Jump to content
MAINOS

Ylityö- ja Vuoronvaihtokielto Ja opiskelija!


{BS}

Recommended Posts

Useammilla työharjoittelupaikoilla on tapahtunut sitä, että opiskelijaa yritetään laskea mukaan vuoron vahvuuteen. Kun hoitaja on kieltäytynyt vuoronvaihdosta tai ylitöistä, niin osastonhoitaja(tms.) on saattanut yrittää saada tilalle toista työntekijää sijaiseksi ja kun tämä ei ole onnistunut, niin on sanottu "Onhan tässä vuorossa opiskelija, niin ei tarvita sijaista". On myös käynyt niin, että sijaista ei ole edes yritetty hankkia, kun osastolla on ollut opiskelija/opiskelijoita. Tämä ei ole hyväksyttävää!

Jos harjoittelussa oleva opiskelija halutaan laskea vahvuuteen, tulee opiskelijalle maksaa tällöin myös palkkaa!

Varsinkin nyt työtaistelutilanteessa tämä on tärkeää, mutta myös muulloin opiskelijan tehdessä töitä osastolla "sijaisena"(eli ei edes hankita sijaista kun on ilmainen opiskelija) tulee maksaa palkka tehtyjen tuntien mukaan. Monella koululla hyväksytään harjoittelupaikassa tehdyt työtunnit harjoittelun tuntimäärään(täytyy pitää vain huoli, että tällaisilta vuoroilta ei harjoittelupaikka peri ohjausmaksua).

Kun opiskelijoita käytetään työvuorossa ilmaisena työntekijänä paikkaamaan sijaisen puutetta, vääristyy samalla osastojen henkilökuntamitoituksen tarve.

Harjoittelussa olevalla opiskelijalla on aina oikeus ohjaukseen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Harjoittelussa olevalla opiskelijalla on aina oikeus ohjaukseen.

Jeps. Asiallinen opiskelija ei noissa tilanteissa todellakaan rupea siellä suorittamaan muiden työtehtäviä, vaan käyttäytyy kuten opiskelija oppimistilanteessa. Eli menee ohjaajan kanssa käsi kädessä ja tarttuu oppimistavoitteisiinsa ja uusiin haasteisiin. Menee uusiin tilanteisiin eikä luovu esim. johonkin tutkimukseen tutustumisesta sillä verukkeella, että häntä tarvittaisiin osastolla työvoimaksi.

Epäasiallinen opiskelija on mielissään kun hänet lasketaan ihan oikeex hoitajax ja saa touhuta suuna päänä ilman ohjausta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi kyllä ylpeydekseen sanoa, että omalla osastolla ei moista tapahdu. Opiskelijan käyttöä työvoimana. Toki reippaan opiskelijan lisäkädet ovat tervetullut lisä, mutta vuorovahvuuteen ei lasketa. Meillä on käytäntö, ei siis liittyen nyt mitenkään käynnissä olevaan taistoon vaan ihan yleisesti, että jos opiskelija on tarpeeksi pitkällä opinnoissaan, eli on jo oikeus tehdä keikkaa epäpätevänä ees jollain ammattinimikkeellä ja vaje on henkilökunnassa mittava, eli ohjata ei erityisemmin ehdi, vaan väistämättä joutuu "päävahvuuteen", niin ensiksi tiedustellaan opiskelijan halukkuutta työhön, sitten käydään läpi opiskelijan suunnitelma, että onko mahdollista korvata opiskelupäivä muulloin ja sitten jos opiskelija on halukas, niin hänet marssitetaan tekemään työsopimus sille päivälle, ja saa siitä palkan taulukon mukaan ja se opintopäivä sitten tehdään joskus toiste.

Jos opiskelijalle ei järjestely sovi, niin sitten yritetään sumplia, että miten saisi edes jotain päivästä irti, kun vakihenkilökunta painaa sata lasissa, eikä ehdi ohjaamaan. Itse olen joskus antanut vaikkapa jonkun dilemman ratkaistavaksi - opiskelijan tason mukaan - vaikkapa lääkehuoltoon ja johonkin tiettyyn potilaaseen liittyen. Joka käydään sitten yhdessä läpi paremmalla ajalla ajatuksen kanssa. Siis ongelman, johon itse jo tiedän ratkaisun. Tosin joskus näistä on noussut kysymyksiä, joita ei itse ole edes tajunnut ajatella.  ;D  Ja toki mahdollisuuden liikkua mukanani osastolla, mutta arkipäivää on se, että joskus on katastrofivuoroja, jolloin ei oikeasti ehdi perehtymään ohjaukseen siten kuin pitäisi, koska potilas on aina numero yksi prioriteettijärjestyksessä. Koska mun mielestä opiskelijan ohjaaminen on todellakin Ohjaamista, eikä sitä että "kato sivusta ku mä teen".

Me henkilökunta yritetään kovasti aina muistaa, että nää on tulevia työtovereita, ja kohdella sen mukaan kiireen keskelläkin. Oikeasta työstä pitää saada oikea palkka. Ehkä me jotain tehdään oikein, koska iso osa opiskelijoista jää pyydettäessä keikkavahvuuteen. ;D

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika mielenkiintoista on myös näin opiskelijana ja juuri paraikaa harjoittelussa olevana, että kuinka se tulee vaikuttamaan harjoitteluun. Eli keskeytyykö harjoittelu jolloin myös joulukuuksi suunnittelemani valmistuminen linkaatuisi, vai onko oppilaitoksilla olemassa mahdollisuus korvata puuttuva harjoittelu esim. tehtävillä.

Kaiken tukeni annan tälle palkka-asialle, mutta opiskelijoille tästä ei saisi aiheutua vaikeuksia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaiken tukeni annan tälle palkka-asialle, mutta opiskelijoille tästä ei saisi aiheutua vaikeuksia!

Tämä saattaa kuulostaa raalta mutta kaikille aiheutuu tästä vaikeuksia, myös opiskelijoille -

jotta asiat, myös tämän päivän opiskelijoiden, olisivat tulevaisuudessa paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille ainakin on sanottu, että valmistuminen ei siirry mahdollisen lakon takia. Antaa sitten kattoa mitä se käytännössä tarkoittaa, ja missä vaiheessa / miten suoritetaan harjoitteluja joita on jäänyt tekemättä.

Mä olen kyllä törmännyt siihen että opiskelijaa käytetään työvoimana. Meillä olisi ollut kaverin kanssa yksi harjoitteluun kuuluva tehtävä, mutta osastonhoitaja ja yksi sairaanhoitaja tulivat silmille että "te ette todellakaan tee mitään muuta tehtäviä, te jaatte lääkkeet koska meitä on täällä liian vähän töissä!". Selvä. Ja osastonhoitaja tuli vielä mulle itkemään että "täältä on porukka tyky-päivässä, meillä on liian vähän". Niin? Onko se mun vai oh:n homma huolehtia että työvoimaa on tarpeeksi? Ei vaan yksinkertaisesti siinä vaiheessa viitsitty ruveta rettelöimään, oli muutenkin tarpeeksi pitkät 4 viikkoa. Juteltiin sitten kyllä ohjaavan opettajan kanssa asiasta, ja viestiä meni sairaanhoitopiirin opetuskoordinaattorille.

Jos on jotain valittamista, voitte mennä sanoon mun iskälle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On turhaa  kuvitella ettei tästä aiheutuisi vaikeuksia myös opiskelijalle. Miksi toisaalta sh-opiskelijan pitäisi olla jotenkin suojattu, omaa tulevaisuutta vartenhan tässä taistellaan. Jo se ettei keikkaile aiheuttaa omat ongelmansa. Puolensa pitäminen kentällä ettei joudu työvoimaksi on myös tärkeää.Ei mennä nyt vesittämään sitä ylityö ja vuoronvaihtokieltoa. Jokainen voi jo nyt,  opiskelijana omilla teoillaan ja asenteellaan vaikuttaa asioihin. EI nyt kitistä tyhjästä, eihän, vaan tuetaan kolleegoita jotka kamppailevat paremman huomisen puolesta  ;)

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille ainakin on sanottu, että valmistuminen ei siirry mahdollisen lakon takia. Antaa sitten kattoa mitä se käytännössä tarkoittaa, ja missä vaiheessa / miten suoritetaan harjoitteluja joita on jäänyt tekemättä.

Mä olen kyllä törmännyt siihen että opiskelijaa käytetään työvoimana.

Ei ole meno muuttunut. Itse olen "vastannut" prenataaliosastosta valmistumiskeväänäni aloittelevien opiskelijoiden toimiessa apukäsinä. Osaston väki oli toki talossa, mutta luentosalissa. Mulle lyötiin avaimet käteen ja heido. Kysymättä mitään. Annoin toki minäkin palautetta...

Ja kuten olen muissa ketjuissa kertonut, koulu pyrkii siihen, että valmistuminen ei siirry lakon takia. Meillä lukujärjestykset menivät uusiksi keväällä 1995 ja nipin napin valmistuttiin, vaikka lakko oli pitkä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...