Jump to content
MAINOS

Kuka perehdyttää ns. "siirrettävät työntekijät"


Jone03

Recommended Posts

Kyllä jo alkaa huomata, että työnantajapuoli ja päättäjät alkavat olla kohtuullisen peloissaan ;D

Tuli vaan mieleen ajatus, että kenetkähän työnantaja mahtaa saada perehdyttämään ja kouluttamaan nyt uhkaamiaan muualta siirrettäviä hoitajia? Haha.. Kuka nyt alkaa tässä tilanteessa kouluttamaan mahdollisesti omalle tilalleen työtaistelun ajaksi otettavaa henkilöä? :D Kylläpä kuulostaa aika todella hatarilta nuo valmistautumistoimenpiteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos sattuisi käymään niin hassusti, että irtisanomisaika ehtii kulua umpeen ennen neuvotteluratkaisun syntymistä, niin kannattaa viimeisenä työpäivänä huolehtia siitä, että kirjalliset työohjeet varmasti ovat tallessa jotta siirretyt työntekijät hyötyisivät niistä. Niitä ei siis saa hukata työpisteiden järjestelyn yhteydessä.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sattuisi käymään niin hassusti, että irtisanomisaika ehtii kulua umpeen ennen neuvotteluratkaisun syntymistä, niin kannattaa viimeisenä työpäivänä huolehtia siitä, että kirjalliset työohjeet varmasti ovat tallessa jotta siirretyt työntekijät hyötyisivät niistä. Niitä ei siis saa hukata työpisteiden järjestelyn yhteydessä.

Ja että omalle vastuualueelle kuuluvat esim. tilaukset ja laitehuollot on hoidettu pois alta? Ettei vain tule mitään ONGELMIA sitten kun vakituinen väki lähtee...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan, ymmärsit yskän, kuten kunnon hoitajan kuuluukin. Onhan meidän kaikkien etujen mukaista, että siirretyt hoitajat pystyvät suorittamaan työtehtävät kitkattomasti ja vähintään yhtä hyvin kuin vakiväkikin.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikilla pakkosiirrettäväksi joutuneilla hoitajillahan on sitten maha kipeä ja polvetkin vihoittelee, kun on niin kauan joutunut polvistumaan ylihoitajien edessä. Lukulasit pitää myös unohtaa kotiin...

"Say goodbye to the sorrow, and hello to tomorrow"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä siinä mitään, mihin laitetaan ne potilaat, joita tavallisesti hoitavat nämä uusiin tehtäviin perehdytettävät? Jos joku asiasta tietämätön tulee vielä vetoamaan minun parempaan minääni, kehoitan huomenna kääntymään HUS rekryn puoleen. Siellä on kutsumustyötä tarjolla. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä oli hassua kun lääkäriliiton pomon mielestä perehdyttämiseen vie erikoissairaanhoidossa KUUKAUSI,mä luulen että perehdytys vie VUOSIA.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä oli hassua kun lääkäriliiton pomon mielestä perehdyttämiseen vie erikoissairaanhoidossa KUUKAUSI,mä luulen että perehdytys vie VUOSIA.

Tää on varmaan mitä tää tällä tämä pomo. Joissakin yksiköissähän saat osastonhoitajalta kierroksen osastolla "täs on huuhtis, täs kahvihuone" ja sitten ens vuorossa olet jo ns. vahvuutta, vaikka perehtyminen jatkuisikin vuosia. Jossain osastoilla joku on sinun käsikynkässä 3 kuukautta ennenkuin olet ns. vahvuutta, ja sitten kestää siltikin vuosia.

Mutta kuten mediasta on luettu, hoitsukoulu on helppo, ja työ on helppoa: buranaa vaan jaetaan ja kahvia lipitetään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Makeasti tänään töissä (yksityisellä lääkäriasemalla)naurettiin kun uutisissa oli ehdotus, että OSTETAAN HOITAJIA YKSITYISELTÄ. Kysyin aamulla pomolta onko meitä jo yritetty ostaa? Ei ole vielä kuulemma tarjousta tullut. Itse taitaisin eksyä jo Meikun aulassa, mikäli sinne äkkipäätä joutuisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikilla pakkosiirrettäväksi joutuneilla hoitajillahan on sitten maha kipeä ja polvetkin vihoittelee, kun on niin kauan joutunut polvistumaan ylihoitajien edessä. Lukulasit pitää myös unohtaa kotiin...

Ja toivottavasti ei satu noi mukulat sairastumaan. Ensin on toinen lapsi ripulissa, sitten toinen. Lopultahan se tarttuu tietysti itseenikin. Töihin ei voi mennä puolikuntoisena NOROa levittämään. Voi tulla vaikka epidemia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse taitaisin eksyä jo Meikun aulassa, mikäli sinne äkkipäätä joutuisin.

Jos sen aulan nyt ensin löytäis...  ;D  Työmaa myllertää paikat ja kaikki vaihtaa paikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, ne huoltokäytävät... niihinhän on potilaita eksynytkin ja janoon kuollut. Kummakos jos hoitaja ensikertalaisena harhailee niissä kauankin, jollei tule lankakerää mukaan.

Enpä tiedä mitä sanoisin jos työskentelisin leikkurissa ja saisin kokemattoman rikkuriehdokkaan perehdytettäväkseni. Luultavasti tarpeeksi joutuakseni ylihoitajan puhutteluun.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan, edes työnantajapuoli, kysynyt TEO:n mielipidettä näistä tehtäväsiirroista joukkoirtisanoutumisen aikana. Suomessa se taitaa olla TEO- joka näitä sanktioita jakelee, eikö? Työnantajapuoli tulee täysin vieraantuneena käytännössä toimivien hoitajien työnvaatimustasosta sanomaan että kyllä se 1kk riittää ihan hyvin perehdytykseen, Tk -sh:sta leikkaussalinhoitajaksi. Onhan eräs lähisukulaisenikin ollut yli 15v. teholla töissä, joskus 70-80-luvulla, tässä tilanteessa hänellä on työnantajapuolen mielipiteen mukaan työkokemusta teho-hoidosta. Sen verran pro-kyseinen henkilö on että tulee kiittämään kauniisti ei, jos siirtoa tullaan ehdottamaan, perusteluna on että ei se nyt niin helppoa ole kuin miltä se näyttää. Yksilökannalta mielenkiintoisempi olisikin kysymyksen asettelu: vastaatko itse jos mokaat? Muutamat florencet jotka ovat innolla alkamassa talkoisiin saadakseen oikein upottautua tähän kutsumukseensa varmaan peruuttaisivat siinä vaiheessa jos ja kun TEO:n kanta olisi että tyhmä saa olla mutta ei idiootti. Jos mokaat, vastaat. Olettaisin ainakin että tätä tilannetta ei voi verrata kriisitilanteeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se olisi metkaa jos mut passitettaisiin vaikka leikkaussaliin instrumenttihoitajaksi. Nainen, jolla on kaksi vasenta kättä... "HUPS, taisi tipahtaa..."

Siis tää ei oo todellisuutta. Mediassa nyt vaan pyöritetään tätä kaikkea, että hoitajien rintama saataisiin murtumaan. Työntekijäsiirrot on ihan mahdottomia...

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en ainakaan siirry mihinkään ja piste! Siinähän niitä ruumihia alkais tuleen kun pääsisi jonnekin teholle oikein kunnolla huseeraamaan ;D  Kuka tekee minun työt jos pitäisi jonnekin siirtyä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan, edes työnantajapuoli, kysynyt TEO:n mielipidettä näistä tehtäväsiirroista joukkoirtisanoutumisen aikana. Suomessa se taitaa olla TEO- joka näitä sanktioita jakelee, eikö? Työnantajapuoli tulee täysin vieraantuneena käytännössä toimivien hoitajien työnvaatimustasosta sanomaan että kyllä se 1kk riittää ihan hyvin perehdytykseen, Tk -sh:sta leikkaussalinhoitajaksi. Onhan eräs lähisukulaisenikin ollut yli 15v. teholla töissä, joskus 70-80-luvulla, tässä tilanteessa hänellä on työnantajapuolen mielipiteen mukaan työkokemusta teho-hoidosta. Sen verran pro-kyseinen henkilö on että tulee kiittämään kauniisti ei, jos siirtoa tullaan ehdottamaan, perusteluna on että ei se nyt niin helppoa ole kuin miltä se näyttää. Yksilökannalta mielenkiintoisempi olisikin kysymyksen asettelu: vastaatko itse jos mokaat? Muutamat florencet jotka ovat innolla alkamassa talkoisiin saadakseen oikein upottautua tähän kutsumukseensa varmaan peruuttaisivat siinä vaiheessa jos ja kun TEO:n kanta olisi että tyhmä saa olla mutta ei idiootti. Jos mokaat, vastaat. Olettaisin ainakin että tätä tilannetta ei voi verrata kriisitilanteeseen.

Näin juuri. Jokaisen meistä tulee muistaa, että meidän on ammattilaisena pystyttävä määrittelemään mikä on oman osaamisen rajoissa. Kun raja on tulossa vastaan tai tuli jo, pitää ilmoittaa esimiehelleen/vastuussa olevalle, ettei pysty vastaamaan esim. suuremmasta määrästä potilaista tai jos siirretään täysin toisin tehtäviin joista ei suoriudu. Tämä ilmoitus on hyvä tehdä kirjallisena, ja siinä on hyvä lukea selvästi, ettei voi ottaa enempää vastuuta. Sen jälkeen vastuu siirtyy johtamisjärjestelmässä seuraavalle tasolle. Ja esimiehen tulee ryhtyä toimenpiteisiin tilanteen ratkaisemiseksi.

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lain mukaanhan (ja oikeuden tuomioiden mukaan) tekijä vastaa siitä mitä tekee. Eli ei kannata tehdä mitään mitä ei oikeasti osaa. Ilmoittaa esimiehelle että tuota ei osaa, kun ei ole opetettu ja / tai saanut riittävää perehdytystä.

Siirtäminen toiseen sairaalaan tms, ei ole myöskään itsestään selvä asia, vaan siitä on joitakin määräyksiä. Ei siis käy että tänään sanotaan "huomenna menet sitten Meilahteen / Peijakseen / Jorviin Lohjalle tms töihin". Pitää ilmoittaa ajoissa, että työntekijä voi katsoa meneekö vai ei. Työsopimus kun on tehty yhteen paikkaan, poislukien ne jotka on palkattu yleissijaisiksi ja juoksemaan paikasta toiseen.

Myöskään HUS:ssa vallitsevan (työnantajan) tulkinnan mukaan yhteen paikkaan tehdyllä työsopimuksella ei voi olla töissä toisessa paikassa.

Esim omaan työpaikkaan Meilahteen on tehty työsopimus ja menee työkiertoon vaikka Jorviin. Silloin on joutunut pyytämään vapaata omasta sairaalasta ja tehnyt määräaikaisen työsopimuksen toiseen paikkaan.

Koska nytkin on aivan normaali irtisanoutuminen tai niiden runsas määrä aiheuttanut työvoimapulaa, niin hoitajien siirtely toiseen sairaalaan ei ole lainmukaista.

Jos sattuisi sitten toiselle paikkakunnalle menemään töihin työnantajan määräyksestä, niin siitä pitää maksaa verotonta päivärahaa. Tuo on lakisääteistä ja siitä ei vapaudu millään työnantajan yksipuolisella määräyksellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin työsopimuksissa lukee työnantajana HUS. Yleensä sitä ei ole sen tarkemmin määritelty. Tämä tarkoittaa sitä että työpaikkana voi olla mikä tahansa työpiste HUS:n alueella. Käytännössä näin ei toimita vaan ollaan ja pysytään samalla toimialueella samassa sairaalassa. KVTES mahdollistaa myös työntekijän siirtämisen tilapäisesti muihin tehtäviin ilman suostumusta kahdeksaksi viikoksi (Luku 1, 10§ 1.mom.) Eli voidaan siirtää melko surutta mihin päin HUS:ia jos ikäviksi heittäytyvät  :nauraa:

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Kertokaa yksinkertaiselle, että mitä järkeä olisi siirtää työntekijöitä talon sisällä toiseen yksikköön paikkaamaan koska ensinnäkin se yksikkö jossa oikeasti oot töissä pyöris sitten vajaalla ja toinen mikä tulee mieleen esim omalla kohdalla että olen psyk osaston hoitaja ja jos minut tuupattais vaikkapa nyt ensiapuun tai leikkuriin kylmiltään sijaistamaan niin susi tulis hommasta kun ei kyseiseltä erikoisalalta ois mitään kokemusta lukuunottamatta harjoittelua joskus muinoin huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa yksinkertaiselle, että mitä järkeä olisi siirtää työntekijöitä talon sisällä toiseen yksikköön paikkaamaan koska ensinnäkin se yksikkö jossa oikeasti oot töissä pyöris sitten vajaalla ja toinen mikä tulee mieleen esim omalla kohdalla että olen psyk osaston hoitaja ja jos minut tuupattais vaikkapa nyt ensiapuun tai leikkuriin kylmiltään sijaistamaan niin susi tulis hommasta kun ei kyseiseltä erikoisalalta ois mitään kokemusta lukuunottamatta harjoittelua joskus muinoin huh.gif

Käsittäkseni "vähemmän tärkeitä yksiköitä" meinataan sulkea joko kokonaan tai osittain. Esim. kirran puolella osastoilla saattaa tulla hiljaista jos leikkuri ei toimi. Tietysti tapaturma ym. potilaille tarvitaan hoitopaikkoja sielläkin, mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin normaalin elektiivisen toiminan pyöriessä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nyt koska erityissairaanhoito on tehyn lamautus kohteena.. toivon tosiaan ne hoitajat jotka eivät ole irtisanoutuneet suostu edes perehdyttämään näitä uusia "siirtolaisia".

koska itse olen tehyn opiskelija jäsen ja tehyn valtuutettu ei huolinut minun irtisanoutumista (johtuen ettei tehy maksa lakkoavustusta opiskelijoille) niin aion itse toteuttaa osastolla "italialaisen lakon" eli teen kaiken 10x hitaammin ja laiskemmin enkä tod. opeta ketään uutta hoitajaa mitä pitäisi tehdä :P

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: satakieli

Taitaa olla niin, että työrauhan vallitessa me hoitajat (koskee myös teho-osastoa) teemme asiat 10 x nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuukauden kuluttua olisi ensimmäinen päivä työttömänä ja ainakaan vielä ei ole näkynyt yhtäkään perehdytettävää.  :P

Jos työnantaja ihan oikeasti alkaisi siirtämään henkilökuntaa esim. omaan yksikkööni, niin aika hiljaista olisi perehdytyksen suhteen.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...