Jump to content
MAINOS

lisäkysymys


otto

Recommended Posts

Tää on sit viimenen. Ennen seuraavaa 8)

Potilaalla on oksennus ja ripulitauti. Kolmeen päivään ei mikään ole kestänyt sisällä.

Periferia kylmä kyynärvarsia ja sääriä myöten. RR 80/50 pulssi 116.

Millä nesteellä aloitat hoidon?

Alkava sokkihan tuossa on ja vaikea kuivuminen, vaan riittääkö vastaukseksi, että Na o,9

vai pitääkö lisätä esim. K.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

nii kaaliumit laskee oskentelun ja ripulin takia.. mut pelkkä nesteytys ei varmaan riitä. kun neste häviää kudoksiin eikä pysy verenkierrossa.

itse varmaan laittaisin nacl 0,9 + k ja gelofucin?

korjatkaa jos meni iha ohi 8)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Glukoosilisällisen keittiksen laittasin tippumaan. Kaliumlisiä en ilman labratuloksia menis omin päin laittamaan. Miten lienee sitten muut tekenevätkään.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulee heti mieleen mitkä ovat potilaan elektrolyytit? Hypokalemiaa voi korjata nopeammalla nesteytyksellä kuin hyponatremiaa.  Konsentraatit vasta kun labrat valmiit.

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollaanko lanssissa vai polilla? Mitä on sokeri?

Lanssissa Ringeri lorona, polilla laittaisin luultavasti saman, kunnes on lyytit vastattu. Lisiä (K, Na) ei ilman lääkärin määräystä!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hitto, otto on ovela  ;)... Jotenkin nuo samat keissit on pyörinyt mielessä viime päivinä  ::)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä tilanne nyt niin valtavan akuutilta vaikuta, että tarvitsee kentällä aggressiivisesti reagoida. Nesteytys Ringerillä AOT:n ja loron väliltä, 500 ml-1000 ml riittää ambulanssin toimesta. Mitataan vitaalit. Jos Gluk alle 5mmol/l, antaisin Gluk 5% tai 10% korjaukseen. Polilla verikokeet ja niiden pohjalta nestehoidon jatkosuunnitelma elektrolyyttilisineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hitto, otto on ovela  ;)... Jotenkin nuo samat keissit on pyörinyt mielessä viime päivinä  ::)

Taitaa olla iv-tentti edessä?

Nämä ei nykysin olekkaan enää ihan läpihuutojutttuja.

Työpaikan vaihdos tosin on sekin alkanut mielessä käydä, mutta ei tämä nyt siihen liity.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan Ringerillä alottasin tollasessa tilanteessa kunnes elektrolyytit selviäisi verikokeista ja lääkäri määräisi mahdolliset lyyttikorjaukset.

Ringeri on muutenkin erinomainen perusneste, kun se sisältää elektrolyyttejä enemmän kuin pelkkä keittis, jossa on vain aquaa ja natriumkloridia. Se on myös fysiologisempi, sillä peruskeittis sisältää enemmän NaCl:ää kuin ihminen pitkässä juoksussa tarvitsee - tämä on hyvä ottaa huomioon pitkäaikaisessa iv-nestehoidossa.

Kolloidien käyttö ei tässä tilanteessa toisi välttämättä mitään hyötyä ilman kunnon perusnesteytystä ohella, sillä ihminen on kuivunut ja elimistössä ei ole vettä mitä vetää verisuonistoon lisää. Kuivumisen korjaaminen on oikea reitti myös verenpaineen korjaamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nii kaaliumit laskee oskentelun ja ripulin takia.. mut pelkkä nesteytys ei varmaan riitä. kun neste häviää kudoksiin eikä pysy verenkierrossa.

itse varmaan laittaisin nacl 0,9 + k ja gelofucin?

korjatkaa jos meni iha ohi :nauraa:

Kyllähän sitä nestettä täytyy olla myös kudoksissa.

Ollaanko lanssissa vai polilla? Mitä on sokeri?

Lanssissa Ringeri lorona, polilla laittaisin luultavasti saman, kunnes on lyytit vastattu. Lisiä (K, Na) ei ilman lääkärin määräystä!

Ei siihen mitään lääkärin määräyksiä tarvita jos K on 2.5. Kyllä hoitajalla pitää olla senverran pokkaa tehdä omiankin päätöksiä. Toki kannattaa muistaa että periferiseen ei yli 40mmol/L. Lisäksi voi heittää pari Kalinormia suuhun, jos vaan sisällä mikään pysyy.

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hra Elämäntähti: Lääkkeiden määrääminen ja potilaan lääkehoidon suunnittelu kuuluu lääkärille. PISTE. Suomen laki ei ymmärtääkseni tunne mahdollisuutta: "hoitaja antaa mitä lääkettä tahansa potilaalle itsenäisesti lupia kyselemättä, jos on vaan riittävästi pokkaa". Kun asiat menevät pieleen, on itsenäisesti ,tässä tapauksessa kaliumia, lisäilleellä hoitajalla hyvin yksinäinen ja orpo olo.

Kiehahti, myönnän, mutta pahemman laatuista puoskarointia nähneenä, ja sitä estäneenä, olen hyvin vahvasti sitä mieltä, että siihen ei tule ihmisiä rohkaista. Lääkehoidosta määrää lääkäri ja sitä toteuttaa hoitaja.

Itse kysymystä koskien ei ole mitään lisättävää, ovat muut jo ihan hyvin selvittäneet asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa muuten muistaa, että dehydroituneella potilaalla on yleensä b-gluk koholla, koska plasman määrä on pienentynyt eli jäljellä oleva plasma sisältää enemmän glukoosia.

Nstekorvaukset aloittaisin luultavimmin NaCl 0,9%:lla ja heti Na-, K- ja Krea-arvojen tultua labrasta kysyisin lääkäriltä elektrolyyttikorjaukset. Glukoosipitoisia en ensimmäisenä rupeaisi tiputtamaan, ellei sitten potilaan b-gluk olisi jostakin syystä alhainen - toki sekin laskee, kun infuusiot alkavat laimentaa plasman pitoisuuksia.

Ja CSAR, joillakin tietämilläni osastoilla hoitajille on annettu lupa säätää elektrolyyttejä tiettyjen parametrien sisällä, eli aika pitkälti itsenäisesti titrailla. Siitä toki olen samaa mieltä, että lääkäri on viimekädessä se, joka päättää lääkehoidosta, vaikkakin joidenkin lääkkeiden kohdalla se ei ole niin tarkkaa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet oikeassa Hölö, ensihoidossa kirjallisiin ohjeisiin perustuen suhteellisen itsenäisesti lääkehoitoa toteuttavana tiedän näin olevan. Myös sairaalan sisällä on moni "arkinen" hoito ja toimintatapa on ohjeistettu "pysyväismääräyksellä" asioiden sujuvuuden lisäämiseksi, tämän tiedän toki. Se ei vain Elämäntähden tekstistä käynyt ilmi. Vaikka osaston "pysyväismääräyksessäkin" lopullinen vastuu on lääkärillä joka sen on allekirjoittanut, se ei vastuuta poista sormesta joka mäntää painaa. Kuitenkin hoitaja on tällöin juridisesti huomattavasti selvemmillä vesillä.

Ja olen jo rauhoittunut, helpotti avautua, kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hitto, otto on ovela  ;)... Jotenkin nuo samat keissit on pyörinyt mielessä viime päivinä  :nauraa:

Taitaa olla iv-tentti edessä?

Nämä ei nykysin olekkaan enää ihan läpihuutojutttuja.

Työpaikan vaihdos tosin on sekin alkanut mielessä käydä, mutta ei tämä nyt siihen liity.

Sepä se  8)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS IV-koulutuksessa opetetaan että "Ikinä ei ole virhe laittaa keittosuola ensimmäiseksi nesteeksi" :nauraa:

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollaanko lanssissa vai polilla? Mitä on sokeri?

Lanssissa Ringeri lorona, polilla laittaisin luultavasti saman, kunnes on lyytit vastattu. Lisiä (K, Na) ei ilman lääkärin määräystä!

Ei siihen mitään lääkärin määräyksiä tarvita jos K on 2.5. Kyllä hoitajalla pitää olla senverran pokkaa tehdä omiankin päätöksiä. Toki kannattaa muistaa että periferiseen ei yli 40mmol/L. Lisäksi voi heittää pari Kalinormia suuhun, jos vaan sisällä mikään pysyy.

Oli pokkaa tai ei, mun tehtäviin ja koulutukseen ei kuulu lyyttilisien määrääminen, enkä näillä palkoilla tee mitään ylimääräistä, mikä ei mun tehtäviini kuulu. Piste.

Eri asia tietysti, jos teillä on olemassa joku kirjallinen pysyväismääräys, että hoituri saa itsenäisesti rukkailla lyyttilisiä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siihen mitään lääkärin määräyksiä tarvita jos K on 2.5. Kyllä hoitajalla pitää olla senverran pokkaa tehdä omiankin päätöksiä.

Täytyy kyllä myöntää, että en itse kysy lääkäriltä yhtään mitään jos potilaan kalium on tuota luokkaa. Meillä on tapana korjata kalium sinne 4,5 luokkaan ja päällekin aika omatoimisesti. 2,5 kaliumilla kun niiden erittäin työllistävien lisähommien riski on sitä luokkaa, että meikäläinen laiskana miehenä pyrkii välttämään ne.  :)

Ja mitään kirjallista ohjetta asiasta ei ole. Se on yksi talon tapa muiden joukossa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyy kyllä myöntää, että en itse kysy lääkäriltä yhtään mitään jos potilaan kalium on tuota luokkaa. Meillä on tapana korjata kalium sinne 4,5 luokkaan ja päällekin aika omatoimisesti. 2,5 kaliumilla kun niiden erittäin työllistävien lisähommien riski on sitä luokkaa, että meikäläinen laiskana miehenä pyrkii välttämään ne.  :)

Ja mitään kirjallista ohjetta asiasta ei ole. Se on yksi talon tapa muiden joukossa.

Aivan. Ei meilläkään mitään kirjallista ohjetta tuosta ole.

Oli pokkaa tai ei, mun tehtäviin ja koulutukseen ei kuulu lyyttilisien määrääminen, enkä näillä palkoilla tee mitään ylimääräistä, mikä ei mun tehtäviini kuulu. Piste.

Sua itseäsihän se helpottaa kun ei tarvi soitella yöllä v*ttumaiselle väsyneelle lääkärille ihan itsestään selviä asioita, ja mitä muuta se lääkäri tuossa tilanteessa tekisi kuin antaisi sen "maagisen siunauksensa" asialle?

Korostan kuitenkin että pitää tietää mitä tekee. Hyponatremiaa en ominpäin lähtisi korjailemaan..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa, mun työkokemukseni rajoittuu lastenkirralle ja yliop. sairaalan päivystykseen, enkä kummassakaan ole omin  nokkineni kenenkään kaliumeja käynyt korjailemaan. Jos K on tosi matala, niin pitäähän sitä lääkärin jo muutenkin tulla katsomaan.

Aika monelle muullekin asialle tarvitaan se maaginen lääkärin siunaus... mutta se on ihan mitä kukakin uskaltaa tehdä omin päin.

Mä katson tietenkin tätä asiaa ensi- ja toishoidon kannalta, joku valvontaosasto tms. voikin olla sellainen paikka, että hoitajan sopii itsekseen lyyttejä rukkailla. Mun iv-luvissa on aina lukenut vain nestehoidon ALOITUS, ei mitään elektrolyyttikorjauksia itsenäisesti.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siihen mitään lääkärin määräyksiä tarvita jos K on 2.5. Kyllä hoitajalla pitää olla senverran pokkaa tehdä omiankin päätöksiä.

Täytyy kyllä myöntää, että en itse kysy lääkäriltä yhtään mitään jos potilaan kalium on tuota luokkaa. Meillä on tapana korjata kalium sinne 4,5 luokkaan ja päällekin aika omatoimisesti. 2,5 kaliumilla kun niiden erittäin työllistävien lisähommien riski on sitä luokkaa, että meikäläinen laiskana miehenä pyrkii välttämään ne.  :)

Ja mitään kirjallista ohjetta asiasta ei ole. Se on yksi talon tapa muiden joukossa.

Meillä on aina lääkärin kirjoittamissa tavoitteissa merkattuna esim. K 4-5, jolloin KCl-lisät harkitsee hoitaja, jotta näihin tavoitteisiin päästään. Peruslisien lisäksi sitten hoitaja itse voi tarvittaessa antaa vielä erillisen K-korjauksen, joko p.o./NML tai sitten perifeerisen tai sentraalisen korjauksen käytettävissä olevien i.v.-reittien mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta, kun jäi tuo sokeri vaivaamaan... eihän nyt ollut kysymys korkeasta sokerista?? Diabetes monesti löydetään juuri kuvatunlaisella oireella tai vatsakipuna.

Kyssäristä ei sit selvinnyt potilaan ikää ja kokoa jotka vaikuttavat aika paljon nesteytykseen, joskus muinoin nyrkkisääntönä on ollut "hidas nesteen menetys-hidas korjaus" Potilas on kuitenkin kohtuuhyvässä kuosissa, itse en lähtisi tonnia lorona mitään nestettä antamaan, perus NaCl 0,9 mielummin kuin ringer, oksentelun vuoksi, sellaisella max. tonni/tunnissa näillä tiedoilla. Tämä siis sairaalan ulkopuolella, ilman lyytien korjailu kikkailua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä kylmä periferia (=tukossa) ja matalat paineet on indikaatio ripeälle täytölle. Sokeri muakin kyllä kiinnostais. Mutta mä olen aikanaan nyrkkisääntönä opetellut, että oksentelu/ripuli -> kalium laskee -> Ringeri tippumaan.

MUOKS: ei tietenkään tonnia lorona (meillä ei edes tonnin pusseja autossa ole), mutta 500 vastetta seuraten, eikös sen verran voi aika huoletta laittaa menemään melkein kelle vaan...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sua itseäsihän se helpottaa kun ei tarvi soitella yöllä v*ttumaiselle väsyneelle lääkärille ihan itsestään selviä asioita, ja mitä muuta se lääkäri tuossa tilanteessa tekisi kuin antaisi sen "maagisen siunauksensa" asialle?

Eikös sitä vittumaiselle lääkärille soitella yöllä pienimmätkin asiat ::)

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitähän sille maksetaan, että vastaa puhelimeen  ::)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...