Jump to content
MAINOS

Koulutusasiaa ja vähän muutakin - sh kyselee


amaryllis

Recommended Posts

Student Midwife tuolla koulutusosiossa jo vastailikin joihinkin opintoihin liittyviin kysymyksiini, kiitos paljon niistä!

Nyt löysin tieni tänne teidän osioon, ja olen mielenkiinnolla lukenut kirjoituksianne. Sh-opintojen aikaan lempparikurssi taisi olla synnytys- ja naistentautioppi, mutta sen jälkeen mennyt pitkästi toistakymmentä vuotta ennen kuin hoksasin, että sitä vois opiskella enempikin - harmi kun en heti tajunnut.

Mutta siis asiaan...

Kätilöksi opiskeleminen kiinnostaisi todella, mutta oikeastaan ainoa mikä siinä pelottaa, on se, että onko entisistä hyväksi luettavista opinnoistani ja työkokemuksesta riittävästi pohjaa aloittaa. Minä kun olen valmistunut sairaanhoitajaksi jo -95, jonka jälkeen ollin töissä 6-7 vuotta (etupäässä vanhustyötä) , mutta nyt viimeiset 5 vuotta olen ollut kotona äitiys/hoitovapailla. Ja vauva on tulossa, joten tätä ammattitaidon ja -tiedon unohdusaikaa on tulossa lisää ennen mahdollista opintojen aloitusta. Eli miten arvelette, olisikohan tarvetta päivittää sh-tietoja ennen koulutukseen hakemista. Tuntuu, että jos sh-opinnoista luetaan hyväksi joku 150 op, niin pitäisi varmaan olla paremmassa terässä kuin mitä minä olen.

Työskenteleekö lapsivuodeosastolla vain kätilöitä, vai onko siellä myös sairaanhoitajia? Entä naistentautien polilla? Vai onko nämä sairaalakohtaisia juttuja? Ei ole koskaan tullut sen tarkemmin tutkailtua eikä ajateltua, vaikka molemmissa olen ollut sekä harjoittelijana että potilaana/asiakkaana. Voisin toki soittaa aluesairaalaan tai kysyä sitten kun menen synnyttämään, mutta ei tässä yön pikkutunneilla malta odotella 8) 

Tuo lapsivuodeosasto työpaikkana olisi varmaan tosi kiva. Mutta toisaalta kätilön koulutus takaisi sitten paljon laajemmat sijoittumismahdollisuudet, voisi vaikka toimia terkkana ihan omalla kotipaikkakunnallakin, lähin synnytyssairaala kun on 50 km:n päässä - juu-u, asutaan täällä perähikiällä, ja sekös se joskus harmittaa niin vietävästi  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Student Midwife

Lapsivuoteilla taitaa olla lähinnä kätilöitä ja lastenhoitajia (vähenemään päin), naistentautien polilla taas sitten kätilöitä ja sairaanhoitajia.

Sulla on kätilöopintojen ohessa kaksi vuotta aikaa virkistää muistoja ;D joten en usko, että sun erikseen pitää mitään tietoja päivittää. Sulla on kuitenkin työkokemusta ja siellä takaraivossa paljon tietoa, joka sieltä pullahtaa esiin, kun on tarvis. Hakutiedoissakin sanotaan vain, että hakukelpoisia ovat esim. opistotason sh, jolla on vähintään 2 v. työkokemusta. Ovatpa tainneet viime aikoina jopa lieventää tuotakin eli työkokemukseksi katsotaan kaikki yli 18v. tehty työ, ei tarvitse siis olla edes alaan liittyvää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kätilöthän eivät siis työskentele neuvoloissa, vaan siellä ovat terveydenhoitajat. Mutta muuten suosittelen kätilön ammattia.

Lapsivuodeosastolla tosiaan on kätilöitä ja lastenhoitajia, ei sairaanhoitajia.

Kohti ääretöntä-ja sen yli

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kätilöthän eivät siis työskentele neuvoloissa, vaan siellä ovat terveydenhoitajat.

On paikkakuntia, joissa ei noudateta väestövastuuta vaan siellä kätilö voi hoitaa äitiysneuvolaa ilman terveydenhoitajan tutkintoa. Toki näitä paikkoja on vähän, mutta tulevaisuudessa toivottavasti enemmän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...