Jump to content
MAINOS

Oikeusasiamies: Jonot Husin syömishäiriöyksikköön laittomia


kemmuru

Recommended Posts

Oikeusasiamies: Jonot Husin syömishäiriöyksikköön laittomia

Julkaistu: 10:35

helsingin sanomat

Oikeusasiamies: Jonot Husin syömishäiriöyksikköön laittomia

Riitta-Leena Paunio

Pääkaupunkiseudulla jonot syömishäiriöstä kärsiville tarkoitettuun hoitoon ovat pitempiä kuin laki sallii, sanoo eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio.

Syömishäiriöisen pitäisi lain mukaan saada hoitoa vähintään kuudessa kuukaudessa. Nykyisin potilas saattaa joutua odottamaan apua jopa kaksi vuotta Husin eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella.

Oikeusasiamies on antanut huomautuksen Husille ja vaatii, että kuntayhtymän hallitus kertoo vuoden loppuun mennessä, mitä se tekee tilanteen korjaamiseksi.

Oikeusasiamiehelle kanteli ihminen, jolle oli ilmoitettu jonotusajaksi syömishäiriöpoliklinikalle 10 kuukautta. Paikkaa Lapinlahden sairaalassa ei saanut nopeammin, vaikka Peijaksen sairaala pyysi kiirehtimään asiaa ja potilas itse kirjoitti kirjeen Lapinlahden ylilääkärille.

Kirjeeseen ei vastattu, mutta puhelimessa potilaalle sanottiin, että henkilökuntaa ei ole Lapinlahdessa riittävästi. Potilaalle ei tarjottu myöskään hoitoa jostain muualta.

Lopulta potilas joutui odottamaan pääsyä hoitoon noin vuoden.

Oikeusasiamies korostaa, että hoitotakuun täytyy toteutua myös psykiatrian erikoisalalla.

Husin psykiatrian tulosyksikkö on kolmena peräkkäisenä vuonna esittänyt lisäresurssien saamista syömishäiriöpoliklinikalle, jotta hoitoon pääsy voitaisiin toteuttaa hoitotakuun aikarajoissa.

Lisää rahaa ei ole saatu, ja perusteltuna on ollut kuntayhtymän heikko taloudellinen tilanne.

HS

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...