Jump to content
MAINOS

hakukiellosta


sh jemi

Recommended Posts

Idea on aivan loistava sitä en kiellä ja kannatan hommaa todellakin. Mutta nyt mua jännittää miten meidän oh:mme reagoi asiaan. Eli avataanko meidän osastolle uusia työsuhteita ensi kuussa kuten alunperin suunnitelmissa on ollut. Meistä "vanhoista" sijaisista nimittäin tämän kiellon myötä tippuisi monta jo pois koko hausta. (Oikeastaan luulen ja tiedän että suurin osa eroaisi kyllä ennemmin liitosta kun jättäisi hakematta noita paikkoja.) Tämähän ei ole reilua meitä kohtaan, mutta  työnantajahan tällä tavalla saa meitä rangaistua.  Laillistahan homma työnantajan puolelta on. Työskentelen siis erikoissairaanhoidossa, mutta osastomme ei kuulu näihin ns. avainosastoihin.

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Onko kellään tietoa koskeeko tuo hakukielto/saarto kaikkia hoitoalan henkilöitä niin kauan kun työtaistelu on kesken vai koskeeko kielto ainoastaan Tehyläisiä. Huonompi homma jos tuo jälkimmäinen, voi joku irtisanoutunut menettää paikkansa.  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan mielenkiinnosta kysyn. Onko kellään tietoa koskeeko tuo hakukielto/saarto kaikkia hoitoalan henkilöitä niin kauan kun työtaistelu on kesken vai koskeeko kielto ainoastaan Tehyläisiä. Huonompi homma jos tuo jälkimmäinen, voi joku irtisanoutunut menettää paikkansa.  :-

Hakukielto ja saarto astuu voimaan 22.10. jonka jälkeen yksikään Tehyläinen ei saa ottaa vastaan toimea tai virkaa kunnallisessa terveydenhuollossa eikä tehdä kuntasektorin koulutetun hoitohenkilökunnan töitä. Eli tuon jälkeen yksikään Tehyläinen ei tee keikkaa kuntapuolelle tai hae vakitöitä. Jos kieltoa rikkoon, niin on entinen Tehyläinen.

Ja en usko, että työnantajapuoli lähtee tieten tahtoen riskeeraamaan neuvottelujen lopputulosta koska Tehy on monta kertaa ilmoittanut, että yksikään joukkoirtisanoutunut ei palaa töihin ellei kaikkien työsuhdetta palauteta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakukielto ja saarto astuu voimaan 22.10. jonka jälkeen yksikään Tehyläinen ei saa ottaa vastaan toimea tai virkaa kunnallisessa terveydenhuollossa eikä tehdä kuntasektorin koulutetun hoitohenkilökunnan töitä. Eli tuon jälkeen yksikään Tehyläinen ei tee keikkaa kuntapuolelle tai hae vakitöitä. Jos kieltoa rikkoon, niin on entinen Tehyläinen.

Eikö tuo ole vähän huono juttu jos Tehyyn kuulumattomat voi vapaasti hakea toimia joista Tehyläiset ovat työtaistelutoimenpiteenä irtisanoutuneet. Mun mielestä hakukielto ja saarto pitäisi olla voimassa koskien kaikkia. Pelottaa vaan että joku ehtii menettää oikeasti työpaikkansa. Tai löytyyhän niitä töitä kyllä varmasti muualtakin.  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakukielto ja saarto astuu voimaan 22.10. jonka jälkeen yksikään Tehyläinen ei saa ottaa vastaan toimea tai virkaa kunnallisessa terveydenhuollossa eikä tehdä kuntasektorin koulutetun hoitohenkilökunnan töitä. Eli tuon jälkeen yksikään Tehyläinen ei tee keikkaa kuntapuolelle tai hae vakitöitä. Jos kieltoa rikkoon, niin on entinen Tehyläinen.

Eikö tuo ole vähän huono juttu jos Tehyyn kuulumattomat voi vapaasti hakea toimia joista Tehyläiset ovat työtaistelutoimenpiteenä irtisanoutuneet. Mun mielestä hakukielto ja saarto pitäisi olla voimassa koskien kaikkia. Pelottaa vaan että joku ehtii menettää oikeasti työpaikkansa. Tai löytyyhän niitä töitä kyllä varmasti muualtakin.  :-

Liitto kun ei vaan voi järjestäytymättömiä määrätä.

En mä kyllä usko, että ne ihan äkkiä hakuun tulee ne toimet, joista on irtisanouduttu. Sen estää jo byrokratia. Käsittääkseni niihin haetaan aina täyttöluvat ja se prosessi vie aikansa. Se se vasta typerä homma työnantajalta olisi, jos alkaisi toimia hakuun laittamaan. Ei niin tule käymään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö tuo ole vähän huono juttu jos Tehyyn kuulumattomat voi vapaasti hakea toimia joista Tehyläiset ovat työtaistelutoimenpiteenä irtisanoutuneet. Mun mielestä hakukielto ja saarto pitäisi olla voimassa koskien kaikkia. Pelottaa vaan että joku ehtii menettää oikeasti työpaikkansa. Tai löytyyhän niitä töitä kyllä varmasti muualtakin.  :-

Tehy ei voi liittona velvoittaa ketään muita kuin jäseniään osallistumaan työtaisteluun. Toki jokaisen liittoon kuulumattomankin pitäisi osoittaa solidaarisuutta ja tukea Tehyn työtaistelua, sillä rikkuruus ei ainakaan paranna työntekijöiden asemaa eikä oikeuksia pitkällä tähtäimellä.

En kuitenkaan realistisesti usko, että liittoon kuulumattomien toiminta saisi aikaan merkittävää vaikutusta työtaisteluun.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niitä irtisanoutumispaperin allekirjoittaneita oli 12800. Jos nyt vaikka 5 % (640) niistä tulisi haettavaksi, niin miten ne täytettäisiin ? Ei niihin tulisi tekijöitä mistään puskasta. Joku sijainen tms sitä hakisi ja taas olisi paikka auki...

Tietysti hakukielto tarkoittaa hakukieltoa, mutta se varsinainen kieltohan on tarkoitettu töiden aloittamisen kieltämiseksi.

Pitäisikin tehdä niin, että kaikki irtisanoutuvat hakisivat kaikkia irtisanoutumisaikana haettavana olevia paikkoja. Tehy antaisi kopioapua, sen verranhan niitä paikkoja on auki että muutoin menisi turhan paljon rahaa yksilöltä.

Kuinkas kävisikään töihinoton kanssa, kun kaikkiin tehtäviin hakisi 12800 henkilöä... voisi mennä "hieman" aikaa että hakemukset on käsitelty. Jos jostain ihmeen syystä valinta saataisiin tehtyä, niin siitä valitettaisiin. Kun ei olo päässyt haastatteluun, vaikka ammattitaitoa on ja aina kun on valittu eri sukupuolta oleva kuin mitä itse on.

Jos valituksi itse tulisi niin sitten viivyttelisi sopimuksen allekirjoitusta mahdollisimman kauan erilaisilla tekosyillä ja lopuksi sanoisi ettei voikaan ottaa tehtävää vastaan ...  ;D >:D

Voisihan irtisanoutuvien sijasta hakea niitä paikkoja kaikki Tehyn jäsenet...

kaikki irtisanoutuvathan ei täytä kelpoisuusvaatimuksia kaikkiin haettavana oleviin ja tuleviin tehtäviin. Sairaanhoitaja - röntgenhoitaja - hammashoitaja jne...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakukielto ja saarto astuu voimaan 22.10. jonka jälkeen yksikään Tehyläinen ei saa ottaa vastaan toimea tai virkaa kunnallisessa terveydenhuollossa eikä tehdä kuntasektorin koulutetun hoitohenkilökunnan töitä. Eli tuon jälkeen yksikään Tehyläinen ei tee keikkaa kuntapuolelle tai hae vakitöitä. Jos kieltoa rikkoon, niin on entinen Tehyläinen.

Tarkottaako tämä myös sitä, että jos jo vahvistusta vaille toimi tulee voimaan tuon päivämäärän jälkeen on rikkuri? Eli toimen vahvistus on lääkärin todistusta vaille...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakukielto ja saarto astuu voimaan 22.10. jonka jälkeen yksikään Tehyläinen ei saa ottaa vastaan toimea tai virkaa kunnallisessa terveydenhuollossa eikä tehdä kuntasektorin koulutetun hoitohenkilökunnan töitä. Eli tuon jälkeen yksikään Tehyläinen ei tee keikkaa kuntapuolelle tai hae vakitöitä. Jos kieltoa rikkoon, niin on entinen Tehyläinen.

Tarkottaako tämä myös sitä, että jos jo vahvistusta vaille toimi tulee voimaan tuon päivämäärän jälkeen on rikkuri? Eli toimen vahvistus on lääkärin todistusta vaille...

Mun käsittääkseni ei, vaan koskee niitä toimia jotka ovat auki 22.10. tai tulevat auki sen jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun käsittääkseni ei, vaan koskee niitä toimia jotka ovat auki 22.10. tai tulevat auki sen jälkeen.

Mä olen kans tässä käsityksessä, mutta pitää konsultoida teitä viisaampia palstalaisia...  ;D

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakukielto ja saarto astuu voimaan 22.10. jonka jälkeen yksikään Tehyläinen ei saa ottaa vastaan toimea tai virkaa kunnallisessa terveydenhuollossa eikä tehdä kuntasektorin koulutetun hoitohenkilökunnan töitä. Eli tuon jälkeen yksikään Tehyläinen ei tee keikkaa kuntapuolelle tai hae vakitöitä. Jos kieltoa rikkoon, niin on entinen Tehyläinen.

Tarkottaako tämä myös sitä, että jos jo vahvistusta vaille toimi tulee voimaan tuon päivämäärän jälkeen on rikkuri? Eli toimen vahvistus on lääkärin todistusta vaille...

Kannattaa katsoa tai kysästä tehyn jäsensivuilta tai luottamusmieheltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kymysys: Kun puhutaan hakukiellosta Kunnalliseen terveydenhuoltoon, mites tämä suhteutuu ensihoitotyössä

Esim. Pelastuslaitokset sekä vaikkapa Seinäjoen mallin mukainen Ensihoitopalvelu. Nämähän ovat kunnan toimintoja, eli kuuluvatko hakusaartoon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lance, kandee varmaan kysyä liitosta miten asian laita on. Mutta näin "maalaisena" luulis että koskee kerran se koskee esim. keskussairaaloissa myös muiden osastojen avoimia toimia kuin niiden osastojen joista jo on irtisanoutuduttu. Eikös kiellossa puhuta saman työnantajan...?

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun käsittääkseni ei, vaan koskee niitä toimia jotka ovat auki 22.10. tai tulevat auki sen jälkeen.

Mä olen kans tässä käsityksessä, mutta pitää konsultoida teitä viisaampia palstalaisia...  >:D

Lainaus Tehyn intrasta;

Tehy ilmoitti tänään valtakunnansovittelijalle myös julistavansa kuntasektorin koulutetun hoitohenkilöstön virkoja ja toimia koskevan hakukiellon ja kuntasektorin koulutetun hoitohenkilöstön tehtäviä koskevan saarron alkaen 22. lokakuuta.

Hakukiellon tarkoituksena on estää Tehyn jäseniä hakemasta niitä toimia/virkoja joista on joukkoirtisanouduttu sekä muitakin työtaistelun kohteena olevan työnantajan avoimia toimia ja virkoja. Lisäksi hakukiellolla kehotetaan muitakin (ei-jäseniä) olemaan hakematta näitä toimia/virkoja. Myös sijaisuudet ovat hakukiellon kohteena.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen hakenut muutamaan paikkaan ennen tätä 22.10, niiden hakuajat umpeutuvat tässä lähiaikoina. Tässä mietityttää... Voinko mennä haastatteluun, jos pyydetään/ei sovi, että haastatellaan, kun tää työtaistelu on ohi?

"Maailmassa ei ole koskaan saatu aikaan mitään ilman suoraa toimintaa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen pohdiskellut, että palaanko ollenkaan nykyiseen toimeeni, jos tämä irtisanoutuminen realisoituu.. Toisaalta täällä pääkaupunkiseudulla on silloin NIIN paljon keikkatyötä tarjolla, että sekin ajatus houkuttaa. Voisin myydä työpanokseni vuokrafirman kautta  vaikka omaan työpisteeseeni :)- paljon kovemmalla hinnalla tosin. Nyt alkaa vuokratyönvälitysfirmojen kulta-ajat! Hinnat vaan kattoon ja tekijöitä riittää.. Eiköhän pistetä firma pystyyn ;D

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liitto kun ei vaan voi järjestäytymättömiä määrätä.

En mä kyllä usko, että ne ihan äkkiä hakuun tulee ne toimet, joista on irtisanouduttu. Sen estää jo byrokratia. Käsittääkseni niihin haetaan aina täyttöluvat ja se prosessi vie aikansa. Se se vasta typerä homma työnantajalta olisi, jos alkaisi toimia hakuun laittamaan. Ei niin tule käymään.

HUS on luopunut täyttölupien hakemisista hoitajien kohdalla. se ei sinällään estä hakuprosessin käynnistämistä.

En kuitenkaan usko että pelko on suuri että laajasti laitettaisiin tehtäviä auki, koska halutaan parhaat mahdolliset tekijät, jolloin ei haluta rajata tehyläisiä pois.

Jos haku on ollut käynnissä ennen 22.10. sen prosessin voi ymmärtääkseni hoitaa loppuun mutta jos olet irtisanoutunut ja nyt tulet valituksi johonkin toimeen, ei ole yksiselitteistä että irtisanoutuminen on voimassa tähän uuteen toimeen. tästä on oltu tehyyn yhteydessä ja odotetaan ohjeita.

teille jotka odotatte vakinaistastamista tai tulette valituksi, pyytäkää työnantajaa odottamaan jos on mahdollista kunnes nähdään miten tässä käy. se on työnantajan kannalta aivan mahdollista.

pike

Muokkaus:lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos irtisanoutumisen jälkeen tekee työsopimuksen (tai vastaanottaa määräyskirjan) niin se irtisanoutuminen ei koske kyseistä uutta sopimusta (määräyskirjaa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen pohdiskellut, että palaanko ollenkaan nykyiseen toimeeni, jos tämä irtisanoutuminen realisoituu.. Toisaalta täällä pääkaupunkiseudulla on silloin NIIN paljon keikkatyötä tarjolla, että sekin ajatus houkuttaa. Voisin myydä työpanokseni vuokrafirman kautta  vaikka omaan työpisteeseeni 8)- paljon kovemmalla hinnalla tosin. Nyt alkaa vuokratyönvälitysfirmojen kulta-ajat! Hinnat vaan kattoon ja tekijöitä riittää.. Eiköhän pistetä firma pystyyn 8)

Valitettavasti sun täytyy palata takaisin vanhaan työhösi, koska taistelu päätetään sopimuksella, jonka mukaan kaikki palautuu ns. normaaliksi:osastonhoitajat ovat taas osastonhoitajia, kukaan ei menetä lomiaan eikä ikälisiään. Mutta työtaistelun jälkeen voit irtisanoa itsesi ja laittaa välitysfirman pystyyn.

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen pohdiskellut, että palaanko ollenkaan nykyiseen toimeeni, jos tämä irtisanoutuminen realisoituu.. Toisaalta täällä pääkaupunkiseudulla on silloin NIIN paljon keikkatyötä tarjolla, että sekin ajatus houkuttaa. Voisin myydä työpanokseni vuokrafirman kautta  vaikka omaan työpisteeseeni 8)- paljon kovemmalla hinnalla tosin. Nyt alkaa vuokratyönvälitysfirmojen kulta-ajat! Hinnat vaan kattoon ja tekijöitä riittää.. Eiköhän pistetä firma pystyyn 8)

Valitettavasti sun täytyy palata takaisin vanhaan työhösi, koska taistelu päätetään sopimuksella, jonka mukaan kaikki palautuu ns. normaaliksi:osastonhoitajat ovat taas osastonhoitajia, kukaan ei menetä lomiaan eikä ikälisiään. Mutta työtaistelun jälkeen voit irtisanoa itsesi ja laittaa välitysfirman pystyyn.

Ei tarvitse. Siihen ei pysty kukaan pakottamaan. Ei ammattiliittokaan.

Sopimukseen sen vuoksi kannattaakin laittaa että se tulee voimaan kun takaisin töihin on palannut 70 / 80 / 90 % tai jotain.

Mutta ei kannata luvata 100 % koska ketään ei voida pakottaa takaisin töihin.

Kun on irtisanoutunut niin on irtisanoutunut, eikä ole mitään keinoa pakottaa takaisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse. Siihen ei pysty kukaan pakottamaan. Ei ammattiliittokaan.

Sopimukseen sen vuoksi kannattaakin laittaa että se tulee voimaan kun takaisin töihin on palannut 70 / 80 / 90 % tai jotain.

Mutta ei kannata luvata 100 % koska ketään ei voida pakottaa takaisin töihin.

Kun on irtisanoutunut niin on irtisanoutunut, eikä ole mitään keinoa pakottaa takaisin.

Jos työantaja tekee sen mitä työtaistelun lopettamissopimuksessa sovitaan niin kyllä tehyläisiltäkin pitää löytyä kanttia noudattaa sopimusta. Turha kiukuttelu on todella turhaa sen jälkeen kun sopimus on allekirjoitettu. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvitse. Siihen ei pysty kukaan pakottamaan. Ei ammattiliittokaan.

Sopimukseen sen vuoksi kannattaakin laittaa että se tulee voimaan kun takaisin töihin on palannut 70 / 80 / 90 % tai jotain.

Mutta ei kannata luvata 100 % koska ketään ei voida pakottaa takaisin töihin.

Kun on irtisanoutunut niin on irtisanoutunut, eikä ole mitään keinoa pakottaa takaisin.

Jos työantaja tekee sen mitä työtaistelun lopettamissopimuksessa sovitaan niin kyllä tehyläisiltäkin pitää löytyä kanttia noudattaa sopimusta. Turha kiukuttelu on todella turhaa sen jälkeen kun sopimus on allekirjoitettu. 

Kyse onkin siitä että moni on voinut saada tarpeekseen työnantajan toiminnasta, josta ainakin osa on rikkonut lakia, ja päättänyt vaihtaa työpaikkaa pysyvästi.

Normaalisti eri alojen lakkojen lopettamisestakin sovittaessa laitetaan ehto, että töihin on x-päivään mennessä palattava vähintään y-prosenttia työntekijöistä. Ei vaadita että kaikkien olisi oltava, ellei sitten ole useita päiviä aikaa.

Lisäksi tässä irtisanoutumistavassa on lain mahdollistama oikeus lähteä kokonaan, palaamatta. Muutenhan sillä ei mitään tehoa olisikaan.

Kaikki ei ole innostuneita palaamaan vielä kuukaudeksi töihin, kun on jo irtisanoutunut, jos haluaa lähteä kokonaan.

Mitä kauemmin KT kuppaa ja sopimus viipyy, sitä useampi miettii vakavasti menevänsä muualle töihin.

Ei siis kannata vetää itseään hirsipuuhun, tekemällä sopimusta 100 % paluusta. Jokin 1 - 5 prosentin vajaus riittänee paluuhaluttomien poistamiseen lupauksista.

Joku muuhan sen sopimuksen tekee, mutta minä en menisi lupailemaan 100 % kun se ei välttämättä ole mahdollista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...