Jump to content
MAINOS

Keikkalaiset ja työtaistelu


blondi

Recommended Posts

Muistetaanhan kuitenkin, että ne keikat, jotka on sovittu ennen työtaistelua, on keikkalainenkin velvollinen tekemään.

Viimeaikaisessa työtilanteessa keikkoja on monasti sovittu jo hyvissä ajoin eteenpäin. Joten varmistakaa asia, ennen kuin keikkalainen leimataan rikkuriksi ;D

Keikoista saadut tulot ovat itselläkin ainoa tulo ja kunhan ENNEN TYÖTAISTELUA tehdyt keikat on tehty, niin tulot putoaa nollaan, sillä uusia keikkioja en aio sopia. Silti olen ehdottomasti asian takana. Nyt on katse suunnattava tuleviin vuosiin. Huonopalkkaisia työvuosia on ja liikaa takana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tottahan toki jo sovitut hommat tehdään. Meillä työvuorolistoissa lukee kaikkien hoitajien nimet, keikkalaistenkin ja sinne merkitään heidän työvuoronsa eli me kyllä tiedetään milloin kutsu töihin on käynyt. Ja jos ei ala kuulumaan sovittuun aikaan mennessä niin me osataan myös soittaa ja kysyä missä kupataan. Kyse onkin nyt siitä että osa esim. opiskelijoista odottaa jo kieli pitkällä irtisanoutumisia ja sitä että he pääsevät töihin.

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo. Tuo on mielenkiintoista. Itsekin teen keikkaa päätyökseni yksityiselle henkilöstövuokraus yritykselle, joka edelleen tarjoaa palveluita yksityiselle ja kuntapuolelle.

Tarkistin tänään tehystä, että miten toimia. Toimin jatkossa samoin kuin olen toiminut ylityökiellosta asti, eli teen ennen sitä sovitut työvuorot (muutoin teen sopimusrikkomuksen), en ylimääräistä. Nyt tarjottavista keikoista kieltäydyn järjestelmällisesti. Sovittujen keikkojen jälkeen loppuu rahantulo, tai ainakin laskee. Tehyläisenä keikkalaisena ei tule mieleenkään mennä kuntapuolelle tekemään töitä, silloinhan olisin rikkuri?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä sain myös eilen vastaavan viestin. Kovasti nauratti kun muistan kuinka firma lähetti alkuvuodesta kirjeen, kuinka tarkoituksena on kaiken muun ohessa taistella hoitoalan palkkauksen nostamisen puolesta. Hengennostatus unohtui äkkiä kun HUS tarjosi rahakasta diiliä... Itse en aio tehdä ainoatakaan keikkaa minnekään ja toivon että kaikki muutkin jättävät mokoman mahdollisuuksien mukaan vähälle. Tilanne on tietysti eri kun on päivätyö, mutta jos lisärahaa tarvitsen niin menen sitten vaikka siivoamaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on tehyn liittymispaperit kirjotettuna, mutta en oo vielä postittanut.

Mietin sitä, että jos kuulun tehyyn ja sairaanhoitajat irtisanoutuu, pitääkö mun työttömänä tehyläisenä lähihoitajana silti ottaa vastaan työkkärin osoittamat paikat (muuten katkeaa päivärahat) tämmösestä paikkaa, mistä sh:t lätkimässä? Kun on ensihoidon suuntaava koulutus ja iv-luvat, niin äkkiä sitä voi joutua ihan mihin vaan johonkin "suojatyöhön"..

Kun tänään soitettiin taas keikkaa työkkärin työhönosoituksena ja sanoi sitten, että kun tulee tämä työtaistelu, niin sitten vasta töitä onkin ja moraali ei oikeen antais periks sotkeentua siihen hommaan. Mutta milläs mä sitten elän, kun ei säästöjä ole, noita sh:n työtaisteluiden ulkopuolelle jääviä keikkoja on tosi vähän täälläpäin ja mistään ei tipu muuten penniäkään, nyt jo vaikeuksia ja laskuista satelee muistutuksia. Noi osastoduunit ei kyllä ole mua varten muutenkaan..  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa asia mikä harmittaa on se etten voi irtisanoutua tehyn puolesta:C

Olisihan se ollut sinullekin luvallista jos on vakipaikka josta on hoitovapaalla. Meidän osastolla kävi kolme äitiys- ja hoitovapaalaista allekirjoittamassa nimensä listaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietin sitä, että jos kuulun tehyyn ja sairaanhoitajat irtisanoutuu, pitääkö mun työttömänä tehyläisenä lähihoitajana silti ottaa vastaan työkkärin osoittamat paikat (muuten katkeaa päivärahat) tämmösestä paikkaa, mistä sh:t lätkimässä?

Käsitykseni mukaan ei (=tarkista vielä joltain muulta). Lain kohtana:

Työttömyysturvalaki

2 luku

12 §

Työstä kieltäytyminen

Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta työvoimaviranomaisen osoittamaa tai hänelle muuten yksilöidysti tarjottua työtä,

1) jota hänen työkykynsä huomioon ottaen voidaan pitää hänelle sopivana;

2) josta maksetaan työehtosopimuksen mukainen palkka tai, jollei työehtosopimusta ole, työpaikkakunnalla sellaisesta työstä maksettava tavanomainen ja kohtuullinen palkka; ja

3) joka on lakon, työsulun tai saarron piiriin kuulumatonta.

Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.

Jos työnhakija on omalla menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta ole syntynyt, hänen katsotaan kieltäytyneen työstä.

Saarrolla nimenomaan pyritään estämään töihin tulo.

(Muokattu: turha kohta pois)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistetaanhan kuitenkin, että ne keikat, jotka on sovittu ennen työtaistelua, on keikkalainenkin velvollinen tekemään.

Ymmärsinkö oikein että ennen 15. pvä maanantaita sovitut keikat on tehtävä, eikä ole rikkuri?  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on ensihoidon suuntaava koulutus ja iv-luvat, niin äkkiä sitä voi joutua ihan mihin vaan johonkin "suojatyöhön"..

Eikös nuo luvat ole voimassa TK:n ulkopuolellla? Esim. vaikka minulla on SH:n koulutusja pirun I.V-luvat, niin en saisi antaa lääkkeitä TK:ssa.

Jos olet koulutukseltasi LH:n, sinulla ei ole oikeutta antaa I.V-lääkkeitä sairaanlan/TK:n sisällä, sitä varten siellä pitää olla SH tai sitten se lääkäri!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on ensihoidon suuntaava koulutus ja iv-luvat, niin äkkiä sitä voi joutua ihan mihin vaan johonkin "suojatyöhön"..

Eikös nuo luvat ole voimassa TK:n ulkopuolellla? Esim. vaikka minulla on SH:n koulutusja pirun I.V-luvat, niin en saisi antaa lääkkeitä TK:ssa.

Jos olet koulutukseltasi LH:n, sinulla ei ole oikeutta antaa I.V-lääkkeitä sairaanlan/TK:n sisällä, sitä varten siellä pitää olla SH tai sitten se lääkäri!

Okei. En oo tosiaan noita hommia tehnyt, siksi vähän epäselvää. Ilmeisesti kuitenkin aluesairaalan puolelta on sairaanhoitajia lähdössä ja tarkoitti että sinne pitäis sitte mennä, jollei siihen mennessä oo muuta duunia, tai iskee karenssia jos oikein ymmärsin. Ja mietin vaan että onko mun pakko mennä tehyläisenä lähihoitajana tuuraamaan työtaistelua suorittavia saman liiton sairaanhoitajia, onko laki puolella tai joku pykälä, tossa edellä tulikin jo jotain faktaa, mutta kun ei ollu varmuutta että jos jollain olis faktaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun on ensihoidon suuntaava koulutus ja iv-luvat, niin äkkiä sitä voi joutua ihan mihin vaan johonkin "suojatyöhön"..

Eikös nuo luvat ole voimassa TK:n ulkopuolellla? Esim. vaikka minulla on SH:n koulutusja pirun I.V-luvat, niin en saisi antaa lääkkeitä TK:ssa.

Jos olet koulutukseltasi LH:n, sinulla ei ole oikeutta antaa I.V-lääkkeitä sairaanlan/TK:n sisällä, sitä varten siellä pitää olla SH tai sitten se lääkäri!

Ja mietin vaan että onko mun pakko mennä tehyläisenä lähihoitajana tuuraamaan työtaistelua suorittavia saman liiton sairaanhoitajia, onko laki puolella tai joku pykälä, tossa edellä tulikin jo jotain faktaa, mutta kun ei ollu varmuutta että jos jollain olis faktaa..

Lähihoitajana ei voi mennä tekemään työtä johon vaaditaan sairaanhoitajan pätevyys. Siitä ei voida poiketa edes töiden järjestelyllä.

I.V-luvat on työnantajakohtaisia ja niitä varten pitäisi käydä uuden työnantajan koulutus ja / tai tentit.

Sitten tietysti se että toiset työnantajat kouluttaa (ja valtuuttaa) vain sairaanhoitajat ja toiset sitten kaikki hoitotyötä tekevät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo. Tuo on mielenkiintoista. Itsekin teen keikkaa päätyökseni yksityiselle henkilöstövuokraus yritykselle, joka edelleen tarjoaa palveluita yksityiselle ja kuntapuolelle.

Tarkistin tänään tehystä, että miten toimia. Toimin jatkossa samoin kuin olen toiminut ylityökiellosta asti, eli teen ennen sitä sovitut työvuorot (muutoin teen sopimusrikkomuksen), en ylimääräistä. Nyt tarjottavista keikoista kieltäydyn järjestelmällisesti. Sovittujen keikkojen jälkeen loppuu rahantulo, tai ainakin laskee. Tehyläisenä keikkalaisena ei tule mieleenkään mennä kuntapuolelle tekemään töitä, silloinhan olisin rikkuri?!

entäs voiko tehdä lähihoitajana keikkaa? olenko minäkin mukana työtaistelussa?tehyn jäsen olen....

Aina Voi Oppia Jotain Uutta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...