Jump to content
MAINOS

Mihin töihin hoitaja on suostuttava?


benzo

Recommended Posts

Olen siis ryhmäkodissa töissä yökkönä. Nyt tapetille on noussut muitten ammattiryhmän työt, mitä pomo teettää hoitajille. Eli kysymys kuuluu, mihin kaikkeen hoitajan on suostuttava, ja mihin ei?

Meillä on siivoja, joka periaatteessa siivoilee ma-pe, mutta oikeestihan siivoja tekee hoitotyötä perjantaina (kun pomo tekee lyhennettyä viikkoa, ja aamusta puuttuu yksi hoitaja). Muutenkin, jos yllättäviä sairauspoissaoloja tulee, niin siivoja otetaan hoitotyöhön. Näin ollen pomo on sitä mieltä että yökköjen on pakko pestä lattiat. Minä tietysti protestoin sitä vastaan, vedoten siihen että meillä on siivoja, vl on eri asia. Perustelin sen myös sillä, että mua on palkattu tänne hoitajaksi. Vastaus oli, että täällä kaikki tekevät kaikkea, ei vain hoitotyötä  huh.gif Mitä seuraavaksi, lumenluonti?

Napakasti pomo myös kirjoitti viestin, että asiasta ei enää keskustella, yököt pesevät lattiat, piste.

Puuronkeittäminen on myös tullut yökköjen hommiksi, vaikka aiemmin keittiöstä tuli puuro ma-pe. Yököt protestoi, mutta pomo näin päätti kuitenkin. Kenen vastuulla se sitten on, kun joku dementikko vetää 6 l kiehuvaa puuroa itsensä päälle? Puuronkeittäminen ei siis lopetettu keittiöstä keittiön toimeesta, vaan pomo tykkäsi että keittiö teki liian pahaa puuroa.

Eli tällä hetkellä yököt ovat hoitajia, keittäjiä ja siivojia. Kuinka paljon tällaisia töitä työnantajalla on oikeus teettää? Työsopparissa lukee että olen täällä hoitajana, ja että teen töitä "työnantajan määrämässä työpisteessä".

Ja luottamusmieheltä on turha kysyä mitään, koska hän oli siinä luulossa että lh ei voi liittyä tehyyn (luottamusmies on superin, tehyn ja erton luottamusmies).

Lisäys, meillä on yksityisten sosiaalipalvelualan tes, jos se asiaan liittyy mitenkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen siis ryhmäkodissa töissä yökkönä. Nyt tapetille on noussut muitten ammattiryhmän työt, mitä pomo teettää hoitajille. Eli kysymys kuuluu, mihin kaikkeen hoitajan on suostuttava, ja mihin ei?

Mitä sulla lukee työsopimuksessa? Mulla on jotenkin niin että voin tehdä "koulutusta ja ammattitaitoa vastaavaa työtä", eli se rajaa melko paljon sitä mihin työnantaja voi minut paiskata.

edit. Olithan sä maininnut että hoitajan hommiin sut on palkattu. Mun mielestä siivoaminen yms ei kuulu hoitajan toimenkuvaan, ei ainakaan sairaalassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja eihän nykyään kotipalvelussakaan saa siivota eikä tehdä ruokaa, mutta yllättäen joka paikassa säästetään ja hoitaja tekee kohta siivoojan ja keittäjän lisäksi tiskarin, leipurin, askartelijan, puutarhurin, ompelijan ja talkkarinkin hommat. Samaan hintaan tietenkin. Kehitysvammapuolella tämä litania on vasta alkua(hoitajan taitojen lisäksi tarvitset oikeasti lähes joka alan osaamista) ja mielestäni osittain kyllä kuuluu hoitajan kuvaan, jos kyseessä on kodinomainen ympäristö(mikä ryhmäkoti ilmeisesti on)..

Tosin jos työt vieritetään hoitajalle vaan säästösyiden takia, se on väärin.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun sopparissa lukee vain tuo työnantajan määräämässä työpisteessä.

Tää raja mitä tekee ja mitä ei on kovin häilyvä. Juu, tää on ryhmäkoti dementikoille, ja pitäisi olla kodinomainen, MUTTA meillä on palkattu siivoja ja meillä on keittiössä omat keittäjät arkisin 7-15, mistä saadaan ruoka tänne ryhmikseen. Aiemmin nekin keitti meille puurot, mut nyt meidän ryhmiksen pomo oli sitä mieltä että ne tekee pahaa puuroa ja ilmeisesti päättelee että hoitaja tekee parempaa puuroa kun ihminen joka on koulutettu tekemään ruokaa  ;D Mä en vaan osaa käsittää miksi minä hoitajana joudun tekemään muitten ihmisten duunit, vaan sen tähden että ei olla tyytyväisiä heidän työpanokseen. (Viime kesänä päivävuorolaisten piti ajaa nurmikon käsintyönnettävällä ruohonleikkurilla ku kiinteistöhoitaja ei hoitanut sitä hommaa kunnolla)

Ja asia ottaa vielä enemmän pattiin kun pomo tänään käski MUN viestittää eteenpäin muille yököille (mitä on 1 plus sitten keikkareille) että hän ei halua enää asiasta keskustella. Mä en suostu enää tippaakaan venymään sen tähden että muut ei hoida omat hommansa. Nyt kun on kapinaa palkan vähäisyydestä, minä nostan myös kapinan sitä vastaan että kiltti hoitaja ei tee työtä mitä hänelle ei kuulu. Mutta ennen kun rupeen vääntämään pomon kanssa (joka ei suostu asiasta keskustelemaan) niin olis kiva pohjustaa asiaa muulla kun omilla mutu-jutuilla.

Kiitos vastauksista  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun sopparissa lukee vain tuo työnantajan määräämässä työpisteessä.

Paljon riippuu siitä mitä sopimuksessa sitten lukee kokonaisuudessaan ja tarkasti ottaen sanamuodot.

Ja sen lisäksi mitä työehtosopimus sanoo, sekä joissakin tapauksissa lakikin voi määrätä.

Millä ammattinimikkeellä / mihin tehtävään on palkattu.

ryhmiksen pomo oli sitä mieltä että ne tekee pahaa puuroa ja ilmeisesti päättelee että hoitaja tekee parempaa puuroa kun ihminen joka on koulutettu tekemään ruokaa 

Syökö hän sitä puuroa ? Se mielipide on niiiiin helppo muuttaa.

En kyllä näin yhdeltä istumalta usko että työnantajalla / esimiehellä olisi oikeutta määrätä mihin tahansa tehtävään.

Tuon puuron keittelyn osalta kannattaisi ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan.

Tarkasti en muista mutta...

Ruoanlaittoon ei voida laittaa ketä tahansa, pitää täyttää tietyt terveyskriteerit. Ne ei myöskään saa perustua mutuun, vaan tarkistuksiin, mm. salmonellatestiin. Teistä (keittäjiksi määrätyistä) ei varmaankaan ole sellaisia tehty ?

Ne on myös työnantajan velvollisuutena järjestää ja maksaa.

Kannattaa tarkistaa liiton lakimieheltä mitä hän sanoo. Ja myös muistaa että hän ei ehkä tiedä mitään määräyksistä jotka liittyvät ruoanlaittoon...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hah, totahan en ottanut huomioon ollenkaan  ;D Siis toi salmonella-juttu, tai muuten joku hygieniapassi. Meillä pitäisi käydä salmonellakokeessa jos ollaan ulkomailla enemmän kun 3 vrk, mutta minä olen sivuttanut koko homman, ku kukaan muukaan ei ole käynyt kokeissa.

Pitääpä kaivaa netistä tietoa tuosta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puuronkeittäminen ei siis lopetettu keittiöstä keittiön toimeesta, vaan pomo tykkäsi että keittiö teki liian pahaa puuroa.

Jos mää olisin teidän hommissa, alkaisin kisaamaan työkavereiden ja keittiön kanssa siitä, KUKA sitä pahinta, pohjaanpalaneinta ja kokkareisinta puuroa saa aikaiseksi....  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mää olisin teidän hommissa, alkaisin kisaamaan työkavereiden ja keittiön kanssa siitä, KUKA sitä pahinta, pohjaanpalaneinta ja kokkareisinta puuroa saa aikaiseksi....  Ilkeä

Mä olin n. 20 vuotta sitten kesän tukholmassa geriatrisella osastolla töissä. Siellä underskötaren hommiin kuului aamuvellin keitto - mun ei tarvinnut tehdä sitä kuin kerran! Velli paloi niin pahasti pohjaan, että osaston keittiöapulainen puhdisti kattilaa koko loppupäivän...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kesän töissä palvelutalossa(yksityinen!), jossa hoitajille kuului mm. asukkaiden kodin siivoaminen(imurointi,lattian pesu, pölyjen pyyhkiminen, vessan pesu, tiskaus, roskien vieminen), aamiaisen ja lounaan jakaminen+joillekin vietiin kotiin, astioiden kerääminen pöydistä(ihan kun se keittötyöntekijä ei vois sitä tehdä..),viikonloppuaamuisin puuron ym. laittaminen aamulla valmiiksi, asukkaiden pyykkien pesemistä ja mankelointia, kauppatilausten ottaminen ja vieminen kun toivat ne kassit kaupasta+ sit hoitotyö (saunat 2x vkossa,suihkutukset,haavanhoidot, lääkkeiden jako sun muut mitä nyt yleensä on..) Huhh. Tohon paikkaan en kyllä mene enää ikinä, järkyttävää miten Kaikki hommat tuntu kuuluvan hoitajille! Illassa oli se 2 hoitajaa ja asukkaita n.60..Aamussa vaihtelevasti 2-3 lh:ta,sh auttois aamuhommissa minkä kerkes..:/

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Soitin äsken tehyyn, ja sieltä vastaus oli; koska mun työsopparissa ei lue mitään työnantajan määräämistä tehtävistä, minulle kuuluu pelkästään hoitotyö (olen palkattu hoitajaksi). Eli lattianpesu ei kuulu mulle, vaan siivojalle. Tästä on hyvä lähteä, pomo saa aivan varmasti paskahalvauksen tästä  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...