Jump to content
MAINOS

Keikkalaiset ja työtaistelu


blondi

Recommended Posts

Mitä keikkalaisille kuuluu, etenkin niille joiden kaikki tulot perustuvat tehtyihin keikkoihin? Onko tullut tavallista enemmän puheluja kun ylityö- ja vuoronvaihtokielto tuli voimaan? Otatteko keikkoja vastaan samalla tavalla kuin ennenkin? On varmasti vaikeaa kieltäytyä, täytyyhän keikkalaisenkin elää.

Miten osastoilla suhtaudutaan keikkalaisiin, jotka tavallaan vievät tehon ylityökiellosta? Onko osastoilla näkynyt tavallista enemmän keikkalaisia viime aikoina?

Saako päätoiminen keikkalainen lakkoavustuksia samalla tavalla kuin muut mahdollisen lakon aikana, vai jääkö täysin ilman tuloja jos on lakossa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hyvä kysymys!

Itse kuulun juuri tähän porukkaan! Jo sovitut keikat teen suunniteltujen työvuorojen mukaisesti, mutta uusia en ota vastaan ennen kuin taistelu on käyty. Ja sittenkin vielä harkitsen tuloksen mukaan, kannattaako tämän alan hommat vai ei. Niin rakas kuin ammatti minulle onkin ;D

Vetoan myös muihin keikkalaisiin (myös opiskelijoihin ja ei-Tehyläisiin) kollegiaalisuuden nimissä - älkää ottako keikkoja vastaan, ennen kuin tilanne ratkeaa.

Tottakai pistää miettiin, miten saada ruokarahat kokoon, mutta nyt täytyy katsoa tilannetta vuosiksi eteenpäin. Minä ainakin haluan parempaa palkkaa jatkossa! Muitakin tilapäistöitä löytyy ja vaihtelu voi vaikka virkistää!

Tsemppiä ja pää kylmänä! Tää on jännä päivä ja lisää tietoa saadaan varmasti iltapäivällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tehnyt tähän saakka töitä koko opiskeluajan ja koittanut välttää opintolainan ottamista. Kesän ajalta sain onneksi rahaa jemmattua joten vielä ei konkurssi uhkaa. EN tee keikkaa, en aiokkaan tehdä ennenkuin tilanne selkiytyy. Valitettavasti kaikki eivät ole samaa mieltä, osa luokkalaisista jatkaa töiden tekoa entiseen malliin  ;D

Työhönottaja pommittaa sähköpostilla ja puhelimella. Enää en jaksa edes vastata, olen kantani selväksi tehnyt.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä teen vielä keikkaa, mutta jos lakko tulee, niin en tietenkään tehyläisenä sitten enää. En myöskään tee muita kuin sairauspoissaoloista johtuvia keikkoja, täällä ei muista syistä johtuvaan henkilökunta vajeeseen edes saa ottaa sijaista. Ylityökielto näkyy työpaikoilla, mutta omalla porukalla pitää selvitä.

En ole itse ainakaan huomannut että nyt olisi entistä enemmän töihin soiteltu, töitä kun on muutenkin koko ajan.

Edellisen määräyskirjan loppuessa on jo seuraava paikka tiedossa.

Nyt tästä ylityökiellosta tuli mieleen seuraavaa: Kuinka menettelette kun menette esim yövuoroon vieraaseen paikkaan. Täällä olisi vaki porukalla aikaa 15min perehdyttää, mutta se ei riitä ja porukka tahtoo ajoissa kotiin, eli töihin on mentävä jo reilusti ennen vuoron alkua. Tämähän on ylityötä. Miten pitäisi menetellä kun ylityöt on nyt kielletty?

Alkaa taas uusi yövuoroputki aivan vieraassa paikassa ja pakko mennä jo n 45 min ennen virallista vuoron alkua, että saa perehdytyksen. Kun pitää yksin valvoa iso talollinen porukkaa monessa kerroksessa, haluaa myös kunnon perehdytyksen eikä vain sitä että iltavuorolainen lyö avaimet kouraan ja häipyy. Toki merkitsen työvuorolistaan toteuman mukaan.

Mutta mutta, keikkalaisena tulee juuri tuon perehdytyksen takia koko ajan ylitöitä, ikävää, mutta välttämätöntä. Vai miten muut olette järjestäneet?

Olen asennoitunut niit,että jos lakko tulee, niin opintorahalla on vaan pärjättävä.

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen järjestänyt asiat jo alunperin niin, ettei minulle soiteta välitysfirmasta. Minulla muutama vakipaikka, joista otetaan suoraan yhteyttä minuun ja tuntilista menee välitysfirmalle.  Minulle soitettiin pari kertaa, mutta sanoin ystävällisesti olevani tehyläinen ja tulevani keikoille vasta järjestön allekirjoitettua sopimuksen. Toivoteltiin puolin ja toisin hyvät päivät ja se siitä. Minulla olisi mahdollisuus myös muita töitä tehden saada tuloja. Taidan kuitenkin käyttää tilannetta hyväksi ja tehdä rästitöitä kotona ja saada opinnot loppuun. Rahaa ei tule mistään, jollei töissä ole. Velkaa tulee ja lainasta hoidetaan vain korot, mutta henkeen ja vereen olen mukana samassa rintamassa Tehyn kanssa. Ehdottomasti. Ainut, mikä harmittaa, niin haluaisin olla mukana allekirjoittamassa Tehyn listan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan samat fiilikset kuin KV:llä: harmittaa pirusti kun keikkalaisena ei pääse osallistumaan joukkoirtisanoutumiseen.

Vähintä mitä voi tehdä, on nyt jättää keikat väliin siihen asti, kunnes taistelu on käyty loppuun. Vaikka tulot putookin hetkellisesti kokonaan. Nyt on kyse kuitenkin vuosista ja vuosista eteenpäin.

Suuri kiitos teille kaikille joukkoirtisanoutumiseen osallistuville ja keikoista kieltäytyville!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No nyt sitten tiedetään mitä on vastassa. Itsekin kirjoittaisin irtisanoutumisen, jos olisi paikka jonka irtisanoa. ::)

Siispä,ainoa mitä nyt voin tehdä on jättää keikat. Olkoon nämä sovitut sitten viimeiset keikat tältä erää.

Todella toivon että myös keikkalaiset ovat mukana työtaistelussa ja jättävät keikat, vaikka niitä nyt runsaasti olisi

tyrkyllä. Ja keikkalaisenakin tehyn jäsenyys velvoittaa pelaamaan yhteisten sääntöjen mukaan..

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...Ja keikkalaisenakin tehyn jäsenyys velvoittaa pelaamaan yhteisten sääntöjen mukaan..

Amen to that.

Kannat hienosti kortesi kekoon, medipami!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todellakin keikkatyöt jäävät työtaistelun ajaksi paussille. Syön vaikka kynsiä ja mainospostia sinä aikana kun taisto on päällä  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...Ja keikkalaisenakin tehyn jäsenyys velvoittaa pelaamaan yhteisten sääntöjen mukaan..

Amen to that.

Kannat hienosti kortesi kekoon, medipami!

Kiitoksia, aivan niinkuin me kaikki, vai mitä ?!

Voisitko toistaa, mitä sanoit sen jälkeen kun olit sanonut:

”nyt kuuntele hyvin tarkkaan” ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole sairaalassa tehnyt keikkaa viimeiseen vuoteen, mutta nyt ajattelin että voisin taas aloittaa!

Ja ihan vaan kiitos Tehylle hyvästä saku tessin noudattamisesta. Eli mielelläni teen keikkaa työtaistelun aikana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tere menemästä. Saatkin paiskia töitä oikein urakalla ja ymmärrät sinäkin , mikä sirkus siellä on meneillään.

Miellellään jää pidempäänkin, sillä keikkalaisia tullaan varmasti tämän jälkeen tarvitsemaan vielä enemmän.

Mikä muuten on ollut syynä, että menet nyt vasta keikkailemaan?Onhan sitä nytkin ollut tarjolla monin paikoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole sairaalassa tehnyt keikkaa viimeiseen vuoteen, mutta nyt ajattelin että voisin taas aloittaa!

Ja ihan vaan kiitos Tehylle hyvästä saku tessin noudattamisesta. Eli mielelläni teen keikkaa työtaistelun aikana.

Katkeraa tilitystä...

Kun en minäkään mitää saa, ei muutkaan saa saada mitään. Just tuon akkamaisen kateuden takia koko alan asiat on ihan perseellään.

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole sairaalassa tehnyt keikkaa viimeiseen vuoteen, mutta nyt ajattelin että voisin taas aloittaa!

Ja ihan vaan kiitos Tehylle hyvästä saku tessin noudattamisesta. Eli mielelläni teen keikkaa työtaistelun aikana.

Kannattaisi asioista ottaa hieman selville ennen kuin alkaa kostamaan.  ::)

Tehy ei pystynyt vaatimaan isompia korotusprosentteja koska yksityisen sektorin joukkoirtisanoutumisen halut ovat melko huonot, johtuen firmojen tänä syksynä järjestettävistä YT-neuvotteluistä. Yksityisen puolen työtaistelusta olisi tullut tehoton ja huono.

Kuitenkin kysyntä ja tarjonta kohtaavat tälläkin alalla. Yksityinen sektori ei voi jäädä vierestä katsomaan jos kunnallisella puolella maksetaan useita satoja euroja enemmän. Kyllä jo nyt yksityisellä sektorilla työskentelevät hoitajat rupeavat aika nopeasti siirtymään kunnallisen puolen pitkään täyttämättömille paikoille.

Eli älä missään tapauksessa rupea keikkailemaan, kuset vain omaan pesääsi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanos muuta Elämäntähti..  ::)

Lähtisin mieluusti muuten joukkoirtisanomiseen mukaan mutta kun oon äitiyslomalla.

Muutaman keikan oon heittänyt viime kuussa ja nyt oon muutaman vuoron sopinut mut sit ne on siinä. Enkä oo muutenkaan tehnyt kun pyhävuoroja ni minust ei oo ees ollut paikkaajaa noiden ylityö ja vuoronvaihto kieltojen vuoksi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole sairaalassa tehnyt keikkaa viimeiseen vuoteen, mutta nyt ajattelin että voisin taas aloittaa!

Tervetuloa vaan. Ainakin Meilahdessa on huutava pula työntekijöistä.

Ja ihan vaan kiitos Tehylle hyvästä saku tessin noudattamisesta. Eli mielelläni teen keikkaa työtaistelun aikana.

Osaatko yhtään arvioida, että millainen järjestäytymisaste yksityisellä sairaankuljetussektorilla on? Ja sen jälkeen voi miettiä, että millainen neuvotteluvaltti se on. Eli sitä saa mitä tilaa, ikävä kyllä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en periaatteesta tee keikkaa nyt kun systeemi on auki. Myönnän että rahalle on huutava tarve, mutta en tee ylitöitä omassa työpaikassa, mutten myöskään mene muualle keikalle. Odotan loppuun asti, ennen kuin jatkan entiseen malliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka rahaa ei tule mistään, niin keikalle en mene ennenkuin sopimus on kunnossa. Pitää pystyä itseään katsomaan peilistä, vaikka se ei ole kaunis näky muutenkaan. Jotain selkärankaa pitää olla toisten allekirjoittaessa irtisanomislistoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse teen keikkaa tällä hetkellä, mutta jos tehy menee joukkoirtisanomisiin niin sitten harkitsen asiaa uudestaan. Koska silloinhan niillä työpaikoilla mihin teen keikkaa niin tulee olemaan hirveä härdelli ja sellaisessa ei jaksa olla töissä. Edes keikkalaisena.

Olen itse superin jäsen. Mut voiko kahden eri hoitoalan järjestön jäsenet saada eri palkkaa? Jos sairaanhoitajien palkka nousee niin miten paljon nousee lähihoitajien palkka vai pysyykö se samalla tasolla mihin sen superi on nyt nostanut allekirjoitettuaan sopimuksen? Sen ymmärrän toki, että sairaanhoitajat ovat korkeammin koulutettuja. Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin olisi mielenkiintoista saada vastaukset, jotka pitävät täysin paikkansa.

mesetellä saa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse superin jäsen. Mut voiko kahden eri hoitoalan järjestön jäsenet saada eri palkkaa? Jos sairaanhoitajien palkka nousee niin miten paljon nousee lähihoitajien palkka vai pysyykö se samalla tasolla mihin sen superi on nyt nostanut allekirjoitettuaan sopimuksen? Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä, joihin olisi mielenkiintoista saada vastaukset, jotka pitävät täysin paikkansa.

Tästä on keskusteltu paljon muissa ketjuissa. Itse en ole aktiivi, mutta seurannut tilannetta. Tehystä on sanottu, etteivät muihin järjestöihin kuuluvat voi odottaa automaattisesti saavansa Tehyn neuvottelemia etuja. Vain kuulumalla Tehyyn voi varmistaa saavansa Tehyn sopimuksen mukaiset korotukset. Kuntatyönantaja on hyväksynyt SUPERin erikseen allekirjoittamaan sopimuksen vastoin TNJ:n sääntöjä, joten tilanne on uusi. Tuo allekirjoittaminen vaikuttaa pätemättömältä. Nyt se tarkoittaa Tehyn mielestä erillistä sopimusoikeutta myös Tehylle, mikä olisi erittäin hyvä minun mielestäni tehyläisenä. Se tarkoittaisi myös sitä, että lähi-tai perushoitajat voisi saada erillaista palkkaa samasta työstä riippuen ammattijärjestöstä. Se olisi taas Suomen lain hengen vastaista. Hyvin erikoinen tilanne. Tämähän punnitaan myöhemmin tämän  hetkisen työtaistelutilanteen loppuessa. Vaikuttaisi siltä, ettei kukaan tiedä tällä hetkellä lopputulosta. Vähiten me rivijäsenet. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tehyyn kuulumaton. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla ja teen satunnaista keikkaa. Jos tilanne olisi itsellä toinen, liittyisin tehyyn, kun ensimmäisen kerran tuntuu että tehy ajaa asiaa oikeasti eteenpäin.

Joka tapauksessa olen päättänyt että en tee työtaistelun aikana ensimmäistäkään keikkaa sairaanhoitajana, koska taistelu on oikeutettu mielestäni.

Ainoa asia mikä harmittaa on se etten voi irtisanoutua tehyn puolesta:C

Ongelmat on tehty ratkaistaviksi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän me yksityisellä puolella olevat olla hengessä mukana ja tuetaan työtaistelussaolevia.

Yksityinen sektori jäi nyt jalkoihin, mut kyllä ne palkat meilläkin nousee kun työntekijät katoaa kunnan puolelle, tai sit kunnat yksityistää palvelujaan jolloin meidät täytyy ottaa paremmin huomioon seuraavalla kieroksella!

Allekirjoittanut ainakin kieltäytyy keikkailusta nyt toistaiseksi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tänään itse sain viestin jossa oli keikkafirma tehnyt husin kanssa sopimuksen, sinne siis töihin jos mieli tekee esh:ssa keikkailla (ite en oo jaksamassa).

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kyllä muistetaan kaikki jotka uskaltautuu keikkailemaan meille ja muistetaan tiedottaa asiasta myös muille osastoille. Muistakaa että annatte nyt sekä työtovereillenne että työnantajallenne oikein hyvän kuvan itsestänne. Näytätte selvästi minkälaisia ihmisiä todella olette. Turha tulla sitten itkemään kun on raskasta. Nimittäin me muut ei tehdä ylitöitä eikä vaihdeta vuoroja. Tulette huomaamaan että kutsumus ei elätä. Kaikesta muusta puhumattakaan.

Kerran luulin notta olin vääräs mutta sitten huomasinkin notta erehryyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...