Jump to content
MAINOS

Vainajan laitto


Vieras: eveliina

Recommended Posts

Mun mielestä enemmän pitaisi kiinnittää huomiota siihen, miten kohtaat ne vainajan omaiset.

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 111
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mun mielestä enemmän pitaisi kiinnittää huomiota siihen, miten kohtaat ne vainajan omaiset.

Aivan. Itse henkilökohtaisesti pidän siitä, että omaiset ovat paikalla "lähdön hetkellä". Tilanne on, tottakai, tunteikas, mutta ainakin minulle hoitajana huomattavasti helpompaa kuin esim. soittaa omaisille asiasta. Kun puhelimessa ei näe omaisten reaktiota, ei aina tiedä miten sanansa asettaisi.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkisesti raskain kokemukseni on ollut kun eräänä aamuna noin klo 5 jouduin herättämään vanhemmat puhelinsoitolla ja ilmoitin, että heidän 14-vuotias lapsensa oli kuollut. Vaikka kuin ennen soittoa kävin tulevaa keskustelua mielessäni läpi ja yritin psyykata itseäni niin ei sille mitään voinut, itku tuli minullakin. Vaikeaa oli tämän nuoren vainajan laittaminenkin. Lasten kuolemat ovat aina järkyttäviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvin sanottu!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Lähihoitaja- opiskelijat hoi!

Pohdinpa tässä, että kai kouluissa nykyään selvennetään, että vainajan laitto on lakisääteisesti kielletty alle 18- vuotiailta??   ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Lähihoitaja- opiskelijat hoi!

Pohdinpa tässä, että kai kouluissa nykyään selvennetään, että vainajan laitto on lakisääteisesti kielletty alle 18- vuotiailta??   ;D

K18. Saattaa järkyttää nuorempia katsojia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saisinko mää nähdä sen lain kun oon aina vähän skeptikko? Mitäs muuta on kielletty?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saisinko mää nähdä sen lain kun oon aina vähän skeptikko? Mitäs muuta on kielletty?

Nooh, täältä pesee pienen etsinnän jälkeen näyttöä ...skeptikolle "Laki nuorista työntekijöistä 19.11.1993/998"

Asetus nuorten työntekijäin suojelusta 27.06.1986/508

1§ Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan nuoren työntekijän eli alle 18- vuotiaan henkilön tekemään työhön, johon sovelletaan työturvallisuuslakia (299/58).

2§ Kielletyt työt

Nuorta työntekijää ei saa käyttää työhön, joka on hänen ruumiilliselle tai henkiselle kehitykselleen vahingoksi tahi joka vaatii häneltä suurempaa ponnistusta tai vastuuta kuin hänen ikäänsä ja voimiinsa katsoen on kohtuullista.

Edellä 1 momentissa mainittuja töitä ovat:

1. Työt, jotka edellyttävät ikään ja kokemukseen nähden kohtuutonta rasitusta tai huomattavaa vastuuta omasta tai toisten henkilöiden turvallisuudesta tai huomattavaa taloudellista vastuuta tai jotka sisältävät sellaisia onnettomuusuhkia, joita nuoret eivät kykene tunnistamaan tai välttämään joko sen vuoksi, että he eivät osaa kiinnittää tarpeeksi huomiota turvallisuuteen, tai kokemuksen tai koulutuksen puutteen vuoksi; (18.10.1996/755)

2. Yksintyöskentely silloin kun siihen liittyy ilmeinen tapaturman tai väkivallan vaara;

3. Psykiatristen potilaiden hoito sekä psyykkisesti tai sosiaalisesti häiriintyneiden henkilöiden huolto ja muut vastaavat työt;

4. Kuolleiden käisttely ja kuljetus;

jne..jne..

;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5) teurastustyö;

;D:D:D miks ton jätit pois?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kappas. Eikös iso osa lähäriopiskelijoista o alaikäisiä? Lakia rikotaan jatkuvasti jos ne ei saa psyk potilaitakaan hoitaa.

Voisi ajatella lakia tulkitun siten, että nuorta opiskelijaa ei rinnasteta nuoreen työntekijään. Mielenkiintoinen pointti kuitenkin. Olisiko nuorella opiskelijalla mahdollisuus kieltäytyä esim. harjoittelusta psykiatrisella osastolla kyseiseen lakiin vedoten?

Asetus nuorten työntekijäin suojelusta 27.06.1986/508

1§ Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan nuoren työntekijän eli alle 18- vuotiaan henkilön tekemään työhön, johon sovelletaan työturvallisuuslakia (299/58).

Ja mitä tarkoitetaan työllä työturvallisuuslaissa? Kuuluuko opiskelija työharjoittelun aikana työturvallisuuslain piiriin. Tämähän vaatii tarkempaa selvitystä. Toisaalta lakiteksteissä tuntuu olevan paljon ns. kuolleita kirjaimia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Asetus nuorten työntekijäin suojelusta 27.06.1986/508

1§ Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan nuoren työntekijän eli alle 18- vuotiaan henkilön tekemään työhön, johon sovelletaan työturvallisuuslakia (299/58).

Ja mitä tarkoitetaan työllä työturvallisuuslaissa? Kuuluuko opiskelija työharjoittelun aikana työturvallisuuslain piiriin. Tämähän vaatii tarkempaa selvitystä. Toisaalta lakiteksteissä tuntuu olevan paljon ns. kuolleita kirjaimia.

Vastaan itse. Työturvallisuuslaki sanoo asiasta näin...

Työturvallisuuslaki (738/2002)

1 luku Lain tarkoitus ja soveltamisala

4 § Muut soveltamisalaan kuuluvat työt

Tätä lakia sovelletaan 2 §:ssä tarkoitetun lisäksi myös:

1) oppilaan ja opiskelijan työhön koulutuksen yhteydessä;

Milloin 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu oppilas tai opiskelija opiskeluun liittyen suorittaa työtä tai työharjoittelua taikka tutustuu työelämään työpaikalla oppilaitoksen ulkopuolella, on oppilaitoksen ja työn vastaanottajan velvoitteisiin sovellettava, mitä 3 §:ssä säädetään vuokratyöstä.

Ja vielä vähän tästä vuokratyöstä...

3 § Lain soveltaminen vuokratyössä

Joka johtonsa ja valvontansa alaisena käyttää toisen palveluksessa olevaa työvoimaa (vuokratyö), on työn aikana velvollinen noudattamaan tämän lain työnantajaa koskevia säännöksiä.

Työn vastaanottajan on ennen työn aloittamista riittävän tarkasti määriteltävä vuokratyön edellyttämät ammattitaitovaatimukset ja työn erityispiirteet sekä ilmoitettava ne vuokratyöntekijän työnantajalle. Tämän on ilmoitettava työntekijälle edellä tarkoitetuista seikoista ja erityisesti varmistettava, että vuokratyöntekijällä on riittävä ammattitaito, kokemus ja sopivuus suoritettavaan työhön.

Työn vastaanottajan on erityisesti huolehdittava työntekijän perehdyttämisestä työhön ja työpaikan olosuhteisiin, työsuojelutoimenpiteisiin sekä tarvittaessa työsuojelun yhteistoimintaa ja tiedottamista sekä työterveyshuoltoa koskeviin järjestelyihin.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 2 ja 3 momentissa tarkoitetuista työn vastaanottajan ja vuokratyöntekijän työnantajan velvollisuuksista.

Eli asetusta nuoren työntekijän suojelusta sovelletaan alle 18-vuotiaan tekemään työhön, johon sovelletaan työturvallisuuslakia. Tämähän olikin jo selvää. Työturvallisuuslain soveltamisalaan kuuluvaksi työksi katsotaan opiskeluun liittyen suoritettava työ tai työharjoittelu tai työelämään tutustuminen. Näinollen alle 18-vuotias lähihoitajaopiskelija kuuluu asetus nuorten työntekijäin suojelusta 27.06.1986/508 soveltamisalaan.

Eli yksinkertaisimmin vastaus kuuluu ei, alle 18-vuotias opiskelija ei saa osallistua mm. kuolleiden käsittelyyn ja kuljetukseen eikä psykiatristen potilaiden hoitoon tai sosiaalisesti häiriintyneiden henkilöiden (vangit?) huoltoon.

Tämä keskustelu kirvoitti mieleen muiston siitä kun lukiossa luokkakaveri oli kesätöissä krematoriossa, jossa osallistui hyvin konkreettisesti vainajien käsittelyyn. Kaveri kertoili jokseenkin järkyttyneenä kokemuksiaan. En pysty nyt varmasti sanomaan sattuiko tämä mahdollisesti ennen tämän kyseisen asetuksen voimaantuloa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli yksinkertaisimmin vastaus kuuluu ei, alle 18-vuotias opiskelija ei saa osallistua mm. kuolleiden käsittelyyn ja kuljetukseen eikä psykiatristen potilaiden hoitoon tai sosiaalisesti häiriintyneiden henkilöiden (vangit?) huoltoon.

Laki on tietysti laki ja sitä pitäisi kunnioittaa, mutta ainakin minun traumaattisimmat kokemukset hoitoalalta ei sisälly mihinkään noista edellämainituista. Minun mielipiteeni on että jos lähdetään näitä 17-vuotiaita suojelemaan niin sitten laitetaan koulun pääsyvaatimuksiin 20-vuoden ikäraja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli yksinkertaisimmin vastaus kuuluu ei, alle 18-vuotias opiskelija ei saa osallistua mm. kuolleiden käsittelyyn ja kuljetukseen eikä psykiatristen potilaiden hoitoon tai sosiaalisesti häiriintyneiden henkilöiden (vangit?) huoltoon.

Laki on tietysti laki ja sitä pitäisi kunnioittaa, mutta ainakin minun traumaattisimmat kokemukset hoitoalalta ei sisälly mihinkään noista edellämainituista. Minun mielipiteeni on että jos lähdetään näitä 17-vuotiaita suojelemaan niin sitten laitetaan koulun pääsyvaatimuksiin 20-vuoden ikäraja.

Samaa mieltä. Oma pikkusiskoni aloitti opinnot suoraan ylä-asteelta päästyään ja vuodeosastoharjoittelu oli erittäin rankka kokemus henkisesti. Hoitajat oikein kierrätti vielä "kellarin" kautta ja oli  näyttänyt kaappirivistöa ja jopa avannut ovenkin opiskelijoille näyttäen kaapissa makaavia vainajia. Systerin mieleen oli vahvasti jäänyt se että yhdessä kaapissa oli ollut pienen lapsen, alle vuoden ikäisen vauvan ruumis, sen näkeminen oli erityisesti kolauttanut nuorta opiskelijaa!! (tk vuodeosasto sijaitsi samassa talossa missä paikallinen sairaala, joten kaapit olivat yhteisessä käytössä).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun mielipiteeni on että jos lähdetään näitä 17-vuotiaita suojelemaan niin sitten laitetaan koulun pääsyvaatimuksiin 20-vuoden ikäraja.

Samaa mieltä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siis lakihan määrittelee k-18... miksi pitäis olla 20v., mitäs siinä sen välivuoden hommailis sitten?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse olen suorittanut kolme työssäoppimisen jaksoa alle 18-vuotiaana. Vuodeosastolla ja kotihoidon jaksolla kummassakin oli vainajien laittoa, yhteensä kolme.

TK-jakson aloitin 16 vuotiaana ja minut kierrätettiin myös ensin "kellarin" kautta ja avattiin kaapin ovi... Muutama ruumis siellä oli, mutta ei se mitään traumoja aiheuttanut  ;D

Samalla jaksolla, tosin täytin tuolloin 17 vuotta, kuljetin yksin kuolleen vo:lta ja kellariin, sit avuksi tuli sh, jonka kanssa nostettiin laverille ja se lähti. Yksin minä sen kaappiin laitoin kiskoille ja suljin oven ja lähdin... Eikä minuun ole kuolleet mitään REAKTIOITA aiheuttanut.

Kotihoito-jaksolla (olin sen kuitenkin laitoksessa) sain illalla tietää, että toisella osastolla mummu varmaan kuolee tulevana yönä... Kasvain tuntui käsin kyljessä ja verisuonia täynnä, sykki kuin sydän. Lääkäri sanoi, että se kasvain "räjähtää" ja veri tulee suurinpiirtein joka reiästä. Sitten ohjaava hoitaja sanoi yöllä, että käy sinä katsomassa potilasta ja paranna asentoa ym. perushoitoa. Se oli sitte sellainen näky, kuten lääkäri kertoi... Siinä sitten aamuyöstä laittamaan vainajaa ja pesemään... Eikä sekään mitään aiheuttanut... Kuolema on yhtä luonnollinen kuin syntymä! Toisille kuoleman kohtaaminen on vain vaikeampaa.

Mielestäni olisi väärin, että ikäraja lähärikouluun nostettaisiin... Ei ikärajaa nosteta, vaan testien tasoa!!! Heikkohermoiset pitäisi karsia soveltuvuustesteissä...

Älä koskaan kehitä ongelmaa, johon sinulla ei ole vastauksia.

- Joka viimeksi nauraa, ei ilmeisesti ymmärtänyt vitsiä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...
Heikkohermoiset pitäisi karsia soveltuvuustesteissä...

Mielestäni se ei ole heikkohermoisuutta, jos kokee verensyöksyyn kuolleen vainajan järkyttävänä. Hoitoalalla yritetään kokea normaalina paljon sellaisia asioita, jotka eivät sitä ole. Ja minusta se on väärin.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heikkohermoiset pitäisi karsia soveltuvuustesteissä...

Mielestäni se ei ole heikkohermoisuutta, jos kokee verensyöksyyn kuolleen vainajan järkyttävänä. Hoitoalalla yritetään kokea normaalina paljon sellaisia asioita, jotka eivät sitä ole. Ja minusta se on väärin.

Kyllä suurin osa vainajista on ihan siistejä. Vainajan laittaminen kuuluu hoitajan työhön ja pikkasen helpompaa se on jos ei rupea voimaan pahoin joka kerta. Sama homma esim pistämisen suhteen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin olen ollut laittamassa tk-vuodeosastolla vainajaa. Tämä ihminen oli kuollut ihan luonnollisesti. Levollisen näköinen oli. Tilanteeseen ei liittynyt minusta mitään pelottavaa.

Tuohon en osaa sanoa, jos on kohdannut ns. kauhean kuoleman, että miten sitte pää kestää. En ole joutunut tilanteeseen ikään.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...