Jump to content
MAINOS

Tehyn ristiriitaiset ohjeet keikkoja koskien


Onnee

Recommended Posts

Mä mietin näitä Tehyn ristiriitaisia viestejä. Viime viikolla soitin edunvalvontaan ja kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät. Edunvalvonnasta sanoivat, että asia ok, kun ne on jo sovittuja vuoroja. Tänään sain sähköpostia Tehyn lakimieheltä, jolta yritin asiaa tiedustella ennen kuin soitin edunvalvontaan. Hän puolestaan kommentoi asiaa näin: "Voit tehdä ennen 22.10. sovitut keikat mutta niistä ei saa muodostua ylityötä. Ylityön muodostuminen taasen riippuu siitä, mitä työaikamuotoa teet." ja "Ylityö- ja vuoronvaihtokielto tuli voimaan 1.10.2007 ja on riippumaton hakukiellosta tai saarrosta. Kielto koskee kuitenkin vain kuntasektoria, joten yksityissektorilla kielto ei ole voimassa." Toki mulla sitten muodostuu noista vuoroista ylitöitä väkisinkin. MUTTA, voinko niitä nyt sitten tehdä vai en? Miten tulkitsette? Edunvalvonnan puheista ymmärsin, että saa, mutta lakimiehen puheista, että ei. Ja tiedoksi, jos jotakin ahdistaa keikkailu, että mä teen keikkaa ehkä 6-10 vuoroa vuodessa, kun olen hoitovapaalla ja kaikki paikkaan missä ei ole muita tehyläisiä töissä ja en paikkaa sairauslomia tms vaan vuorot on ennalta mulle suunniteltuja.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät.

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä? Meistä jokainen voi osallistua työtaisteluun pienilläkin asioilla ja yksi niistä on tämä ylityö- ja vuoronvaihtikielto. :-

Saat tehdä keikat jos ne ovat sovittu ennen 22.10.2007 mutta mielestäni sellaisina työvuoroina, ettei niistä muodostu ylitöitä.

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka monta vuoroa teet? Viikossahan voi tehdä 38h15min "normitöitä".

Kaksi vuoroa, mutta niistä kertyy väkisinkin ylitöitä, vaikka viikkotyötuntimäärä ei ylity. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 22.10.07 - klo:16:38


kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät.

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä? Meistä jokainen voi osallistua työtaisteluun pienilläkin asioilla ja yksi niistä on tämä ylityö- ja vuoronvaihtikielto. :-

Saat tehdä keikat jos ne ovat sovittu ennen 22.10.2007 mutta mielestäni sellaisina työvuoroina, ettei niistä muodostu ylitöitä.

No mutta, jos keikat on sovittu jo ennen 1.10?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä?

PAkko sanoa tähän myöskin oman työn ohella keikkaa tekevänä, että mulle ainakin on keikkoja sovittu jo joulukuun jälkeenkin ja kaikki tämä on tapahtunut ennen 1.10 alkanutta ylityökieltoa. Lisäksi etukäteen ei voi tietää, koska joku järjestö kieltää ylityöt kun ei ole kristallipalloa jolla tilannetta katsella. Eli aina ei voi tietää keikkoja sopiessa, mikä on sen hetkinen tilanne kun keikkapäivä alkaa lähestyä.

Toinen asia, monissa paikoissa on käytössä pitkät vuoto ihan laillisina työvuoroina eikä niistä kerry ylitöitä. Meillä ainakin tehdään 14,5 tunnin päiviä ja ihan normaalin tunti tunnista korvauksen saan. plus tietty lisät jos sattuu vkl:lle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät.

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä? Meistä jokainen voi osallistua työtaisteluun pienilläkin asioilla ja yksi niistä on tämä ylityö- ja vuoronvaihtikielto. :-

Saat tehdä keikat jos ne ovat sovittu ennen 22.10.2007 mutta mielestäni sellaisina työvuoroina, ettei niistä muodostu ylitöitä.

No mutta, jos keikat on sovittu jo ennen 1.10?!

Jos ne on sovittu ennen 1.10.2007 ,niin siitä vaan.

Toivottavasti ne on olleet sovittu ennen 1.10.2007 :-

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät.

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä? Meistä jokainen voi osallistua työtaisteluun pienilläkin asioilla ja yksi niistä on tämä ylityö- ja vuoronvaihtikielto. :-

Saat tehdä keikat jos ne ovat sovittu ennen 22.10.2007 mutta mielestäni sellaisina työvuoroina, ettei niistä muodostu ylitöitä.

No mutta, jos keikat on sovittu jo ennen 1.10?!

Jos ne on sovittu ennen 1.10.2007 ,niin siitä vaan.

Toivottavasti ne on olleet sovittu ennen 1.10.2007 :-

Haluatko dokumentit asiasta?  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät.

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä? Meistä jokainen voi osallistua työtaisteluun pienilläkin asioilla ja yksi niistä on tämä ylityö- ja vuoronvaihtikielto. :-

Saat tehdä keikat jos ne ovat sovittu ennen 22.10.2007 mutta mielestäni sellaisina työvuoroina, ettei niistä muodostu ylitöitä.

No mutta, jos keikat on sovittu jo ennen 1.10?!

Jos ne on sovittu ennen 1.10.2007 ,niin siitä vaan.

Toivottavasti ne on olleet sovittu ennen 1.10.2007 :-

Haluatko dokumentit asiasta?  ;D

En tarvitse.

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kysyin saanko tehdä ennen 22.10 sopimani keikat, jotka ovat 9-10h ja 12h päivät.

Varmasti tehyläisenä tiesit että meillä on ylityö- ja vuoronvaihtokielto tullut  voimaan 1.10.2007 joten ihmettelen, miksi olet mennyt sopimaan vuorot joista muodostuu ylitöitä? Meistä jokainen voi osallistua työtaisteluun pienilläkin asioilla ja yksi niistä on tämä ylityö- ja vuoronvaihtikielto. :-

Saat tehdä keikat jos ne ovat sovittu ennen 22.10.2007 mutta mielestäni sellaisina työvuoroina, ettei niistä muodostu ylitöitä.

No mutta, jos keikat on sovittu jo ennen 1.10?!

Jos ne on sovittu ennen 1.10.2007 ,niin siitä vaan.

Toivottavasti ne on olleet sovittu ennen 1.10.2007

Haluatko dokumentit asiasta?  ;D

En tarvitse.

Selvä ja ole huoletta :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ns. pitkä päivä ei ole ylityötä, jos vuoro on sellaiseksi sovittu.

Mä soitin palkanlaskijalle ja hän sanoi, että siitä tulee ylityötä ja samaa sanoo palkkakuitti edelliseltä keikalta. Mutta katsooko Tehy sen sitten ylityöksi, kun tuolla on tapana tehdä 12h vuoroja? Se on vain sovittu henkilökunnan kesken ja sopii kaikille. Harvemmin on muita vuoroja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Minä olen käsittänyt, että Tehyn ylityökielto tarkoittaa sitä, että ei jäädä sovitun työvuoron päälle tekemään ylimääräisiä. Jos sinä olet sopinut työvuoroksi vaikkapa 15h, niin työpaikan palkanlaskentakäytännöistä huolimatta, kyse ei ole Tehyn tarkoittamasta ylityöstä vaan teet täysin etukätene sopimasi työvuoron.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen käsittänyt, että Tehyn ylityökielto tarkoittaa sitä, että ei jäädä sovitun työvuoron päälle tekemään ylimääräisiä. Jos sinä olet sopinut työvuoroksi vaikkapa 15h, niin työpaikan palkanlaskentakäytännöistä huolimatta, kyse ei ole Tehyn tarkoittamasta ylityöstä vaan teet täysin etukätene sopimasi työvuoron.

Noinhan se järki sanoisi, mutta kun luin nuo lakimiehen hiukan kapulakieliset vastaukset niin jäi vaivaamaan, että kun kerran mulle maksetaan ylitöistä palkkaa niin se on sitten ylitöitä, vaikka alunperin jo sovittua sellaista... On tää vaikeeta ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ns. pitkä päivä ei ole ylityötä, jos vuoro on sellaiseksi sovittu.

Mä soitin palkanlaskijalle ja hän sanoi, että siitä tulee ylityötä ja samaa sanoo palkkakuitti edelliseltä keikalta.

Hitto!!! Huussi on mulle sitten velkaa ja aika monta ylityötuntia! Koska mä en saa ylityökorvausta vaikka teenkin noin 1-4 pitkää päivää / 6 viikon lista. Tämähän tietää siis huussilta kinkkurahaa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ns. pitkä päivä ei ole ylityötä, jos vuoro on sellaiseksi sovittu.

Mä soitin palkanlaskijalle ja hän sanoi, että siitä tulee ylityötä ja samaa sanoo palkkakuitti edelliseltä keikalta.

Hitto!!! Huussi on mulle sitten velkaa ja aika monta ylityötuntia! Koska mä en saa ylityökorvausta vaikka teenkin noin 1-4 pitkää päivää / 6 viikon lista. Tämähän tietää siis huussilta kinkkurahaa  ;D

Tuon rahan kertyminen ylitöistä riippuu siitä minkälaista työmuotoa teet. Eli voi olla, että jos sulla on joku tietynlainen työmuoto niin pitkistä päivistä ei ehkä kerrykkään tuota ylityörahaa? Mä en muista mikä työmuoto mulla on keikoilla, oisko jaksotyö tai jotain ja aina on ylityörahat maksettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuon rahan kertyminen ylitöistä riippuu siitä minkälaista työmuotoa teet. Eli voi olla, että jos sulla on joku tietynlainen työmuoto niin pitkistä päivistä ei ehkä kerrykkään tuota ylityörahaa? Mä en muista mikä työmuoto mulla on keikoilla, oisko jaksotyö tai jotain ja aina on ylityörahat maksettu.

Mulla on normaali jaksotyö ja 6 viikon listat. Lisät maksetaan keskimäärin joka toinen kuukausi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuon rahan kertyminen ylitöistä riippuu siitä minkälaista työmuotoa teet. Eli voi olla, että jos sulla on joku tietynlainen työmuoto niin pitkistä päivistä ei ehkä kerrykkään tuota ylityörahaa? Mä en muista mikä työmuoto mulla on keikoilla, oisko jaksotyö tai jotain ja aina on ylityörahat maksettu.

Mulla on normaali jaksotyö ja 6 viikon listat. Lisät maksetaan keskimäärin joka toinen kuukausi.

No voisi olettaa, että noista kertyisi ylitöitä? Onpa outoa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voisi olettaa, että noista kertyisi ylitöitä? Onpa outoa!

otin ihan tehdyt vuorot - paperin käteen ja katselin vuotta taakse päin. Ei ole maksettu yhtään ylitöitä pitkistä päivistä, ainoastaan tunti tunnista. Ja ylityöt joita oli maksettu on täysin niitä, mitä olen tehnyt suunniteltujen lisäksi. Pitää siis ottaa yhteyttä tehyyn, mä olen tehnyt ilmaista työtä ***kele  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Eikös tämä keikkahomma ole, että "sovitut hommat tehdään. Muuten ollaan kuin Ellun kanat."  ;D Eli ennen työtaistelua sovitut keikat voi tehdä, mutta jos sen jälkeen sopii uutta keikkaa, niin puree omaa nilkkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voisi olettaa, että noista kertyisi ylitöitä? Onpa outoa!

otin ihan tehdyt vuorot - paperin käteen ja katselin vuotta taakse päin. Ei ole maksettu yhtään ylitöitä pitkistä päivistä, ainoastaan tunti tunnista. Ja ylityöt joita oli maksettu on täysin niitä, mitä olen tehnyt suunniteltujen lisäksi. Pitää siis ottaa yhteyttä tehyyn, mä olen tehnyt ilmaista työtä ***kele  angry.png

Onko kyseessä periodityö (jaksotyö), jossa kolmen viikon tuntimäärä on 114:45 ?

Silloin ei tule ylityötä päivän pituuden mukaan, vaikka tekisi 24 tuntia.

Ylitöitä tulee, jos kolmen viikon jaksolla tuntimäärä on tarpeeksi suuri. Normaalilla listalla ensin menee lisätyönä, eli peruspalkka tunnilta ja sen jälkeen tulee ylityökorvaus 50 % tunnilta ensimmäisiltä 18 tunnilta (3 viikon lista) tai 36 tunnilta (6 viikon lista) ja sen jälkeisistä tulee sitten 100 %.

Jos on töissä esim polilla, jossa tehdään vain virka-aikaan töitä, niin silloin saa ylityökorvauksen jos päivän tunnit menee yli.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No voisi olettaa, että noista kertyisi ylitöitä? Onpa outoa!

otin ihan tehdyt vuorot - paperin käteen ja katselin vuotta taakse päin. Ei ole maksettu yhtään ylitöitä pitkistä päivistä, ainoastaan tunti tunnista. Ja ylityöt joita oli maksettu on täysin niitä, mitä olen tehnyt suunniteltujen lisäksi. Pitää siis ottaa yhteyttä tehyyn, mä olen tehnyt ilmaista työtä ***kele  angry.png

Onko kyseessä periodityö (jaksotyö), jossa kolmen viikon tuntimäärä on 114:45 ?

Silloin ei tule ylityötä päivän pituuden mukaan, vaikka tekisi 24 tuntia.

Ylitöitä tulee, jos kolmen viikon jaksolla tuntimäärä on tarpeeksi suuri. Normaalilla listalla ensin menee lisätyönä, eli peruspalkka tunnilta ja sen jälkeen tulee ylityökorvaus 50 % tunnilta ensimmäisiltä 18 tunnilta (3 viikon lista) tai 36 tunnilta (6 viikon lista) ja sen jälkeisistä tulee sitten 100 %.

Jos on töissä esim polilla, jossa tehdään vain virka-aikaan töitä, niin silloin saa ylityökorvauksen jos päivän tunnit menee yli.

Osaatko sä selittää miksi noista 12h sovituista keikkatöistä maksetaan ylityökorvaus, kun kerran ovat sovittuja vuoroja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaatko sä selittää miksi noista 12h sovituista keikkatöistä maksetaan ylityökorvaus, kun kerran ovat sovittuja vuoroja?

Jos kyseinen työpaikka on sellainen missä tehdään ns. normaalia päivätyötä, niin silloin vuorokautinen ylityöraja tulee kyseeseen.

Saattaa johtua tulkintavirheestäkin ja aina on mahdollisuus ohjelman virheeseen tai sitä ei ole tarkoitettu laskemaan periodityötä tekevien palkkaa.

Eli hys hys, etteivät lopeta  :P

Varmaa tietoa hankala sanoa kun ei ole tiedossa millainen työpaikka ja työ on kyseessä.

On muuten yksi mahdollisuus jolla tulee ylitöitä 6 viikon listoilla, vaikka ei olisi oikeasti yhtään ylitöitä.

Kun tehdään kaksi 3 viikon listaa, jotka yhdistyy, niin tunteja tasataan listojen kesken. Ei kuitenkaan kaikkia jos menee rajojen yli.

Muistaakseni maksimi tuntimäärä on 128 tuntia, jolloin toisella on sitten vastaavasti vähemmän. Jos toisella listalla onkin enemmän tunteja, niin tulee niistä ylityökorvaus, vaikka toisella olisi niin vähän että kokonaismäärä olisi oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On muuten yksi mahdollisuus jolla tulee ylitöitä 6 viikon listoilla, vaikka ei olisi oikeasti yhtään ylitöitä.

Kun tehdään kaksi 3 viikon listaa, jotka yhdistyy, niin tunteja tasataan listojen kesken. Ei kuitenkaan kaikkia jos menee rajojen yli.

Muistaakseni maksimi tuntimäärä on 128 tuntia, jolloin toisella on sitten vastaavasti vähemmän. Jos toisella listalla onkin enemmän tunteja, niin tulee niistä ylityökorvaus, vaikka toisella olisi niin vähän että kokonaismäärä olisi oikein.

Tai jos ensimmäisellä listalla tunnit ylittävät 128, niin niistäkin maksetaan ylityökorvaus vaikkei 6 viikon työaikajakson jälkeen tunnit ylitäisikään 229,5  :P

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On muuten yksi mahdollisuus jolla tulee ylitöitä 6 viikon listoilla, vaikka ei olisi oikeasti yhtään ylitöitä.

Kun tehdään kaksi 3 viikon listaa, jotka yhdistyy, niin tunteja tasataan listojen kesken. Ei kuitenkaan kaikkia jos menee rajojen yli.

Muistaakseni maksimi tuntimäärä on 128 tuntia, jolloin toisella on sitten vastaavasti vähemmän. Jos toisella listalla onkin enemmän tunteja, niin tulee niistä ylityökorvaus, vaikka toisella olisi niin vähän että kokonaismäärä olisi oikein.

Tai jos ensimmäisellä listalla tunnit ylittävät 128, niin niistäkin maksetaan ylityökorvaus vaikkei 6 viikon työaikajakson jälkeen tunnit ylitäisikään 229,5  :)

Sitä tarkoitinkin, vaikka eri sanoilla kirjoitin  ;D

Eli on aivan sama kummalla listalla on yli 128 tuntia, niin ne on ylityötunteja vaikka kokonaismäärä ei olisikaan ylitöitä (6 viikon jaksolla).

Sen vuoksi listojen suunnittelussa ei saisi suunnitella 3 viikon jaksolle yli 128 tuntia.

Ylitöitä saadakseen on siten edullisempaa tehdä 3 viikon listoilla töitä. Silloin ylityöraja on puolet pienempi, verrattuna 6 viikon listoihin.

Poikkeuksen muodostaa 6 viikon jakso jolla on lomaa. Silloin kaikki suunnittelurajan yli menevä on ylityötä ensimmäisestä tunnista alkaen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On muuten yksi mahdollisuus jolla tulee ylitöitä 6 viikon listoilla, vaikka ei olisi oikeasti yhtään ylitöitä.

Kun tehdään kaksi 3 viikon listaa, jotka yhdistyy, niin tunteja tasataan listojen kesken. Ei kuitenkaan kaikkia jos menee rajojen yli.

Muistaakseni maksimi tuntimäärä on 128 tuntia, jolloin toisella on sitten vastaavasti vähemmän. Jos toisella listalla onkin enemmän tunteja, niin tulee niistä ylityökorvaus, vaikka toisella olisi niin vähän että kokonaismäärä olisi oikein.

Tai jos ensimmäisellä listalla tunnit ylittävät 128, niin niistäkin maksetaan ylityökorvaus vaikkei 6 viikon työaikajakson jälkeen tunnit ylitäisikään 229,5  :)

Sitä tarkoitinkin, vaikka eri sanoilla kirjoitin  ;D

Eli on aivan sama kummalla listalla on yli 128 tuntia, niin ne on ylityötunteja vaikka kokonaismäärä ei olisikaan ylitöitä (6 viikon jaksolla).

Sen vuoksi listojen suunnittelussa ei saisi suunnitella 3 viikon jaksolle yli 128 tuntia.

Ylitöitä saadakseen on siten edullisempaa tehdä 3 viikon listoilla töitä. Silloin ylityöraja on puolet pienempi, verrattuna 6 viikon listoihin.

Poikkeuksen muodostaa 6 viikon jakso jolla on lomaa. Silloin kaikki suunnittelurajan yli menevä on ylityötä ensimmäisestä tunnista alkaen.

Siis tämä 128 tuntia koskee 6 viikon työaikajaksolla vain ensimmäistä listaa, ei siis toista ja tällä on merkitystä :).

Toinen puhuu aidasta, toinen aidan seipäästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...