Jump to content
MAINOS

Eduskuntaan postailusta ja opposition välikysymys


puh

Recommended Posts

Kaikki varmaan tietävät, että oppositio on tehnyt hallitukselle välikysymyksen liittyen hoitoalan tilanteeseen. Sitä käsitellään huomenna keskiviikkona ja torstaina eduskunnassa. Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka kovaa vääntöä siellä käydään. Itse kun ei pääse paikalle kuuntelemaan töiden takia. JOs joku on menossa niin voisi raportoida? (Vapaapäiväläiset, vink vink  ;D)

Mainitsin tuolla jossain muussa topicissa, että postasin pienen meilin koko eduskunnalle eilen. Tänään olen saanut vastaukset Tarja Tallqvistilta ja Satu Taiveaholta (tai oikeammin hänen avustajaltaan). Tallqvist kysyi lupaa kirjoitukseni siteeraamiseen eduskunnassa puheenvuorossa, johon totta kai suostuin  :) Mukavaa, että saa edes joitakin vastauksia meiliin. Saapa nähdä, tuleeko lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä olen laittanut kriittisiä posteja Jyrki Kataiselle ja Sirpa Asko-Seljavaaralle (pari kertaa, ollaan penpals), mutta tarkoitus olisi laittaa myös jotain myönteistä palautetta ihmisille. Heinäluomaa ajattelin kiittää, kuten myös noita Puhin mainitsemia. Kunhan jaksais. Tässä on nyt sata rautaa tulessa.

Muoks: Heinäluomalle laitettu kannustuspostia

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivi Räsänenkin puhui hyvin. Pistin palautetta mm myös sille. (Siis sitä positiivista.) Mä en jaksa negatiivista palautetta laittaa, kun kokoomus kyllä tietää missä sopassa ne lilluu, ne vaan nyt yrittää hetken ennen tukehtumistansa puhua itsensä pois omasta sopastaan...

Ai niin ja mä katoin vaan telkkarista minkä näyttivät, kunnes pyysivät siirtymään netti-tv:n ääreen joka ei toiminu. Hmph. Mutta kyllä siellä kuohuu... 8)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Te olette varmasti tehneet kaikkenne, mutta näin nämä rattaat pyörivät-->ikävä kyllä. Joka neljäs vuosi luvataan ja kadutaan, menis edes avioliiton 7:n vuotis ajanjaksossa. Nyt kaikki duunarit muistakoon ettei kokoomus ikinä ajattele pieni/keskituloisia!! Hallitus sai luottamuslauseensa ja sehän on kansan tahto myös.? Tsemppiä kaikille saikuille ja etenkin Tehyläisille, jos joudutte lakkoon. Olette kaikki lisäliksanne ansainneet. Minä olen luottamukseni menettänyt jo vuosia sitten valtionvaltaan.

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaikki varmaan tietävät, että oppositio on tehnyt hallitukselle välikysymyksen liittyen hoitoalan tilanteeseen. Sitä käsitellään huomenna keskiviikkona ja torstaina eduskunnassa. Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka kovaa vääntöä siellä käydään. Itse kun ei pääse paikalle kuuntelemaan töiden takia. JOs joku on menossa niin voisi raportoida? (Vapaapäiväläiset, vink vink  ;))

Mainitsin tuolla jossain muussa topicissa, että postasin pienen meilin koko eduskunnalle eilen. Tänään olen saanut vastaukset Tarja Tallqvistilta ja Satu Taiveaholta (tai oikeammin hänen avustajaltaan). Tallqvist kysyi lupaa kirjoitukseni siteeraamiseen eduskunnassa puheenvuorossa, johon totta kai suostuin  ;D Mukavaa, että saa edes joitakin vastauksia meiliin. Saapa nähdä, tuleeko lisää.

Samoin tein minäkin ja samat ja useat muut vastasivat... Kauniita sanoja useilta, mutta osa on puolellamme. Jopa itse Muumi mamma vastasi palatsistaan

Voi olla että en ole hoitotieteilijöiden suosikki, mutta kädet paskassa on vaikea miellyttää jakkupukuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

....Ooh - olen ihan otettu miten Jyrki Katainen maalaili auvoisia näkymiä ennen vaaleja....Tekisi niin mieli lähettää hänelle oma pikku puhe takaisin ja korvata mahtipontinen loppu tunkemalla sinne hoitajuutta ja TEHY-mieltä.

http://www.kokoomus.fi/?x13077=1551271

--------------------------

Perheiden hyvinvointia koskettaa myös naisten työmarkkina-aseman parantaminen. On häpeällistä, että punamultahallituksen aikana naisten ja miesten palkkaerot ovat Suomessa joka vuosi kasvaneet. toisin kuin muualla Euroopassa. HÄPEÄLLISTÄ, itsehän Jyrki yrittää meidät pitää siellä kuopan pohjalla??!! :o

-----------------

Kokoomuksen ratkaisu on: tasa-arvotupo. Ensi tupon yhteydessä on alipalkattujen naisvaltaisten alojen palkkoja korotettava suhteellisesti enemmän. Valtio voi tulla tulosopimuksessa vastaan valtionosuuksien avulla.

Vai niin - eipä paljon ns.kuoppakorotuksessa näkynyt.

-----------------

Vastuullisessa markkinataloudessa huolehditaan siitä, että yhteiskuntaan ei synny perusteettomia palkkaeroja naisten ja miesten välille. Hallitus on ikävä kyllä tässä epäonnistunut. Heh hee 8)

--------------

Eräs viime vuosisadan merkittävä valtiomies määritteli poliitikkojen  tehtävän näin:

Ihmisille jokainen päivä tuo elämään ripauksen toivoa tai huolta. Näiden päivien kokonaisuudesta koostuu, miten hän kulloinkin elämänsä kokee. Toivo tuo mukanaan uskoa tulevaisuuteen ja halua ponnistella eteenpäin. Huoli tuo mukanaan epävarmuutta.

Jos toivoa on liikaa, rakentuu ihmisille pilvilinnoja ja ylioptimismia, joka sokaisee. Liika huoli ja epävarmuus tuovat mukanaan lamaannuksen.

Poliitikon tehtävä onkin kantaa vastuu toivon ja huolen oikeasta tasapainosta.

Kokoomus  on viime kuukaudet kuunnellut herkällä korvalla suomalaisia miehiä ja naisia, vanhoja ja nuoria.

Me tulimme siihen tulokseen, että Suomen kansa tarvitsee nyt - toivoa. Toivo syntyy siitä, että ihmisillä on rohkeutta unelmoida, mahdollisuus vaikuttaa elämäänsä, uskoa siihen, että kannattaa yrittää ja rakentaa omaa tulevaisuutta - heikommista vastuuta ottaen ja välittäen.

Tällaista Suomea Kokoomus on valmis rakentamaan.

PÖH Katainen ja Kokoomus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Olisihan tälle ollut topic tuolla Ajankohtaista-osiossa, mutta en halunnut tätä ihan kenen tahansa nähtäville...

Tulipahan siis taas laitettua Arkadianmäelle postia. Kymmenkunta vastausta on tullutkin, joista kaikki paitsi yksi tyrmäävät ajatuksenkin poikkeuslaista tyystin. Alla laittamani, pikaisesti kirjoitettu teksti.

Hyvä vastaanottaja

Tänä aamuna kuulin uutisen, jonka mukaan hallitus valmistelisi poikkeuslakia, jonka nojalla hoitajat voitaisiin lainsäädännöllä pakottaa töihin turvaaman kriittisten toimipisteiden toiminta. Kyllä meni aamukahvi väärään kurkkuun!

On vaikea uskoa, että länsimaisessa, vapaassa maassa suunnitellaan jotakin tällaista! Tässä kiistassa toimii ratkaisuna raha. Ja sitä on. Ratkaisu: hoitajille kunnon palkka = sovittelutulos. Matti Vanhanen ei suostunut tänään MTV3:n haastattelussa kommentoimaan asiaa suuntaan eikä toiseen. Herääkin kysymys, onko tämä tieto mahdollisesta poikkeuslaista laskettu liikkeelle painostusmielessä.

Sivistysvaltioon ei kuulu orjatyö. Ja sitähän se on, jos hoitajat pakotetaan työhön, josta he ovat työtaistelutoimena irtisanoutuneet. Hoitajat eivät tätä tule sulattamaan, eivätkä tule tekemään työtä pakotettuna. Tällaisten poikkeuslakien pohtiminenkin antaa hoitajille viestin valtiolta, että heillä ei ole oikeutta Suomen lain mukaisiin työtaistelukeinoihin, eikä muitakaan ihmisoikeuksia. Valtio on viime kädessä vastuussa potilasturvallisuudesta, mutta voiko valtio potilasturvallisuuden nojalla viedä yhden ammattikunnan ihmisoikeudet?

Jyrki Katainen on sanonut näin: "Kaikilla palkansaajilla on oikeus puolustaa omia etujaan ja työehtojaan, mutta nyt kaivataan viisautta ja realismia parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi." (Lähde: http://www.jyrkikatainen.fi/main.site?action=news/view&id=48&ngid=1) Onko hallituksen mahdollisesti valmistelema poikkeuslaki tätä viisautta ja realismia? Jos on, olen vakuuttunut siitä, että hoitajista entistä useampi käyttää omaa viisauttaan ja realismiaan ja poistuu maasta tai vaihtaa alaa. Tänään on saamieni tietojen mukaan moni hoitaja jo aloittanut valmistelut.

Otan mielelläni vastaan kommenttejanne.

XXXXX XXXXXXXXXX

Sairaanhoitaja AMK

Joukkoirtisanoutunut kriittisestä toimipisteestä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipahan siis taas laitettua Arkadianmäelle postia. Kymmenkunta vastausta on tullutkin, joista kaikki paitsi yksi tyrmäävät ajatuksenkin poikkeuslaista tyystin.

Hyvä ja asiallinen tuo sinun kirjeesi!! Voitko kertoa oliko hallituspuolueen jäseniltä yhtään vastausta ja mitä mieltä olivat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koottua vastauksista:

- Olen pöyristynyt hallituksen toiminnasta

- pelottelua ja säikyttelyä

- Hoitajia ei ole unohdettu!

- Hoitajille voimia taisteluun!

- Laki ei tule menemään läpi

- Hallituksen on kannettava vastuunsa lisäämällä kuntien terveydenhuollon rahoitusta

- Hallitus on toiminut taitamattomasti

- Tällainen hallituksen uhittelu häiritsee sovittelulautakunnan työtä

- Hallituksen on suostuttava lisärahoitukseen ennemmin tai myöhemmin

- Suomi on nyt rikkaampi kuin koskaan ja ennuste tulevalle vuodellekin on erittäin hyvä, eli rahaa on ja nyt on aika todellakin jakaa osa siitä myös arvokasta työtä tekeville hoitajille.

- Kyseisen tyyppinen laki ei ole ainutkertainen, eikä sitä pidä siksi ottaa henkilökohtaisesti sairaanhoitajia vastaan suunnattuna. Tärkeintä on mielestäni, ettei asiaa ajeta tunteella vaan järjellä - kummankin osapuolen suunnalta.

- Valtion neljännen lisätalousarvion käsittelyn yhteydessä tiistaina kävi ilmi, että valtion tulokertymä on puolitoista miljardia euroa arvioitua suurempi. Siitä lohkeaisi osa hoitoalan kiistan ratkaisuun, jos tahtoa vain löytyy hallitusrintamasta.

- EN äänestä pakkolain puolesta

- Hoitajat ovat laillisessa työtaistelutilanteessa ja heitä ei tule uhata pakkolailla tai muutoinkaan nöyryyttää.

Yksi hallituspuolueen jäsenen vastaus on tullut. Voittekin ehkä arvata mikä osio on hänen vastauksestaan poimittu  ::)

Muokkaus:Nyt niitä vastauksia on 13  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain postia myös Sirpa Asko-Seljavaaralta, josta katkelma tässä:

"Kiitos kirjeestäsi, mutta poikkeuslakia ei tarvita, koska työtuomioistuin on

tuominnut joukkoirtisanoutumiset. Suomen perustuslaki takaa myös kansalaisille

oikeuden elämään."

;D :D

Eipä ole rouva Asko-Seljavaara ihan ajan tasalla.... (josta oli ihan pakko vähän kommentoida)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi tsiisus...  ;D Kunpa se ois ton laukonu mediassa. :D :)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain postia myös Sirpa Asko-Seljavaaralta, josta katkelma tässä:

"Kiitos kirjeestäsi, mutta poikkeuslakia ei tarvita, koska työtuomioistuin on

tuominnut joukkoirtisanoutumiset. Suomen perustuslaki takaa myös kansalaisille

oikeuden elämään."

;D ;D

Eipä ole rouva Asko-Seljavaara ihan ajan tasalla.... (josta oli ihan pakko vähän kommentoida)

Voiko joku ihminen olla oikeasti noin pihalla? Ja ajatelkaa, tällaisilla ihmisillä on ylin päätäntävalta tässä maassa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitoin eilen illalla kansanedustajalleni Paavo Arhinmäelle (vas.) seuraavan viestin:

Kysymys: Hei Paavo!

Tänään 6.11 olen saanut kuulla järkyttäviä uutisia hallituksen aikeista

runtata läpi pakkotyölaki meille hoitoalalla työskenteleville.

Itse opiskelen tällä hetkellä kätilöksi ja vaikka olenkin sitä mieltä,

että valittu työtaistelumuoto on rankka, en näe sille

vaihtoehtoja. Jo -95 lakon aikaan nähtiin miten liukkaasti

johtaja-ylilääkärit tekivät jokaisesta pystynenän korjauksesta ja

hörökorvaleikkauksestakin suojatyö-velvoitteen alaista työtä. Tuolloin

monilla osastoilla oli enemmän henkilökuntaa kuin vuoroissa ennen lakkoa

tai sen jälkeenkään on koskaan nähty. Niin tehokkaasti meidän lakkomme on

vesitetty. Palkkakuoppa on kuitenkin todellinen ja jo nyt monet hyvät

tulevat hoitajat hakeutuvat muille aloille palkkauksen vuoksi.

Alalle hakeutuu kuitenkin vielä kohtuullisen paljon fiksuja ja kutsumuksen

hurmioittamia nuoria, mutta monet lopettavat opintonsa kesken tai

hakeutuvat valmistuttuaan toiselle alalle/ ulkomaille, sillä hoitoalan

todellisuus ja palkkaus eivät Suomessa ole kovinkaan houkuttelevia. Myös

työnjohdon asenteet ovat viime vuosina olleet lisääntyvästä

työvoimapulasta huolimatta vain ahdistavampia vuosi vuodelta. Tämäkään ei

luonnollisesti lisää alan houkuttelevuutta, kun saman rahan saa

helpommallakin. Jos tilannetta ei nyt korjata niin kuka meillä

tulevaisuudessa hoitaa kaikki potilaat, synnyttäjät jne? Lisääkö

irtisanoutumiskielto alan houkuttelevuutta?

Arvostan koulutustani ja omaa ammattitaitoani niin paljon, etten halua

myydä sitä alennuksella. En ole kuitenkaan tavoittelemassa rikkauksia vaan

ainoastaan asiallista toimeentuloa. Mieheni on tavallinen työmies

rakennusalalla, joten hänenkään tulonsa eivät minun palkkakuoppaani

paikkaa. Haaveenamme on, että saisimme valmistuttuani hankittua omaksi

sellaisen asunnon, jossa mahtuisimme kasvattamaan tyttärellemme 2-3

sisarusta ja josta käsin voisimme molemmat työskennellä pk-seudulla.

Eikö Suomessa haluta lisää veronmaksajia? Meidän tuloillamme joudumme

tosiaan tulevaisuudessa valitsemaan haluammeko ostaa oman asunnon vai

hankkia useamman lapsen, molempiin ei ole varaa.

Olen äänestänyt sinua molemmissa edeltävissä eduskuntavaaleissa, koska

olen sitä mieltä, että vain Vasemmistoliitto on oikeasti työläisen asialla

ja vain toinen nuori helsinkiläinen voi todella ymmärtää myös minun

todellisuuttani ja arkeani. Kysynkin nyt sinulta, mikä on sinun

käsityksesi tuon pakkotyölain oikeutuksesta ja sen mahdollisuuksista

läpimenoon? Tarvitaanko lain läpimenoon 5/6 enemmistö eduskunnassa? Mitä

mieltä sinä olet tästä työtaistelusta ja tuosta lakiehdotuksesta? Olethan

äänestäjäsi puolella? Ajathan vieläkin myös minun ja perheeni asiaa?

Olen ahdistunut ja hätääntynyt Suomen uhkaavasta luisumisesta

edustuksellisesta demokratiasta diktatuuriin tämän kapitalisti-hallituksen

mukana. Luotan sinuun Paavo. AUTA!

Tänään päivällä oli jo Paavolta tullut jo vastaus:

Hei,

on aivan uskomatonta, että hallitus keskittyy kiistan ratkaisemisen sijaan

puuhastelemaan lainsäädäntöä, joka rikkoisi räikeästi työntekijöiden

perusoikeuksia. Matti Vanhasen ja Jyrki Kataisen on jätettävä

arvovaltatappion pohtiminen taustalle ja turvattava potilasturvallisuus

sekä terveydenhoidon tulevaisuus. Hallitukselta on tultava lisää rahaa

sairaanhoitajien palkkojen korottamiseen.

Vasemmistoliitto ei tule hyväksymään hallituksen puuhailemaa

pakkotyölakiesitystä. Kun lain sisällöstä ei ole tarkkaa tietoa, ei vielä

voi varmasti sanoa, että se vaatii 5/6 enemmistön taakseen. Joka

tapauksessa me lähdemme siitä, että se vaatii sen, joten vasemmisto kaataa

tässä tapauksessa lain.

Ystävällisin terveisin,

Paavo Arhinmäki

Tiesin, että Paavoon voi luottaa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikuisena pessimistinä, sanon vaan et katsellaan. Päätöksiä kun politiikotkin ovat muutaman kerran pyörtäneet. Pahimmassa tapauksessa tämä menee vielä tästäkin likaisemmaksi peliksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain postia myös Sirpa Asko-Seljavaaralta, josta katkelma tässä:

"Kiitos kirjeestäsi, mutta poikkeuslakia ei tarvita, koska työtuomioistuin on

tuominnut joukkoirtisanoutumiset. Suomen perustuslaki takaa myös kansalaisille

oikeuden elämään."

;D ;D

Eipä ole rouva Asko-Seljavaara ihan ajan tasalla.... (josta oli ihan pakko vähän kommentoida)

Voi kiesus!? Toivottavasti arvon rouvalle pälkähtää jossain vaiheessa päähän, että nyt taisi tulla sanottua jotain HASSUA!

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...