Jump to content
MAINOS

Henkilökohtaisen avustajan oikeudet


Matte

Recommended Posts

Tässäpä ongelmaa, johon kaipaisisin viisaammilta neuvoja...

Olen siis työskennellyt reilun kolmisen kuukautta henkilökohtaisena avustajana hyvin haastavan kipupotilaan alaisuudessa. Töihin mennessäni kuvittelin, että meitä avustajia sitoo/koskee yksityinen sosiaali- ja terveyspalvelualan TES, mutta näinpä ei sitten ollutkaan. Millä ihmeen tavalla meille avustajille, joita kuitenkin on tässä maassa PALJON saataisiin edes työehtosopimus...? Aika villiltä tuntuu meno ilman sitä...

Olemme suoraan avustettavamme alaisia, vaikka kunta maksaakin palkkamme, joten meitähän ei koske mitkään palkankorotukset ym, joita nyt on SuPer neuvotellut ja Tehy jatkaa. Itse liityn Tehyyn, jahka paperit liitosta tulevat, monet meistä kuuluvat SuPeriin.

Kun meillä ei ole työehtosopimusta, onko todella niin, että työnantaja voi velvoittaa meitä olemaan tavoitettavissa 24/7...? Muutenhan tämä ei rassaisi, mutta työyhteisössä sattuu olemaan "mätäpaise", joka jättää tulematta vuoroihinsa yms... 8)

Outoja asioita niin minulle kuin työkavereillenikin. Jos joku viisaampi jaksaisi kommentoida näin "pientä" asiaa tässä isojen asioiden myllerryksessä... :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Työsopimus tehtiin kirjallisena, sopimukseen kirjattiin vain tuntipalkka ja lisät. Kuukaudessa tuntimääräksi kirjattiin väh. 13h.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilman työehtosopimustakin on työlainsäädännön pakottavia vähimmäismääräyksiä noudatettava (työvuorosuunnittelu, lomaoikeus/loma-ajan palkka, sairausajan palkka, työterveyshuolto jne).

Työantajan tavoitettavissa/käytettävissä oleminen 24/7 ei kuulosta kohtuulliselta. Mennee vahvasti vapaaehtoistyön puolelle,

jos varalloloa tarkoittavasta järjestelystä ja siitä maksettavasta korvauksesta ei ole yhdessä sovittu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, siltähän tuo itsestäkin tuntuu. On vaan todettu, että meidän ON OLTAVA tavoitettavissa 24/7... Annettu ymmärtää, että olet huono työntekijä, jollet sitä puhelinta koko ajan kanna mukana. Toisaalta kyllä myös ymmärrän tämän "pakkopäivystämisen" jos joku jättää tulematta, on täysin vuodepotilaana makaava työnantaja aika hätää kärsimässä...

Ja esimerkiksi työterveyshuoltoa meillä ei ole ollenkaan.....

Jihaa. Työ on kivaa, muttamutta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, siltähän tuo itsestäkin tuntuu. On vaan todettu, että meidän ON OLTAVA tavoitettavissa 24/7...

No kai teille maksetaan sitten palkkaa 24/7 tehtävästä työstä? Eipä taideta, joten puheet siitä, että pitää olla tavoitettavissa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kai teille maksetaan sitten palkkaa 24/7 tehtävästä työstä? Eipä taideta, joten puheet siitä, että pitää olla tavoitettavissa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Työnantaja voi periaatteessa vaatia mitä tahansa, jos vain maksaa työstä. Samoilla linjoilla siis VF:n kanssa.

Olen muuten monesti miettinyt, miksi ihmeessä vaikeasti sairasta (esim. täysijn avustettavia liikuntavammaisia) hoidetaan henkilökohtaisten avustajien voimin. Eikö oikeampi systeemi olisi jonkinlainen tiimihoito tai kotisairaala?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotkut työehtosopimuksethan on yleissitovia, ja mun mielestä näin on sos.palvelun TES. Eli sitä pitää seurata, riippumatta siitä että kuuluuko liittoon vai ei. Näin ollen käsittäisin että yleiskorotukset kuuluvat myös teille. Mutta koska en ole asiantuntija näissä asioissa, niin sun kannattaisi ottaa yhteyttä liittoon, sieltä ne osaa neuvoa sua paremmin!

Kenenkään ei tarvitse olla työnantajan tavoiteltavissa 24/7, jos hänelle ei makseta varallaolosta. Jos työnantaja (eli tässä potilas) pelkää että hän jää ilman hoitoa jos/kun joku sairastuu, hän maksaa teille varallaolosta, niin että se henkilö sitten voi tulla töihin tarpeen mukaan. Jos työnantaja ei maksa varallaolosta, se on hänen oma valintansa, ja tällöin itse ottaa riskin että saattaa jäädä yksin, ilman hoitoa, jos joku sairastuu. Älä anna työnantajaa/potilasta pompottaa sua miten sattuu, pistät vain kovaa kovaa vastaan! Ja soita liittoon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisen avustajan homma on tulenarka työ, varsinkin jos työskentelee yhdellä ainoalla henkilöllä.

Useamman vuoden töitä tehneenä sekä aspa-ryhmässä että yhdellä henkilöllä voin sanoa että ei kyllä hirmuisesti auta vastaan pullikoiminen varsinkaan jos avustettavana on vain se yksi henkilö, avustajat vaihtuvat tiuhaa tahtia jossei naama miellytä tai avustaja uskaltaa vaatia oikeuksiaan. Eli voit kyllä vedota kaiken maailman tesseihin ja lakeihin ja tietenkin laki on avustajan puolella asioissa, mutta millaista on sitten työnteko jos olet uskaltanut perätä oikeuksiasi, henkisesti raskaaksi menee ja ei semmoista kukaan jaksa kun työpaikallasi on tasan sinä ja avustettava ihminen.

Jaksamisia ja sukkulointia, avustajan työ on rankkaa (siks minäkin lähdin koulun penkille)  8)

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^^^

Tiimihoidon kai kuvittelisi fiksuinta olevan, etenkin jos ympärivuorokautisesta hoidosta puhutaan. Kotisairaalaan ei kuulu potilaat, jotka vaatii ympärivuorokautista hoitoa ja valvontaa, tarkoittaen sitä että joku hoitaja on koko ajan läsnä. Siihen ei resurssit taida ko. yksiköissä riittää.

- Irish wolfhound. The dog of kings, and the king of dogs. -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen kanssa ollut henkilökohtaisena avustajana ALSia sairastavan potilaan luona. Lisäkseni tiimiin kuului toinen hoitaja sekä potilaan puoliso. Meillä soppariin kirjoitettiin, että työvuorot klo - klo välillä, harvoin yövuoroja. Me vaadittiin työvuorot kolmen viikon listoissa ja se onnistuikin hyvin, sillä saatiin itse suunnitella listat puolison työvuorot ja menot huomioon ottaen. Meillä ei ollut mitään varallaoloa, joten hommat hoituivat hyvin. Vaatikaa soppariin merkintä työajoista ja mahdollisesta varallaolosta / korvauksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työskennellään kahdessa vuorossa päivisin, hoidettava on tosiaan täysin vuodepotilas. Avustajasysteemiin on päädytty sen vuoksi, että avustettavan hoito vaatii hoitajilta "ammattitaitoa" tämän kys. avustettavan hoidossa. Eli hoito poikkeaa todella paljon normaalista hoitotyöstä, joten sitä olisi äärettömän vaikeaa toteuttaa vaihtuvalla henkilökunnalla (nyt jo KoPan käynnit ovat yhtä tuskaa, kun KoPan työntekijät eivät kuuntele meitä avustajia yhtään...*grrr*)

Miten muuten tuon työterveyshuollon järjestämisen suhteen? Osaisiko joku fiksu vastata siihen? Joku, jolla olisi kenties jopa omakohtaista kokemusta:)

Työhöni olen tyytyväinen, ja avustettavan kanssa tulen todella hyvin toimeen... Näitä muutamia epäkohtia vaan löytyy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...