Jump to content
MAINOS

sh:n työnkuva vs. lh:n työnkuva vanhainkodissa


medicine

Recommended Posts

Mitä mieltä olette siitä, että vanhainkodin osastolla sairaanhoitajalle ei kuulu keittiövuorot (mm. pöytien pyyhkiminen, astioiden laittaminen koneeseen) ? Onko teistä oikein vai väärin, että lähihoitajat tekevät nämä työt?

Itse lähihoitajaksi ensiksi kouluttautuneena ja sitten th opintoja päälle niin huomaa kyl et ihan hyvin lh jolla on koulussa ollut köksää ym voi pyyhkiä pöytiä. (miks ei sairaanhoitajakin jos on aikaa, vaikka ei sen hommia olisi).

Miten noi työnkuvat muuten eroaa toisistaan? mun kaveri sanoi et lh tekee KAIKEN vanhainkodissa ja jotkut sh:oot ei mitään  huh.gif

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En ole varsinaisesti vanhainkodissa töissä mutta lähes vastaavassa paikassa. Työn selkeyttämiseksi on pakko tehdä rajanvetoja että tiedetään mikä tehtävä kuuluu kenellekin. Toki jos nyt hirveästi sattuisi olemaan ylimääräistä aikaa niin en näe miksei myös sairaanhoitaja voisi pöydän pyyhkiä.

Henkilökohtaisesti niin kauan kun lähihoitajat eivät hoida laskutuksia, verikokeiden ottoa, työvuorolistojen tekoa ym. sairaanhoitajalle kuuluvia tehtäviä niin minä en mene mopin varteen.  ;)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moppaus nyt ei mitenkään kuulu hoitajan työkuvaan.

Mutta tiedän tunteen, kyllä minä olisin lähihoitajana mielummin mennyt jakamaan lääkkeet kun moppaamaan lattioita, mutta kun siellä yhdessä vanhainkdissa oli se hierarkia niin pinttynyt, että sh jakoi lääkkeet, lh moppas lattioita. Ehdottaisin siis siivojaa tai keittäjää teille  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdotettu on ylemmälle taholle, vielä ei ole kantaa otettu. Meillä lähihoitajien toimenkuvaan kuuluu myös siivous ja ruuanlaitto.  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä mieltä olette siitä, että vanhainkodin osastolla sairaanhoitajalle ei kuulu keittiövuorot (mm. pöytien pyyhkiminen, astioiden laittaminen koneeseen) ?

Kuulostaa hienolta. Toivottavasti ei myöskään kuulu putkirempat, ruohonleikkuu yms hommat.

Onko teistä oikein vai väärin, että lähihoitajat tekevät nämä työt?

Väärin. Siivous yms kuuluu laitosapulaisille, siivoojille jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on joku ihmeellinen juttu, mitä mä en saa päähäni; nuorena lh-opiskelijana olin harjoittelemassa kotipalvelussa, missä ei saanut siivota, tehdä ruokaa ym.

Sitten valmistun, ja mulle yhtäkkiä laitoksessa kuuluu tehdä nuo työt??

Kehareitten asuntolassa, missä on hyväkuntoisia ihmisiä, ymmärrän että ohjataan asukkaita tekemään ruokaa ja siivoamaan. Mutta siinä vaiheessa kun on huonokuntoisia vanhuksia?? Ei mene mun kaaliin, koska nämä vanhukset varmaan on ruokaa väsänny tarpeeksi omassa elämässä, ja tässä ei nyt ole siitä kysymys, että heitä pitäisi siihen opettaa.

Ei mene mun kaaliin, miksi kenenkään hoitajana pitäisi siivota, tehdä ruokaa, ym. ihmeellistä, mikä ei sinänsä ole hoitotyötä, lukuunottamatta nyt joitakin poikkeuksia. Jos sotkee, siivotaan omat jäljet, ja tottakai aamupalalle tehdään leipää, mutta kai vanhainkoteihin sitten voisi palkata ihan omat työntekijät tällaisiin siivouksiin ja ruoanlaittoon. Jossain paikassa oli oma suihkuttaja ja pyykkääjää, mutta hoitajat pesi lattiat?? Ihmeellistä!

Jos hoitajat vain jatkaa tekemästään kaikkea muuta kun hoitotyötä, niin ei ole ihme että on kiirettä. Työnantajat säästävät paljon kun yksi hoitaja hoitaa kaikki työtehtävät mitä ikinä voitaisiin keksiä. Kun nykyisin vanhukset missä tahansa laitoksissa ovat vain huonokuntoisempia, voisi keskittyä niitten hoitamiseen, eikä lattioitten jynssäämiseen (edes öisin)!

Hmm... Kuulostaako ollenkaan että olen hieman kypsynyt oman duunipaikan lattioitten pesemiseen?  :D

Tätä kenenkään ei nyt pidä ottaa henk.kohtaisesti, koska kirjoitin ihan yleisellä tasolla.

Toivottavasti, Hoitsukarppi, saatte sen siivojan teille! Ja älkää tehkö niin kuin meillä; kun on hoitajavajetta, otetaan siivojaa tekemään hoitotyötä, ja yöhoitaja hoitaa siivoukset...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän yhden pienkodin jossa yökkö siivoaa. Meillä ei ole siihen lähdetty, jo pelkkä valvominen on sinänsä raskasta. Yököllä kyllä riittää tarpeeksi hommia huonokuntoisten vanhusten wc-apuna, dementoituneiden sänkyyn ohjaamisessa ym. Jos on rauhallista, saattaapa yökkö leipoa päiväkahville tuoretta pullaa ja pestä pyykkiä jos on jäänyt pestävää.

Me mietitään laitosapulaisen/laitoshuoltajan palkkaamista. Tarpeen mukaanhan heistä ON apua myös hoitotyössä, ainakin se kuuluu heidän koulutukseensa.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, toi on vielä järkevää! Meillä vaan sysätään kaikki hommat yököille, koska "niillähän on aikaa". Pyykin pesu kuuluu yökölle, leipien teko aamupalalle, puuronteko (samalla kun annat joitakin aamulääkkeitä JA otat plv:t jos on tarvetta, ja käyt aamurondin. Erittäin fiksua jättää melkein 10 l tulikuumaa puuroa hellalle, kun joku dementikko saattaa saada päähänsä jatkaa kokkaamista, ja hoitaja ei voi valvoa puurokattilaa em. syistä), lattioitten pesu, su lääkejako jos omahoitajalta unohtunut, lääkelistojen päivitykset tarpeen tullen, plus rondit, hälyihin vastaamista, vaippojen vaihtamista, vessatusta, illalla seurustelua mummojen kanssa jos ovat hereillä, tussitaulujen päivittämistä, kukkien hoito (sisä + ulko kesällä), kissan hoito... Unohtuiko mitään?

Laitosapulainen on erinomainen apu just ruoan jakelussa ja syöttämisessä, sekä voi avustaa tarpeen tullen nostamisessa, mutta se, että otetaan laitoshoitajaa pelkkään hoitotyöhön joka pe sen takia että pomo tekee lyhennettyä viikkoa ja puuttuu yksi hoitaja aamusta, se on väärin! Hätätapaukset on eri asia, mutta joka ikinen perjantai EI ole hätätapaus! Seuraus tästä on se, että yökön pitää jynssätä lattioita, koska SIIVOJA on HOITOTYÖSSÄ. No, tämän yökön lattiapesut loppui tähän, viikonloppusin voin pahimmat paikat vetää rätillä, ku siivoja ei ole paikalla.

Että sitten jaksaa ottaa päähän pomon (ja muitten päivävuorolaisten) määräämiset maailman typerimpiin juttuihin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä mieltä olette siitä, että vanhainkodin osastolla sairaanhoitajalle ei kuulu keittiövuorot (mm. pöytien pyyhkiminen, astioiden laittaminen koneeseen) ? Onko teistä oikein vai väärin, että lähihoitajat tekevät nämä työt?

Itse lähihoitajaksi ensiksi kouluttautuneena ja sitten th opintoja päälle niin huomaa kyl et ihan hyvin lh jolla on koulussa ollut köksää ym voi pyyhkiä pöytiä. (miks ei sairaanhoitajakin jos on aikaa, vaikka ei sen hommia olisi).

Miten noi työnkuvat muuten eroaa toisistaan? mun kaveri sanoi et lh tekee KAIKEN vanhainkodissa ja jotkut sh:oot ei mitään  huh.gif

meillä ainakin laitosapulainen hoitaa keittiö ja siivoushommat. sh:n ja lh:n työ ei eroa kuin pistoslupana

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiinnostaisi tietää mitä sairaanhoitajan toimenkuvaan kuuluu yksiköissänne ? Montako sairaanhoitajaa ? Potilasmäärä ? Meillä Dementiayksikössä 16 paikkaa, palveluasunnoissa lisäksi 17 asiakasta tällä hetkellä (asuvat omissa rivitaloasunnoissaan). Meillä yksi Vastaava Sairaanhoitaja + 10 lähihoitajaa.  :)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sh:na vanhainkodissa. Meillä on 35 potilasta, 2 kenttätyötä tekevää sh:ta (toinen aamussa, toinen illassa) 13 lähihoitajaa, 3 hoitoapulaista ja laitoshuoltaja siivouksessa. Lisäksi hommaa pyörittää vastaava sh, joka ei potilastyöhön osallistu.

Suurimman osan työajastani teen samoja töitä kuin lähihoitajat/hoitoapulaiset, koska suurin osa työstä on perushoitoa. Ehkä n. 1 ½ työvuoroa viikosta teen sairaanhoidollisia töitä, joita siis lähihoitajat/hoitoapulaiset eivät tee. Kun olen sairaanhoidolliset velvollisuuteni hoitanut (ensisijaisia), niin sitten voin vaikka pyyhkiä pöytiä ja tiskata. Eiköhän yleinen siisteys ole kaikkien ammattiryhmien töitä, jos siihen ei erikseen ole siivoojaa.

En usko, että sh:n mitääntekemättömyys välttämättä johtuu ammatista, vaan ihan luonnekysymys... Kyllä ainakin meillä huomaa, vaikka kaikki hoitajat olisi lähihoitajia, niin toiset touhuaa kokoajan asukkaiden kanssa ja vastailevat hoitajakutsuihin, kun taas toiset.. no, eivät ole yhtä ahkeria!

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen sh:na vanhainkodissa. Meillä on 35 potilasta, 2 kenttätyötä tekevää sh:ta (toinen aamussa, toinen illassa) 13 lähihoitajaa, 3 hoitoapulaista ja laitoshuoltaja siivouksessa. Lisäksi hommaa pyörittää vastaava sh, joka ei potilastyöhön osallistu.

Henkilökuntaa tuntuu teillä olevan aika paljon kun ottaa huomioon että asiakasmäärä on meillä melkein sama. Toki teidän potilaat ovat varmaankin aika paljon huonokuntoisempia. Meillä on 2-3 aamussa, 2 illassa 1 yössä. Joka päivä on myös 1 aamussa 1 illassa siellä avopuolen työssä (17asiakasta). Mulle vastaavana/ainoana sairaanhoitajana kuuluvat siis noiden kaikkien (33) asioista huolehtiminen: seurannat, lääkäriaikojen tilaamiset , verikokeet, pistokset ym. Lisäksi mun pitää tehdä työvuorolistat ja kuun vaihtuessa toimittaa laskutukset kuntaan. Lisäksi mun pitäis sitten ehtiä myös tuohon perushoitoon, ruuanjakeluun, tiski+pyykkisouviin ym. Aika mahdoton yhtälö.  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitsukarppi: Totta, meillä on mielestäni hyvä miehitys! Siitä kiitos vastaavalle sh:lle, joka on suu vaahdossa puhunut päättäjille ja saanut viimeisen kahden vuoden aikana meille 4 uutta hoitajaa ;) (1sh+3lh)

Meillä on aamussa 7-8 hoitajaa (paitsi viikonloppuisin 5), joka illassa 5 hoitajaa, yössä 1 hoitaja + kotihoidon yökkö, joka "päivystää" meillä, auttaa käännöissä yms. Niin ja tuohon aamumiehitykseen en laskenut vastaava sh:jaa, enkä laitoshuoltajaa, kun eivät potilastyöhön osallistu.

Hmm, totta sekin, että meillä on aika huonokuntoisiakin asukkaita. 2:n autettavia/syötettäviä/sekavia on paljon, vuodepotilaitakin pystymme hoitamaan, esim. saattohoito. Ja onhan se mukavaa kaikkien kannalta, että välillä on aikaa seurustella asukkaiden kanssa, ulkoilla, askarrella, leipoa tai mitä hyvänsä virikkeitä keksiikään. Yksi peruste miehitykselle on, että kun sijaisia on niin vaikea/mahdoton saada, niin laitoksen toiminta ei ole heti kriisissä, jos yksi sairastuu.

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaapa hyvältä! Meillä on 4 hoitajaa aamussa (+ vastaava, mikä ei silloin tee hoitotyötä. Periaatteessa vastaava pitäisi tehdä 50 % hoitotyötä), kolme illassa, vl 3 hoitajaa sekä aamussa että illassa, ja yksi yössä. Tällä hetkellä potilaita 19 joista 6 on joko sänkypotilaita tai kahden autettavia. Yksityiseltä firmalta saadaan yöllä kuivitusapua näille 6 ihmiselle. Meillä on siivoja ma-to, koska siivoja on laitettu pe tekemään hoitotyötä ku pomo tekee lyhennettyä viikkoa. Ruoka saadaan keittiöstä, ja se lämmitetään illalla ja viikonloppuna (päivällä se on siis "tuoretta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ruoka saadaan keittiöstä, ja se lämmitetään illalla ja viikonloppuna (päivällä se on siis "tuoretta").

Eli syökö teidän vanhukset 2 kertaa päivässä samaa ruokaa ? Meillä vain päiväruoka tulee keittiöltä, päivällinen tehdään itse. (keitto, velli, laatikko ym. nopeasti laitettava.) Yökkö tekee puuron ja leivät valmiiksi (vinkki: ostakaa haudutuskattila, ei tartte vahtia koko aikaa) Iltavuorolaiset tekee iltapalaa.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa__Ihmemaassa

Eiköhän se ole vähän henkilöstäkin kiinni että mitä töitä tekee/suostuu tekemään. Meilläkin (yksityinen hoitolaitos) yökkö siivoaa, pesee pyykit, tekee talonmiehen hommia (ei sentään putkiremontteja) ym... Sairaanhoitajat ja lh:t tekee pääsääntöisesti samoja töitä, moppia heiluttaa se joka ehtii, yleensä ei kukaan koska "yököllehän se kuuluu". Ei se välttämättä koulutuksesta ole kiinni, toiset on valmiita tekemään paskahommiakin sairaanhoitajan koulutuksella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitsukarppi, ei nyt sentään syö kaksi kertaa samaa ruokaa  :-X

Päivällä siis tulee juuri laitettua ruokaa keittiöstä, ja ne sitten tekee myös valmiiksi illaksi jotain soppaa tai laatikkoa, mitä lämmitetään.

Niin, ja sillä vahtimisella tarkoitin lähinnä sitä, että joku mummo käy hämmentämässä puuron ja vahingossa polttaa itsensä, tai vetäsee koko kattilan päälleen. Kenellä on vastuu?

Liisa, edelleen vastustan sitä, että koulutettu hoitaja (onko se sitten AMK tai peruskoulua käynyt) tekee niitä töitä, mitkä eivät kuulu ammattikuvaan. Minun sopparissa ei ainakaan lue että pitää tehdä "muut esimiehen määräämät työt" vaan siinä lukee että olen hoitaja, ja silloin teen pelkästään hoitajan työ. Jos pomo, tai joku muu, haluaa tehdä vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi työtä, mitä hänelle ei kuulu, se on hänen valintansa. Samalla vaan on jarruna hoitajien ammattiarvon nostamisessa, ja siihen, että voisi palkata ihan oikean siivojan ja talonmiehen, ja vapauttaa se aika tekemään jotain muita hoitotyötä mitä muuten jää kärsimään. Meillä on palkkalistoilla siivoja, ja silloin myös näen että siivoja tekee omat hommansa, minä omani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mukavaa kuulla että joissain paikoissa on porukkaa runsaasti.  :) Meillä aamuvuorossa 6-9 hoitajaa + kylvettäjä.  iltavuorossa 3 ja yössä kaksi. viikonloppuisin aamussa 6hoitajaa (toki vähemmän jos sairaslomia sattuu) ja iltaan tulee 3...  Asukkaita meillä noin. 50. eli aika vähän porukkaa siihen verrattuna teidän muiden työpaikaan.  :( Meillä paljon 2avustettavia joten aamut on todellakin kaaosta, varsinkin viikonloppuisin jos joku on poissa.  Joskus yököt joutuvat jäämään auttamaan aamuvuoroon henkilöpulan takia. (yö vuro alkaa meillä klo 21 ja hyvällä tuurilla viikonloppuna pääset lähtemään klo 8, jos porukkaa ei ole poissa..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukavaa kuulla että joissain paikoissa on porukkaa runsaasti.  :) Meillä aamuvuorossa 6-9 hoitajaa + kylvettäjä. 

Ihan virallinen kylvettäjä? Onko näitä vielä ihn oikeesti olemassa?

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole varsinaisesti vanhainkodissa töissä mutta lähes vastaavassa paikassa. Työn selkeyttämiseksi on pakko tehdä rajanvetoja että tiedetään mikä tehtävä kuuluu kenellekin. Toki jos nyt hirveästi sattuisi olemaan ylimääräistä aikaa niin en näe miksei myös sairaanhoitaja voisi pöydän pyyhkiä.

Henkilökohtaisesti niin kauan kun lähihoitajat eivät hoida laskutuksia, verikokeiden ottoa, työvuorolistojen tekoa ym. sairaanhoitajalle kuuluvia tehtäviä niin minä en mene mopin varteen.  :)

Missä sanotaan, että työvuorolistojen teko kuuluu sairaanhoitajille  huh.gif Ihan yhtä hyvin lähihoitaja voi tehdä työvuorolistoja ja hoitaa laskutuksia. edellisessä työpaikassani työvuorolistojen teko oli minun ja kollegani vastuulla (yököt teki työvuorolistat).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä sanotaan, että työvuorolistojen teko kuuluu sairaanhoitajille  huh.gif Ihan yhtä hyvin lähihoitaja voi tehdä työvuorolistoja ja hoitaa laskutuksia. edellisessä työpaikassani työvuorolistojen teko oli minun ja kollegani vastuulla (yököt teki työvuorolistat).

Kyllä varmasti voi lähärikin hoitaa mutta meillä tuo työnjako on näin koska olen vastaava sairaanhoitaja ja talon ainoa sairaanhoitaja. Olen kyllä alkanut perehdyttämään myös muita Titanian käyttöön, mutta siinä tulee aina jotain porua ja kateutta työntekijöiden kesken. On kuulemma parempi että pomo tekee listat niin ei tule kenelläkään sanomista. Paperihommat kuuluvat siis meillä esimiestehtäviin.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kuulemma parempi että pomo tekee listat niin ei tule kenelläkään sanomista. Paperihommat kuuluvat siis meillä esimiestehtäviin.

Työvuorojen laatiminen on hallinnollinen toimenpide joten on selkeintä että listojen laatijana on virassa oleva esimies. Ja koska toimiva työvuorolista on ehkä suurin yksittäinen työviihtyvyyteen vaikuttava seikka on tärkeää ettei sitä ole delekoitu sellaiselle jolla ei riittävää rutiinia asian tekemiseen ole.

Eli vaikka esimies käyttäisi puolet työajastaan toimivien listojen tekoon, on hän palkkansa ansainnut.. :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin kaupungilla on muutama vuosi sitten alettu puhumaan tiimityöstä. Siihen kuuluu, että tiimi (eli työryhmä) olisi mahdollisimman itseohjautuva ja esimiehen asema vähäisempi. Kotihoidossa organisaatimuutoksen yhteydessä vuonna 2005 työntekijät saivat tiimikoulutusta. Koulutukseen kuului ohjausta tiimin vastuualueiden jaossa työntekijöiden kesken. Siinä kh:n yksikössä, jossa silloin työskentelin, teki tiimi itse omat työvuoronsa. Esimies vaan siirsi tiedot Titaniaan. Työvuorojen laatiminen selkeiden pelisääntöjen mukaisesti oli minusta ihan ok. Ei vuoroista riidelty sen kummemmin. Kun tiimi itse tekee työvuolistansa, jää sessiosta pois esimiehen suosikkien etusijalle asettaminen ja kaikenlainen muukin esimieheen kohdistuva p..een n..minen. Työvuoroja tehdessä oppii huomioimaan omia työkavereita eri lailla kuin ennen. Oma itse ei enää olekaan tiimin tärkein napa. Koska kyse ei siis ole tähtitieteestä, oppii listojen laatimisen ihan näin lähihoitajankin koulutuksella. Suosittele ehdottomasti kaikille työyhteisöille! Harmittaa, että nykyisessä työyhteisösssä moiseen ei ole esimies suostunut vaan raapustelee listojaan päivästä toiseen ja lopputulos on aina sama: hyvin harva on vuoroihinsa tyytyväinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kuulemma parempi että pomo tekee listat niin ei tule kenelläkään sanomista. Paperihommat kuuluvat siis meillä esimiestehtäviin.

Työvuorojen laatiminen on hallinnollinen toimenpide joten on selkeintä että listojen laatijana on virassa oleva esimies. Ja koska toimiva työvuorolista on ehkä suurin yksittäinen työviihtyvyyteen vaikuttava seikka on tärkeää ettei sitä ole delekoitu sellaiselle jolla ei riittävää rutiinia asian tekemiseen ole.

Eli vaikka esimies käyttäisi puolet työajastaan toimivien listojen tekoon, on hän palkkansa ansainnut.. :-X

Itse sain työvuorolistojen tekemiseen kunnon perehdytyksen ja ensimmäiset listat suunniteltiin oh:n kanssa. Tämä dinon mainitsema rutiinihan syntyy tekemisen kautta, ei koulutuksen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...