Jump to content
MAINOS

Terveyskeskuksista väkeä erikoissairaanhoitoon?


Smirre

Recommended Posts

Tähän asti on esim HUS:n sisällä vaihtaessaan työpaikkaa sairaalan x osastolta Y toiseen HUS:n sairaalaan z osastolle w, on joutunut irtisanoutumaan aikaisemmasta työpaikasta ja tekemään uuden työsopimuksen uuteen paikkaan.

Eli suomeksi: HUS:n tulkinnan mukaan kyseessä on ollut eri työnantaja, eikä siten voida siirtää kyseiseen paikkaan nytkään.

Väärin. Toimii vakanssisiirto/vaihtona, ei tarvitse irtisanoutua. Mm. Meilahdesta Jorviin töihin lennosta.

Juuri näin, mä olen siirtynyt aikoinaan Töölöstä Meikkuun eli klinikasta toiseen ja vielä kolmanteenkin ns vanhana työntekijänä. Nämä tosin HYKS Helsingin sairaaloiden sisällä, mutta kuitenkin.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mites sitten, jos leikitään ajatuksella että tk-sh siirretään teho-osastolle ja hän ei osaa työtehtäviä ja pt. kuolee. Kantaako hän tällöin vastuun laillistettuna sairaanhoitajana TEO:n edessä?

Liiton ohje ko asiaan: Jos henkilöstön siirtoihin ja pikakoulutuksiin ryhdytään työnantajan määräyksestä ei työntekijä voi siitä kieltäytyä. (Tietenkin silloin tulee työsopimuksessa olla tällainen mahdollisuus siirtoihin talon sisällä) Jos työntekijä ei kuitenkaan koe olevansa kykenevä työskentelemään esim. leikkurissa tai teholla tämän pikakoulutuksen jälkeen on hänen tehtävä tästä kirjallinen ilmoitus ja toimitettava se työnantajalle. Näin vastuu mahdollisesta virheestä tms. uudessa työpisteessä siirtyy työnantajalle. Työntekijä ei siis kieltäydy siirtymästä muihin tehtäviin, vaan kertoo olevansa mielestään epäpätevä työskentelemään työnantajan määräämässä yksikössä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sitten, jos leikitään ajatuksella että tk-sh siirretään teho-osastolle ja hän ei osaa työtehtäviä ja pt. kuolee. Kantaako hän tällöin vastuun laillistettuna sairaanhoitajana TEO:n edessä?

Liiton ohje ko asiaan: Jos henkilöstön siirtoihin ja pikakoulutuksiin ryhdytään työnantajan määräyksestä ei työntekijä voi siitä kieltäytyä. (Tietenkin silloin tulee työsopimuksessa olla tällainen mahdollisuus siirtoihin talon sisällä) Jos työntekijä ei kuitenkaan koe olevansa kykenevä työskentelemään esim. leikkurissa tai teholla tämän pikakoulutuksen jälkeen on hänen tehtävä tästä kirjallinen ilmoitus ja toimitettava se työnantajalle. Näin vastuu mahdollisesta virheestä tms. uudessa työpisteessä siirtyy työnantajalle. Työntekijä ei siis kieltäydy siirtymästä muihin tehtäviin, vaan kertoo olevansa mielestään epäpätevä työskentelemään työnantajan määräämässä yksikössä.

Tästä sanamuodosta...

Meillä kuului lähäriopintoihin työturvallisuus, työsuojelu yms. niminen kurssi jossa käytiin läpi myös työsuhteeseen liittyviä asioita.

Eli jos kokee ettei tietojensa/kokemuksensa pohjalta pysty tekemään jotain työtä, siitä pitää ilmoittaa työnantajalle, mieluiten kirjallisesti. Ilmoituksessa on tärkeää että käyttää sanamuotoa PIDÄTTÄYDYN...jne..... . Jos käyttää kieltäydyn -muotoa, niin voi pahimmillaan työnantaja purkaa työsuhteen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun kuuntelee noita ratkaisumalleja mitä työnantajapuoli ehdottaa niin ei voi kuin ihmetellä miten vähän tietoa ns. maallikoilla on nykyajan sairaanhoidosta  8)  Juu siirretään tehyläisten tehtäviä lääkäreille ja lähihoitajille, koulutetaan pikapikaa lisäoppia ja laitetaan lisätyövoimaa sinne missä tarvitaan.

Meillä juuri tuossa yhtenä päivänä joku lääkäri sanoi, että pulassa oltaisiin, jos lääkäreiden pitäisi valmistaa lääkeinfuusioita. Kaikkihan lukea osaavat, mutta turkasen hidasta se homma olisi. Kävinpä tuossa päivänä eräänä potilaan mukana toimenpiteessä, niin paikalla ollut sairaalalääkäri ei osannut laittaa potilaalle happea päälle... ::)

On meillä vaan niin eri tehtävät, että ei se tehtävien siirto todellakaan ongelmatonta ole, oli sitten kyse siirroista ammattikunnan sisällä tai yli ammattirajojen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sitten, jos leikitään ajatuksella että tk-sh siirretään teho-osastolle ja hän ei osaa työtehtäviä ja pt. kuolee. Kantaako hän tällöin vastuun laillistettuna sairaanhoitajana TEO:n edessä?

Liiton ohje ko asiaan: Jos henkilöstön siirtoihin ja pikakoulutuksiin ryhdytään työnantajan määräyksestä ei työntekijä voi siitä kieltäytyä. (Tietenkin silloin tulee työsopimuksessa olla tällainen mahdollisuus siirtoihin talon sisällä) Jos työntekijä ei kuitenkaan koe olevansa kykenevä työskentelemään esim. leikkurissa tai teholla tämän pikakoulutuksen jälkeen on hänen tehtävä tästä kirjallinen ilmoitus ja toimitettava se työnantajalle. Näin vastuu mahdollisesta virheestä tms. uudessa työpisteessä siirtyy työnantajalle. Työntekijä ei siis kieltäydy siirtymästä muihin tehtäviin, vaan kertoo olevansa mielestään epäpätevä työskentelemään työnantajan määräämässä yksikössä.

Tästä sanamuodosta...

Meillä kuului lähäriopintoihin työturvallisuus, työsuojelu yms. niminen kurssi jossa käytiin läpi myös työsuhteeseen liittyviä asioita.

Eli jos kokee ettei tietojensa/kokemuksensa pohjalta pysty tekemään jotain työtä, siitä pitää ilmoittaa työnantajalle, mieluiten kirjallisesti. Ilmoituksessa on tärkeää että käyttää sanamuotoa PIDÄTTÄYDYN...jne..... . Jos käyttää kieltäydyn -muotoa, niin voi pahimmillaan työnantaja purkaa työsuhteen.

Tuota samaista asiaa yritin viestissäni selvittää. Jos tällainen tilanne siis tulee eteen, on varmaan parasta ottaa yhteyttä liittoon oikean sanamuodon ym. varmistamiseksi. Toivon todellakin, että sairaalan johto tajuaa tämän siirtelyn olevan mahdotonta.Luotan tässä asiassa kyllä myös lääkäreiden tukeen. En usko heidän haluavan esim. leikkuriin  vuodeosastoilta henkilökuntaa jolla ei ole mitään käsitystä sen puolen töistä.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän asti on esim HUS:n sisällä vaihtaessaan työpaikkaa sairaalan x osastolta Y toiseen HUS:n sairaalaan z osastolle w, on joutunut irtisanoutumaan aikaisemmasta työpaikasta ja tekemään uuden työsopimuksen uuteen paikkaan.

Eli suomeksi: HUS:n tulkinnan mukaan kyseessä on ollut eri työnantaja, eikä siten voida siirtää kyseiseen paikkaan nytkään.

Väärin. Toimii vakanssisiirto/vaihtona, ei tarvitse irtisanoutua. Mm. Meilahdesta Jorviin töihin lennosta.

Juuri näin, mä olen siirtynyt aikoinaan Töölöstä Meikkuun eli klinikasta toiseen ja vielä kolmanteenkin ns vanhana työntekijänä. Nämä tosin HYKS Helsingin sairaaloiden sisällä, mutta kuitenkin.

HYKS Helsingin sairaalat on hallinnollisesti ja työnantajan tulkinnan mukaan aina olleet samaa sairaalaan, eli ovat lain mukaan yksi ja sama työnantaja. Eikä siten ole vertailukelpoinen tieto. Työnantaja tietysti yrittää kaikilla keinoilla väittää voivansa tehdä mitä vaan.

Väittiväthän voivansa käskeä irtisanoutuneet takaisin töihinkin irtisanoutumisen jälkeen.

Työsopimussuhteissa ei ole mitään vakansseja, joten sellaisia ei voi siirtää eikä vaihtaa.

Ei kannata sekoittaa viran siirtoja työsopimussuhteisiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitanköhän se mahtaa mennä täällä tyksilässä. Minun työsopimuksessani lukee, että minut on otettu töihin TYKS:n kirurgian klinikalle . Eli voidaanko minua siirrellä kir.klinikan ulkopuolelle?

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitanköhän se mahtaa mennä täällä tyksilässä. Minun työsopimuksessani lukee, että minut on otettu töihin TYKS:n kirurgian klinikalle . Eli voidaanko minua siirrellä kir.klinikan ulkopuolelle?

Lukeeko että

Työpaikka on TYKS kirurgian klinikka

vai että

Työpaikka on työsuhteen alussa TYKS kirurgian klinikka ?

Jälkimmäinen antaa mahdollisuuden siirtää talon sisällä muuallekin, kunhan noudatetaan lakeja ja määräyksiä siirron kestosta ja ilmoituksen antoajasta.

Lisäksi tulee kysymys siitä onko kyseessä työsuhde vai virkasuhde.

Virkasuhteinen voidaan määrätä virkaauputöihin, tietyissä tilanteissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitanköhän se mahtaa mennä täällä tyksilässä. Minun työsopimuksessani lukee, että minut on otettu töihin TYKS:n kirurgian klinikalle . Eli voidaanko minua siirrellä kir.klinikan ulkopuolelle?

Lukeeko että

Työpaikka on TYKS kirurgian klinikka

vai että

Työpaikka on työsuhteen alussa TYKS kirurgian klinikka ?

Jälkimmäinen antaa mahdollisuuden siirtää talon sisällä muuallekin, kunhan noudatetaan lakeja ja määräyksiä siirron kestosta ja ilmoituksen antoajasta.

Lisäksi tulee kysymys siitä onko kyseessä työsuhde vai virkasuhde.

Virkasuhteinen voidaan määrätä virkaauputöihin, tietyissä tilanteissa.

Pitänee huomenna varmistaa, mutta muistaakseni siinä lukee että työpaikka on TYKS kirurgian klinikka ja ensisijainen työskentelu paikka on osasto ...

Ja olen työsuhteessa.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskussairaala varautuuu Tehyn työtaisteluun

22.10.2007

Keski-Suomen keskussairaalassa on alettu varautua Tehyn työtaisteluun.

Hoitajia on tarkoitus siirtää päivystykseen sekä leikkaus-, sydän- ja teho-osastoille muista yksiköistä.

Akuutteja syöpäleikkauksia on tarkoitus myös siirtää Kuopion yliopistolliseen keskussairaalaan.

Kiireellisimmissä tapauksissa lääkärit saattavat toimia keskussairaalan leikkaussalissa ilman hoitajan apua.

Johtajaylilääkäri Jukka Puolakka keskussairaalasta kertoo, että jos leikkauksia joudutaan tekemään päivystysluonteisesti, harkittavaksi tulee mahdollisuus, että lääkärit työskentelevät työparina.

Jaahas...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitanköhän se mahtaa mennä täällä tyksilässä. Minun työsopimuksessani lukee, että minut on otettu töihin TYKS:n kirurgian klinikalle . Eli voidaanko minua siirrellä kir.klinikan ulkopuolelle?

Lukeeko että

Työpaikka on TYKS kirurgian klinikka

vai että

Työpaikka on työsuhteen alussa TYKS kirurgian klinikka ?

Jälkimmäinen antaa mahdollisuuden siirtää talon sisällä muuallekin, kunhan noudatetaan lakeja ja määräyksiä siirron kestosta ja ilmoituksen antoajasta.

Lisäksi tulee kysymys siitä onko kyseessä työsuhde vai virkasuhde.

Virkasuhteinen voidaan määrätä virkaauputöihin, tietyissä tilanteissa.

Pitänee huomenna varmistaa, mutta muistaakseni siinä lukee että työpaikka on TYKS kirurgian klinikka ja ensisijainen työskentelu paikka on osasto ...

Ja olen työsuhteessa.

No niinhän siinä luki, että työpaikka on työsuhteen alussa TYKS Kirusgian klinikka. Voi prkle!

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...