imuun kytketystä pleuradreenistä tarkistetaan onko siinä ilmavuotoa?  :D Netistä ei löydy tietoa ja kirjoja ei ole käden ulottuvilla.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meidän talossa on käytössä tällaiset Pleur-Evac -imusysteemit:

1154__20_a_1.jpg

Tuon punaisella merkityn kohdan alaosassa on sinisellä vedellä puoliväliin täytetty ikkuna. Kun siinä näkyy kuplia, niin silloin on ilmavuotoa.

Sinisellä merkityn alueen vesipinta määrittää imun voimakkuuden ja valkoisella merkityllä alueella oleva neste on se mitä potilaasta on tullut ulos.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä töissä on vähän toisenlainen laite, merkkiä en muista.

Tuo vesilukko (Punaisen alueen ikkuna) ja keräyskammio (valkoinen alue) on lähes samanlaiset, mutta imutehon säätö tapahtuu mekaanisella kiertokutkimellä, toisen kuin tuossa kuvan laitteessa, jossa se säädetään nestettä lisäämällä (sininen alue).

Lisäksi laitteessamme on "punaisen alueella" anturi, joka osoittaa alipaineen. Sellainen kelluva koho, joka nousee merkkiin kun on imua riittävästi ja imulinja laitteen ja potilaan välillä on tiivis.

Meidän laitteessa se vesilukko pulputtaa silloin kun potilaasta tulee ilmaa ulos. Eli alussa kauhkon laajuntuessa enemmän ja sen (laajentumisen) jälkeen vain silloin tällöin.

Kysymyksen luettuani luulin tarkoitettavan tuolla ilmavuodolla sellaista, että liitos laitteen - imuletkun välillä tai muu kohta vuotaisi. Siinä tilanteessa meidän laitteen (alipaine) anturi ei nousisi merkkiin ja ainakin joissakin tilanteissa vesilukko pulputtaisi aivan holtittomasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tähän samaiseen laitteeseen liittyen tuli mieleen toinen kysymys. Miten käytön jälkeen hävitätte laitteen/paketin, jos sisällä on märkäistä/veristä eritettä?? Nykyisellä osastollani olen huomannut, että toiset laittavat sen muovipussiin ja normaali sekajätteisiin, toiset hävittävät erikseen pakattuna jätteenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Sisätautien harjoittelussa kertaalleen avustin pleuradreenin vaihdossa ja silloin ainakin koko Pleur-Evac -törppö käärittiin muoviin ja laitettiin biologiseen jätteeseen kaikilla mahdollisilla varoitustarroilla varustettuna.

Ei kyllä tulisi mieleenkään hävittää sitä tavallisena sekajätteenä, biologistahan se on ja potilaasta riippuen enemmän tai vähemmän tartuttavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän samaiseen laitteeseen liittyen tuli mieleen toinen kysymys. Miten käytön jälkeen hävitätte laitteen/paketin, jos sisällä on märkäistä/veristä eritettä?? Nykyisellä osastollani olen huomannut, että toiset laittavat sen muovipussiin ja normaali sekajätteisiin, toiset hävittävät erikseen pakattuna jätteenä.

Meillä ne hävitetään erityisjätteenä erikseen pakattuna. Aina. Teillä ei joko ole yhtenäistä sovittua käytäntöä tai osa ei osaa/tiedä/jaksa tehdä kuten pitäisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän samaiseen laitteeseen liittyen tuli mieleen toinen kysymys. Miten käytön jälkeen hävitätte laitteen/paketin, jos sisällä on märkäistä/veristä eritettä?? Nykyisellä osastollani olen huomannut, että toiset laittavat sen muovipussiin ja normaali sekajätteisiin, toiset hävittävät erikseen pakattuna jätteenä.

Meillä on ohjeena, että pönttö tyhjennetään ja sen jälkeen pakataan mustaan jätesäkkiin tiiviisti ja laitetaan lasinkeräyksen mukana alas. Tiedä sitten mitä sen jälkeen tapahtuu...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemukseni oli ns. kestodreenin tyhjennys kertispakatuilla vempeleillä ja kukaan ei kyllä ymmärtänyt neuvoa minua toimimaan sen kanssa mitenkään erityisesti. Kysyin kyllä mutta...

Nesteet huuhtiksessa alas ja kertisvempele roskiin. Useamman heitin suruta, enkä edes ymmärtänyt sitä kyseenalaistaa uudelleen... huh.gif

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...