Jump to content
MAINOS

Gynen poli?


OxYnOrM

Recommended Posts

Millainen paikka harjotella, mikä on sairaanhoitajan työn kuva?  ;) Harjotteluun menossa sinne. . .

Kertoilkaahan tyhmälle opiskelijalle, jolla ei mitään kokemusta kyseisestä paikasta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ainakin minun kohdallani (yo-sairaalan pkl) tehtävänä oli olla orja ja lääkärin pikku apulainen. Luultavasti pidät kohottajasta toisella kädellä ja toisessa kädessä roikkuu papa-lasi;) Ja sitten kun kokematon lääkäri kysyy vielä kokemattomalta opiskelijalta jotain, niin asiakkaalla on varmaan turvallinen olo.

Lapsettomuushoito jutuista kyllä tykkäsin, niissä oppikin jotain.

Mutta ehkä polityö ei vaan ole minua varten... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itse olin harjoittelussa gynepolilla ja minä huseerasin näin:

avustin lääkäriä ajanvarausvastaanotoilla ja päivystyksessä, jossa myös hoitaja haastatteli potilaan ennen lääkärille menoa. Potilaiden tukemista surullisissa tilanteissa. Avustaminen oli tuota yllämainittua kohottajan pitämistä ja papalasin ja klamydiatikun tarjoamista, mutta myös potilaan rauhoittamista ja tietty sitä oppi paljon, kun sai kurkkia lääkärin pään takaa kohdunnapukoita ja tutkailla ultran näyttöä. Eri vastaanotoilla oli erilaiset painotukset eli päivystyksessä oli alkuraskauden verenvuodot ja akuutit kivut, sitten oli ns. yleisgynen vastaanotto, jossa lähetteellä epämääräisiä ei-raskauteen liittyviä vuotoja, kipuja, kierukan poistoja tai laittoja, jälkitarkastuksia jne. Joku vastaanotto oli painottunut inkontinenssiasioihin, toinen oli taas ns. preop -vastaanotto, jossa leikkaava lääkäri tapasi n. viikon päästä leikkaukseen tulevia potilaita. Täällä näkyi etenkin gynekologisia laskeumia ja myoomaisia kohtuja.

Hoitajapapojen ottamista.

Kolposkopioissa avustamista eli potilaan preppaamista (lähinnä infon antamista ja pelkojen hälventämistä, henkistä tukea + jälkihoito-ohjeita), tarvikkeiden laitto esille (puudutteet, loopsilmukat, pihdit, koepalapurnukat ja lääkärin avustaminen) ja toimenpiteisiin liittyvien laitteiden käyttöä jne. Ja jälleen kerran oppi paljon, kun sai kuvaruudulta seurata kolposkopioita, looppeja jne.

Jonohoitajan kanssa opeteltiin nimensä mukaisesti jonohoitoa ja potilaan ohjaamista toimenpiteisiin.

Puhelinneuvontaan opiskelijoita ei päästetty eikä myöskään lähetteiden käsittelyyn, mutta sivusta niitä toki tuli seurattua.

Kirjaamista, kirjaamista, kirjaamista.

meidän talossa sitten oli myös mahdollista päästä seuraamaan gyneleikkauksia, josta minä olin iloinen, koska tein kirran harjoittelun vuodeosastolla ja lähimmäksi leikkuria pääsin, kun kärrättiin potilaita leikkurin vastaanottoon. Nyt olin päivän salissa ja sain seurata kolmea eri toimenpidettä. Lisäksi olin vaihto-oppilaana perhesuunnittelupoliklinikalla ja pääsimme myös tutustumaan talon omaan fysioterapiaan, joka on erikoistunut inkontinenssiasiakkaisiin. Siellä ihan konkreettisesti sai tutustua lantionpohjanlihaksiinsa ja kuinka niitä teknologian avulla treenataan.

Orjaksi en itseäni kokenut, mutta varsinkin gynevastaanotoilla (lukuunottamatta tosiaan kolposkopioita), työ on hyvin lääkärivetoista eli hoitajan rooli jäi paljon pienemmäksi kun kuvittelin. Hoitajan keinot tukea esim. keskenmenon saanutta naista/pariskuntaa olivat hyvin vähäiset, kun lääkäri hoiti kaiken puhumisen ja kun vastaanotto oli ohi, ei hoitaja voinut jäädä juttelemaan potilaan kanssa, koska seuraavaa pukkasi jo päälle. Minä luulin etukäteen, että hoitajalla olisi mahdollisuus antaa tarvittavaa tukea, mutta se ei tuolla järjestelyllä kyllä ollut mahdollista. Ennen lääkärikäyntiä  hoitaja ei voi ottaa kantaa suuntaan eikä toiseen ja lääkärikäynnin jälkeen ei taas ole aikaa enää käydä läpi, mitä lääkärintarkastuksessa saatiin selville ja mitä ajatuksia se asiakkaassa herätti. Lääkäreiden henkinen tuki juuri keskenmenon saaneille oli hyvin hyvin vähäistä, sanoisinpa jopa että lähes olematonta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Student Midwife! Selkiytti paljon ;D Tietää suunnilleen, että mitä odottaman pitää.. Innolla lähdössä uutta oppimaan, jos työtaisteluita ei tule..... ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olin opiskeluaikana muutaman päivän gynen polilla ja tykkäsin kovasti! Muistaakseni meillä päin oli vaan gynenpolin työntekijät pääasiassa kätilöitä tai terkkareita niin en tiedä että olisko mahollista sairaanhoitajana siellä tulevaisuudessa työskennellä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Olin opiskeluaikana muutaman päivän gynen polilla ja tykkäsin kovasti! Muistaakseni meillä päin oli vaan gynenpolin työntekijät pääasiassa kätilöitä tai terkkareita niin en tiedä että olisko mahollista sairaanhoitajana siellä tulevaisuudessa työskennellä...

Ainakin Kättärillä osaston henkilökunta oli about 50%/50% sairaanhoitajia ja kätilöitä. Kätilöistä alkaa olla jo pulaa synnytyspuolella, niin gynepuolelle heitä riittää vielä heikommin. Osastonhoitaja sanoi, että toimiin haetaan sh-nimikkeellä, koska silloin hakukelpoisia on kaikki amk-tutkinnon suorittaneet sh/th/klö/eh -immeiset. Jos haettaisiin vain kätilöitä, ei kaikkiin hakuihin tulisi yhtäkään hakijaa.

Eli kyllä sairaanhoitajat voivat hyvin hakea ja päästä gynepoleille töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...