Jump to content
MAINOS

Tehy julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon


OldOne

Recommended Posts

Mua toisaalta taas pikkasen jänskättää nää varalla olo kuviot, kuinka paljon niillä yritetään pelata listaleikkauksia lyhyemmäksi. Laitonta tietty, mutta mitens loppupeleissä todistat, ettei työ ollut ihan päivystys... >:D angry.png

https://www.tehy.fi/jasensivut/neuvottelukierros/kysymyksia_ja_vastauksia/tyoskentelen_leikkaussalissa_mit/

Hätätyö on hätätyötä, mutta elektiivinen leikkaustoiminta EI KOSKAAN ole hätätyötä. Se olisi pitänyt jo huomioida leikkauslistoja suunnitellassa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 146
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Juupa juu...meillä on leikattu mono+++ tonssii,  5 tonssii lauantaina päivystysaikana, pohdittu ihan vakavissaan sunnuntai iltana klo 22 kun edellistä potilasta herätellään pitäisikö se tonssi, vaikkei sillä mitään hätää ole, leikata vielä tänään kun maanantaina on niin paha lista(2 päivystäjää, toinen valvoo heräämössä, sillä aikaa kun toinen siivoaa) Mä en ihan usko sinisilmästi tohon hienoon hätätyö ym. sanomaan....sorry

Pistänkö mä pillit pussiin ja sanon että tää ei mun mielest oo hätä/päivystystyötä tsau! Mä luulen et rosiskses voitais tavata.

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juupa juu...meillä on leikattu mono+++ tonssii,  5 tonssii lauantaina päivystysaikana, pohdittu ihan vakavissaan sunnuntai iltana klo 22 kun edellistä potilasta herätellään pitäisikö se tonssi, vaikkei sillä mitään hätää ole, leikata vielä tänään kun maanantaina on niin paha lista(2 päivystäjää, toinen valvoo heräämössä, sillä aikaa kun toinen siivoaa) Mä en ihan usko sinisilmästi tohon hienoon hätätyö ym. sanomaan....sorry

Pistänkö mä pillit pussiin ja sanon että tää ei mun mielest oo hätä/päivystystyötä tsau! Mä luulen et rosiskses voitais tavata.

Hätätyönä/päivystyksenä leikkurissa tehdään mun luullakseni sellaiset toimenpiteet, joilla pelastetaan(tai ainakin yritetään) henki tai estetään lisävahinkojen välitön syntyminen.

Ei paljoa kannata työnantajan yrittää saada vaivasenluu/karpaalikanava/proteesileikkauksia hätätyön piiriin.

Oikeudella ei kannata paljoa myöskään työnantajan peloitella, sillä yleensähän se toimenpiteen kiireellisyys näkyy jo lääkärin teksteistä ja siitä, miten kauan potilas on jonossa jo ehtinyt odottaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaavien hoitajien tulee tosiaan olla tiukkana, että saadaan pistettyä paikkoja kiinni, kun hoitohenkilökuntaa ei ole.

Ylityökielto näkyy meillä heti tänään. 33% (eli 2 sairaanhoitajaa) puuttuu yövuorosta. Tilalle soitettu 1 keikkalainen (PH). VAIN 1 paikka on laitettu sulkuun!

Mutta silti, musta on hienoa, että meillä näyttää tuo ylityökielto alkaneen toimia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaavien hoitajien tulee tosiaan olla tiukkana, että saadaan pistettyä paikkoja kiinni, kun hoitohenkilökuntaa ei ole.

Ylityökielto näkyy meillä heti tänään. 33% (eli 2 sairaanhoitajaa) puuttuu yövuorosta. Tilalle soitettu 1 keikkalainen (PH). VAIN 1 paikka on laitettu sulkuun!

Mutta silti, musta on hienoa, että meillä näyttää tuo ylityökielto alkaneen toimia.

Loistohomma! Tästä se lähtee. Nyt pistetään työnantaja koville. Tsemppiä yövuoroon.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juupa juu...meillä on leikattu mono+++ tonssii,  5 tonssii lauantaina päivystysaikana, pohdittu ihan vakavissaan sunnuntai iltana klo 22 kun edellistä potilasta herätellään pitäisikö se tonssi, vaikkei sillä mitään hätää ole, leikata vielä tänään kun maanantaina on niin paha lista(2 päivystäjää, toinen valvoo heräämössä, sillä aikaa kun toinen siivoaa) Mä en ihan usko sinisilmästi tohon hienoon hätätyö ym. sanomaan....sorry

Pistänkö mä pillit pussiin ja sanon että tää ei mun mielest oo hätä/päivystystyötä tsau! Mä luulen et rosiskses voitais tavata.

Suomessa on sellainen lainsäädäntö että lääkäri määrittää hoidon tarpeen, eli jos se sanoo että nyt on PAKKO leikata niin sitten leikkaatte. Mutta ilmoitus eteenpäin HETI. Kyllä se siitä lientyy.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyn valtuusto päätti lauantaina asettaa kunnallisessa palvelussuhteessa oleville työsuhteisille jäsenilleen ylityö- ja vuoronvaihtokiellon alkaen 1.10.2007. Se on voimassa toistaiseksi. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellolla Tehy haluaa alleviivata, että koulutettu hoitoalan henkilöstö on joutunut jo vuosien ajan tekemään töitä yli voimavarojensa liian pienellä palkalla.

Täh...! Ja nyt vasta kuulen! En oo tainnu kaikkia uutisia kerenny katella/kuulla. Missä tästä on tiedoitettu?  Onneks oon luonnoltani sellanen että ylitöitä en tee ja vuorojakin vaihtelen nihkeästi joten eivät pahemmin enää kyselekään.  Duunissa kukaan ei oo asiasta puhunu mitään, ei yhtään mitään. Vuoronvaihdot siellä arkipäivää jatkuvasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt vähän voimaa jengille. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto kertoo terminä sen sisällön. Ylitöistä pitää muutenkin aina sopia työntekijän kanssa erikseen. Valvokaa, ettei sitä tapahdu ja älkää siihen itsekään sortunut. Tiedän, että jossain tilanteessa se on vaikeaa. Mutta tähän tilanteeseen ollaan ajauduttu vuosien saatossa turhalla venymisellä työnantajan suuntaan.  Sama koskee vuoronvaihtoja.

Joka rikkoo kieltoa, heikentään samalla kiellon voimaa ja vesittää toimintaamme paremman palkkauksen puolesta.

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistakaapa ylityökiellosta työpaikoille ilmoittaa. Itse just illalla soitin. Tiedotetta pukkas ilmoitustaululle.

Laitoin juuri tiedotteen asiasta osaston kahvihuoneen ilmoitustaululle.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistakaapa ylityökiellosta työpaikoille ilmoittaa. Itse just illalla soitin. Tiedotetta pukkas ilmoitustaululle.

Laitoin juuri tiedotteen asiasta osaston kahvihuoneen ilmoitustaululle.

Hyvä hyvä, S-hoo!!

Tänään juttelin töissä asiasta tapaamilleni hoitajille, ja kautta linjan vastaanotto oli oikein hyvä. Vielä kun sais ne muutamat vastarannankiisket liittymään liittoon...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kun sais ne muutamat vastarannankiisket liittymään liittoon...

Teillä on väärät metodit jos lobbaus ei onnistu... :P
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kun sais ne muutamat vastarannankiisket liittymään liittoon...

Teillä on väärät metodit jos lobbaus ei onnistu... :P

On tässä lobattu ja uusia jäseniä saatu.  :) Ei ole vaan tullut mahdollisuutta ajan kanssa jutella näiden kiiskien kanssa, kun usein vaan vuoron vaihtuessa näkee...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kun sais ne muutamat vastarannankiisket liittymään liittoon...

Teillä on väärät metodit jos lobbaus ei onnistu...

On tässä lobattu ja uusia jäseniä saatu.  ;) Ei ole vaan tullut mahdollisuutta ajan kanssa jutella näiden kiiskien kanssa, kun usein vaan vuoron vaihtuessa näkee...  :P

Meillä saatiin viimeinen ruotuun puhelinterrorismilla; onneks ei tarvinnut järeämpiä keinoja ottaa käyttöön... :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olis vaan laajentanut tuota ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa yksityiselle puolelle myös! Olisin ollut omassa työssäni heti karjumassa asiasta, vaikka taidan olla ainoa tehyläinen  :P

No, komppaan teitä kuitenkin omalta kohdaltani enkä tee ylityötä/vuoronvaihtoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka absoluuttinen tämä ylityökielto on käytännössä? Jos kirjatessa lause on kesken työajan päättyessä - jätetäänkö lause silloin kesken? Jos rapsa-aikaa on puoli tuntia ja seuraavan vuoron hoitaja on jostain syystä puoli tuntia myöhässä - jätetäänkö raportti antamatta? Jos ollaan tekemässä jotain hoitotoimenpidettä tai avustamassa lääkäriä toimenpiteessä joka jostain syystä pitkittyy - lähdetäänkö pois kesken toimenpidettä jos työaika päättyy? Entä jos työaika päättyy kesken elvytystilannetta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka absoluuttinen tämä ylityökielto on käytännössä? Jos kirjatessa lause on kesken työajan päättyessä - jätetäänkö lause silloin kesken? Jos rapsa-aikaa on puoli tuntia ja seuraavan vuoron hoitaja on jostain syystä puoli tuntia myöhässä - jätetäänkö raportti antamatta? Jos ollaan tekemässä jotain hoitotoimenpidettä tai avustamassa lääkäriä toimenpiteessä joka jostain syystä pitkittyy - lähdetäänkö pois kesken toimenpidettä jos työaika päättyy? Entä jos työaika päättyy kesken elvytystilannetta?

Kyllä mä olen lähtenyt kesken elvytystä kotiin, seuraava vuoro on pompannut vain tilalle. Vaihdetaanhan niitä elvyttäjiä muutenkin lenossa.

Ja lukemattomat ovat ne kerrat kun olen kesken toimenpidettä(tracheostomiat, bronchoscopia jne.) lähtenyt kotiin. Itseasiassa toi on aika tavallista täällä Norjassa. Moneen vuoteen ole joutunut tekemään töitä työajan loputtua. Vinkumaton tavoite on poistua n. vartti ennen työajan loppumista kotiin.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka absoluuttinen tämä ylityökielto on käytännössä? Jos kirjatessa lause on kesken työajan päättyessä - jätetäänkö lause silloin kesken? Jos rapsa-aikaa on puoli tuntia ja seuraavan vuoron hoitaja on jostain syystä puoli tuntia myöhässä - jätetäänkö raportti antamatta? Jos ollaan tekemässä jotain hoitotoimenpidettä tai avustamassa lääkäriä toimenpiteessä joka jostain syystä pitkittyy - lähdetäänkö pois kesken toimenpidettä jos työaika päättyy? Entä jos työaika päättyy kesken elvytystilannetta?

Kyllä mä olen lähtenyt kesken elvytystä kotiin, seuraava vuoro on pompannut vain tilalle. Vaihdetaanhan niitä elvyttäjiä muutenkin lenossa.

Ja lukemattomat ovat ne kerrat kun olen kesken toimenpidettä(tracheostomiat, bronchoscopia jne.) lähtenyt kotiin. Itseasiassa toi on aika tavallista täällä Norjassa. Moneen vuoteen ole joutunut tekemään töitä työajan loputtua. Vinkumaton tavoite on poistua n. vartti ennen työajan loppumista kotiin.

Totta, aika harvoin tulee sellaisia tilanteita vastaan, että työvuoron päätyttyä ei ihan oikeasti pääsisi kotiin. Moni Suomalainen hoitaja on vaan mielestään niin korvaamaton, että hänen poistuminen työpaikaltaan aiheuttaa maailman romahtamisen.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan meidän HUS-alueen sairaalassamme ei ole mitään tietoa/ohjetta annettu näistä ylityö- ja vuoronvaihtokielloista.

Kysyin asiaa ensimmäisenä töihin tultuani; kaikki perustuu kuulupuheisiin tällä hetkellä ja kaikki odottavat jotain vastausta/ilmoitusta tai virallista toimintaohjetta.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakaan meidän HUS-alueen sairaalassamme ei ole mitään tietoa/ohjetta annettu näistä ylityö- ja vuoronvaihtokielloista.

Kysyin asiaa ensimmäisenä töihin tultuani; kaikki perustuu kuulupuheisiin tällä hetkellä ja kaikki odottavat jotain vastausta/ilmoitusta tai virallista toimintaohjetta.

TEHY:ltä tuli eilen iltapäivällä mulle tiedote asiasta. Kuka teidän Tehyn yhdysjäsen on? Hänen sähköpostiinsa pitäisi tällaiset tiedotteet kyllä tulla, sekä kaikille ao:n hallituksen jäsenille + varajäsenille. Tai niin tämä meidän ammattiosastossa toimii. Eikä muuten meilläkään uskottu, ennenkuin laitoin esille mustaa valkoisella.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkäs menettelen, kun tällä viikolla työskentelen päivystyksen tarkkailuhuoneessa jossa lähes poikkeuksetta menee päivittäin ylitöiksi? Siis hoidossa on ambulanssipotilaita max 4 kpl joita usein aletaan siirrellä osastoille/sairaalaan/muihin kuntiin virka-ajan jälkeen. Säännöllinen työaika itsellä on klo 8-16 mutta usein kotiin pääsee vasta lähempänä klo 18:a. Tarkkailuhuoneessa on vain yksi hoitaja töissä. Miten voin toteuttaa ylityökieltoa ilman potilaiden heitteillejättöä? Työpaikkamme kaikki sairaanhoitajat kuuluvat Tehyyn ja perushoitajat eivät tarkkailuun suostu tulemaan (on kuulemma sairaanhoitajien hommaa....).  Siis joko rikon ylityökieltoa tai syyllistyn heitteillejättöön. huh.gif

No niin, asia edennyt näin: Soitin aamulla luottamusmiehelle ja kysyin neuvot valmiiksi. Hänen mielestään tilanne selvä, kotiin lähdetään ja työnantaja suunnittelee työt niin että ne tulee tehtyä. Ylimmän esimiehen kanta taas on, että työnantajan lakimiehen mukaan tulee ainakin viiksi rikossyytettä jos potilas jätetään tänne yksin tai perushoitajan haltuun. Lääkäreitä taas ei voida velvoittaa potilaita valvomaan.....Uhkailua siis työnantajan puolelta. Soitin uudestaan luottamusmiehelle, joka on nyt pari tuntia selvitellyt asiaa liittoon päin. Vastausta odotellaan....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkistussoitto pääkallonpaikalle: Menivät Seuren yms keikkailemiset jäähylle omalta osalta (=huussissa muussa

kuin hoitajan duunissa + edelleen tehyn jäsen), kohdentuisi ylityökieltoon ja murentaisi sitä.

Päivitystä Tehyn www-sivuille tullee vastaavien tapauksien osalta, jahka ehtivät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, asia edennyt näin: Soitin aamulla luottamusmiehelle ja kysyin neuvot valmiiksi. Hänen mielestään tilanne selvä, kotiin lähdetään ja työnantaja suunnittelee työt niin että ne tulee tehtyä. Ylimmän esimiehen kanta taas on, että työnantajan lakimiehen mukaan tulee ainakin viiksi rikossyytettä jos potilas jätetään tänne yksin tai perushoitajan haltuun. Lääkäreitä taas ei voida velvoittaa potilaita valvomaan.....Uhkailua siis työnantajan puolelta. Soitin uudestaan luottamusmiehelle, joka on nyt pari tuntia selvitellyt asiaa liittoon päin. Vastausta odotellaan....

Tottakai työnantajan edustaja väittää tällaista. Yksittäisen työntekijän vastuulla ei voi olla potilaan ympärivuorokautinen hoito. Hoidon jatkuvuuden takaaminen KUULUU TYÖNANTAJALLE. Eli työnantajan (mun mielestä edelleenkin väärä termi, tulisi olla mun mielestä työnteettäjä) tulee hankkia tarpeeksi hoitajia potilaspaikkaa kohden jokaiseen vuoroon. Jos ei ole työntekijöitä, niin sitten paikkoja kiinni.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, aika harvoin tulee sellaisia tilanteita vastaan, että työvuoron päätyttyä ei ihan oikeasti pääsisi kotiin. Moni Suomalainen hoitaja on vaan mielestään niin korvaamaton, että hänen poistuminen työpaikaltaan aiheuttaa maailman romahtamisen.  :)

Heh, niin totta.  :)

Harmillista että tiedotus tökkii tässä asiassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta, aika harvoin tulee sellaisia tilanteita vastaan, että työvuoron päätyttyä ei ihan oikeasti pääsisi kotiin. Moni Suomalainen hoitaja on vaan mielestään niin korvaamaton, että hänen poistuminen työpaikaltaan aiheuttaa maailman romahtamisen.  8)

Heh, niin totta.  8)

Harmillista että tiedotus tökkii tässä asiassa. 

Onko tätä edes uutisoitu mediassa vielä??
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...