Jump to content
MAINOS

Työtaistelu ja röntgenhoitajat


Pagba

Recommended Posts

Edunvalvonnassa on runsaasti juttua työtaistelusta, mutta kiva olisi lukea nimenomaan röntgenhoitajien ajatuksista asian tiimoilta. Me kun tapaamme jäädä isompien ammattiryhmien Crocseilla verhottuihin jalkoihin. Miten työtaistelutilanne näkyy meidän työssämme?

1995-vuoden lakon aikana minulla oli tuuria. Olin opiskelijana ja lakko alkoi juuri samana päivänä kun työharjoittelu päättyi. Vanhemmalla kurssilla oli vähemmän onnea. He eivät päässeet harjoitteluun ja palloilivat opistolla ilman mitään järkevää tekemistä.

Röntgenosastollamme järjestäytymisaste on 66.66 % eli yksi kolmesta ei kuulu liittoon. Jos lakko tulee, pitänee aina aamuisin nojata seinään ulko-oven kohdalla ja mutista hänelle: "Rikkuriru****ri" Sitä ennen ei oikein hontsita painostaa kaveria liittymään liittoon. Yleinen arvoilmapiiri suosii yksilöllisyyttä ja tiukka yhteisöllisyys on muodissa vain jossain tiimityössä kuten sädehoidossa, mutta sehän jää kokonaan lakon ulkopuolelle. Toivottavasti kaveri itse hoksaa liittyä mukaan yhteistä asiaa ajamaan.

Edit. Hoksasi ;D

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eipä tuo vielä mitään. Eräässä yliopistosairaalassa mutulla tehyyn kuuluisi vaan kolmannes. Vanhat ovat katkeria huonosti menneistä lakoista ja menetetystä sädelomasta, nuoremmat taas eivät koe että tehy tekisi mitään heidän hyväkseen ja kuuluvat vain työttömyyskassaan tms. Alkaa vaan miettimään että tuntuuko mahdollinen lakko mitenkään meillä joukkoirtisanoutumisista puhumattakaan.. Itse tulin viime viikolla järkiini ja liityin takasin tehyyn ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se on varmaan niin, että aika moni röntgenhoitaja erosi Tehystä sädeloman menetyksen myötä. Valitettava tosiasia kun on, että pienten ryhmien omat toiveet ja tavoitteet häviävät isompien yhteisten tavoitteiden alle. 

Itse olen kuulunut Tehyyn opiskeluajoista asti ja näen Tehyn työn tärkeänä koko ammattikunnalle, huolimatta sädeloma asiasta. Varmasti monella muullakin ammattiryhmällä on asioita joita yhteiseen neuvottelupöytään ei ole saatu, vaikka ne tärkeitä juuri heidän ammattiryhmälleen olisivatkin.

Tuen täysillä Tehyä ja olen mukana jos joukkoirtisanoutumiseen kutsu käy.

Pidän työstäni ja nykyisestä työpaikastani, mutta alkaa ihan oikeasti kyllästyttämään tämä yhteiskunnan asenne meidän hoitajien ammatin arvostusta kohtaan.

Ja jos niin hullusti kävisi, mitä en usko, että neuvottelut epäonnistuvat tai työpaikka menee alta, vaihdan mielelläni alalle jossa tienaan enemmän ja vähemmällä vastuulla.

Pitääpä vielä lisätä, että omalla työpaikallani järjestäytymisaste on suuri ja asenne hyvä, toivotaan että riveistä livenneetkin röntgenhoitajat palaavat riveihin yhteisen hyvän nimissä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pagballe vastaukseksi että se yksi kolmestakin liittyi riveihin takaisin. Ja juuri tuon sädeloman menetyksen takia aikoinaan erosin Tehystä. Se homma hoidettiin kaikin puolin huonosti silloin. Meillä ei edes ole mitään kompensaatiota ollut eikä tule menetetyn edun korvaamiseksi. Nyt Tehyn toiminnassa näyttää olevan sen verran "munaa" että päätin järjestäytyä takaisin ruotuun ja tarvittaessa barrikaadeille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...