Jump to content
MAINOS

lähihoitajan toimenkuva sairaalassa..


fontsi

Recommended Posts

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Mulla kokemus kirran osastosta, jolla lähihoitajat splSR:n mainitsemien lisäksi jakoi tbl lääkkeet, laimensi iv lääkkeet ja lääkitsi potilaita s.c. ja i.m.

Sairaanhoitajan toimenkuva liittyi lähinnä paperitöihin, vastaanottoon, haastatteluun ja i.v. lääkkeiden antoon + kanylointiin.

Lähihoitajat olivat saaneet lisäkoulutuksen i.v. lääk laimentamiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälä on keskusteltu paljon eri viestiketjuissa lähihoitajan toimenkuvasta ja perushoitajien toimien muttamisesta sairaanhoitajien toimiksi.

Ainakin meillä (psyk. erik. sair.hoit.) ei enää automaattisesti muuteta mielenterveyshoitajien toimian sairaanhoitajien toimiksi. Syynä on raha. Budjetti menee entisestään miinukselle, jos kaikille pitää maksaa sairaanhoitajan palkkaa.

Meidän osastolla on 10 lh / mth:ta ja 10 sh:ta. Viimeisen vuoden aikana lähihoitajia on vakinaistettu neljä mielenterveyshoitajan toimeen. Minusta tämä on järkevää toimintaa, molempia ammattiryhmiä tarvitaan. Mikä lie sitten käytäntö somatiikan puolella.

P.S. Meillä ei ole eroa sh:n ja lh:n lääkehoidon toteuttamisessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mä olin Keskussairaalas os. 21 (ortopedia) harjoittelus tässä vähä aikaa sitte... siellä lähihoitajat (perushoitajat) teki oikeestaan kaikkee muuta samaa paitsi antoi suonensisäsiä lääkkeitä.  No okei, nenämahaletkun laitto kuului siellä sairaanhoitajalle  :)

Niin ja siis olen itse lähes valmis lähihoitaja....

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähihoitajan toimenkuva sairaalassa riippuu tietysti sairaalasta. Toisissa paikoissa työnkuva sairaanhoitajaan nähden ei ole juurikaan erilainen, toisissa paikoissa taas hyvinkin erilainen. Sairaaloiden sisälläkin eri osastoilla on erilaisia käytäntöjä. Kannattaa selvittää ne etukäteen, ettei sitten tylsisty työssä jos vaikka lääkkeidenjako-oikeus on sinulle ensisijaisen tärkeää tai haluat vältellä sitä.

Minä kannatan ajatusta, että jokainen saisi tehdä sitä mitä osaa ja jos ei uskota (kuten lähihoitajilla valitettavasti usein on), niin sitten annetaan näyttö, jolla taidot todistetaan. Itse olen ollut myös sellaisissa tilanteissa, joissa olen opettanut vanhaa sairaanhoitajaa katetroimaan eli ei se aina niin ole, ettäkö sh osaisi hommat paremmin kuin lh. Jokaisella on erilaisia taitoja ja on tyhmää jos työnantaja ei hyödynnä niitä. Yhteistyötähän kuitenkin tehdään oli koulutus mikä tahansa.

Jos sinulla on valmiudet tehdä sairaanhoidollisia toimenpiteitä ja jakaa lääkkeitä ja ehkä haluaisit vielä opetella osittain iv-asioitakin, niin kerro se esimiehellesi missä ikinä työskenteletkin. Jos hän on viisas, niin antaa sinun hoidella sairaanhoitajan töitä lähihoitajan palkalla:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän sairaalassa vain yhdellä osastolla saa lähihoitajille antaa lääkekaapin avaimet. Muutenkin työnkuva poikkeaa jonkin verran SH:n työnkuvasta. Esim. vastuualueissa lähihoitajille yleensä kuuluu vaippoihin tai pyykkitilauksiin liittyvät tehtävät.

Koska sairaanhoitajan ajasta saattaa välillä mennä suuri osa potilaiden lääkitsemiseen ja lääkärin kiertoihin, joutuvat lähihoitajat tekemään enemmän perushoitoa. Meidän talossa kuitenkin esim. suihkutukset, syöttäminen ja puhelimiin vastailut kuuluvat jokaiselle, ammattinimikkeestä riippumatta. Myös omaisten kanssa riitely kuuluu molemmille ammattiryhmille, mutta usein kaikkein vaikeimmat omaiset haluavat jutella nimenomaan sairaanhoitajien kanssa, joten tässä kohtaa lähärit pääsevät vähän helpommalla.

Pieniä toimenpiteitä, kuten hakasten/ ompeleiden poistoa, katetrin huuhtelua/ katetrointia, imuja ja haavahoitoja pääsevät tekemään jokainen joka vain osaa/ haluaa, joten ihan mielenkiintoisiakin juttuja pääsee lähihoitajana tekemään.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Minä sain pistää tänään Klexanea kolmelle potilaalle. Olen kuitenkin saanut vähitellen lisää vastuuta kun aluksi sanoin, etten saa tehdä muuta kuin kuivituksia ja ruokkimista. Saan myös käydä hakemassa lääkehuoneesta tiettyjä juttuja ja viedä ne potilaalle jos sh on määrännyt. Katosoovat näköjään jonkin viikon työsuhteen alun jälkeen mitä kukin osaa. Muutenkin osastollamme on mielenkiintoinen potilasaines, opin paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...