Jump to content
MAINOS

Tehy julisti ylityö- ja vuoronvaihtokiellon


OldOne

Recommended Posts

Sellainen juttu vielä että meidän oh tulkitsi selvästi sitä Tehyn ohjetta, ettei se vaikuta meidän osastomme toimintaan mitenkään. Ylitöitä ei saada tehdä, mutta vuoronvaihtoja tehdään edelleen koska Tehyn ohjeessa mainittiin mm. kohta että poikkeuksena ovat yllättävät sairaspoissaolot. No, meidän osastolla ei muita olekaan. Ja sitten siellä vielä mainittiin sellainen kohta että esimies voi ilman työntekijän lupaa muuttaa vuoroja.

Mitä tällainen kielto siis hyödyttää? Koen että olen saanut liian vähän infoa yhtään mistään, en tiedä mistään mitään, pelkkiä kuulopuheita ja yhtä monta tulkintaa samasta tekstistä kuin on hoitajia. Koen olevani ihan yksin työnantajaa vastaan. Mitäpä minä osaisin perustella ja vastata, kun en itsekään tiedä.

Masentaa.  cry.png

Huom, lue nyt ohje tarkemmin :

Työskentelen vuodeosastolla iltavuorossa. Yövuorolainen on sairastunut. Mitä teen?

Teet sinulle suunnitellun työvuoron. Ilmoita tilanne heti esimiehellesi ja/tai osastosta vastaavalle lääkärille. Potilas- ja työturvallisuutta ei saa vaarantaa, joten osastosta vastaavien tulee ryhtyä tarvittaviin toimiin osaston henkilökuntamitoituksen ja potilasmäärän korjaamiseksi.

Ensisijaisesti puuttuvan työntekijän vuoron tekijäksi olisi löydettävä joku muu kuin Tehyn jäsen. Jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole voi tehyläinenkin vuoron tehdä. Tällaisessa tilanteessa on tapauksesta tehtävä ilmoitus ammattiosastoon perusteluineen.

Ohje ylitylkieltoon : Ylityökiellon aikana työntekijän suostumus ylityöhön puuttuu kokonaan. Kun työntekijät kieltäytyvät myös työvuorojen vaihdosta, voi työnantaja toteuttaa vain ne työvuoroluettelon muutokset, joihin on KVTES:n III luvun 30 § 2 momentin mukainen perusteltu, toiminnallinen syy ja josta ei seuraa ylityötä. Ennalta arvaamaton toiminnallinen syy on esimerkiksi työntekijän jääminen pois työvuorosta sairastumisesta johtuvasta syystä. Tällöin työnantaja voi lähtökohtaisesti muuttaa työvuoroluetteloa ilman työntekijän suostumusta. Työvuoroluettelon muuttaminen voi kohdistua vain siihen työvuoroon, jossa on äkillisestä poissaolosta johtuvaa työntekijävajausta. Jos kuitenkin työvuoroluettelon muuttamisesta aiheutuisi samalla ylityötä, ei työvuoroluettelon muutos ole ylityökiellon vuoksi mahdollinen.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 04.10.07 - klo:18:16


Menkää nyt hyvät ihmiset käymään jäsenilloissa, niin loppuu spekulointi.

Luultavasti emme saa sopimusta ennen 9.10, koska KT on ilmoittanut, etttei taivu.

9.10 annamme veret seisauttavan lakkovaroituksen, ja sopimus SYNTYY. Uskon, että emme tule olemaan päivääkään lakossa, jo varoitus riittää.

Joten älkää surko.. lomat työt palkat, kaikki hoituu kyllä. Nyt on aika odottaa rauhassa ja valmiina ! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 146
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Entä jos työaika päättyy kesken elvytystilannetta?

Jos nyt ihan karrikoidaan, niin pitäisihän sen olla niin, että työajan päätyttyä lähdetään kotiin välittämättä siitä tuleeko päästäjä töihin eli ei. Käytännössä mä kyllä haluaisin nähdä IRL sen, että kesken elvytyksen hoitaja vaan kylmän viileesti riisuis rukkaset ja jättäis homman pelkälle lääkärille/ liian vähälle henkilökunnalle. Hätätilanteissa varmaan useampi meistä joustaa sen abaut 10 min. Tai mä ainakin. Mutta heti kun se tilanne olis ohi, niin lähtisin kyllä kälppimään. Muuten mulle on kyllä ihan sama ketä jonoihin kuolee jos lakko tai joukkoirtisanoutuminen tulee. EVVK. Ehkä mulla ei olis munaa kuitenkaan jättää tollaisessa tilanteessa ihmistä kuolemaan hoitavien käsien puutteeseen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

huhhuh... kuulin just vanhalta työkaverilta, että kyseisessä paikassa jatkuu edelleen pitkään päivään jääminen ja vuorojen vaihtelu kun ei kuulemma muuten selvitä... Ei helvata! Onneks eivät oo soitellu mua keikalle, en kyllä takuulla lähtis vaikka voiskin! Ylityökielto alkaa kuulemma tosissaan vast sitten ku lakko alkaa  angry.png

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entä jos työaika päättyy kesken elvytystilannetta?

Jos nyt ihan karrikoidaan, niin pitäisihän sen olla niin, että työajan päätyttyä lähdetään kotiin välittämättä siitä tuleeko päästäjä töihin eli ei. Käytännössä mä kyllä haluaisin nähdä IRL sen, että kesken elvytyksen hoitaja vaan kylmän viileesti riisuis rukkaset ja jättäis homman pelkälle lääkärille/ liian vähälle henkilökunnalle. Hätätilanteissa varmaan useampi meistä joustaa sen abaut 10 min. Tai mä ainakin. Mutta heti kun se tilanne olis ohi, niin lähtisin kyllä kälppimään. Muuten mulle on kyllä ihan sama ketä jonoihin kuolee jos lakko tai joukkoirtisanoutuminen tulee. EVVK. Ehkä mulla ei olis munaa kuitenkaan jättää tollaisessa tilanteessa ihmistä kuolemaan hoitavien käsien puutteeseen.

Aivan samaa mieltä! Kyllähän tässäkin pitää joku roti ja järki olla. Itse aion noudattaa liiton määräystä tiukasti, mutta jos toimintani aiheuttaa välittömän hengenvaaran niin siinä tilanteessa aion kyllä joustaa 10-15min, MUTTA tätä en tee työnantajan hyväksi vaan potilaan hyväksi.

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähipäivinä tulee tarkempaa faktaa kaikkialle niin ei tartte spekuloida ja pähkäillä, sanoivat jäsenillassa 2t 50min sitten...

Työnantaja (jos paha) voi nyt yrittää syyllistää ja vedota eri lakeihin, yms... Ei on hieno ja kaunis sana hoitajan suusta.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mä sanoisin, että nyt on työtaistelu tosiaan alkanut. Meille tehtiin listat tänään. Kun listat oli jo duunareitten näpeissä, niin ne tultiinkin yllättäen vetään pois  angry.png Oikee YH:n määräyksellä mun ymmärtääkseni jo vahvistetut listat otettiin pois  :)

Näköjään työnantaja rupee kans heittää kapuloita meidän rattaisiin.

Sori OT.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mä sanoisin, että nyt on työtaistelu tosiaan alkanut. Meille tehtiin listat tänään. Kun listat oli jo duunareitten näpeissä, niin ne tultiinkin yllättäen vetään pois  angry.png Oikee YH:n määräyksellä mun ymmärtääkseni jo vahvistetut listat otettiin pois  :)

Saako noin tehdä? Oliko joku pykälä, että tyonantaja voi muutaman päivän listojen valmistumisesta vielä ominpäin muokata niitä? Joku viisas, oi kerro..

Elämme omituisia aikoja.

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun käsittääkseni jo vahvistettuja listoje ei saa ilman työntekijän suostumusta muuttaa. Ja kyllä mun mielestä ne on vahvistetut silloin, kun ne laitetaan jakeluun työntekijöille..  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun käsittääkseni jo vahvistettuja listoje ei saa ilman työntekijän suostumusta muuttaa. Ja kyllä mun mielestä ne on vahvistetut silloin, kun ne laitetaan jakeluun työntekijöille..  :)

voiskos tähän vaikuttaa tää sopimukseton tila?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun käsittääkseni jo vahvistettuja listoje ei saa ilman työntekijän suostumusta muuttaa. Ja kyllä mun mielestä ne on vahvistetut silloin, kun ne laitetaan jakeluun työntekijöille..  :)

voiskos tähän vaikuttaa tää sopimukseton tila?

Eiks työnantajan pidä silti noudattaa KVTES:iä?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vahvistettuja listoja ei saa muuttaa ilman työntekijän suostumusta. Listojen tulee olla työntekijöillä vahintään viikkoa ennen uuden listan alkua.

Jos menivät tekemään sen virheen, että jo vahvistetut listat "perutaan" yhteys HETI luottamusmieheen. Tällaista "rajojejen koettelua" tullaan näkemään lähiaikoina.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt ei ole TES:iä käsillä, mutta ainakin ennen sai työnantaja vaihtaa duunarin työvuoroa viisi vuorokautta ennen tarkoitettua ajankohtaa ilman työntekijän suostumusta. Alle viiden vrk:n piti olla työntekijän suostumus vuoronvaihtoon.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mä sanoisin, että nyt on työtaistelu tosiaan alkanut. Meille tehtiin listat tänään. Kun listat oli jo duunareitten näpeissä, niin ne tultiinkin yllättäen vetään pois  angry.png Oikee YH:n määräyksellä mun ymmärtääkseni jo vahvistetut listat otettiin pois  :)

Huomenna luvattiin kertoa syy tuolle listojen poisottamiselle. Soitan sen jälkeen Tehyyn.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja (jos paha) voi nyt yrittää syyllistää ja vedota eri lakeihin, yms... Ei on hieno ja kaunis sana hoitajan suusta.

Ei ainoastaan työnantaja, vaan myös työkaverit syyllistävät toisiaan ja vetoavat moraalisiin lakeihin ja kirjoittamattomiin sääntöihin. Meillä ollaan -lähes- yksimielisiä siitä että ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa ei voida käytännössä noudattaa koska se on epäreilua työkavereita kohtaan?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän pomo sanoi että hän voi mielivaltaisesti muuttaa meidän työvuorojamme meiltä kysymättä, ja hän luki sen siitä samaisesta ylityö- ja vuoronvaihtokieltolappusesta jossa oli se hieno kaavio kolmannella sivulla. Paljonpa hyödytti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja (jos paha) voi nyt yrittää syyllistää ja vedota eri lakeihin, yms... Ei on hieno ja kaunis sana hoitajan suusta.

Ei ainoastaan työnantaja, vaan myös työkaverit syyllistävät toisiaan ja vetoavat moraalisiin lakeihin ja kirjoittamattomiin sääntöihin. Meillä ollaan -lähes- yksimielisiä siitä että ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa ei voida käytännössä noudattaa koska se on epäreilua työkavereita kohtaan?!

Epäreilua on jos joustatte eikä teidän yksinkköön näin ollen saada koskaan tarvittavaa sijais resurssia. Tehyn ohjetta tulee noudattaa jos olet liiton jäsen, muuten olet rikkuri. kipeää jos jotain syyllistetään siitä että yritetään hoitaa alan ongelmat kuntoon. Tekemällä ylitöitä ainoastaan saahatte oksaa tehyläisten alta, ei työtaistelut ikinä pure florence asenteella.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 05.10.07 - klo:02:50


Meidän pomo sanoi että hän voi mielivaltaisesti muuttaa meidän työvuorojamme meiltä kysymättä, ja hän luki sen siitä samaisesta ylityö- ja vuoronvaihtokieltolappusesta jossa oli se hieno kaavio kolmannella sivulla. Paljonpa hyödytti.

Ei voi ja jos yrittää niin välittömästi yhteys liittoon tai luottamusmieheen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä siitä sitten seuraa. Luottamusmies tekee niinkuin firma sanoo. Jotenkin ei oikke toimi toi systeemi.

Aikuset ihmiset tappelee jostain asiasta kuin kakarat hiekkalaatikolla - höh.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: WayUnderPayd

Aikuset ihmiset tappelee jostain asiasta kuin kakarat hiekkalaatikolla - höh.

Odotitko jotenkin fiksumpaa toimintaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ohjeita: Jos työnantaja pyytää allekirjoitusta jos kieltäytyy ylityöstä => Kirjallista allekirjoitusta ei pidä antaa! Jos työnantaja antaa yksipuolisen määräykseen, siitä täytetään seurantalomake ammattiosastolle. Sama koskee vuoronvaihtoa, ei allekirjoiteta mitään vaan katsotaan miten työnantaja toimii ja ilmoitus ammattiosastolle.

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mä sanoisin, että nyt on työtaistelu tosiaan alkanut. Meille tehtiin listat tänään. Kun listat oli jo duunareitten näpeissä, niin ne tultiinkin yllättäen vetään pois  angry.png Oikee YH:n määräyksellä mun ymmärtääkseni jo vahvistetut listat otettiin pois  :)

Noin kävi meilläkin. Ilmeni että työnantaja halusi meidän tekevän listan kolmeviikkoisena eikä kuusiviikkoisena. Sotki pahasti esim. pitkien vapaiden toivojia eli listat uusiks...  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mä sanoisin, että nyt on työtaistelu tosiaan alkanut. Meille tehtiin listat tänään. Kun listat oli jo duunareitten näpeissä, niin ne tultiinkin yllättäen vetään pois  angry.png Oikee YH:n määräyksellä mun ymmärtääkseni jo vahvistetut listat otettiin pois  ;D

Noin kävi meilläkin. Ilmeni että työnantaja halusi meidän tekevän listan kolmeviikkoisena eikä kuusiviikkoisena. Sotki pahasti esim. pitkien vapaiden toivojia eli listat uusiks...  angry.png

Se on pelkkää v*ttuilua työnantajan puolelta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä nyt keikkaa pukkaisi. Olen kieltäytynyt kaikista. Jotenkin ei vaan huvita mennä töihin. Ei sieltä koskaan pääse ajoissa pois, jos haluaa tehdä työnsä kunnolla. Jätetään sitten kokonaan menemättä.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, mä sanoisin, että nyt on työtaistelu tosiaan alkanut. Meille tehtiin listat tänään. Kun listat oli jo duunareitten näpeissä, niin ne tultiinkin yllättäen vetään pois  angry.png Oikee YH:n määräyksellä mun ymmärtääkseni jo vahvistetut listat otettiin pois  ;)

Noin kävi meilläkin. Ilmeni että työnantaja halusi meidän tekevän listan kolmeviikkoisena eikä kuusiviikkoisena. Sotki pahasti esim. pitkien vapaiden toivojia eli listat uusiks...  angry.png

Meillä 6 viikon listat oli julkaistu ja hyväksytty ja annettu esille eilen torstaina, tänään tuli tieto, että listat muuttuvat 3 viikon listoiksi ja nyt ei voida huomioida kenenkään vapaapäivätoiveita yms. Oli jonkun HUSsin ison herran ohje, jota ei tietenkään kirjallisena intrasta löydy. Siinä kuitenkin toteavat, että työnantajalla on kvtes:sin mukaan oikeus muuttaa listoja yksipuolisesti vedoten johonkin pykälään (liittyi siihen että olosuhteen pakosta tai jotain).

Että ottaa päähän kun alkuperäisellä listalla oli kaikki vapaatoiveet menneet läpi ja nyt uudessa listassa ne on muutettu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, mä taas kuulin juuri äsken, että meillä listantekijää oli informoitu tuosta ison pomon ohjeesta..  mutta koska listat on tehty ei niitä ryhdytä muuttamaan, jes! (Tehyläinen listantekijä :-))

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai työnantaja yrittää kaikki porsaanreikänsä nyt käyttää ja saada liittorintaman rakoilemaan. Pää kylmänä vaan nyt.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...